Forslag til billige DIY-høyttalere til partybruk ute?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til billige DIY-høyttalere til partybruk ute?

Er på utkikk etter noen lettdrevne høyttalere med partylyd i til bruk ute i all slags vær! De skal drives delvis av en t-amp og en gammel bil-spiller.

Har tre alternativer jeg vurderer:
    • Billige nye høyttalere ala genexxa, xtz, proson, dynavoice
    • Brukte høyttalere (her finner man jo alt mellom himmel og jord for en billig penge på finn.no
    • Billige DIY-høyttalere (er litt fristet av tanken på å bygge noe selv)

Budsjettet er på 1000kr, de må være lettdrevne (følsomhet over 90dB) og kunne gi litt partystemning uten at musikken forvrenges til det ugjenkjennelige... (men å spille høyt prioriteres forran å spille pent).

Har sett litt på diverse kit fra Ljudia og Eltek, men har ingen erfaring med disse og vet ikke helt hva jeg bør gå for.

Har også sett på å kjøpe løse elementer og konstruere helt egne høytalere, men tror da jeg trenger litt hjelp til å finne elementer som fungerer i lag.

Tips, råd, forslag?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et budsjett på 1k for et par "partyhøyttalere" gjør at en ikke har så mye å velge mellom. Når du nevner høytspillende partyhøyttalere tenker jeg meg noe alla pa høyttalere. Den billigste pa-høyttaleren til eltek må du opp i 2095,- + mdf og finish. Om du skal ha noe nytt, vil det nok være enda vanskeligere å finne noe "stort" og vellydende.

Selv tror jeg bruktmarkedet passer best for øyeblikket. Du vil nok fort kunne finne et kupp som hever seg høyere over de to andre alternativene.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er det nermeste du kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv bygget et par høyttalere fra ljudia. ( Kit 2800 )
    Koster 995,- men da kommer materialer i tillegg...

Jeg er fornøyd med disse høyttalerne, uten at mitt erfaringsområdet strekker seg så langt. Jeg har heller ingen god forsterker å drive dem med, men jeg synes likevel de er gode nok til mitt bruk. Spiller høyt nok også hvis du ønsker det. Jeg har kun en 5x80watts forsterker, men kan spille høyt nok selv med den (uten at jeg vil gå så mye innpå lydkvaliteten, delvis fordi jeg ikke har så mye å sammenligne med og delvis fordi jeg ikke har hatt penger til å tenke over det...)

Men hvis du er ute etter noen høyttalere med litt futt i uten at det skal koste deg så mye, så kan hvertfall jeg anbefale dem...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Tror dette er det nermeste du kommer.
    Har faktisk sett litt på de, skal ikke se bort ifra at jeg ender opp med dem heller, men tenkte jeg skulle undersøke andre muligheter først! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjartis
    Jeg har selv bygget et par høyttalere fra ljudia. ( Kit 2800 )
    Koster 995,- men da kommer materialer i tillegg...

Jeg er fornøyd med disse høyttalerne, uten at mitt erfaringsområdet strekker seg så langt. Jeg har heller ingen god forsterker å drive dem med, men jeg synes likevel de er gode nok til mitt bruk. Spiller høyt nok også hvis du ønsker det. Jeg har kun en 5x80watts forsterker, men kan spille høyt nok selv med den (uten at jeg vil gå så mye innpå lydkvaliteten, delvis fordi jeg ikke har så mye å sammenligne med og delvis fordi jeg ikke har hatt penger til å tenke over det...)

Men hvis du er ute etter noen høyttalere med litt futt i uten at det skal koste deg så mye, så kan hvertfall jeg anbefale dem...
    Kit 2800 er ett av de DIY-settene jeg har sett på, har også sett på det som heter 2400 (tror jeg) som har færre 8"ere... Men jeg fant ingenting om dem når jeg prøvde å søke på dem på nettet... Har du flere erfaringer du kan komme med?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt ikke noe kanonpeiling på lydkvalitet, men siden du sa at det ikke var det viktigste så tenkte jeg hvertfall jeg kunne tipse deg om at det ikke er de værste høyttalerne som kan kjøpes for penger.

Kit 2400 er helt sikkert godt nok det også, men jeg synes det var verd å spandere en ekstra 500-lapp for å få Kit 2800. (fanger mer oppmerksomhet blandt besøkende). Forskjellen er ikke så veldig stor, 2x8" i stede for 4X8" og så er det en litt annen diskant på Kit 2800.

Selve byggeprosessen var ikke så veldig krevende. Sagde til platene og skrudde de sammen på en kveld. Jeg har malt de med matt svartfarge. Det gikk egentlig forholdsvis smertefritt det også, og så var det jo gøy å bygge sine egne høyttalere:-D

Tror ikke du vil bli skuffet hvis du skulle ende opp med Kit 2800, men om det finnes noe annet der ute som er bedre kan jeg ikke svare på.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne kanskje sett etter noen brukte Cervin-Wega?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV og lignende på en t-amp? tviler..
    desse funker med t-amp, men koster da over det doble
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...er-bilder.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil virkelig anbefale deg og kjøpe infinity sm 155 eller 255. mere lettdrevne party høytalere skal du leite lenge etter.. Sjekk finn.no

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville hørt på einis. Han besitter mye kunnskap og har vært med i gamet i nesten(? ) ti år.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    højtalerbyggesæt

De trekker fra dansk moms ved salg til Norge, men blir vel litt over budsjett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •