DIY: Digital effektforsterker / Reléstyrt forforsterker / TL Høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY: Digital effektforsterker / Reléstyrt forforsterker / TL Høyttalere

Siden jeg nå får endel fritid etter å ha ødelagt høyre skulder tenkte jeg å oppdatere prosjekttråden litt

De største endringene er ny preamp og høyttalere.

Effektforsterker
    2 x NCD 1 Klasse D forsterkermoduler fra dexa:
    Utgangseffekt i 8 Ohm 200 Watt RMS
    Utgangseffekt i 4 Ohm 400 Watt RMS
    Utgangseffekt i 2 Ohm 650 Watt RMS
    Inngangs Impedans 5k
    THD @ 1W 8Ohm 1 kHz 0.001% typ
    THD @ 1W 8Ohm 1 kHz 0.002% max
    Frekvensområde @ 8 Ohms 2 - 120.000 Hz +-3dB
    RMS strøm 28 Ampere
    Spisstrøm 1mS 100 Ampere

Strømforskyning
    Noratel ringkjernetrafo 990VA 2x42V AC (7 kg)
    NCD "Ultra Fast" likerettermodul 2x15000uF+2xJensen 10000uF 4 pol, 2x63V DC
    NCD Softstart Modul
    DELTA 06AB2D IEC EMI filter med topolte sikringer
    --
    Avel Lindberg ringkjernetrafo 25VA 2x17V AC
    DELTA 06AB2D IEC EMI filter med topolte sikringer

Forforsterker
    Relestyrt kildevelger/volumkontroll med resistornettverk og fjernkontroll - designet av Jos van Eijndhoven.

Høyttalere
    DIY versjon av Newtronics Temperance III, et Transmission Line design introdusert i 1995 som stadig er under utvikling. Elementene er lisensprodusert i Asia og svært like Peerless HDS serien.

Test av tidligere versjon med Vifa elementer(pris: 7800€): link

Passivt delefilter, elektrisk 1.orden med kvalitetskomponenter, hovedsaklig fra Mundorf.

Kabling & diverse
    DIY Sølvkabel mil-spec med teflon/kapton isolasjon
    Gullforgylte RCA terminaler
    Gullforgylte høyttalerterminaler
    Elokserte alu kabinett i sølv

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intersant !
    Hvor handler du disse modulene ? Er sugen på en femkanals classe D når den tid kommer ops:
    Hva koster moroa i forhold til fex. Hypex eller ZAPpulse moduler
    gubben

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg handlet med NewClassD direkte. Firmaet som utvikler og produserer modulene heter Dexa og er drevet av Lars Clausen (gründer av LC audio og far til ZapPulse klasse D). Webshopen er enkel og grei med priser i NOK. De sender med UPS og du får mva krav i posten etter du har mottatt pakken.
    Jeg valgte NCD 1 pga tilbakemeldinger på diverse fora og stor tro på Lars Clausen sine produkter. NCD 1 går for å være en av de beste klasse D forsterkere på markedet.

PS: Ser de har et KJEMPETILBUD med XL ActionPack inkl kabinett fra ATI. Løp og kjøp

Har forresten nesten fullført effekttrinnet i dag, bilder kommer plutselig.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett skrudd delvis sammen med PSU og forsterkermoduler plassert.

Trafo med forsterkningsplate i kryssfiner på plass. Jeg følte det var nødvendig med litt avstivning

Forsterkeren er nesten ferdig nå, men i iveren glemte jeg å ta bilder..

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen kabinett/kasse er det du har brukt? Flere bilder?

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettene kjøpte jeg på ebay, jeg kom over et tilbud mens jeg ventet på produksjon av de jeg hadde planer om å bruke. Her kan du finne rimelige alternativer av god kvalitet. Arthon som driver ATI er en hjelpsom og hyggelig kar, skriv en mail og hør på pris etc.

Effekttrinnet er nå ferdig og er under test på et par Audiovector M3 Signature. Jeg har ikke fått lyttet nok under skikkelige forhold til å si så mye, men det låter bra! Kontroll er et stikkord..Noen timer med innspilling må til, og kanskje litt mer kjøling. Forsterkeren blir merkelig varm over tid, sikkert pga for dårlig lufting i kabinettet.

Bilder kommer

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke på jakt etter et, er bare nysgjerrig av natur :-D
    Jeg lagde meg kabinett selv.

Rart det du sier om varme, er det ikke klasse D forsterker du bygde? Forsterkeren min blir bare såvidt lunken uten lufting, men har ikke fått testet den med mye effekt ennå, må vente til "sjefen" er på jobb, da skal det testes ordentlig :twisted:

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysjerrig ja, men det er jo lov Jeg har sett tråden din og kabinettet ditt ble bra det. Jeg har ikke mulighet for hverken finmaskinering eller elkosering så kjøp var egentlig eneste alternativ.

Jo det er en klasse D forsterker, som skal ha ca 90% effektivitet osv. Forsterkeren ble heller ikke spesielt varm ved første test. Men over tid blir hele kabinettet varmt, som om det går i metning, selv med forsterkeren i stby. Det er mulig forsterkeren har "klasse A" tomgangsstrøm. Vi får se hva som blir gjordt og om det virker.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Siden jeg nå får endel fritid etter å ha ødelagt høyre skulder tenkte jeg å oppdatere prosjekttråden litt

De største endringene er ny preamp og høyttalere, se første posten. Komponenter til høyttalerne er på vei, men det blir neppe snekkerarbeid før noen uker etter forestående operasjon. Printkortene til preampen er under produksjon i nederland, forventet leveranse i April.

Jeg får pludre med delefilterene og legge ut det som kan være interessant av bilder i mellomtiden Jeg har en plan om å fylle kammeret for delefilteret med olje for demping og kjøling, noen som tror dette kan få negative konsekvenser?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett folk med pc'er som er fyllt opp med matolje, all elektronik funker som bare..

vifter funker også i matolje, helt lydløst !!
    YouTube - DIY oil computer

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Olje fungerer helt fint, men bruk mineral olje.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå jobbet litt med kassetegninger i AutoCad, vurderer sterkt å lære sketchup eller lignende da visualiering i acad ïkke er så enkelt for en som normalt jobber med 2D. Her er uansett baffel og sidesnitt:

Total bestykning: 6x6,5" Bass, 2x6,5" Mid og 2X1" Silkedome Diskant Lavpassdelen har en midlet impedans på rundt 3 ohm, så her får jeg testet kapasiteten på NCD1 modulene til hr Clausen.

Delefilteret har eget kammer så om jeg skulle fnne på å søle med olje burde det gå greit, kanskje impregnere kammeret med våtromsmembran? Jeg har en teori om at oljen vil begrense mikrofoni og sørge for kjøling av komponentene. Motorolje er vel tingen, jeg får se, det må vel bli noe av det siste som skjer.

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første sketchup modell, har sikkert endel å gå på

Tror jeg skal prøve med på pianolakk finish når den tid kommer. Noen som kjenner til en bra leverandør av MDF i traktene Ulsteinvik/Ålesund? Jeg har endel plater som må kuttes med diverse vinkler..

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Autocad har en glimrende 3d del som i mine øyne gruser Sketchup. (Om du kunne autocad fra før av?)

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg hadde fått samme resultat i AutoCad 3D like raskt som i sketchup. Jeg jobber til vanlig med AutoCad 2D og har null peiling på 3D delen. Kanskje jeg skal sette meg inn i det nå som jeg har allverdens tid.

Ang. høyttalerprosjektet har jeg for moro skyld gjordt noen simuleringer på delefilteret som følger med:

Noen forbehold:
    Mangler fullstendige T/S parametere på elementene, spesielt diskanten. Har derfor benyttet Seas 27TDFNC siden denne er rimelig lik.
    Har ikke SW for TL respons, bassresponsen er derfor simulert i bassrefleks, 50l Fb 36Hz.

Nå er dette sikkert et stykke fra virkeligheten, men det skal uansett bli spennende å høre hvordan det låter!

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg nå må gå 6 uker med høyrearmen i fatle etter operasjonen, blir det mest oppdatering av planer og hva som er handlet inn til prosjektene. Det er vertfall farlig for lommeboka å ha mye fritid, nettilgang og PayPal konto

I natt ble følgende bestillt:

-jensen-4-pole-jpg

-trieutectic-jpg

Nødvendig? Neppe..

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MDF eller Kryssfinér?

Ser "alle" bruker MDF i sine prosjekt, kanskje bortsett fra de som bygger hornløsninger. Jeg vurderer selv å bruke 19mm kryssfinér i mine høyttalere da dette er absolutt enklest å få tak her ute i havgapet. Kabinettene vil bli rimelig godt avstivet pga. transmissjonslinjen, men om det er tilstrekkelig for å unngå hørbar materialresonans fra kryssfinér vet jeg ikke.

Vil jeg kunne merke forskjell om jeg bygger i MDF kontra kryssfinér?

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er litt greiere å jobbe med, det er den største forskjellen.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner at elementene som er brukt i transmisjonlinjen din har en del til felles med Peerless HDS-elementene?

Er det da disse du tenker på?

Har du noen tanker om hvordan Peerless'ene ville gjort seg i en lignende transmisjonlinje?

Masete svar på tråden din, men det er lenge siden jeg har sett en mer spennende høyttaler, men det samme gjelder forsåvidt forsterker-modulene du henviser til. Har de siste dagene sett etter rimelige digitale effekt-forsterkere selv, så ja, interessant!

Newcomer S3TR sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene er svært like HDS PPB, men korgen ser litt annerledes ut. Ellers er fysiske mål på magnet osv. identiske. Mye taler for at de er produsert av Tymphany:
    -p5140329-jpg

-p5140330-jpg
    Data på disse og HDS er ikke identiske så jeg vet ikke hvordan de vil oppføre seg i samme TL. Dette designet bryter litt med TL teori da linjen er endel lenger enn teorien tilsier. Sånnt kommer en frem til ved prøving og feiling, mye derfor jeg gikk for et utprøvd design

Diskantene er produsert av Vifa:
    -p5140328-jpg

Ellers er fremgangen laber, ble kvitt fatle på mandag, men klarer ikke løfte armen noe særlig. Bra jeg har god tid til planlegging Tror jeg ska ha en annerledes finish på disse, baffel og bakplate i silkematt sort eller skinn og resten blank hvit er en tanke..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •