Hjelp og råd angående kjøp DIY høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp og råd angående kjøp DIY høytalere

Hei!

Jeg er rimelig ny innenfor dette med DIY i det hele tatt kunne gjerne ha tenkt meg litt rådføring og hjelp innen dette feltet.

Dere skjønner, jeg har tenkt veldig mye på å ta et "krumspring" og prøve å bygge meg et par med høytalere. Derfor trenger jeg noen råd på hvordan jeg skal gå frem på bygging og i det hele tatt hvordan det er å bygge en høytaler. Egentlg lurer jeg på alt fra kjøp til ferdig resultat.

Er det rimeligere å bygge en høytaler selv, i henhold til kjøp av komponenter og materialer?

Hvordan er det med forhandlere av DIY pakker?

Jeg har også sett på seas.no og er rimelig interessert i "Thor"-pakken de har der. (SEAS sine hjemmesider)
    Noen som har erfaring med SEAS? Har hørt mye bra om Seas, men aldri erfaringer. Både godt og vondt tåler jeg. Fint om dere kan referere til et par tester. Og hvordan er prisene?

Har også tenkt litt på Dynabel sine DIY kits, i hovedsak S23 (Euforia blir nok desverre for dyrt for meg)...

Og tilslutt... Får du mer ytelse for pengene om det blir bygd rett?

Håper på gode og oppklarende svar!

Mvh
    Lars

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er altid morsomt og lærerikt å lage DIY høyttalere, om du liker å "snekre" litt. På for eksempel Eltek, betaler du KUN for komponentene og elementene, og får gode byggetegninger på kjøpet. Om du er helt færsk vil jeg kanskje anbefale å bygge et ferdig konsept, om du ikke har tenkt å bruke mye tid og konsentrasjon på research og lesing. For å få et godt resultat bør en sette seg godt inn i det om en skal begynne på scratsh.

Om du er interessert i "Thor" selges også de på Eltek i nettbutikken under "andre høyttalere" til 11.700.

Du kan jo også se på den nye produktserien til eltek som kom på nyåret. Har selv hørt dem, og synes de gjør det bra for pengene. Fronthøyttaleren i denne serien, "2.5S" er noe billigere enn Thor, og selges til 7.900.

Ellers er det ikke så mye annet du trenger enn tvinger, trelim, pussepapir, MDF(f. eks. ferdig kappet på Maxbo Vækerø, eller andre steder), borr, stikksag eller liknende, maling eller finer, limpistol, og litt tolmodighet og lidenskap, for å få et godt resultat.

Du kan jo besøke Eltek i Oslo om du ikke bor så langt unna. Da får du et godt inntrykk for hva deres høyttalere er gode for. Og nå har de jo også ombygd deres "kjente" bass-absorberende demo-rom. Alikevel suger det rommet bassen til seg enda, for høyttalerne har tilstrekkelig med bass... så ikke vær skuffet om du synes de ikke gir den riktige bassfølelsen hos dem. Blir selv overrasket hver eneste gang jeg drar med meg et nytt høyttaler-sett hjem. Det er først da musikken får den riktige tyngden og draget.

vi kjønner at Euforia blir for dyr når du har vurdert s23

Det er jo bare å starte, så får du jo veiledning underveis om du lurer på noe

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Er altid morsomt og lærerikt å lage DIY høyttalere, om du liker å "snekre" litt. På for eksempel Eltek, betaler du KUN for komponentene og elementene, og får gode byggetegninger på kjøpet. Om du er helt færsk vil jeg kanskje anbefale å bygge et ferdig konsept, om du ikke har tenkt å bruke mye tid og konsentrasjon på research og lesing. For å få et godt resultat bør en sette seg godt inn i det om en skal begynne på scratsh.

Om du er interessert i "Thor" selges også de på Eltek i nettbutikken under "andre høyttalere" til 11.700.

Du kan jo også se på den nye produktserien til eltek som kom på nyåret. Har selv hørt dem, og synes de gjør det bra for pengene. Fronthøyttaleren i denne serien, "2.5S" er noe billigere enn Thor, og selges til 7.900.

Ellers er det ikke så mye annet du trenger enn tvinger, trelim, pussepapir, MDF(f. eks. ferdig kappet på Maxbo Vækerø, eller andre steder), borr, stikksag eller liknende, maling eller finer, limpistol, og litt tolmodighet og lidenskap, for å få et godt resultat.

vi kjønner at Euforia blir for dyr når du har vurdert s23

Det er jo bare å starte, så får du jo veiledning underveis om du lurer på noe
    Takker for svar.

Hvordan er det med "Thor", må man kjøpe MDF, og starte fra scratch med kabinettet? Eller følger det med MDF, slik at man har det? Og i såfall er det hull til elementer og terminaler?

Jeg vil prøve å gjøre det lettest mulig, mtp. at jeg er nok helt ny innenfor dette med å sette sammen høytalere...

Mvh
    Lars

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som "Kim-San" nevner har faktisk blitt testa av Fidelity til kjempetester, så tror det kan være en bra investering :-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må alltid kjøpe mdf ved siden av, så du bør regne med 500-1500 i tillegg som kommer ann på hvor du kjøper dem hen.

Lettest mulig? Hvor dyrere du kjøper, jo vanskeligere blir det å bygge kabinettet Men jeg har mer intrykk av at "folk" (beklager om jeg støter noen) ikke blir begrenset av ferdigheten, men av tolmodigheten når det gjelder å få et råflott resultat når du har tegningene ferdig...

Fidelety og Hjemmekino... Hjemmekinotesten --> http://www.mamut.com/homepages/Norwa...st_hk_0507.pdf

Etter det jeg har hørt fra dem vil jeg beskrive dem som "med god dybde i bassen, og med myk diskant". Var spesiellt overrasket over diskanten i den prisklassen, egentlig overrasket over hele konseptet. Har riktignok ikke hørt dem med egene plater...

Dessuten er de jo konstruert med "dagens teknologi" da de er helt færske

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra å velge mellom, virker det som.

Andre enn eltek og seas som har diy kits her i norge?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil altids finne hauger av (sikkert gode) høyttalerkonsepter som ligger ute på nettet. Det som er forskjellen er at på eltek får du alt ferdigsamlet i en kasse uten ekstra påkostninger. Fri frakt for handel over 2000 kroner er det og. Og for alt jeg vet så finnes det ikke noen store andre som selger kit i norge. Det finnes en del som selger høyttalere nermere PA, om du er interessert i det.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du nevner S23, jeg bygde meg et par nå i vår. Jeg kan ikke annet enn fullrose de høyttalerne. Når det er sagt, så er vel ikke jeg noen HiFi/HighEnd guru heller da. Jeg bruker dem ca. 50/50 musikk film. Ikke er dem så vanselig å bygge heller. Hvis du skal bygge kabinett selv så trenger du ei god sirkelsag og en overfres. Overfres får du for noen hundrelapper hos Clas eller OBS som er mer enn bra nok til bruken.

Støtter KimSan i dette.
    Men jeg har mer intrykk av at "folk" (beklager om jeg støter noen) ikke blir begrenset av ferdigheten, men av tolmodigheten når det gjelder å få et råflott resultat når du har tegningene ferdig...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste av Eltek sine høyttalerkit får du kjøpt i 3 forskjellige varianter:
    Ferdig høyttaler, byggesett med kabinett, og kun byggesett.

For S23 er prisene hhv: 11000.-, 8500.-, 5800.-
    og for 2,5S er prisene: 17500.-, 11500.-, 7900.-

Som du ser er det mye penger å spare på å montere høyttalerne selv, ved kjøp av kit med kabinett.

Gå inn på www.dynabel.no og klikk på nettbutikk, så får du opp alle kit og priser "right away"

Lykke til! :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Virker som at Dynabel har det "beste" innen DIY og der tror jeg at jeg kommer til å ta meg en "shoppingtur" den nærmeste uka (om jeg ikke finner meg en ny forsterker). Takk for hjelp!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Odin kasser stående, som jeg vil bli kvitt.

Odin er samme høyttaler som Thor, men uten transmisjonskammer.

Kassene er bare grunnet. Bygde disse om for en fyr, og han ville ikke ha de gamle kassene tilbake.

Send PM hvis du er int!

Mvh
    Andreas.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Er selv veldig "higen" på å bygge noen Thor høyttalere. Imidelertid ikke til Eltek priser.
    Sjekk denne HIFIKIT ELECTRONIC AB
    Søk på Thor. Dette er Acoustic Thor kit, men med orginale elementer og samme tegninger. Prisen er jo latterlig i forhold til Eltek.
    Elementer og delefilter kan sendes til Norge, men ikke materialene hvis du ønsker dem ferdigskjært også.

Har veldig lyst på disse, men har ikke penger for øyeblikket.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hei!
    Er selv veldig "higen" på å bygge noen Thor høyttalere. Imidelertid ikke til Eltek priser.
    Sjekk denne HIFIKIT ELECTRONIC AB
    Søk på Thor. Dette er Acoustic Thor kit, men med orginale elementer og samme tegninger. Prisen er jo latterlig i forhold til Eltek.
    Elementer og delefilter kan sendes til Norge, men ikke materialene hvis du ønsker dem ferdigskjært også.

Har veldig lyst på disse, men har ikke penger for øyeblikket.
    Mulig jeg tar feil, men "byggsats" er vel bare kabinettet Typ B 4995,- og element og filter kommer i tillegg Typ B 4245,- Det blir tilsammen 9240,- så deter jo ikke så langt unna Eltek sine priser. Går du for Typ A så blir prisen 11740,-

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Mulig jeg tar feil, men "byggsats" er vel bare kabinettet Typ B 4995,- og element og filter kommer i tillegg Typ B 4245,- Det blir tilsammen 9240,- så deter jo ikke så langt unna Eltek sine priser. Går du for Typ A så blir prisen 11740,-
    Det er jeg faktisk ikke sikker på. I så tilfelle har jeg blinkset her men kittet til Seas er vel bare med elementer og delefilter komponenter? Er jo håpløst lite informasjon.
    Hvis en i den svenske butikken tar bare element og delefilter så er det omtrent 5000 NOK.
    Er ikke 100% sikker, men jeg mener å ha funnet ut at det kittet til Eltek bare gjelder uten kabinettmateriale.
    Sendte Eltek en mail nå så får vi se.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei!

Før du bestemmer deg kan du jo sjekke ut DIYCable.com. Gå inn på Exodus høytalerene. Dette kommer jeg til å gå for! Ulempen er at man ikke har hørt de selv da. Har sjekket mye rundt på nettet, og elementene i disse er anerkjent. De koster deg 850$ pr par. Dollaren ligge rnå i 5,70 så dette blir ikke allverden...uansett hva du velger er det mye bra der ute. Var selv på Eltek og hørte på de nye 2.5S. Det er en bra høytaler. Ingen lyttetretthet i det hele tatt. Meget oppløst og behagelig. Dybde og kjapphet i bassen til tross for at den ruller av ved ca 40 hz, noe lavere ift room response vil jeg tro. Som andre sier, dne har akkurat kommet godt ut i test.
    Lykke til!!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg svar fra Eltek. Spurte om hva som fulgte med på Thor kittet deres. Her er det:
    Sitat Opprinnelig postet av Eltek
    Alt bortsett fra kassa og det du trenger for å lage kassa. Du må kjøpe materialer, lim, skruer, maling evt. finèr.
    Altså er den prisen omtrent 5-6000,- mer enn det i Sverige.
    Blir det riktig da?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Da fikk jeg svar fra Eltek. Spurte om hva som fulgte med på Thor kittet deres. Her er det:

Altså er den prisen omtrent 5-6000,- mer enn det i Sverige.
    Blir det riktig da?
    Må nok si meg enig i det ja Litt merkelig at det kan være SÅÅ stor forskjell i pris. Dette blir omtrent som å kjøpe norsk kjøtt i Sverige til halve prisen av hva det koster her hjemme.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifikit opererer med stk. priser! Så du må ha 2 stk. kit for å få samme pakke som eltek leverer.

EDIT: Men de har rimelige kasseer, det skal dem ha... er jo ikke store merkostnaden. Så liker du kassene og kanskje skal en tur over grensen i sommer så får du igjen litt for pengen.

Newcomer BamBamBigolo sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har du jo f.eks Hammer Dynamics, en meget lettdreven konstruksjon (97dB), slik at du klarer deg med noen færre watt (ypperlig til rør, f.eks). Denne kommer på 7.990,- hos Upgrade Audio. Kan også importeres direkte fra USA. Kan være en del kroner å spare på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •