"Gjør det sjæl" frontgrill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Gjør det sjæl" frontgrill

Fant ikke noe om dette da jeg søkte. Noen som har noen forslag om hvordan man kan lage grill til hjemmelagde subwoofere/høyttalere. Tenker da på stoff, ikke metallgrill selvfølgelig.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å lage den i mdf eller spon og hive på knepperter fra Eltek feks.

Den mer avanserte varianten innebærer å lage en "form" av tre og bruke støpeplast. €€ Velkommen til Installbay.no €€

Begge deler trekkes med ht-stoff.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene mine har stofframmer av 22mm MDF som er trekt med høyttalerfrontstoff fra Biltema.

For å feste stoffet ble det frest et ca. 2mm bredt og 5mm dypt spor på baksiden av ramma, omtrent 20mm inn fra sidene. Stoffet ble så lagt ut på et bord og grovklipt slik at det ble en passelig mengde stoff å jobbe med. Sporet ble deretter fylt med tekstillim fra Clas Ohlson i passelige mengder, bortimot 15cm av gangen. Årsaken til dette var å kunne holde godt press på stoffet ved hjelp av et par brede sparkler mens limet festet seg før man jobbet seg videre til neste parti. Dette tar tid og man bør absolutt ikke være stressa.

Tekstillimet er relativt tyntflytende når det kommer ut av tuben, men herder til en gummiaktig konsistens og holder stoffet fint på plass. Når det er sagt bør man selvfølgelig håndtere rammene forsiktig for å slippe at stoffet løsner. Fordelen med denne metoden er at det ser litt "renere" ut enn å bruke stifter. Idéen og mesteparten av utførelsen står en kompis av meg for. Jeg skulle nok klart å fått det til selv etter å ha sett det gjort, det viktigste er å skynde seg langsomt

Bildene ble tatt med en mobiltelefon i dunkel stuebelysning, derfor er de såpass utydelige. Det eneste som mangler på det siste bildet er sneppertene fra Eltek.

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser her kom det noen gode forslag ja. Ble jo knallfin den du hadde bilder av der D|sElMiNk.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er veldig fornøyd med resultatet. På det vedlagte bildet kan det se ut som det er noe rusk i øvre venstre hjørne av ramma, men det er bare noe skrot som lå på gulvet bak subben.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte "snepperter" hos eltek, og lagde ramme i mdf. Hadde tenkt å feste frontstoffet (fra Biltema) med stiftemaskin, men mdf-en er for hard til at dette fungerte med min iallefall. Derfor ble limpistol og smeltelim løsningen for å feste stoffet.

Edit: til en annen kasse jeg lagde tidligere laget jeg ramma i vanlig treverk, og da var stiftemaskin helt ok.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har brukt kryssfiner og varmlim. Funker helit ok, men tipper at mdf blir litt stivare.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Imponerende finish. Sjelden vi ser noen som sluttfører på den måten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget elegant løsning. Tidkrevende, ja, men som du påpeker, så slipper man stifter på denne måten, noe som gir et meget profesjonelt sluttresultat.

Kunne tenkt meg litt mer info om hjørnene og hvordan man evt unngår en "tykk klump" med stoff på baksiden der. Resultatet ser jo imponerende ut, så her har man gjort mye riktig. Gratulerer med meget bra resultat, D|sElMiNk!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt tid til å ta noen flere bilder siden halve anlegget er pakket ned i påvente av snarlig flytting. Tok en snartur ned i kjelleren nå men fikk kun tatt ett bilde da minnekortet ble fullt og batteriet flatt Denne gangen har jeg brukt mitt kompaktkamera i stedet for mobilen.

Som det fremgår av bildet er det ikke fullt så strøkent når man får det under blitzlys og makrofoto-avstand

Hjørnene ble løst ved å feste stoffet fra begge sider inn mot hjørnene slik at det gjensto en stor flik som sto opp. De siste 5mm inn på hver side av hjørnesporet ble ikke fylt med lim før de to møtende stoffbitene hadde festet seg i sporene sine. Deretter ble det resterende stoffet fra hjørnet frisert ned litt før hjørnet ble fylt med tekstillim. Så var det "bare" jobben med å få presset tingene sammen ned i hjørnesprekken samtidig som man passet på å holde et jevnt strekk. Her var det nødvendig å bruke en god del krefter på sparkelspaden! Verktøyet bør har en mest mulig avrundet tupp for å unngå at man skjærer opp stoffet, men biltema-stoffet viste seg heldigvis å være ganske robust.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D|sElMiNk: