Kassetråd - ny forumhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kassetråd - ny forumhøyttaler

God dag godtfolk.

Jeg har fått i oppdrag å produsere prototypene til den nye forumhøyttaleren, og starter derfor en tråd som omhandler prosessen, samt innspill på hva folket egentlig ønsker.

Jeg kommer i tillegg til å lage arbeidstegninger og et sammenfattet 1-2-3 dokument for dem som måtte ønske det.

Det er i første omgang viktig å lufte noen basic spørsmål

1. Platetykkelse: Jeg ser for meg MDF som det materialet flest vil bruke, og da sikkert 19mm tykkelse. Noen ønsker kanskje 25mm front eller mer, men jeg må innrømme at jeg ikke helt ser det store poenget med tykt materiale på de mest avstivte flatene.

Mange kommer nok til å finere og lakkere, men kanskje noen ønsker heltre sider, og i den annledning kan jeg anbefale beiset eik (hobbyplate, eik fra obs med herdins 52. vannbeis og trestjerners klarlakk silkematt) http://www.home.no/hjemmemekk/Sigurd/HPIM2285.JPG

19mm er standard MDF dim. (3/4") plagsomt som det nok er henger vi etter, selv om vi "bruker" millimetermål.

2. Kasseform og konfigurasjon.
    Hvis vi skal kunne bruke heltre sider må jo disse være heldekkende.
    Det er ikke mulig, eller iallefall ugunstig om elementene skal gå nesten ut til sidene. Hullene kan freses etter at sidene er på plass, men vil det se pent ut med elementer ut på sideplatene?

Snickers-is har satt dem om som en standard tilbakelent boks, noe som det er intet galt med. Formen er en safe form, som nesten ubetinget fungerer bra estetisk (med minde den tiltes for mye.)
    Kassen kan bygges med kun en kløyvsag, gjærsag og overfres, noe som mange hobbysnekkre og snekkre har, eller folk kjenner som har.

Kan denne formen trekkes et hakk videre?
    Jeg blir fristet til å gjenta formen på den avbildede høyttaleren lenger oppe.

Ellers så kan man ha heltre front, noe som med enkelhet kan gjøres lekkert, selv med furu. http://www.home.no/hjemmemekk/Divers...er%20006-2.jpg

Kom med innspill!

3. Bassrefleksrør.
    Jeg liker godt å bruke avløpsrør. Noen sliter med å få tak i 90mm rør, men jeg får iallefall tak i her i haugesund. Er dette er realistisk problem?
    Vi må kanskje til med 2x75mm uansett, så det kanskje ikke et realistisk problem.
    Til liming av PP annbefales LocTite 406 hurtiglim sammen med 770 primer på det aller varmeste, evt. vinkling kan gjøres med en gjeringssag og en normalt varm loddebolt.

4. Vitale mål.
    Kan kanskje konstruktøren komme med vitale mål?
    Volum, avstemningsfrekvens og mål på de elementene som er bestilt.

Hva er ønsket HxBxD ? hva er folkets ønske?

Kan sikkert ramse opp i det vide og det brede, men tror vi stopper her.

Mvh
    Andreas

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er målsettingen?

HI- FI ? High-end ? kanskje litt barnslig, men hvor dypt skal den gå? En 20-20000 hz linjært hadde vært gøyalt:razz:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle lydtekniske spørsmål henvises til den andre tråden.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...mprosjekt.html
    Snickers kan helt sikkert svare.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det hadde hvert en ide hvis vi lager designet av kassen litt åpent. slik at folk enkelt kan lage sitt personlige preg på høyttalerne, uten å trenge større kunnskaper om designing av høyttalere.

Vi kan jo lage en forholdsvis enkel standardkasse som folk kan bygge hvis den passer og de ikke har behov for å forandre på den. men i tillegg kan vi sette noen grenser på visse størrelser og mål, slik at folk kan mer eller mindre designe kassen sin selv utifra "reglene" vi setter.

Det vi da trenger er:
    1. fast volum
    2. fast bredde på kassen (pga bafflestep)
    3. fast tuningfrekvens. regne ut hvilke lengde man trenger på forskjellig diameter av porten\e, slik at folk kan bruke den diameteren som passer de best.

I tillegg kan vi ha noen begrensninger og anbefalinger.
    f.eks:
    1. maks\min høyde
    2. maks\min dydbe
    3. vinkling av høyttaleren i forhold til høyde og lyttestilling (slanting)
    4. innvendig utseende. noen HT trenger noen spesielle former innvending, som f.eks bel.
    5. innvendig demping av kassen. (i forhold til innvendig form og høyde)

Når høyttaleren er ferdig utviklet kan man begynne å lage disse reglene og anbefalingene for kassen. så kan hvem som helst lage sin helt egen kasse uten problemer. dette blir da ett ytterst allsidig prosjekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det jo input på akkuratt det du spør om jeg spurte etter?

Hva tror du og alle dere andre?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke bare få tallene fra tegningen til snickers? (Hvis volum etc. er noenlunde korrekt!?) http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post653508

Syns designet er helt topp! Classy samtidig som den har unik bestykkning og plassering. At du kan bygge den uten å måtte gå til en snikker er jo også bare et pluss.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Nå var det jo input på akkuratt det du spør om jeg spurte etter?

Hva tror du og alle dere andre?
    jeg tror det meste av det jeg spurte om er slikt som de som designer høyttaleren bør finne ut av. særlig volum, bredde, tuningsfrekvens, innvendig utseende og demping, osv.
    hvordan høyttaleren blir designet (valg av elementer og delefilter) blir jo avgjørende for disse punktene.

poenget mitt er egentlig bare at vi kan gjøre det enkelt for folk å tilpasse høyttaleren til hvordan de vil ha det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare sende SU-tegingene til Andreas. Men det gjenstår en del innvendige detaljer da. Det bør være avstivinger innenfor en del av elementene, samt noen delevegger og plass for bakdiskanten.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer de vitale mål på kassene til og legges ut i nermeste fremtid?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så snart jeg har begynt på kassene kan mål og tegninger legges ut etter ønske.

Men jeg annbefaler ikke noen å begynner før endelig elementvalg har falt.

Mvh
    Andreas

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God dag godtfolk.
    1. Platetykkelse: Jeg ser for meg MDF som det materialet flest vil bruke, og da sikkert 19mm tykkelse. Noen ønsker kanskje 25mm front eller mer, men jeg må innrømme at jeg ikke helt ser det store poenget med tykt materiale på de mest avstivte flatene.
    Enig. Om noen ønsker tykkere dimensjoner kan de vel selv gjøre tilpassninger på dette.

Mange kommer nok til å finere og lakkere, men kanskje noen ønsker heltre sider, og i den annledning kan jeg anbefale beiset eik (hobbyplate, eik fra obs med herdins 52. vannbeis og trestjerners klarlakk silkematt) http://www.home.no/hjemmemekk/Sigurd/HPIM2285.JPG
    Jeg liker denne formen veldig godt. Ikke pga heltre sideplatene, men pga den skrå toppen. Farger og heltre kan jo forsåvidt varieres individuelt i stor grad. Man kan kanskje komme med forlag til variasjoner i byggebeskrivelsen, men jeg synes at grunnkonstuksjonen bør være rimelig basik og kun i MDF.

2. Kasseform og konfigurasjon.
    Hvis vi skal kunne bruke heltre sider må jo disse være heldekkende.
    Det er ikke mulig, eller iallefall ugunstig om elementene skal gå nesten ut til sidene. Hullene kan freses etter at sidene er på plass, men vil det se pent ut med elementer ut på sideplatene?
    Jeg synes grunnkonstruksjonen skal være så smal som mulig. Altså en baffel som bare er så vidt breiere enn elementene. Eventuelt heltre som bygger høytalerene breiere kan jo være et individuelt preg.

Snickers-is har satt dem om som en standard tilbakelent boks, noe som det er intet galt med. Formen er en safe form, som nesten ubetinget fungerer bra estetisk (med minde den tiltes for mye.)
    Kassen kan bygges med kun en kløyvsag, gjærsag og overfres, noe som mange hobbysnekkre og snekkre har, eller folk kjenner som har.

Kan denne formen trekkes et hakk videre?
    Jeg blir fristet til å gjenta formen på den avbildede høyttaleren lenger oppe.
    Som nevt liker jeg denne formen veldig godt. Høytalere som ser ut som pidestaler er kjedelige og blir desverre også benyttet som dette. Gi høytalernen ferrest mulig rette vinkler uten å gjøre konstruksjonene for komplisert. Bakovertilt og skrå top bør være overkommelig for de fleste iverige DIYere.

3. Bassrefleksrør.
    Jeg liker godt å bruke avløpsrør. Noen sliter med å få tak i 90mm rør, men jeg får iallefall tak i her i haugesund. Er dette er realistisk problem?
    Vi må kanskje til med 2x75mm uansett, så det kanskje ikke et realistisk problem.
    opplever at det ikke nødvendig vis er vanskelig å få tak i (man må bare huske å spørre om det faktisk lar seg bestille når betjeningen sier at "beklager det har vi ikke"). Men siden det ofte ikke er lagervare og dermed må bestilles er det slett ikke billig de fleste steder. Man kommer kanskje billigere unna med 2x75. Men hvordan skal de plasseres på en smal baffel?

Til liming av PP annbefales LocTite 406 hurtiglim sammen med 770 primer på det aller varmeste, evt. vinkling kan gjøres med en gjeringssag og en normalt varm loddebolt.
    gode tips

4. Vitale mål.
    Kan kanskje konstruktøren komme med vitale mål?
    Volum, avstemningsfrekvens og mål på de elementene som er bestilt.

Hva er ønsket HxBxD ? hva er folkets ønske?
    Det er diskutert i den andre tråden om den skal være enda lavere enn BEL. Personlig synes jeg at når en høytaler er slank kan den godt være litt høy. Vil heller ta litt fra dybden og legge til litt i høyden. Føler at dybden også kan være med på å gi høytaleren et klumpete preg selvom baffelen er smal. Vil trekke det over til menneskeform; en høy person kan være ganske stor uten å virke kraftig. For høytaleren kan man si at en høy kasse kan ha mer volum uten å virke kraftig. En skrå top tar også av litt av dybdefølelesen.

Så, mine ønsker; så smal baffel som mulig og gjerne en høyde opp mot 120cm.

Kan sikkert ramse opp i det vide og det brede, men tror vi stopper her.

Mvh
    Andreas
    Takk for at du gidder å gjøre kassejobben på dette prosjektet. Håper vi kan få samlet en god byggebeskrivelse ut av diskusjonene i denne tråden.

Mvh
    Helene

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en for utstrakt og smal konstruksjon kan være ugunstig for å få til en effektiv bassrefleks.

Beregningene mine tilsier at 2 stk 50mm porter vil fungere utmerket på denne høyttaleren.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god tilbakemelding helene!

Kassebygging blir påbegynt neste uke.

Kommer nok til å ta utgangspunkt i heldekkende front, da jeg har inntrykk av at det er det flest folk vil ha, iom at chassis på det nevnte 5" er ganske stort.

Kan godt skrå toppen slik som vist, eller i det miste lage tegninger på det.
    Om prototypene får det er opp til Jørn.
    Ok?

Jeg skal lage noen tegninger på det.

Andreas.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med kassene?

Det hadde også hvert fint med en oversikt over hvilke ellementer det egentlig ble valgt tilslutt...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene er nok ikke endelig valgt før Snickers får noen kasser å teste dem i og se om de lever opp til forventningene.

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Kassebygging blir påbegynt neste uke.

Andreas.

har du fått begynt på kassen(e)? går og lurer på om eg skal bygge center i nye serien istaden for bel

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er desverre ikke påbegynt ennå.
    Av diverse årsaker har jeg ikke hatt tid denne uken.
    Men neste uke er siste uke før fellesferien, så da må jeg sage alt. Regner med å ha dem ferdige i løpet av ca. en til to uker nå.

Skal hive ut bilder så snart det er noe å vise, samt skissene som foreligger.

Andreas

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kassene bygd?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kastet litt kaldt vann på ham. Det går en stund før vi får elementene, så det var liksom ikke noe poeng å bråstresse. Bedre å stresse litt saktere når man kan

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en plan... Det er mange nok som stresser litt vel mye iblandt.

Det er jo ikke noe stort poeng for andre å begynne bygging før du har fått testet litt elementer og delefilter heller...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •