DIY høyttaler (med bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY høyttaler (med bilder)

Har ganske lenge kikket etter høyttalere nå, og det endte til slutt på 2 stk "Silver Iris Coxial Units". Dette er da høyttalere som er lagd for åpen baffel.
    Dette er mitt aller første DIY prosjekt, og jeg må si at jeg ble ganske fornøyd, selv om det kanskje ble litt for mye "kasse" og litt for lite "åpen", vet ikke helt sikkert enda. Men jeg må si at det spiller JÆV*** BRA! Og enda er de langt i fra innspilt, bare spilt 5-10 timer ettersom de fortsatt står på skolen. Blir nok mer spilling når de kommer hjem

Sidene er sagd opp, og jeg har "puslet" de sammen på gulvet, det vil si at de sitter ikke sammen, jeg måtte bare se omtrent hvordan det ville ble seende ut

Her er delene limt sammen med lamello-kjeks, og så har jeg hatt på klar grunning

Her er endelig produkt, sett fra siden. Sprøytelakkert og greier

Her er endelig produkt, sett ovenifra bakfra

Her er endelig produkt, sett forfra

Så nå gleder jeg meg bare til å få de med hjem, for å teste de skikkelig

Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oioi! Kult dette!
    Hva har du malt/farget med?
    Hva skal det brukes til?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tøfft!
    hvorfor valgte du åpen baffel?
    er dette rene subber eller hva? hva bruker du til å drive dem med?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med første DIY

Går utifra at disse er bygd for dypbass til nåværende eller planlagt oppsett? I såfall hvilke delefrekvenser har du valgt?

Er bare å fortsette med DIY, er alltid spennende med nye prosjekt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fullrange høyttalere med 2" diskant i midten. Det er ikke sub
    Du kan lese om de her: Drivers
    De heter "Silver Iris OB 15" Coaxial Unit"
    Jeg skal ha de på rommet begge to hadde jeg tenkt.

Jeg har spraylakkert med svart halvblank lakk, blandet med whitesprit for at jeg skulle kunne spraylakkere, ellers ville lakken være for tykk

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fett
    ja de vil spille mye bedre etter 50-100timer. mykere, mer detaljert og sammenhengende.
    horndiskanten er 1"
    bra håndarbeid, ser ut som du har gjort dette før
    hvilken forsterker bruker du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    fett
    ja de vil spille mye bedre etter 50-100timer. mykere, mer detaljert og sammenhengende.
    horndiskanten er 1"
    bra håndarbeid, ser ut som du har gjort dette før
    hvilken forsterker bruker du?
    åh, trodde det var 2"... jaja, min feil
    Bruker en forsterker som jeg fikk låne på skolen, Philips ett eller annet. Gammel. Skal visstnok ha 2x300 watt, men det nekter jeg å tro :P Har enda ikke fått Trends TA-10 Treige folk...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott finish! Lurer vedlig på hvordan dette spiller. Spiller det mer "PA" enn hifi?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte du elementene fra webshopen til Hawthorne, eller fikk du tak i de i Norge?
    Hva kom evt elementene på inkl. mva og frakt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Flott finish! Lurer vedlig på hvordan dette spiller. Spiller det mer "PA" enn hifi?
    Eh... Jeg må vel ærlig innrømme at jeg ikke aner. Er ingen hifi-ekspert Du får heller se om du får svar av "einis", han har akkurat samme elementene som meg, og "litt" mer peiling enn meg

freddie: bestilte de fra hawthorne i USA. Kom på 2550kr med frakt, men måtte betale 318kr når jeg hentet de på posten, for MVA. og forenklet tollbehandling

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info. Webshopen deres sliter litt med å beregne riktig frakt (noe de også opplyser om).

Spennende valg dette, ettersom det er litt utenom det vanlige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Takker for info. Webshopen deres sliter litt med å beregne riktig frakt (noe de også opplyser om).

Spennende valg dette, ettersom det er litt utenom det vanlige.
    Hehe, ja, jeg må si at jeg var litt spent selv, ettersom det ikke er noe "alle" har.
    Du må ikke bestille gjennom webshoppen. Send mld, så får du svar hvor mye det vil koste inkludert frakt, så sender du bare penger via Paypal. Da koster frakten $123 (mener jeg å huske) i stedenfor $280 eller hva de nå oppgir i webshoppen

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør du dette så får du litt renere diskant. men det kan vel kanskje vente til du har slått deg til ro med de

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så litt risikabelt ut, men hvis det hjelper på lyden, så er det vel verdt det Tror jeg skal prøve det, i allefall gjøre et forsøk

Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott prosjekt! Disse elementene blir jo skrytt opp i skyene overalt, særlig på forumet på hjemmesiden deres! Hawthorne Audio :: Index

Det blir nok til at jeg selv også bestiller disse elementene fra USA, men siden jeg har et besøk ventende i juli fra den kanten, kan det godt være de får litt ekstra å bære på!
    Hvilket tre-materiale laget du kassene av, sponplater? Du sier du brukte "lamello-kjeks" for å lime delene sammen, hva er dette?

Jeg ser du har valgt å lage ganske brede topp/bunn- og sidevegger på din konstruksjon, er dette for å få høyttalerene til å gå dypere? De fleste har jo bare rett og slett festet elementene til en plate, uten sidevegger. Noen har kappet av litt og litt av sideveggene for å finne den rette bassbalansen. Bredere plate = mer bass, smalere plate = mindre bass.
    Avstand til gulvet har også en del og si. Jeg ser du har forstått det, du har dem ganske nær gulvet, og en smule tiltet oppover. Strålende arbeid, håper mine blir like fine!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CurSi0
    Flott prosjekt! Disse elementene blir jo skrytt opp i skyene overalt, særlig på forumet på hjemmesiden deres! Hawthorne Audio :: Index

Det blir nok til at jeg selv også bestiller disse elementene fra USA, men siden jeg har et besøk ventende i juli fra den kanten, kan det godt være de får litt ekstra å bære på!
    Hvilket tre-materiale laget du kassene av, sponplater? Du sier du brukte "lamello-kjeks" for å lime delene sammen, hva er dette?

Jeg ser du har valgt å lage ganske brede topp/bunn- og sidevegger på din konstruksjon, er dette for å få høyttalerene til å gå dypere? De fleste har jo bare rett og slett festet elementene til en plate, uten sidevegger. Noen har kappet av litt og litt av sideveggene for å finne den rette bassbalansen. Bredere plate = mer bass, smalere plate = mindre bass.
    Avstand til gulvet har også en del og si. Jeg ser du har forstått det, du har dem ganske nær gulvet, og en smule tiltet oppover. Strålende arbeid, håper mine blir like fine!
    Takker. Jeg brukte MDF-plater, de er mer "døde" enn sponplater, ikke så mye refleks ettersom jeg har skjønt. Jeg valgte "side-vinger" i håp om at det skulle gi mer bass. Jeg kan ikke svare på om det ga mer bass, ettersom jeg ikke har prøvd de uten sidevinger bare på en plate. Men det er nok bass nå i allefall, hadde ikke noe problem med å få speilet i klasserommet til å riste

Lamello-kjeks er treflis som er presset hard sammen, til en oval tynn bit, som ser ut som en kjeks, derfor navnet. Så freser du ut spor i platene du skal feste sammen, har i lim, og dytter i denne kjeksen. Limet utvider kjeksen, sånn at den sitter bom fast. Men du trenger litt mer enn en kjeks per flate da, jeg brukte totalt 10 kjeks bare på frontplaten mener jeg å huske.

Hvis du velger å bestille Silver Iris, så burde du begynne å glede deg allerede

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall !
    Denne tråden har jeg venta på og resultatet blei jo helt konge.
    Hvor lang tid gikk det før du fikk elementene fra du bestilte ?
    Hvordan syns du bassen er i de ?
    Liker høyttalere som er litt tunge i bassen, har Patos nå har meget lyst til å bytte de ut....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Knall !
    Denne tråden har jeg venta på og resultatet blei jo helt konge.
    Hvor lang tid gikk det før du fikk elementene fra du bestilte ?
    Hvordan syns du bassen er i de ?
    Liker høyttalere som er litt tunge i bassen, har Patos nå har meget lyst til å bytte de ut....
    Det tok akkurat 6 dager fra jeg bestilte til jeg fikk de. Men jeg tror ikke de har flere på lager nå. Men send en mail da vel til Diana. Hun er UTROLIG grei, svarer som oftest samme dagen til og med, og det er ikke korte svar skal jeg love deg. Du får svar på alt du lurer på, bare du er hyggelig mot henne.

Som jeg sa, så hadde jeg ikke noe problem med å få et speil til å riste når jeg ga på litt med høyttalerene. Speilet henger på en dør i klasserommet, så det vil også si at døra rista :P
    Hadde faktisk besøk av rektor mens jeg spilte, for han hadde hørt at jeg hadde bygd, og testet, høyttalere.
    Så jeg vil si at bassen er veldig bra, med tanke på at den faktisk er åpen bak, og dermed ikke får det "trykket" fra kassen. Men så klart, en subwoofer er jo MYE bedre, men det sier seg selv

Newcomer CurSi0 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lespen
    Takker. Jeg brukte MDF-plater, de er mer "døde" enn sponplater, ikke så mye refleks ettersom jeg har skjønt. Jeg valgte "side-vinger" i håp om at det skulle gi mer bass. Jeg kan ikke svare på om det ga mer bass, ettersom jeg ikke har prøvd de uten sidevinger bare på en plate. Men det er nok bass nå i allefall, hadde ikke noe problem med å få speilet i klasserommet til å riste

Lamello-kjeks er treflis som er presset hard sammen, til en oval tynn bit, som ser ut som en kjeks, derfor navnet. Så freser du ut spor i platene du skal feste sammen, har i lim, og dytter i denne kjeksen. Limet utvider kjeksen, sånn at den sitter bom fast. Men du trenger litt mer enn en kjeks per flate da, jeg brukte totalt 10 kjeks bare på frontplaten mener jeg å huske.

Hvis du velger å bestille Silver Iris, så burde du begynne å glede deg allerede
    Ok da! Tusen takk for raskt og fyldig svar! Hvor kjøpte du MDF-platene? Jeg ser OBS bygg selger MDF-plater i 1200x2400x22mm dimensjon, er ikke OBS de rimeligste på MDF? Hvilken tykkelse har du valgt?
    Jeg vurderer om mine skal være høyere, slik at elementet kommer mot ørehøyde, vurderer å lage den rundt 120 cm høy.
    Ifølge webshopen har de 93 igjen på lager, så regner med det skal være flere igjen til min bestilling!

EDIT: Det hadde vært kjempestilig å legge til en "metallring" rundt hvert element, for syns skyld, slik som det blir gjort på Tannoy sine høyttalere! Blandingen av trefarge, gull-metall og synelige skruer er bare nydelig synes jeg! Sjekk her:
    Main Features

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte MDF-plater gjennom skolen, 44kr/m2 betalte jeg. Jeg brukte 19mm eller 22mm tykkelse (husker ikke helt i farta)
    Webshoppen til hawthorne sier hele tiden at det er igjen 93 stykker, virker som de glemmer å oppdatere den. For selv når de ikke har fler igjen, så står det at det er igjen 93 stykker.
    Det kan nok bli kult med en metallring rundt ja, bare den er festet skikkelig så den ikke rister når du spiller

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •