Bygger meg en lampizator!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygger meg en lampizator!!

En lampizator sier du!?

Ja, en lampizator!! Lampizator page index

Mine første skritt inn i rørverdene er tatt, og første skritt på veien var å vikle en 12V sekundærvikling på en 2x 110V 50VA trafo. Det er ikke store saken og jeg fikk opplyst at jeg trengte 7,7 turns pr. volt. Det skulle tilsvare i underkant av 100turns. Men p.g.a likerettingen så trenger jeg ikke fullt så mange. Første test ble på rundt 70 turns, da endte jeg på rett over 10volt og hadde bare en liten stubb med ledning igjen. Viklet det jeg hadde til overs, og endte på noe og 80 turns og voila.. 12,58 volt over glødingen på rørene.

Bevismateriale:

(Beklager mobilkamera kvaliteten, finner ikke kamera for øyeblikket )

Ellers er alle deler i hus, 6N6P rør, rørsokkler, dill og dall fra elfa, MKP inn og utgangs kondiser, Beyschlag motstander fra Motron Brynjar, og noe plank. Så nå håper jeg på å holde jevn og fin progresjon på kveldene fremover. Jeg gleder meg til å hører rør-påvirkede toner strømme ut fra høyttalerene

To do list:
    - Modde cdspiller med bryter slik at jeg kan switche mellom hvor jeg tapper signalet fra. En instilling går som vanlig og den andre tapper signalet rett etter "I/U" konverteringen etter DAC'en
    - Bygge et lite kabinett (det blir en ekstern lampizator)
    - Lodde samme alle ting
    - Teste spenninger
    - Teste musikk
    - Sammenlikne mellom lampizator og det vanlige* analogtrinnet i cd spilleren.

*er allerede byttet opamper i utgangstrinnet, men det var ikke noe revolusjonerenes.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Morsomt prosjekt.

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så morsomt ut håper resultatet blir bra Lykke til= )

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er i gang igjen, ser jeg. Flott!

Du er flink til å finne de morsomme og spennende prosjektene, så kanskje du greier å inspirere igjen?

Blir spennende å følge fremgangen, gleder meg til resultatet, så får du testet om det fungerer like bra som fyren påstår

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er NAD spilleren din som blir den heldige...?

du er gal

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig artig og interessant!
    Skal finlese litt mer om dette i morgen, når jeg får litt bedre tid.
    Vi får vel høre resultatet?

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg og har begynt på lampizator modd men sliter litt med å få rett spenning etter kondisene på glødingen.

ellers veldig spennende

Ser bra ut jozho

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tilbakemelding. Håper jeg klarer å holde folket oppdatert.

mteinum: Ja, det er min kjære NAD. Den får gjennomgå, men jeg er ikke helt sikker på om den er en god kandidat til denne modden. Er visst en rimelig dårlig DAC i den. Får holde et øye på finn og Ebay etter gamle klassikere med gode DACer.

Smooopz: Hva slags trafo bruker du? Er spenningen for høy eller for lav? Du må lage byggetråd, er alltid interessant å se hvordan folk gjør ting! Lager du en intern i en spiller?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.
    Hva er ulempene med å vikle flere sekunderer på en trafo?

Har to 1000VA trafoer jeg brenner etter å bruke.
    Vil ha hypex, men de trenger så mange forskjellige speninnger utenom hovedspenningene, og det er dyrt og plasskrevende med flere trafoer...

Regner med at man fremdeles ikke kan ta mer en 1000VA ut av primærviklingene en spesifisert alikevel?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VA-ratingen er mest relevant for kjernen, du kan ikke trekke mer støm gjennom den enn det kjernen er spesifisert til. Følger du disse kravene kan du egentlig vikle av hjertets lyst så lenge det totale forbruket på viklingene ikke overstiger VA ytelsen til kjernen. Selvfølgelig må du også passe på å bruke kabel med nok tversnitt til å takle stømtrekket i hver vikling. Altså, hvis du vikler en 12V vikling hvor strømtrekket er på 2A, så har du bare 1000-24 =976 VA igjen på de resterende viklingene.

Hvilke spenninger er det du trenger? 12+ og 5+? Trenger nok ikke så veldig mange tørns på så lave spenninger. Send en mail til trafo leverandøren så oppgir nok de hvor mange tørns du trenger pr. volt. Det greie med å vikle selv er at du kan vikle akkuratt det du trenger og slippe motstander og regulatorer i strømforsyningen (avhenger selvfølgelig av hvor ømfintlig kretsen er for endringer i spenning).

Noe som du må huske på hvis du vikler selv er at: Ved likeretting øker DC spenning noe iforhold til AC spenningen, men i varierende grad alt etter effekttrekket på viklingen. Ubelastet kan du normalt gange AC spenning med 1,414 for å få likerettet DC spenning. (Peak spenningen til AC) Derfor er det greit å ha ledning til å plusse på eller trekke fra noen tørns rundt det området du regner med å havne på. (En "stor" kondensatorbank hjelper på for å få jevnere spenning)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har handlet alle delene, kan du si en veiledende pris på prosjektet? Om det går på økonomien eller ikke. Hvor var det du fant byggetegninger? På siden du viste til tidligere finner jeg ikke annet enn hans lidenskap ovenfor lampizatorene.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris... tar det på husken, ca. 300 i deler fra elfa. 20kr i motstander fra motron, 20kr pr rør (10pk fra ebay), 15kr pr. sokkel(ebay), rca plugger og dill kostet vel 50-60kr på biltema/clas. Ender på rundt 450-500kr. hvis vi tar med alt. Jeg hadde noen småting liggenes, og kassen (som ble bygget i helga) fikk raskt status som "prototype" og den blei mekket med trebiter jeg fant i kjelleren.

Og jeg ble faktisk ferdig i helga... bilder og annet følger i ettermiddag, er på jobb nå.

EDIT: Trafoen koster selfølgelig også litt. 250kr ca. så da er vi oppe i rundt 700 totalt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg har litt sansen for dette prosjektet, eneste minuset er vel åssen det ser ut. Nå har vi jo ikke sett ditt prosjekt ferdig enda, så jeg kan vel ikke kritisere noe før bildene kommer.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man finner ut at det funker, har man jo alle muligheter for å gjøre det fint etterpå

Er det en grunn til at du kjøpte motstander fra motron istede for elfa?
    Hva slags rør er det egentlig du har brukt? Finner intet navn i linkene.
    Jeg får heller ikke helt tak i hvor "Graetz bridge 1" skal koples...

Da får vi bare vente på om du hører forskjell eller ikke

Newcomer 6bm8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant med hjemmelagde trafoer å greier!! Lampizator er virkelig å anbefale. Her er bla min: Cd modd (Lampizator) Bilder!!!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må presiserest at det bare er 12V glødeviklingen som jeg viklet selv.. Motstander fra Motron ble kjøpt utelukkende for feelgood og de skal passe godt i rør-kretser. Graetz bridge er bare en vanlig likeretterbro.

Uansett, her er va jeg har å si om "Lampizator"en. Jeg lurte/lurer veldig på hvor jeg egentlig skal tappe signalet i CD-spilleren. Etter endel lesing konkluderte jeg med at jeg måtte gjøre det etter første op-amp og dette sammen med at det er en spiller av middelmådig kvalitet gjør nok at resultatet ikke blir helt 100%. For de interesserte så tappet jeg signalet fra R307 og R207 NAD 514 Service Manual free download,schematics,datasheets,eeprom bins,pcb,repair info for test equipment and electronics. Hvis noen har noen kommentar på dette så hadde det vert veldig kjekt å høre.

En annen ting som farget opplevelsen litt var det at gainclonen min etter en stund uten bruk/flytting/diverse, plutselig hadde en plagsomt innslag av 50/100Hz støy. Men til tross for dette ble kråkereiret koblet til og med musikk på så var ikke lenger nettstøyen noe problem.

Hvordan jeg opplevde lyden etter at Lampizatoren var innkoblet kan vel best bekskrivest som "mykere i toppen" og "mer behagelig". Uten at jeg fikk noe "aha" opplevelse. Nå har jeg såvidt lyttet til den, så på mer variert musikk så kommer det kanskje tydligere frem. Slik det står nå har jeg bryter på både cd-spiller og lampizatoren slik at jeg kan veksle mellom driftmodus. Tror denne modden har større potensiale i CD-spillere med bedre DAC, kommer nok til å ha et øye med bruktmarkedet itilfelle noe rimelig med bedre potensiale enn NAD spilleren min dukker opp.

Fremover nå så blir det nok litt rydding i kabler og slikt for å miske nettstøy, og kanskje jeg kobler til "stuehøyttalerene" også for å høre litt der også. Uansett er det kjekt med glødende rør og bare viten om alt mikkmakket signalet må igjennom før det kommer til høyttalerene Avslutter med noen assorterte bilder fra helgas svinging med hammer og loddebolt. (Ja det ble et skikkelig kråkereir.. sånt skjer..)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hørt litt mer, og fikk noen andre til å switche mellom "vanlig" og "lampizatorized".. Konklusjonen er klar. En reaksjon fra en utenforstående var "wow, det er jo forskjell, det blir liksom mykere!" . Og nå som jeg ikke ligger over høyttalerene når endringen skjer så må jeg si meg veldig enig. Det er mykere og deiligere lyd Er det verdt strevet og en ekstra boks (hvis du bygger eksternt)? Ja, gleden av å bygge å kosen med glødende rør gjør dette, sammen med bedre lyd, til en utelukkende positiv opplevelse. 50/100Hz støyen fra forsterkeren har også på mystisk vis blitt redusert med tiden!? Thumbs up fra meg, Helge og far.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nais! Gratulerer med kult og vellykket prosjekt!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult!! Gratulerer.
    Er fristende å prøve, vil dette fungere på en gammel Pioneer med 50platers magasin tro?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •