Ikea LACK hack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikea LACK hack

I min søken etter et minimalistisk medie-møbel med riktige dimensjoner for HTPC, receiver, plass til senter-kanal på toppen (veggmontert panel) osv. har jeg funnet følgende løsning, realisert av brukeren "Freddy":

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Freddy

Løsningen er realisert ved å 'kannibalisere' Ikea LACK-bord i størrelsen 55x55 cm med LACK-hylleplater. I den senere tid har imidlertid Ikea lansert en tv-benk

IKEA | TV-løsninger | Møbler til flatskjerm | LACK

som nesten har riktige dimensjoner (149 cm bred, 55 cm dyp) _unntatt_ den innvendige hylle-høyden som er latterlige 15 cm og knapt stort nok for en receiver i anorektiker-klassen og ikke i nærheten av stort nok for nok min Silverstone-baserte HTPC.

Tanken min var å bruke hylleplatene fra LACK tv-bordet og bruke 2 stk LACK 55x55-bordplater hvert bord kappet i to som sideplater og innvendig skille for tre seksjoner. Innvendig hylle-høyde vil bli på på omlag 27 cm, total benkehøyde omlag 37 cm (uten ben). Vil oppnå god plass i høyden til komponentene mine og plass til tre komponenter i bredden (en i hver seksjon).

Siden LACK-bordplatene er hule/fylt med papir så sliter jeg imidlertid litt med å se hvordan jeg skal få festet disse til hylleplatene etter at de er kappet i to (hule flatene vil vende oppover eller nedover). Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres?

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

Stikk innom en byggevareforretning og få tilskjert noen lekter på 2-3 cm tykkelse med samme bredde som innvendig i platen, kapp dem så til innvendig lengde. Skjer bort papiret smør lim på lektene og bank dem inn i platene, så har du feste for hva du vil, skruer eller tapper.

SveinS

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble faktisk riktig riktig bra! Kappet 2 toms x 4 til riktig bredde og limte disse inn i åpningene i de "tomme" kappede LACK-bord-skallene. De delte bordene fungerer som sideplater og for å seksjonere benken, og er skrudd fast til bunnen på benken vha boltene som følger med det opprinnelige LACK-tv-bordet. Topp-platen har jeg bare lagt på og holdes på plass vha 8 trebolter. Har ikke satt på ben og benken er derfor 37.5 cm høy (27.5 cm innvendig) 55 cm dyp og har to seksjoner for fullbredde-komponenter samt en mindre seksjon (38 cm bred).

Just what the audio video doctor ordered! Og totalprisen på 557 for delene ,- gjør jo at risikoen for prosjektet er minimal...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei på mitt lack tv bord brukte jeg 63mm X 63mm