Hva er dette for noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er dette for noe?

Kan noen fortelle meg hva det er som er i den runde røde ringen på dette bildet?

Skulle gjerne funnet ut det, da jeg driver å skal modde vindusheisen på bilen min litt..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vindusheis? Hva har dette å gjøre med lyd eller bilde?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som en diode, kan du ta bilde av hva som står på den

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Vindusheis? Hva har dette å gjøre med lyd eller bilde?

ulyd
    men har kansje ikke prøve og sitte i en bil på sommer kvelden og hørt på musikk med vinduene nede.
    naboene klager og bilen blir full av insekter

Troeen

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har desverre ikke noe med lyd å bilde å gjøre, Marantz. Beklager det. Men jeg regner flere av folka her som flinke og har peiling på elektronikk, så jeg tok en liten spansk en..

Det er ett bilde jeg fant på nettet, noe sier meg at det er en diode av ett eller annet slag, kanskje en likeretter diode, men jeg har ikke peiling på hva mer det står på den, desverre. :| Jeg har en identisk dings liggende her, men uten den dioden. Den printplata er på størrelse med to 20-kroniner i lengden og 1 20kroning i bredden. Er det noe størrelsesforskjell på de forskjellige diodene?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er trolig en 1N 400X. Om det er en 4007 tåler den 700V sperrespenning, er det en 4006 skal den tåle 600V osv. Den skal videre tåle omkring 1A, og har vel de sedvanlige 0,6-0,7 Volt drop i lederetningen. Slike brukes ofte til å fjerne tilbakeslag fra spoler, releer, motorer osv. Retningen på den grå ringen er viktig. Dioden leder når denne er tilkoblet minus og spenningen er over 0,6-0,7Volt.

Dersom dette ikke er en slik diode kan det være en såkalt Zenerdiode. Den har en breakdown spenning som er langt lavere (kommer i ulike varianter), men den tar ikke skade av en breakdown. Den er beregnet til å skape et fast spenningsdrop og brukes ofte som referanse til spenningsregulerende transistorer.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk, Snickers og dere andre. Jeg skal se om jeg klarer å lokalisere en slik en på en av mine andre elektriske, døde komponenter. :P

/sture

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem har 1N4007 på clasern om jeg ikke husker feil.

Andreas.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker å lese innlegga til Isen, den mannen må være Petter Smart.

Rekk hånda i været dere som ikke skjønte bæra

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht

Jeg henger meg på deg, sitter her og lurer på hvordan det er mulig å vite så mye om duppedingser.
    Selv tror jeg det er en 1x4 deckman power force 4 som er avbildet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at du kan modde vindusheisen med en slik om du ikke vet hva det er? Regner med at du ikke vet hvorvidt den er i orden eller ikke også?

Ble nysjerrig jeg nå...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man trekker ut de 100 mest brukte standard halvlederne i verden så vil garantert 1N4007 være blant disse. Man skal ikke fikle så mye med elektronikk før man vet hvilke dioder som går under de og de kriteriene, hva forskjellen på "TUN" og "TUP"-transistorer er, hvilke som går under disse betegnelsene osv osv. (Regner ikke med at ovennevnte gir mer kunnskapsverdi enn at den aktuelle komponenten hører til blant en mengde svært mye brukte komponenter).

Mitt forrige innlegg i tråden er ikke komplisert skrevet for dem som vet hvordan en diode virker. For de som ikke vet det kan jeg forklare:
    En diode er en komponent med en + og en - -ende. Kobler man på en positiv spenning i + -enden og den andre til null (minus) vil det gå strøm gjennom dioden. Om man snur dioden (eller spenningen) vil den sperre. Dioden sperrer da helt opp til 700 Volt før den bryter sammen. I lederetningen kan den lede en strøm på opp til 1 Ampere uten ekstern kjøling. Videre vil en diode (gjelder stort sett alle vanlige silisiumsdioder på markedet) også i lederetningen sperre inntil spenningen når et punkt i området 0,6-0,7 Volt. Det vil altså si at dersom man kobler en diode til plusspunktet, en motstand i serie med denne til jord, og man mater 10V inn i plusspunktet vil man måle ca 9,3 Volt mellom dioden og motstanden.

For å slippe alt for mange spørsmål om dette innlegget kan jeg legge til at de ovennevnte transistorene TUN og TUP står for "Transistor Universal NPN" og "Transistor Universal PNP". Under disse betegnelsene finner man BC 237-238, 546 og mange mange fler. Under betegnelsen halvledere finner vi dioder, zenerdioder, transistorer, FET, MosFET, Triac, Diac, Thyristor, Likeretterbro (i prinsippet 4 dioder), fototransistor, LED, IC (Inneholder både halvledere og passive komponenter), samt en rekke underordner av transistorer både for feltspenning og strøm (+ alle de jeg har glemt).

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht

Hehehe..
    Ditto!
    Og holder meg til det som interessen først og fremst handler om: lyd!
    Husker at jeg og Snicker's hadde en hyggelig prat da vi rigga opp blokkene på Resonans. Iallefall: etterpå så dukka det opp en litt pussig skrue som hadde visst litt vel mye strøm på hjernen. Og skulle diskutere filtre og Jørn begynte å legge ut i det vide og det brede om konstruksjoner, filtreringer+++
    Tror det gikk litt over ett halvt minutt og hjernen kobla helt ut;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •