SVS Ultra - Trenger hjelp til konstruksjon av kasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS Ultra - Trenger hjelp til konstruksjon av kasse

Hei!

Har et SVS Ultra element som trenger en liten kasse...
    Jeg har ingen gulvplass, annet en et lite rom bak racket. Så har noen spørsmål da jeg ikke vet noen ting om dette elementet.

Elementet er ca 30cm dybt. Hvor stor avstand bør bunnen på elementet ha ned til enden av kassen? Jeg vil helst unngå å bygge kassen noe høyere en 38cm (høyden på oppli benken om jeg ikke husker feil) men er redd det blir litt for liten avstand fra bunnen på elementet til vegg. (?) Som dere da sikkert forstår så vil elementet bli plassert på toppen av kassen... Kassen vil blir lang, small og bygge lite i høyden. Slik at den "forsvinner" bak racket - til en viss grad hvertfall... Kan muligens skrå stille topp plata slik at elementet får litt mer avstand. Hva sier dere?

Har tatt utgangs punkt i volumet til svs PB12 Ultra (eller hva den heter) og gjør bare om på måla til kassen slik at jeg treffer samme volum. Portene er jeg noe usikker på, men tror jeg nøyer meg med 2 stk. Kontra 3 stk som står i den vanlige kassen. Kan bli noe trangt å få 3 rør inn i kassen...
    Høres det greit ut?

Jeg trenger også forsterker til dette elementet. Om jeg ikke husker feil bruker svs en 700watts bash forsterker (mulig jeg tar litt feil..?) Og etter som jeg forstår er oppgitt effekt målt i 4 ohm. Har sett på litt forksjellig forsterkere. Men da jeg vil ha en billig løsnning, så må det ikke koste så mye;-) De 2 forsterkerene jeg vurderer pr i deg er Behringer EP 1500, brokoblet slik at den yter 1400watt i 4ohm. Evt Hypex DS-4, som yter 400watt i 4ohm. Må si det er Berhing`ern som frister mest, da jeg sannsynligvis kommer til å bruke 2 til av disse til noen av de andre subene. (har 1 behringer fra før) Hva sier dere?

Håper på mange gode svar:-) Selv om det trolig er yterst få som har gjort noe selvbygg med dette elementet. Første spørmål kan vel trolig bli besvart uansett. Men mtp forsterker så er det vel få som sitter på noe "fasit" svar...

Takk for din tid;-)

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir jo veldig låst når det gjelder plasering med den løsningen..
    kjipt vist du får en veldig dipp i sweet spot med den plaseringen.

Hva med å plasere den bak i romet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Du blir jo veldig låst når det gjelder plasering med den løsningen..
    kjipt vist du får en veldig dipp i sweet spot med den plaseringen.

Hva med å plasere den bak i romet?
    Skal ha 7 suber...
    4 bak å 3 i front. Hvor ultraen blir i midten... Så ja, den blir litt låst...

Edit: Vet forøvrig at det er en god plassering. Har prøvd den ut med min gamle svs pb12 plus/2. Dog, målte aldri noe. Så vet jo ikke om noen dipper eller topper. Alle subene skal ha feedback destroyer. Så skal bli riktig kalibrert;-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått alle elementene Jens? Snakk om overkill! Regner med at det blir bølger på Breiavatnet når du fyrer opp godsakene.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har du fått alle elementene Jens? Snakk om overkill! Regner med at det blir bølger på Breiavatnet når du fyrer opp godsakene.
    Kjenner du til stavanger eller?:-)
    Har 5 av 7 elementer. Er selvfølgelig de største som mangler... (2 stk TC-2000 15")
    Har 4 stk dB500 12" elementer samt Ultra elementet på plass:-) Håper det blir litt trøkk når jeg er ferdig

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært der noen ganger ja. I tillegg var jeg stasjonert på Sola i militæret. Lenge siden nå. Er der av og til iom at min bror bor der.

Tror de elementene du har nå røsker bra jeg....... Du får kontakte meg når du finner ut at du har for mange og må/vil kvitte deg med noen.

Blir det PB 12-kasse til db500 eller? Er vel noenlunde samme elementet som 12.2?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har vært der noen ganger ja. I tillegg var jeg stasjonert på Sola i militæret. Lenge siden nå. Er der av og til iom at min bror bor der.

Tror de elementene du har nå røsker bra jeg....... Du får kontakte meg når du finner ut at du har for mange og må/vil kvitte deg med noen.

Blir det PB 12-kasse til db500 eller? Er vel noenlunde samme elementet som 12.2?
    Åja!
    Har faktisk vært innom den leiren! Dog, ikke i duty:-) Søskenbarnet mitt var vakt i porten:-)

Har så langt ingen planer om å kvitte meg med noe. Men ser etter hvert at det kan jo muligens ( bare kanskje;-) ) bli litt mye

Blir 6 sonosuber. Ingen kasser til dB`en. Kun ultra elementet. Skal ha 2 stk lukkede kasser med dB500 og 2 av samme type som du har bygga;-) Alt i sonorør.

TC2000 elementene vil bli brukt i samme konstruksjon som RuneW har laga. Alle rørene er på plass. Så nå venter jeg bare på at g-h skal bli frisk slik at han kan begynne bygging:-D

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    TC2000 elementene vil bli brukt i samme konstruksjon som RuneW har laga. Alle rørene er på plass. Så nå venter jeg bare på at g-h skal bli frisk slik at han kan begynne bygging:-D
    Dette høres jo aldeles sjuuuukt ut! Håper du lager en liten invite i stavanger/sandnes tråden når det nærmer seg riving (dvs testing :-D)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Dette høres jo aldeles sjuuuukt ut! Håper du lager en liten invite i stavanger/sandnes tråden når det nærmer seg riving (dvs testing :-D)

DrE
    Skal nok ha treff når alt er på plass;-)
    Men skal nok noe til at alt er på plass iløpet av sommeren... Så fort ting kommer seg vil du nok se en invite i stavanger/sandnes tråden:-D

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å rocke helt ekstremt vil jeg tro. (flageborg nr. 2??) :P

OT: Kinoen din ser jo helt fantastisk ut, og du er like gammel som meg :-D (Jeg regner vel med at du jobber ganske mye for å få penger til alt sammen)

Mvh Faller

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Dette kommer til å rocke helt ekstremt vil jeg tro. (flageborg nr. 2??) :P

OT: Kinoen din ser jo helt fantastisk ut, og du er like gammel som meg :-D (Jeg regner vel med at du jobber ganske mye for å få penger til alt sammen)

Mvh Faller
    Hehe
    Takk skal du ha:-D
    Ligger uten tvil mye jobbing bak det anlegget jeg har i dag! Men er jo hobbyen min. Noe må en bruke penger på:-)
    Er forøvrig ikke noe "billig" greier de B&O høyttalerene heller vel? Du har selv et respektablet anlegg til alderen din!

Men back 2 topic!
    Er det noen som kan hjelpe meg litt?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja og takk.
    De er egentlig pappa sine.. Selv har jeg ingen ht. (lurer litt på Klipsch)

Men noe må man jo bruke penger på :-D

Men lykke til videre mtp subben(e) ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    tja og takk.
    De er egentlig pappa sine.. Selv har jeg ingen ht. (lurer litt på Klipsch)

Men noe må man jo bruke penger på :-D

Men lykke til videre mtp subben(e) ;-)
    Hehe, ok
    Jo, takk for det:-)

Har brukt litt tid i kveld å sett på denne kassen. Da jeg vil ha den bak oppli`en får det sine konsekvenser.
    Jeg fant ikke noe info om mål på Ultra PB12, og tok derfor utgangspunkt i Lsound`s PB12 (ikke ultra) sine mål.
    SVS PB12 + har mål på 63x46x63.
    Dette utgjør ca 182 liter.
    Kassen til mitt Ultra element må ikke overstige 33x145x34.
    Det gir meg ca 162 liter.
    Jeg ser meg derfor nødt til og ta all den plassen jeg kan ta. Så får det heller bli noen liter mindre en det som er mest opptimalt.

Elementet kan jeg enten montere på topp helt i enden. Eller på en av kort sidene. (hvor det er 33x34)
    Jeg vet ikke hva som er mest ideelt. Men om jeg toppmoterer vil jo elementet kun ha rundt 8-9cm med "pusterom" fra bunnen av elementet ned til kassens vegg.
    Monteres det på siden har det jo over 1 meter.
    Hvor bør det moteres?

Kommer til å bruke 3 stk bassreflex rør med 9 cm i diameter samt en lengde på 65cm. De vil stå på den ene kortsiden hvor også terminalen kommer til å stå.

Har enda ikke bestemmt meg for hvilken forsterker jeg skal bruke på elementet. Så noen input der setter jeg pris på.

Ellers så ønsker jeg jo selvsakt å høre hva dere synes om tanken rundt konstruksjonene av kassen.

Ha en god kveld videre! :-D

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæsken..

5.1, gå å legg deg - her kjører vi 5.7!

Hehe..

-fantastisk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tengnet rask innpå paint for å vise litt hva jeg mener. Er elendig i slike tengne program. Men dere forstår meg forhåpentligvis...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Dæsken..

5.1, gå å legg deg - her kjører vi 5.7!

Hehe..

-fantastisk!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Hehehe...
    Du vil jo gi utrykket "lydterapi/behandling" en ny mening...
    Tror vi har ett nytt massasjeinstitutt i Stavanger!
    "Er det mye for "det lille ekstra"?" :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •