DIY Hypex forsterker. Ferdig!!! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 118
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Bilder er GULL

Har du bestilt 400 modulene allerede også.?
    Jeg har kjøpt en, bare for å få alle mål og dimensjoner. Jeg bestiller ikke, jeg bor såpass nærme slik at jeg drar til butikken til Eltek og henter dem der. Litt kjekt for da kan jeg grave å spøøre litt hver gang jeg er der

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Hvordan tror du det blir å kaste Dynavoice M-65 på 2x400watt.? "max:250w" står det i data.. (ikke fått de enda)

Hvordan er oppgitt/anbefalt watt på dine dynaBel.?
    De er vel "des mere des bedre"?
    Det tror jeg går helt fint, det er jo bare å bruke litt vett når en spiller, så spørs det jo hvor mange ohm høyttalerne dine er på. Disse 400modulene gir ca. 230w ved 8ohms last.

Mine S23 er på 8ohm, maks belastning kortvarig er 380w mens maks kontinuerlig er på 230w, jeg skal bruke 2stk 400 på hver høyttaler.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laga meg noen kabler mens jeg venter på atkabinettet skal bli eloksert. Det er heldigvis noe på gang nå, så forhåpentligvis vil det komme masse bilder etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å handlet resten av modulene i dag.
    Dette var Ucd 400HG med HPR12 og HNR12 regulatorer. Disse må loddes på, samt et par motstander må fjernes. Legger ved noen bilder.
    Det ble noen esker å bære i hus.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snadder.!
    fått brendt av en 10.000 i dag også da...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    Gratulerer med et flott og gjennomført DIY-prosjekt!
    Det kabinettet ble jo skikkelig fint. Du burde kanskje korte ned noen kabler for å unngå støy og få til et ryddigere utseende innvendig i forsterkeren, men dette ser uansett meget bra ut Har du fått noe særlig inntrykk av lyden fra forsterkeren?
    gratulerer også!! men jeg er litt "seint ute" men i tilleg til å korte veldig på kablene mellom forstekerne og terminalene så hadde vært MYE bedre om trafon ble montert så langt som mulig mot fronten eller av/på brytteren, soft start modulen bak trafon og likeretter/kondesator modulen mellom softstart og bakplatten (da blir også korte strøm kabler , slik at AC inntaket og sikrings holder ble montert mitt i mellom høyttaler terminalene (mindre stråling fra nett kablen , altså mitt i kabinetet nederst mot bunnen self (slik som nå men bare lengre unna forsteker modulene) og self bruk den metal strompen på AC kablen -bare husk å isolerer den god i endene og å jorden den til kabinettet. Høyttaler terminalene enda mer mot ytre kantene så kablene ble enda kortere...

skulle du ha 2 stk trafo i samme kabinett eller?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    gratulerer også!! men jeg er litt "seint ute" men i tilleg til å korte veldig på kablene mellom forstekerne og terminalene så hadde vært MYE bedre om trafon ble montert så langt som mulig mot fronten eller av/på brytteren, soft start modulen bak trafon og likeretter/kondesator modulen mellom softstart og bakplatten (da blir også korte strøm kabler , slik at AC inntaket og sikrings holder ble montert mitt i mellom høyttaler terminalene (mindre stråling fra nett kablen , altså mitt i kabinetet nederst mot bunnen self (slik som nå men bare lengre unna forsteker modulene) og self bruk den metal strompen på AC kablen -bare husk å isolerer den god i endene og å jorden den til kabinettet. Høyttaler terminalene enda mer mot ytre kantene så kablene ble enda kortere...

skulle du ha 2 stk trafo i samme kabinett eller?
    Joda, jeg har kortet inn alle kabler og skjermet dem, så den biten skulle være i orden nå. Men jeg har ikke byttet om på plassering av komponentene, men jeg ser poenget ditt. Det blir nok mere riktig på femkanals forsterkeren som er under bygging nå, det blir som du sier, bare at softstarten blir stående vedsiden av powersupplyen på ene siden i kabinettet, dette på grunn av at det ikke er plass til noe annet. I den nye blir det forresten 3stk trafoer, plassert helt ved fronten av kabinettet. fra powersupply til forsterker moduler blir det maks 5cm så burde vel være greit

Jeg venter bare på at det skal bli ferdig eloksert, men det drar ut i tid, får vel finne meg i det siden det ikke koster noe.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei 3 trafoer ja. Om du kobler 220AC inngangene på trafone (var de kablene gul farge?) helt "like" altså med de samme fasene fungerer helt ok... men om du "snur" fasen til trafon i midten vil det "teorisk" gi en magnet felt rundt trafon som er i motfase med de 2 andre som er på hver siden.... og dette vil "teoretisk" gi mindre brumm.... ellers vil jo det magnetiske feltet være sterkere i Y aksen på toroid trafone men nå er vi inne på bagateller

gratulerer med en meget fin projekt og moro å se folk som fremdeles liker å sette ting sammen selv skulle ønske jeg hadde tid til det og.... bygde mye før når jeg var ung

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    okei 3 trafoer ja. Om du kobler 220AC inngangene på trafone (var de kablene gul farge?) helt "like" altså med de samme fasene fungerer helt ok... men om du "snur" fasen til trafon i midten vil det "teorisk" gi en magnet felt rundt trafon som er i motfase med de 2 andre som er på hver siden.... og dette vil "teoretisk" gi mindre brumm.... ellers vil jo det magnetiske feltet være sterkere i Y aksen på toroid trafone men nå er vi inne på bagateller

gratulerer med en meget fin projekt og moro å se folk som fremdeles liker å sette ting sammen selv skulle ønske jeg hadde tid til det og.... bygde mye før når jeg var ung
    Tusen takk for alle tips.

Vet ikke hvor mye jeg skal gidde å skjerme denne forsterkeren, hørte ikke noe forskjell på den forrige før og etter skjerming, lurer forresten på hva som blir bedre med disse oppgraderte HG modulene, kan ikke finne noe grums med de billige ST modulene som jeg bruker nå heller. Skal bli spennende å høre. Kabinettet ser ut til å bli ferdig eloksert denne uka, gleder meg værre enn en unge på julaften

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner endelig delene å komme fra eloksering. De to viktigste delene som bunnplate og lokk mangler. Bunnen skal jeg få i morgen hvis alt går etter planen.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig fint!

en ting som har undret meg litt... hva er prinsippet rundt eloksering? du nevnte noe med elektroder...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Skikkelig fint!

en ting som har undret meg litt... hva er prinsippet rundt eloksering? du nevnte noe med elektroder...
    Elektroder blir vel litt feil.

Aluminiumen gis en elektrolyse i et bad med fortynnet svovelsyre. Man bruker likestrøm (såvidt jeg vet) og det blr laget et oksidert overflate på noen tusendels mm. Så blir bitene lagt i et fargebad, og etterpå i et varmt vannbad for å tette alle porene etter elektrolysen.
    Jeg kan ikke prosessen 100%, men det er ca. slik det foregår, jeg gjør ikke dette selv, men en kollega på jobben som kan dette.

**Edit: Fant denne etter 2sek med google. Mye bedre enn min klønete forklaring: Eloksal as - Behandling av overflate på aluminium

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut til å bli skikkelig nydelig dette
    x fingrene for at du får montert alt uten å få synlige riper

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @amrita Blir nok ikke noe problem med riper, da elokseringa er hard som glass, utfordringa er å finne materialer uten riper og jobbe med det før eloksering.

Uff, nok en gang gikk det feil med elokseringa ble lovet bunnplata på Fredag, men den ble ikke helt svart, så den må tas pånytt Forhåpentligvis får jeg den på Mandag.

Jeg har montert modulene på plata som skal være inni forsterkeren, kan nok bli litt trangt å få koblet på kablene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det endelig å ta form her. Fikk bunnplata i dag, så jeg har begynt å koble sammen trafoer og powersupply. Tror ikke jeg reker å bli ferdig i dag. Liten vits i å forhaste seg.

Legger ved et bilde av to verktøy som er et "must" hvis man driver litt med elektrisk. Avisoleringstang og en ordentlig kabelskotang. Det letter jobben utrolig mye, samt at man sikrer skikkelig kontakt i kabelskoene.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja:P
    Blir jo et skikklig beist dette her!
    Dette skulle vertfall drive hjemmekinoen din uten videre problem:P

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort litt i dag også, det ble endelig lyd
    Prøvde å tvinne kabler, men strekkene ble så korte, og kablene var J***ig stive. Jeg trodde dyre høyttalerkabler skulle være veldig fleksible, men det gjelder nok ikke Kimber sine kabler.

Jaja, nå er det ihvertfall lyd, så jeg testet en liten stund med en Eltax senter høyttaler. Litt merkelig at alle modulene ble like varme Den som var kaldest var faktisk den som ble brukt. Ca. 52C.

Nå har jeg ikke fått alle delene enda, frontplata skal bli lasergravert før helga, og lokket venter jeg på skal bli eloksert, så det blir flere bilder når alt er i boks.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Razor , ser jo skikkelig snasent ut dette. Tror ikke du skal bekymre deg for varmeutviklingen så sant det ikke blir varmere enn nå . Mener å ha lest at hver modul avgir ca 10 w ved normal drift, så det bør ikke bli noe problem (trur eg)
    Du får komme med noen bilder når herligheta er ferdig da :-D
    gubben

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HERLIG Razor.!
    Dette blir så bra at det er skummelt, ser ingenting som kunne vært gjort på noen bedre måte egentlig...

Håper det spiller MINST like bra som den ser ut.! Da blir det gull-lyd...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike flott mann!
    men vil anbefale deg å sette i en vifte, da får du redusert varmen betraktlig!
    jeg testa med en vifte på min amp, og det ble MYE kaldere med en gang.
    Trenger ikke være noe heftige greier, litt bevegelse på lufta er nokk.

Sier ikke at du MÅ sette i en vifte, men kan vær greit å holde seg på den sikkre siden:P

Gleder meg til å se bilder når den er 100% ferdig

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt med slike positive kommentarer. Tusen takk!

@Gubben: Dem gir 10% varme, det vil bli ca. 40w per modul.

@mr.DIY: Det blir nok ingen vifte her nei. Har undersøkt litt og Hypex anbefaler en aluminiumsplate på ca. 10X15cm, det skulle gi nok kjøling. Med kjøleribbene så ligger jeg langt innenfor det dem anbefaler.

@Scorpionen: Gull lyd ja, etter hva Frode Steen på Eltek sa, så overgår Hypex HG modulene det aller meste av selvbygg med god margin. Nå selger han disse, så han er nok veldig inhabil, men jeg velger å tro på han

Skal dra beistet inn i stua og teste i morgen kveld. (Noen som har en truck å låne meg ) Skal bli spennende å høre. Vet ikke om jeg får frontplata og lokket, men testes skal det uansett.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •