MDF tykkelser eller alternativer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MDF tykkelser eller alternativer?

Skal bygge meg en basskasse og lurer på hvilke tykkelser som er standard på MDF? Og finnes det alternativer som er tynnere men like bra eller nesten like bra?
    Dette er til bilen så plass er essesielt :roll: Skal bygge to kasser begge til samme 8", en på 20 liter og en på 12 liter.

Støping av glassfiber er noe jeg har lyst til å prøve meg på etterhvert, men vil ha lyd så fort som mulig...

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan jo lage kasse av glassfiber da. mener å ha lest et sted at 8 lag glassfiber skal tilsvare stivheten på 19mm mdf. Mener noen skrev det på et forum en gang. Det skulle vel bli tynnere.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å formstøpe med glassfiber for å spare plass, men det er et langtidsprosjekt... Må bygge en kasse nå i MDF eller et alternativ.

Det er jo ikke så store kassene jeg skal bygge så det blir ikke så store flater, og der det er store flater skal jeg selvfølgelig ha avstivere ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Det er vel 19mm og 22mm som for det meste er brukt. men får den jo i andre tykkelser. Siden det er 8" og forholdsvis små kasser kan du kanskje bruke 16mm?

MDF plater - ubehandlet

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror 16mm holder fint, og med avstivere på den største kassa så burde den bli ganske død.
    Men det finnes ikke noen andre materialer som kan erstatte MFD? Vet at mye pro utstyr bygges i kryssfiner for å spare vekt, og de sparer ïkke på avstivinger..

Apropo glassfiber, hvordan i all verden skal jeg finne ut hvor mange liter det er rundt bakskjermen min? :roll:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "levende" tre tror jeg ikke vil være noe særlig å bruke i bil på grunn av fuktigheten der. Kan brukes hvis det blir behandlet riktig. Kan da i så fall også bruke hobbyplater, med da må du nok bruke noe tjukkere igjen enn 16mm.

Og det volumet må du nok bare måle opp og ta det sånn litt på ca`n. :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener i det minste følgende tykkelser skal være standard:

3mm
    5mm
    8mm
    12mm
    16mm
    19mm
    22mm
    25mm
    30mm

Om du går ned under 16mm er jeg redd du får en alt for dårlig kasse, men det avhenger litt av elementene også. 19mm er ganske safe på kasser av den størrelsen.

Kryssfiner er bra. Oppfører seg nesten som MDF, men noe stivere og ikke så dødt.

Om du skal finne volumet tror jeg du bør bygge kassa du får plass til, så enten teste den med vann eller sette ett og samme element inn i den, samt en annen kasse du kjenner volumet til og måle resonansfrekvensen i de to kassene, samt i friluft. Da kan du beregne volumet ganske nøyaktig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "sagt" det før, og sier det gjerne igjen; Bruk 22mm vannfast gulvspon
    Mye billigere enn MDF, enklere å få fatt i, og ikke mulig å høre forskjell ifht MDF når den benyttes til (bil)sub.

Og joda, det er mulig å få MDF til greie priser også, import fra øst-europa, og de HAR en mye dårligere kvalitet.
    Kryssfiner derimot, har jeg bare dårlige erfaringer med...............

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble 16mm MDF, kjøpte hos thaugland idag, tror det blir dødt nok, jeg testet ved å stable delene sammen til den formen de skal ha isted og selv det strekket som er nesten 80cm ble ganske dødt, sikkert pga at det er ganske smal og lang kasse (79x25x15cm). Men jeg setter inn en avstiver eller to uansett ;-)

Elementet jeg bruker er focal polyglass 8.25", denne kassa blir 18,9liter (minus det plassen elementet bruker og avstivere blir det ca 18l). Focal oppgir at elementet skal ha 12-20liter lukket kasse så jeg tror det funker greit med dette. Skal bygge en på 12l også bare for å teste hvordan den spiller i en sånn.
    Og som sagt så har jeg veldig lyst til å prøve meg på glassfiber, men det blir litt lenger frem i tid :roll:

Får se om jeg ikke legger ut en liten presentasjon av anlegget under AV for bil når det er ferdig

A

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips.. Kjøpte 19mm MDF til et prosjekt på Bauhaus her om dagen. 209,- for 244x122 plate er ikke så ille det, for de som bor i området.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oida!

Hvilken kvalitet var dette? Er den veldig lys?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ligger bauhaus egentlig?

209 pr m2 ferdig kappet mdf var prisen hos thaugland, ganske kjekt å få det ferdig kappet :-D

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •