Nilsen skal DIY igjen..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nilsen skal DIY igjen..

Heisan.
    Nå som det endelig er varmt i været er det på tide å gjøre om på dagens høyttalere.
    Hva som skal endres i forhold til hva det er idag er nettopp det jeg trenger support til.
    Slik det er idag:
    Er en 2veis bassreflex med elementene Seas H881 som diskant og Vifa P21WO-39-08 som bass/mellomtone. Kassen er 45 liter og godt avstivet.
    Delefiltret er no saker i fra eltek, Seas Neon mener jeg det het.
    Det er et 12dB\okt filter med en deling på 2000Hz, er ikke sikker på om det er noen form for korigeringer på det filtret, men det er værtfall en motstand som går parallellt med kondensatoren, og da må det vel værre en form for no impedansekorigering?
    Dette låter egentlig helt greit, men det er ikke slik jeg selv vil ha.
    Ønsker en fastere bass iforhold til hva det er idag, og har da prøvd å justert på lengden på porten, men sånn balanda resultater. Det blir bedre på en type musikk men dårligre på en annen type da vi forandret. Og slikt det er idag så er det bra på alt, med tanke på mengde bass, men ikke på typen bass vi får.
    Som sakt det blir for mye blubb blubb, eller treig. Ønsker mere bang bang.
    For når jeg forandrer på røret slik at det blir mere bang bang, blir det så kjedelig liksom når man skifter musikk type, ene typen er det sikkelig tøft å spille, med tanke på både bass og mellomtonen, og den andre blir alt liksom så flatt, eller toppen er jo sikkelig tilstede, men bassen blir liksom borte. Man hører at den er der, men ikke like hissig som det gjorde med opprinelig rør.

Og kassene skal lages nye, da de jeg har idag ikke er så pene å se på.

Løsning:
    Det spør jeg dere her på forumet om, hva må til får å kunne få en mer tightere bass, en noget snillere diskant, for syns den er litt spiss, da det kan skyldes akustikken.
    Er det delefilteret som kan være synderen? Feil volum?
    Passer den ikke til å sitte i en 2veis?
    Vil det bli bedre om man for eks gikk over tilen 2.5 veis eller 3veis?
    Med tanke på overgang mellom diskant og mellomtonen. Har da et par Vifa 6.5" P17WJ-00-08 liggenes som kan brukes.
    Da jeg har prøvd begge, men vil ikke si at jeg bruke så mye tid på å forbedre det for eks.
    Er åpen for alle forslag omtrent, eneste som ikke blir så aktuellt er å bytte elementene, det er det ikke så stort kapital til da det gikk bort masse penger på hobby bilen i garasjen.

Kan jo også da nevne av det vi har som drivverk og signalkilde.
    Kjører 2xNad 306, 1 per høyttaler som effekt,Nad 116 som pre og sony ES dvd /cd spiller som kilde.
    Har også en 2x7band equalizer som jeg har prøvd å korigere noen av feilene på høyttaleren, men ulempen er bare at dem har blitt forsterket, og ikke forbedret liksom.. Men den står no der.

Håper på litt support angående dette her, da jeg har brukt eltek mye når jeg har drevet på med dette her, men er ikke så sikker på om de gir meg løsninger som jeg ønsker / vil ha.

Nilsen...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, siden ingen har sakt noget enda, slenger jeg fram hvordan planene har kommet så lang.

Det er at vi fortsatt kjører 2 veis bassreflex system. Men nå øke invendig volum til 60 liter, minus litt avstivere å annet snacks så havner vi på rundt 55 liter.
    Skal da kjøre anbefalingene som vifa selv sier om dette elementet, og da kjøre et rør på 6.7x18cm, som skal gi en ganske så nøytral lyd, tunings frekv. ligger da på 31Hz.
    Har også nå lyst å ekspremintere med litt utsende og element plassering, men ikke kommer no lengre med det enda.
    Utsende på kassen skal for det første være slank og litt høy, men vi holder oss rundt metern. Hadde tenkt jeg skulle tegne litt i sketchup, for å få et lite overblikk på hvordan det kan komme til å se ut.
    Material type ikke bestemt, men det blir vel enten 19mm mdf eller 18mm hobbyplater med et lag asfalt på alle platene og dobbel front og en 3 , 4 avstivere. Tenkte da på 3-4 vannrett også en loddrett en som går ifra toppen til bunn. Da det burde avstive godt nok.. Kanskje litt overkill å men, hehe..

Filteret har jeg heller ikke sett så mye på enda, men lurer på om jeg skal gjøre om diskant delen til 18dB\okt, da jeg har mistanker om at den lager til litt ulyder rundt og under delefrekv. Også planer om å hive inn en variabel motsant på diskanten også, så vi kan justere den under lytting så man slipper å måtte sitte og gjette til hvor mye som må dempes og bytte motstandene.

Bass delen av filtret har jeg ikke tenkt å forandre på i første omgang, da det som sitter der er ganske så greit, tror ikke det er så fryktelig mye mer å hente der. Eller?

Da håper jeg da på at det er noen som har noen innspill om hvordan dette har gått så langt, og kanskje noen tips eller hva det nå enn måtte være til hva som bør prøves/gjøres for å kunne få et best mulig resultat..

Nilsen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sjekket ut nettet angående Vifa elementet, og der fant jeg ut at den ikke er så flink til å gjengi lydene som er over 1500 Hz. Over der så begynte den å forvrenge liksom, samt at detaljnivået er meget dårlig. Pluss at den vil ved de frekvensene lage ulyder liksom.
    Noe som jeg helt klart hører, men har alltid trodd at det var diskanten.
    Og siden den ikke er no flink under 2000 Hz så har jeg bestemt meg for at vi kjører en 3-veis igjen. Da med enten Vifa P17WJ eller vifa TC14SG29-12 som mellomtone. Har mest tenkt på å prøve ut den TC14 saken, da den ligger litt under bassen på følsomheten,som igjen fører til ingen demping på mellomtonen. Men ulempen er jo da at det kanskje blir for lite. Også en annen ulempe er jo at denne er på 12 Ohm, hvordan vil dette bli da sammen med en 6ohms diskant og 8ohms bass? Det skulle vel ikke oppstå noen problemer av dette vel?.. Håper da ikke det..

Også har vi dette med delefrekvens da,ser på databladet til TC14 ligger ganske så greit opp til en 3000Hz, ser den har en liten hopp rundt 1500Hz, men tror ikke at det vil bli no problem egentlig. Diskanten er jo anbefalt å deles på 3000Hz 12dB\okt, så vi prøver nok der. Men så har vi nedover mot bassen da, hvor langt ned skal vi gå der tro...?
    Tidligere har jeg delt den på 500Hz, for da får vi litt hissigere mellombass har jeg opplevd.. Men er litt usikker for det er ikke mange plassene frekvens kurven holder seg rimelig stabil, er ifra ca en 150-200Hz, og ifra 300-500. Eller det er jo en liten hopp akuratt på 500, så kanskje man skal prøve 350Hz. Men som jeg også ser så ligger jo impedansen på 8 ifra 5-600Hz om det skulle gjøre saken lettere..
    Men så ligger jo denne P17WJ dønn stabil ifra 2-3000Hz da, og heller ikke så gæli ved 200 og 500Hz, men ulempen der er at jeg må ty til en del demping, eller har ivertfall måtte det da jeg har brukt denne før, da jeg syns den tar litt for hardt i. Men som sakt, hadde da ikke jobbet stort med delefiltrene, var bare noe som ble slengt på plass. Og muligheten er jo da også bare å sette på en variabel motstand så er jo dempe problemet løst.

Nilsen.
    Også er jeg usikker på hvordan orden vi skal kjøre på filtrene, har tenkt på 12dB\okt hele veien, hva tror folket om det?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi kommet til den endelige planen angående hva vi går for, det blir en 2.5 veis konstruksjon med Seas og Vifa P17 som topp og Vifa P21 i bunn.
    Bygger da toppen som en helt vanlig 2veis i et kabinett på 15 liter bassreflex tuna til 50Hz, eller kanskje man skal kjøre trykkammer til den?
    Også kommer da 8" i bunn med basstrøkket, tenker vi kjører en 40-50 liter, er ikke helt sikker på den enda.
    Delefiltret driver jeg enda å roter litt med, tenker at delefrekvensen blir rundt en 2500-3000Hz på toppen med en 12dB\okt, kanskje kjøre 18dB\okt på diskanten, også en 120-150Hz på bassen i 6dB\okt, men er litt usikker på om at den ikke ruller av nok. Så kanskje vi drar den opp til en 12dB\okt. Men håper på minst mulig duppeditter imellom til bassen.

Nilsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres meget bra ut. legg ut noen bilder så vi får se hva du driver med.
    hvorfor kalles dette en 2.5 veis konstruksjon og ikke 3 veis? du har jo tre elementer som tar seg av hvert sitt frekvensområde...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!
    Blitt en stund siden det har blitt noen oppdatering her nå..
    Har vært en del borte nå i ferie tiden, samt holdt på med "hesten".
    Men nå er vi tilbake..

Hvorfor det blir kalt en 2.5veis konstruksjon er fordi deler ikke opp et eget frekvensområde til vært element.
    Her så spiller begge basselementene bass.
    Så i prinsippet er det liksom en helt vanlig 2veis bare med et ekstra basselement som hjelper til med bassen.

Prosjektet har kommet så langt som at vi har fått kappet opp noe materialle, så vi tenker at vi begynner å assembly dette her i morgen.

Skal se om jeg får kasta ut noen blider, må bare finne fram til hvordan man gjorde det igjen..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke legge delefrekvensen til bassen høyere, slik at den tar seg av baffelstep?
    Og du bør nok bruke litt tid på å tune kabinettet til P17 elementet, slik at det ikke bunner altfor tidlig. Hvis du skal la det spille helt ned. Kanskje vært lurt å putte inn en kondensator for å rulle det av nedover?
    Har hørt konstruksjoner med dette elementet som låt bra, men som ikke tålte særlig effekt, og det er jo litt kjedelig :cry:
    Ved 50w har jo dette elementet allerede passert xmax mellom 60 og 90Hz.

Og ja, kom med bilder og forklaringer, det er alltid morsomt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •