"bygg - selv høyttalere" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 91 av 91
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    DSW 400 blir ikke presset til å levere mer spenning. Den leverer det den leverer uansett. Dersom impedansen synker kan den få problemer, men så lenge den er høy så er det ikke noe problem.

SLS 315 er litt vanskelig å få til å gå fornuftig i bassen med bassrefleks. Den vil liksom ha over 200 liter selv på bare ett element.

Det er litt lettere med 10-tommerene men det blir liksom ikke noen høytspillende konstruksjon.

250 liter og Fb 24 Hz gir en pukkel på 2,5 dB ved resonansfrekvensen.
    Ved 125 liter og FB 20Hz ligger energien fra porten 8 dB nede. Da kan du nesten bare la porten være.
    A: en pukkel kan vel filterkompenseres, selv med aktivt filter(?)
    Guff på og legg ut resultatene!

Husk at det kan i blant låte like bra om du kobler i serie. Det blir litt mindre effekt, men mye mer strøm.

Er det en Hi-Vi bånddiskant du har fått deg som avatar Whoppas?
    B: hvorfor skal høyere spenning gjøre noe forskjell, når det er 8Ohm i hvert element (impedansen synker i forhold til forsterkeren, den er lik i elementene) da blir den samme lydmessinge "gevinsten" med seriekobling som paralell.
    MEN hvis forsterkeren ikke takler impedanser ned mot 2,5Ohm er det en fordel rett og slett fordi den ikke takler elementene i paralell.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A: En pukkel i det området må fjernes med aktivt filter. Det er så godt som teknisk umulig å lage en sugekrets passiv rundt impedanstoppene.

Bersom man seriekobler og regner med en RMS-spenning på 40 volt, og en ressistiv last på 2x8 ohm blir det teoretisk 100 watt i 16 ohm. Dersom man kobler i paralell skulle man teoretisk hatt 400 watt. Spenningen er alltid satt på forhånd. Men nå er det slik at forsterkerens og strømforsyningens indre impedans gjør at den kan slite med å levere den effekten som kreves. Dersom en forsterker er stabil i 2 ohm, betyr det ikke at den kan kontrollere noe som helst.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    misforstår jeg eller mener du at han skal kjøre en fjerdedel av effekten for å få bedre kontroll??? tror nok forsterkeren har kontroll i 3Ohmregisteret.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik så kan du ikke regne bare watt. En forsterker har ALDRI 100% kontroll, og det er heller ikke meningen. Men man bør etterstrebe den beste mulige kontroll. Brokobler du en NAD 216 og kjører 2 subber i paralell har den null kontroll. Den spiller også langt mer kontrollert med en kanal på en sub enn med 2 kanaler brokoblet på en sub.

Når det er snakk om watt så er den effekten du i praksis tar ut av forsterkeren relativ. Dersom du klarer å tømme strømforsyningen i forsterkeren både ved paralellkobling og seriekobling da får du faktisk ikke mer effekt ved å paralellkoble. Min The End hadde et drop på ca 1,5 volt ved 180 watt, og den hadde en egen strømforsyning til driverdelen. Det gjør at den i praksis kan levere enormt mye mer effekt ved vanskelige laster enn det for eksempel en DSW 400 kan. Den veier det dobbelte og har på grunn av sin delte strømforsyning mulighet til å presse strømforsyningen hardere uten samme grad av forvrengning. Den har i tillegg så mye kondensatorer at den kan spille i 1/2 til 1 minutt på moderat nivå etter at strømmen er slått av.

Poenget er ikke kvaliteten på The End eller DSW 400, men snarere det faktum at dersom du klarer å tømme strømforsyningen for strøm så vil den høyeste impedansen medføre den høyeste effekten fordi:

En last på 4 ohm koblet til en forsterker som maksimalt klarer å levere for eksempel 5 ampere medfører at forsterkeren gir seg ved ca 100 watt.

Dersom den samme forsterkeren blir koblet opp på 16 ohm kan den levere den samme strømmen ved en spenning som er 4 ganger så høy. Det tilsvarer 400 watt.

Ja riktig, nå har jeg snudd regnestykket ditt. Som regel har en forsterker begrensninger både i spenning og strøm, men når du ligger på 75% av den maksimale spenningen forvrenger det svært lite, men ligger du på 75 % av den maksimale strømmen forvrenger det svært mye.

Derfor kan begge alternativene fungere, men det å tro at en forsterker som leverer 250/420 watt i 8/4 ohm er særlig strømsterk under 4 ohm er å drømme. Det er selvsagt bare å prøve, jeg har ikke prøvd den spesifikke forsterkeren, men jeg blir ikke overrasket om det spiller bedre med seriekobling. Aller helst bør du ha en forsterker til hver.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at ved paralell kobling taper den så mye strøm at den ikke klarer å utlevere så mye effekt som den ellers ville ha gjort?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, eller du kan si det slik at den ikke er i stand til å levere den nødvendige strømmen selvom den ikke brenner av eller slår seg av. Det går ut over kreftene som virker på membranet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men blir det da noen slags type forvregning?
    Har jeg forstått deg rett at den gir strøm til den effekten elementet får, men hvis det ikke hadde gått så mye strøm tapt hadde elementet fått mer effekt?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått mine elementer i hus (vel manglet et bass element....)
    Men når jeg blir ferdig med kasse og har fått det siste elementet så trenger jeg et nytt delefilter (skal prøve med det gamle jeg har og bruke det i mellomtida men det er sikkert at jeg skal ha meg nytt.....)
    Men hvordan kan jeg regne ut hvilke komponenter jeg trenger for å bygge et nytt delefilter, for mine elementer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis en ser på frekvensgangen ser man at dette elementet daler med en gang etter 80Hz. vil ikke dette resultere i spinkel mellomtone?
    Nå ser jeg at denne kan bli DYYR å dele godt...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene blir gjort med lukkede kamre osv som gjør at frekvensgangen ikke stemmer 100% med den du får i et annet prosjekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene blir gjort med lukkede kamre osv som gjør at frekvensgangen ikke stemmer 100% med den du får i et annet prosjekt.
    ja de er gjort i 300 liter lukket... martin sin er 50L

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •