Forslag til prosjekt for nybegynnere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til prosjekt for nybegynnere?

Når sommeren er over har jeg lyst til å gå løs på et eller annet byggeprosjekt. Jeg har knapt brukt loddebolt, og det er en god stund siden, så de første prosjektene blir først og fremst brukt til læring, men det er hadde jo vært morsomt om jeg kan bruke det til noe etterpå. Er det noen som har forslag til (audiorelaterte) byggesett som ikke koster allverden, og som kan være gode å øve seg på? Jeg vil også ha forslag til lettfattelige lærebøker om elektronikk, gjerne med litt info om praktisk arbeid, inkl. lodding.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Monica DAC kit. Denne er nokså grei å bygge, samt at jeg tror ikke du kan få et kit som gir bedre "value for money". Kan du eventuelt bruke kabinett fra Elfa. så må du jo ha terminaler og lignede som du får rimelig rundt om forskjellige plasser.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa har jo også diverse byggesett, alt fra små forsterkere til blinkende juletrær
    Søk etter byggesett så dukker det opp litt av vært.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit og starte med f.eks juletreet til elfa, rimelig tett med komponenter og relativt lett.

Går du opp eit par hakk kan du teste forsterkerkit fra f.eks: 41Hz audio amp kits. Sounds good to me! Tripath based amplifiers for DIY:ers. amp6 basic er eit kurant nybegynner kit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, alle. Elfa har jo mye forskjellig å øve seg på; var ikke klar over den butikken. Nybegynner, som sagt. Forsterkere og dac'er er helt klart interessant, får ta det når jeg har fått litt mer erfaring med tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du har prøvd deg på byggesettene så kan du jo kanskje se på om det er noen små forsterkere du kan lage deg,
    sånn som Denne da må du jo enten lage den på veroboard eller kanskje til og med lage eget kretskort om du orker, litt mere tenkearbeid å bygge en krets etter oppskrift enn å lodde på komponenter på et ferdig kort.

om du har litt peiling på hvordan ben som skal hvor og hvordan du skjekker det så er det en enkel sak å lage noe slikt småtteri.

vi fikk selv i oppgave å lage en Fm sender ut ifra en tegning vi fikk av lærern etter to måneder på elektrofag og vi klarte det mer eller mindre. så det skal ikke være noe problem om du leser litt på stoff

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke kunne tengt deg å bygge en høytaler eller to da?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode inspill. Jeg har som nevnt såvidt brukt en loddebolt et par ganger for en god del år siden, så jeg starter med de enkleste tingene. Jeg ser ikke bort fra at det kan bli både det ene og andre etter hvert, men siden jeg pt. er rimelig blank på teori vil jeg komme tilbake med spørsmål når det blir aktuelt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •