DIY 15" fulltone i åpen baffel!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 15" fulltone i åpen baffel!

Etter flere gode råd, både herfra, og Hawthorne sitt forum Hawthorne Audio :: Index endte jeg opp med å bestille to 15" Silver Iris coaxial drivers. Drivers

Siden disse elementene har fått så utrolig mye skryt, samtidig som at nå flere og flere sverger til en åpen baffelløsning, bestemte jeg meg for å bestille disse uhørt! Jeg trengte noen elementer med høy følsomhet, til min DIY-hifi med T-amp som forsterker, men hvem vet, kanskje disse høyttalerene erstatter mitt nåværende frontoppsett?

lespen og einis er to andre her på forumet som har disse elementene.
    Høyttalerene er bestilt, de skal komme i begynnelsen av juli, men jeg er i god gang med å bygge baffel!
    Jeg endte opp med å kjøpe en 28mm tykk hobbyplate av furu hos OBS Bygg.
    Platene har jeg nå kuttet ferdig 78cm x 58cm, med noen fancy "billed-ramme" kanter Som du kanskje ser, har jeg ikke pusset ned platene ennå.
    Her er noen bilder av hva jeg har gjort så langt:

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennande! Mine er vel her ein gong i neste veke. Tenkte og å bruke hobbyplate, men litt usikker på design enda.

Men uten tvil solid plate som ser best ut. Kan jo altids oljes og beises for å få den looken du er ute etter.

Har du planer om å tilte baffelen bakover litt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til flere bilder, og til å høre din opplevelse av elementene når du får de Lykke til, og gled deg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker veldig spennende. En dag det passer tar jeg meg en tur bort til einis og hører på hans oppsett.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Spennande! Mine er vel her ein gong i neste veke. Tenkte og å bruke hobbyplate, men litt usikker på design enda.

Men uten tvil solid plate som ser best ut. Kan jo altids oljes og beises for å få den looken du er ute etter.

Har du planer om å tilte baffelen bakover litt?
    Bra, du får lage en tråd du også, slik at alle får se hvordan du gjør det!
    Ja, baffelen skal vel tiltes mellom 5 og 10 grader bakover, men har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal holde baffelen fast enda. Jeg synes forresten furu-looken er knallfin synes jeg, så jeg bruker nok bare 2-3 lag klarlakk, og pusser etter hvert lag for å få det fint.

Sitat Opprinnelig postet av lespen
    Gleder meg til flere bilder, og til å høre din opplevelse av elementene når du får de :-D Lykke til, og gled deg :wink:
    Takk skal du ha, jeg kan nesten ikke vente selv Skal gå i gang med pussing i dag tror jeg, kanskje litt lakking også?

Dette virker veldig spennende. En dag det passer tar jeg meg en tur bort til einis og hører på hans oppsett.
    Skulle nesten bodd i Ålesund selv, slik at jeg kunne tatt en tur og lyttet! Men basert på hvor mye skryt disse elementene får overalt, bestemte jeg meg for å bestille dem "uhørt"!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    Bra, du får lage en tråd du også, slik at alle får se hvordan du gjør det!
    Ja, baffelen skal vel tiltes mellom 5 og 10 grader bakover, men har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal holde baffelen fast enda. Jeg synes forresten furu-looken er knallfin synes jeg, så jeg bruker nok bare 2-3 lag klarlakk, og pusser etter hvert lag for å få det fint.
    Det skal eg. Har sikra meg eit par skapdører (60x70cm) i mdf som blir første testobjekt. Er eg fornøyd blir det einlana hobbyplate løysning. Tenker eg og tilter den eit par grader og muligens avrunder baffelen svakt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er platene ferdig pusset. Jeg grovpusset med no. 80, og finpusset med 150. Jeg tørket dem så rene med en fille med witespirit, for å få vekk pussestøvet. Her er et bilde av en av platene etter et lag med klarlakk er påført; Det la seg desverre en del støv og slikt i lakken før den ble støvtørr, men får håpe jeg kan få vekk det meste med no. 300 eller 400 sandpapir. Har planer om å i hvert fall legge et lag til med klarlakk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke lurere å gjøre dette etter du har skåret høl til elementet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    er det ikke lurere å gjøre dette etter du har skåret høl til elementet?
    Jeg skal jo legge flere lag med lakk, og pusse mellom hvert lag.
    Kanten av elementet vil jo overlappe uansett, så om det blir litt ujevn lakkering på undersiden, gjør det ingenting.
    Har du eksakte mål for hullet? Jeg vegrer meg litt til å lage hull før jeg vet nøyaktig hvor store elementene er.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stol aldri på cut-out mål! Beste er å vente.

Mine ankom tollen den 24. Og med den farten posten jobber med har eg dei vel eingong i august :???:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Stol aldri på cut-out mål! Beste er å vente.
    Jeg har selv også vært skeptisk til dette, men hvis Einis går god for at cut-out er nøyaktig 349,6 mm, tror jeg at jeg kommer til å sage ut hullet ganske snart...

Hva med deg, KviteKrist, har du kommet noe lenger med ditt prosjekt?

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant prosjekt......gleder meg til å lese mer om dette framover!
    Mvh
    Trond

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv også vært skeptisk til dette, men hvis Einis går god for at cut-out er nøyaktig 349,6 mm, tror jeg at jeg kommer til å sage ut hullet ganske snart...

Hva med deg, KviteKrist, har du kommet noe lenger med ditt prosjekt?

Tja, har kun skaffa meg eit par skapdører i mdf som blir ein midlertidig "test" løysning. Men venter med hull til elementene er på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er platene ferdig pusset. Jeg grovpusset med no. 80, og finpusset med 150. Jeg tørket dem så rene med en fille med witespirit, for å få vekk pussestøvet. Her er et bilde av en av platene etter et lag med klarlakk er påført; Det la seg desverre en del støv og slikt i lakken før den ble støvtørr, men får håpe jeg kan få vekk det meste med no. 300 eller 400 sandpapir. Har planer om å i hvert fall legge et lag til med klarlakk.
    Tørke av med white spirit er bare bortkasta. Du kan bruke papir med vann på, poenget er at det fuktige trekker til seg støvet, så du kan bruke omtrent hva som helst, men vann er det billigste :P
    Pusse med 3-400?!? Det holder mer enn nok med 240, tror vel egentlig ikke at 400 finnes, uten at jeg skal si det sikkert. Nummeret indikerer bare antall sandkorn per cm2. Altså, 240=240 sandkorn per cm2. Det sier seg selv, at det må være veldig fint. Mer enn fint nok for å pusse etter lakking.
    Ellers så ønsker jeg bare lykke til.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pusse med 3-400?!? Det holder mer enn nok med 240, tror vel egentlig ikke at 400 finnes, uten at jeg skal si det sikkert. Nummeret indikerer bare antall sandkorn per cm2. Altså, 240=240 sandkorn per cm2. Det sier seg selv, at det må være veldig fint. Mer enn fint nok for å pusse etter lakking.
    Ellers så ønsker jeg bare lykke til.
    Jeg brukte 400-papir på mine høyttalere. Det finnes vesentlig finere papir en dette også.

Frode

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det fineste blir vl dopapir hehe...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 6000papir liggende og brukt slipepasta på noen få micron.. Men det er ikke beregnet på tre.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Har 6000papir liggende og brukt slipepasta på noen få micron.. Men det er ikke beregnet på tre.
    Da kan du jo nesten bruke et avslått strykejern istedet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Jeg brukte 400-papir på mine høyttalere. Det finnes vesentlig finere papir en dette også.

Frode
    Ok, da tok jeg feil angående det, men poenget mitt er at man ikke trenger bruke noe finere enn 240, det er bortkaset å gå til innkjøp av skikkelig fint, og antageligvis dyrt (?) papir, som man kanskje bruker en gang i livet . Grunnen til at man pusser mellom hvert lag med lakk, er jo for å få bort luftbobler i lakken, og andre ujevnheter, og dette får man fint bort med 240 papir, uten at man pusser bort all lakken

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •