Bygger meg en lampizator!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lampiz

Bruker en noratel trafo 230 inn og 1x 12v ut. men det følgte med bunn og topplate med trafoen. har de noen innvirkning på induksjonen?

Skal prøve med en 12v strømforsyning eg har liggende og sjekke om eg får bedre resultat av d.

Ble fint det der

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Razortech: Hvis du finner ut hvilken dac-chip som sitter i spilleren så skal det være mulig å sjekke det opp. Er vel ingen spillere som er umulig å "lampifizere", men det er noen som egner ser mer enn andre. Uten at jeg kan si noe om hva som er bra og ikke. Hvis du finner igjen DAC'en din i listen av spillere mr.lampitz himselfe har testet så er det ivertfall grei skuring. Søk opp datablad på chip eller skjematikken til spilleren så er det ikke så vanskelig å finne frem i virrvarret det ofte er inni slike spillere.

Smooopz: Bunn og toppplate har ikke noe innvirkning så lenge de ikke er "ledende" rundt hele trafoen. Det er for høy spenning du sliter med? Har du satt inn effektmotstander i serie med glødekretsen? En 12V sekundær vil jo gi ut i underkant av 17V DC ubelastet så det må nok litt til for å få ned spenningen. Hva slags trafo bruker du på høyspenten? Er den på 30VA eller større så bør det fungere greit at du vikler en 12V vikling på den.

EDIT: Prisoverslags posten er endret litt, det kommer jo en trafo oppå alt det andre. Den kostet rundt 250kr. 700kr totalt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke sikker på hvor store de er i øyeblikket men de er over 50 va til sammen

Ette kondensatorene(Rifa) i glødekretsen har eg en spenning på 20v(det er det eg ikkje heilt forstår hvorfor spenningen øker) men eg mangler effektmotstanden i serie ja, hvor stor er den du bruker? i Lampizator oppskriften blir det antydet rundt 4 Ohm men det er jo nsten ikkje vits i engang

Har bare satt alt opp på skakke til test enda så det ser virkelig ikkje ut, men det blir bildetråd med meg og når eg skal montere det skikkelig

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4ohm har nok endel å si når spenningen er så lav. Jeg har ikke motstand da jeg viklet trafoen til å gi akkuratt det jeg trenger. Noe du godt kan gjøre på "høyspent" trafoen din...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvt en del forskjellige motstander uten at eg begynte og nerme meg engang....her e det nåke gale som ikkje er rett

Men kanskje det er lettere og tvinne selv slik du har gjort? bar måler du etter x-antall vindinger da til du treffer det rette antallet volt(ikke dumt )

men eg må sikkert kjøpe meg noen nye kondiser til glødekretsen...Har noen RIFA kondensatorer som har veldig ukurrante tilkoblinger.

Lurte litt på hvilke kvadrat eg skal bruke på lederen som skal tvinnest....er det "vanskeligere" og indusere spenning i 2,5 kvadrat i forhold til 1 kvadrat? har brukt 1 kvadrat pflp ifra trafo til rør.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på hva jeg har brukt.. er enten 0,75 eller 1kvadrat. Tror ikke det er vanskeligere å indusere spenning, men det er mye vanskeligere å vikle en tykkere tråd rundt kjernen. Jeg måtte over 2 ganger rundt, og da begynner det å bli ganske trangt i midten. Og du trenger strengt tatt ikke mer en 1 kvadrat. Det er plenty.

Du kobler rørene i serie? Hvis vi ser bort fra kondensatorene så skal du jo koble fra pluss innom motstanden til pinne 4 på rør en, fra pinne 5 rør 1 til pinne 4 rør 2 og fra pinne 5 rør 2 til minus/jord. Litt matematikk sier at du trenger en motstand på rundt 10-11ohm hvis du har 20V etter likeretting, og rørene har en motstand i glødeelementet på 9ohm hver. Parallellkobler du 2stk 20ohm 5W motstander bør skal du komme ned i rundt 12-13V. I denne kretsen vil motstanden måtte brenne av med over 5W, det er derfor du må parallell koble to 5W eller kjøpe noen større(effektålighet) motstander. Alt etter hva du har liggenes.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering, prosjektet sto lenge og samlet støv. Etter først å være utrolig begeistert over endinger ble jeg mer og mer irritert over skavanker i lyden. Så ble den liggende, nå som "smooopz" her på forumet snart har ferdig sin tok jeg den og cd-spilleren frem igjen.

Mailet litt med mr.lampiz og fant ut at jeg skulle tappe signalet en annen plass i kretsen. Etter litt lodding og slik ble den først testet på den haltende gainclone forsterkeren min, (har fått liv i den nå, men skjedde noe med den etter flyttingen fra bergen til sandnes.) Merket klart at lyden var endret, og koblet den til "stueanlegget". Til min overaskelse var det lite egenstøy og for første gang fikk jeg høre hva lampizatoren egentlig gjør for lyden....

Det er vanskelig å beskrive, oppløst, luftig og behagelig? Syns også vokaler kommer bedre frem.. på en måte..

Om det er verdt å ha en ekstra boks? Hm.. sannelig om jeg vet, hadde jeg hatt plass i cd'spilleren så hadde den nok fått fast plass! Får fast plass i 95% DIY anlegg nr.2. Til eksprimentellt bruk..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bruke eget chassis jeg da, det er den gamle DVD spilleren som eg har nemt

Og min er såvidt påbegynt den, har provisoriskt satt opp heater kretsen hittil.

Har du forresten sett lampizator "Guiden" som Fikus har lagt ut?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •