Sketchup tegnekonkurranse MKII! 6.Runde NYTT TEMA: HØYTTALERELEMENT!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 221
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Poenget med dette er at om det er en eller annen ting du ikke får til å tegne eller en effekt du ikke får til så skal man kunne spørre andre i tråden for å få tips og ideer.
    Må utnyttes

du har brukt halvsirkel som du har trukket langs "veggene" inne i røret. Greit nok, men hvordan fikk du halvsirkelen å gå som en bue på kanten av veggen slik at den fortsatte på baksiden? Går sikkert ikke ann å ordlegge seg mer forkveilet :-?

Edit: Hvordan får du satt høyere oppløsning på selve sirkelen?

Det røret var rett og slett lekkert... tar nok motet fra enhver...

Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Sikkert en hel del som har et forhold til retro-dildoer også
    Nei, ikke godt å vite hva Kim-san er ute etter!!!

Har jeg gjort det dumt å stole på dømmekraften deres?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snickersen skifta meining ang. rør eller er det en forsinka aprilspøk?
    Hehehe
    Husker da jeg prata med deg under demoen i stavanger ang. rør, og det ikke var helt din greie. Uansett kjekt å se at du har sett lyset (fra rørene) btw.. Dette var innlegg nr. 2000! Grattis til meg

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan hjelpe meg litt her??:razz:

Jeg driver å leiker meg litt så lurte jeg på ossen jeg løfter en flate oppå noe

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover

Om jeg forstår deg riktig, så bruk "Move" verktøyet. (piler i fire retninger)
    Kan bruke hurtigtasten "M". Marker hele flaten før du bruker verktøyet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    du har brukt halvsirkel som du har trukket langs "veggene" inne i røret. Greit nok, men hvordan fikk du halvsirkelen å gå som en bue på kanten av veggen slik at den fortsatte på baksiden? Går sikkert ikke ann å ordlegge seg mer forkveilet :-?
    Jeg tror du sikter til selve rørformen? Den er laget på den måten man kan lage alle mulige revolverte objekter:

Man tegner en profil av ett eller annet slag (her snittet på røret). Så lukker man den med en linje (helst langs en av grunnaksene) slik at den danner en flate der man har senteraksen til objektet som skal revolveres, man har ytterprofilen og eventuelt en topp, bunn eller liknende for å slutte arealet.

Så forlenger man senteraksen slik at man har en akse der man kan "hekte" en sirkel. Man passer så på å legge en sirkel i enden på denne rundt aksen. Altså, dersom senteraksen (linja i senter for objektet som skal revolveres, den samme linja som er forlenget) går langs grønn akse, må man passe på at sirkelen man lager lyser opp i grønnt før man tegner den.

Når den sirkelen er tegnet er det bare å merke sirkelbuen, så klikke på "Follow me tool" (View, toolbars, large tool set) og klikke på arealet som skal revolveres.

Hele glassrøret mitt er laget i en del på den måten.

Edit: Hvordan får du satt høyere oppløsning på selve sirkelen?
    Det gjør du ved å klikke på sirkelverktøyet, taste inn det antallet sider sirkelen skal ha, trykke enter og tegne sirkelen. En test av funksjonen kan enkelt gjøres ved å taste 4 og enter, så 24 (default) og enter igjen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CW Lover

Er det generell flytting du tenker på?

KimSan redegjør jo for hvordan det gjøres, men her er noen tips:

Når du merker har du følgende funksjoner:

Klikk en gang: Objektet under musemarkøren merkes.

Klikk en gang med Shift nedtrykket: Objektet under musemarkøren merkes/merking fjernes mens andre merkede objekter beholder sin merking.

Klikk 2 ganger: Flaten under musemarkøren, samt linjene knyttet til denne blir merket.

Kombinasjonen av de to siste ovenstående gjør at man kan dobbeltklikke i en flate med en kompleks outline, holde ned shift og klikke nok en gang i selve flaten og man har en umerket flate med en merket outline.

Klikk 3 ganger: Alle "connectede" flater, linjer osv merkes.

Klikk og dra musemarkøren til et vindu fra venstre mot høyre: Alle objekter, linjer, flater osv som i sin helhet havner innenfor vinduet vil bli merket.

Klikk og dra musemarkøren til et vindu fra høyre mot venstre: Alle objekter, linjer, flater osv som berører vinduets område vil bli merket.

Begge de ovenstående vil også merke ting som ligger bak andre ting og derfor ikke er synlige. For å se dette kan man slå på "X-ray" eller "wireframe".

Når man skal flytte ting har man noen triks:

For å sette et objekt på grunnplanet (kjekt når man skal ha skygge for eksempel) kan man tegne en linje på grunnplanet. Programmet er innordnet slik at en slik linje havner på grunnplanet så sant det er mulig. Flytt så objektet til enden på den linja og slett den. Endepunktet er da på grunnplanet.

Når man flytter kan man trykke opp/ned-pil. Da låses bevegelsen langs blå akse. Venstre pil låser langs grønn og høyre pil langs rød. Er man låst langs eksempelvis rød akse trykker man høyre pil for å oppheve låsingen.

I noen situasjoner er det veldig vanskelig å få flyttet en gjenstand dit man vil. Da kan man lage et avstandspunkt. For eksempel om man skal ha et høyttalerelement inn i en kasse kan man, fra et punkt langs elementhullet, lage en linje rett frem på eksempelvis 1000 mm (la oss si langs grønn akse). Så flytter man elementet til enden på denne, sletter aksen og flytter elementet 1000mm bakover langs grønn akse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har snickersen skifta meining ang. rør eller er det en forsinka aprilspøk?
    Hehehe
    Husker da jeg prata med deg under demoen i stavanger ang. rør, og det ikke var helt din greie. Uansett kjekt å se at du har sett lyset (fra rørene) btw.. Dette var innlegg nr. 2000! Grattis til meg
    Gratulerer

Nei, noen mening har jeg ikke skiftet. Jeg har aldri vært prinsipielt i mot rør, men å kalle det noen revolusjon fremfor transistor eller klasse D vil være å trekke det hele vel langt. Det finnes ikke noe (kvalitativt) man ikke kan oppnå både med rør, transistor og klasse D. Forskjellen ligger i hva som går galt og hvordan når ting ikke er optimalt. Rør er forøvrig fin medisin mot litt dårlig modellerte frekvenskurver og slikt da det kan være med på å ta brodden av det litt harde. Dette er faktisk ikke noe annet enn dynamisk kompresjon og er mest fremtredende på for dårlig dimmensjonerte produkter. Virkelig store røramper og transistoramper som ellers er konstruert for mest mulig kraft, lavest mulig forvrengning og minst mulig lastpåvirkning låter jo som klasse D konstruert etter samme filosofi. De få klasse D/T som er konstruert etter "ingen feedback, lav effekt, enkel krets, høy utgangsimpedans"-prinsippet (slik som ofte minimalistiske rørprodukter) låter jo også på den måten. Men det er bare så mye lenger mellom dem.

Forøvrig er ikke rør noe for Capri, i hvertfall ikke i den effektklassen de fleste forbinder med rør.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott "guider" du gir. Å bli oppmerksom på "follow me" verktøyet åpnet for mange flere tegnemuligheter, for den saks skyld oppløsning og.

Har en følelse av at du startet denne tråden for mål å omtrent dirrekte lære opp avforums brukere til å bruke sketch-up? Fint tiltak!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i og for seg også et håp om at noen andre kommer med innspill/inspirasjon også. Dessuten hadde det vært kult med flere Sketchup-brukere her.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noen kløpper i Sketchup, men jeg syntes jeg hadde gjort en halvhederlig innsats inntil Isen postet sitt rør....

Men, siden jeg tegnet dette bare for denne tråden blir jeg vel nødt til å legge det ut, så her er mitt "redskap". :-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg er ikke noen kløpper i Sketchup, men jeg syntes jeg hadde gjort en halvhederlig innsats inntil Isen postet sitt rør....
    Skal vi sammenlikne med isen, kan vi jo bare gi opp, og da blir det da ikke noe morosomt?

Syntes den forresten var flott, jeg

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg forstår deg riktig, så bruk "Move" verktøyet. (piler i fire retninger)
    Kan bruke hurtigtasten "M". Marker hele flaten før du bruker verktøyet
    Får jeg løfta den da?? I høyden altså??

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men, siden jeg tegnet dette bare for denne tråden blir jeg vel nødt til å legge det ut, så her er mitt "redskap". :-)

Hahaha

Det der ligner på en baby flaske hahahh

Men det er så sett umulig å få noe så bra som Isen gitt. Uansett hvor mye jeg prøver så blir det uber alle dårlig, og jeg går ut og tar meg litt friskt luft.

Lykke til alle sammen. Ser ut som Snicker-Is vinner denne runden:?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Hahaha

Det der ligner på en baby flaske hahahh

Jepp!

Var nok det som var meningen med tråden! Folk gjør en hederlig innsats og blir drete ut.....

Har ikke sett ditt rør m4sta?

Til oivindk: Det ser bedre ut en noe eg kunne klart å fått til!!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er i ferd med å ta en litt tåpelig vending. Røret til Oyvindk ser veldig bra ut på min skjerm, og han har løst noe som jeg ga opp, nemlig det som tilsynelatende er "ikke geometriske" tråder mellom pinnene og rørets innmat. Hvordan fikk du til det? Toppen på røret må gjerne se ut som en tåteflaske, men det er da rør som faktisk ser slik ut da de har tilkobling for ett eller annet høyspent på toppen.

Jeg har heller ikke til hensikt å drite ut noen og kan godt la vær å være med i konkurransen, men at røret mitt skal være noe bedre enn Oyvindk sitt kan jeg ikke helt se. Det har riktig nok en litt mer gjenkjennelig form siden det er et mer vanlig rør, men det bør da ikke være avgjørende for konkurransen uansett.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg mente ikke deg snickers, eg mente m4sta! Blir så dårlig å flire av et godt forsøk!

Synst også oivindk sin tegning var veldig bra!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du til å skrive på avrundede overflater?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg tar meg ikke nær av at røret ligner noe annet. Det er faktisk ment å ligne på et bilde av et rør jeg fant på nettet, og det er ganske riktig et rør som har en tilkobling på toppen. Slik ser det ut, så helt ulikt er det ikke:

-tube-jpg

Når det gjelder trådene fra pinnene og opp i innmaten så slet jeg med det, kan du si. For å få det til å se ekte ut laget jeg et snittplan (langs z-aksen) som jeg plasserte slik at det cirka halverte toppflaten på pinnen. Deretter tegnet jeg flere linjesegmenter fra senter på pinnen (første segment normalt på pinneflaten) og opp i innmaten, men låst på snittplanet. Deretter tegnet jeg en mindre sirkel på pinneflaten som hadde sitt senter der det første linjesegmentet startet. Så ekstruderte jeg den flaten med "Follow Me"-verktøyet. Så flyttet og roterte jeg snittplanet til neste pinne. Rinse and repeat.

På den måten får man relativt troverdige tråder.

ETA: Nærbilde av bunnen på røret:

-radior-r_1-jpg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synes dette var bra, jeg. Mye bedre enn jeg med litt begrenset Sketchup-erfaring får til. Å kalle det en "babyflaske" kommer vel av at man ikke har sett nok rørvarianter. Det finnes absolutt radiorør som ligner på det der.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at oyvindk sitt rør absolutt ser bra ut!
    Når du i tillegg la ut bildet det var basert på syntes jeg faktisk det var enda bedre...

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •