DIY 15" fulltone i åpen baffel! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, jeg bruker vel 250 da... Ikke så mye vits å kjøpe finere enn det kanskje?

Forresten, høyttalerelementene kom i dag! Jeg har begynt å spille dem inn, de står bare på gulvet for øyeblikket, til jeg blir ferdig med baffelen! Det lille jeg har hørt så langt, har overrasket meg stort! Ikke noe respons under 100 Hz, siden de ikke står i baffel, men diskanten?! Wow... noe av det klareste og mest naturlige jeg har hørt! Nøyaktig, men ikke kvass som Klipsch.

Her er et par bilder!

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det! Mine ligger og mygler i tollen, begynner å bli smått utolmodig!

Går du for testbaffel først, eller bærer det rett i ferdig designa baffel?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns faktisk diskanten er det dårligeste med desse.. litt PA preg, iallefall i starten. nedre diskant (woofer) blir MYE bedre etter 50-100timer. så om du er fornøyd allerede så er det godt

forresten rart det tar så lang tid med deg kvitekrist. tok totalt 8dager med meg, og det var ikke expressfrakt engang.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg skjønner det ialefall ikkje... Skulle brukt ups, då hadde ialefall tolldelen blitt behandla på 1-2-3.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Går du for testbaffel først, eller bærer det rett i ferdig designa baffel?
    Jeg går nok rett til ferdig designa baffel ja. Jeg har fått skjært hull til elementene nå! Jeg mangler bare skruer og et siste lag med klarlakk, så er høyttalerene ferdige!

KviteKrist; Kanskje du bør ringe et sted og spørre hvorfor det tar så lang tid? Tollvesenet kan sikkert svare på noen av dine spørsmål!

EDIT: Her er to bilder av baffler med hull!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Stemte cutout målene?

Endelig har pakkesporinga oppdatert seg og eg håper eg har den i måro

Har forresten designet mitt klart, men eg vil teste med midlertidige plater først.
    Måla på mine bafflar er 60x120, satser vel på at det er godt nok.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut! Stemte cutout målene?
    Jepp, perfekt!
    Endelig har pakkesporinga oppdatert seg og eg håper eg har den i måro

Har forresten designet mitt klart, men eg vil teste med midlertidige plater først.
    Måla på mine bafflar er 60x120, satser vel på at det er godt nok.
    Hmm... Interessant! Du skal altså ha en stripe av litt mørkere tre i midten av baffelen? Men hvorfor skal du lage den så høy? Husk at du må ha elementet ganske langt nede mot gulvet for å få flat respons ned til 45-50 hz.
    I mine bafler er midten av elementet litt under 40 cm over bakken. Men jeg er jo da nødt til å vinkle baflene en smule.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel krever kun at de går ned til 80Hz, har IB sub som tar over etter det. Baffelen blir svakt bua og tilta bakover nokon grader. Trur dette blir bra, men tester uansett først med midlertidig løysning.

Baffelen blir bygd opp av 1stk 60cm brei hobbyplate på 18mm og frampå der igjen kjeme det to hobbyplater på 22cm og ei eikestripe i midten.

Det som er usikkert er kor elementet blir plassert, eg tipper eg tester med senter først.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva, 18mm + to plater til på 22mm foran? baffel på mer enn 20mm er meningsløst egentlig mine er 15, og SPON
    med for tykk plate vil antaglig visse frekvenser løpe skytteltrafikk mellom hølet og rammen..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18+18 altså. Skulle det bli for tjukt lager eg frittståande magnetoppheng slik at elementet ikkje er i kontakt med baffel, men kan aldri tru at det blir eit problem.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje meining å kapre tråden din, men det handler om samme ting så eg håper det går bra

Fikk elementene idag, heiv sammen testoppsettet fort og gale. Består for øyeblikket av 2 baffler (85x55cm) tilta bakover 5grader, og med elementene plassert nett over senter. Kjører det på ein diy amp6 fra 41Hz og bærbar pc som lydkilde.

Første som fikk prøva seg var Neil youngs heart of gold, om eg må sei at førsteintrykket er svært bra! Savner såklart djupbassen, men den kommer når alt blir satt opp skikkeligt.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hva, 18mm + to plater til på 22mm foran? baffel på mer enn 20mm er meningsløst egentlig mine er 15, og SPON
    med for tykk plate vil antaglig visse frekvenser løpe skytteltrafikk mellom hølet og rammen..
    Slik eg ser det no så må det stivheit til i baffelen vist ein skal montere elementet fast i den. Bruker no 22mm mdf og den synger med som aldri før. Negativt mao!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen innvirkning på lyden gir det iallefall ikke med 22mm MDF størrelse og form har langt mer å si.

du kan montere bracing nederst og på sidene viss det er et psykologisk irritasjonsmoment..

flere kunder brukte faktisk selve pappesken de kom i til baffel før de skjærte ut dedikert. (!) uten at de følte det gikk noe særlig utover ytelsen.
    en omsluttende kasse stenger inne energien og trykket.. det gjør ikke desse.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer klart an på størrelse og utforming, men trenger litt størrelse for å ikkje nå xmax for tidligt. Eg er ute etter volum, noko eg forsåvidt får.
    Skal teste litt med demping i bakkant, rekner med det skulle hjelpa og.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du ute etter volum trenger du vel minst et par Augie basser også? den skal ha mer punch med dobbel så stor slaglengde, og selvsagt dypere bass

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, bass har eg nok av. Muligens de blir delt på 80Hz, har testa litt men finner verken for eller mot..

Rekner og med å plassere elementet såpassa høgt at diskanten kjeme i rett høgd.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KviteKrist: Det skal bli spennende å se hvordan ditt prosjekt går! Gi oss bilder!

Beklager jeg har vært litt sen med bilder, men nå er ihvertfall bafflene mine stort sett ferdige! Bare fintuning og fot igjen! Som dere ser har jeg brukt umbracoskruer i sølv, jeg syntes det ble tøft!
    Her er noen kjappe bilder:

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetøft! Virkelig spennens med så mye element for så lite penger. Og attpåtil god følsomhet. Hvor stort er rommet ditt? Magefølesen sier meg at det er fordel om du har litt stort rom!?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennande saker ja, de blir små og snertne i forhald til mine

Kjører fortsatt testbafflene og må sei eg begynner å like det! Har vinkla de ca 15grader no samt flytta de ca 1m fra vegg.
    Merker og enorm forskjell i lyden, diskanten har dempa seg og mellomtonen er mindre boomy. Reknar med det er innspelinga som har fiksa biffen.

Og dei kan så absolutt spela høgt! Er vel så passa fornøyd at det blir senter og på meg...

Bilder:

Har prøvd å dempe refleksjonane frå veggen, rekner med det blir nuppeskum limt fast i bakant på sluttproduktet. Har og tilta ekstra, begynte med 5grader og endte opp på 15.

Hiver ut tvn og setter ein senter under lerret trur eg... satser på at det blir bra!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice
    de skulle takle bra med effekt, hindringen er mekanisk, xmax på 3mm og åpen baffel som gjør at de må slå mye mer enn i et kabinett. de er lettere å bunne enn f.eks CVène du har. da hører du et bra smell
    nedre diskant blir mye roligere etter 50-100timer. jeg klarte nesten ikke høre på de i starten...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •