DIY høyttaler (med bilder) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lespen
    Nå har jeg fått testet høyttalerene en del, og jeg må si at jeg er mektig imponert! De virker supert både til film og musikk, og jeg driver de kun med Trends TA-10.1. Dette må være unntaket til "regelen" om at store elementer trenger store forsterkere. For jeg vil påstå at 2x6watt ikke er en stor forsterker til å drive to stykk 15" elementer Men alikevel, så klarer den "lille kjempen" seg utrolig bra, fin og detaljert lyd, med god bass!
    Med følsomhet på rundt 95-96dB, så gir jo 6Watt noe over 100dB (tipper rundt 102-103dB). Det er høyere enn man skulle tro når man leser om lydtrykkene enkelte opererer med på AVforum.

For øvrig er elementene oppgitt til å tåle inntil 150W, noe som skulle tilsi at de kan spille opp mot 115dB. Men jeg tipper man er langt utenfor Xmax før man når så langt, og da blir det mer uforutsigbart. Men 110-112dB med et skikkelig effekttrinn burde være fullt mulig.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med for liten baffel når du svært fort x-max. Speler forsåvidt høgt nok, men eg er på jakt etter meir kraft.
    Både senter og fronter er like no, og lyden er absolutt knall til prisen.

De er vel oppgitt til å tåle 250w?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    baffel endrer vel ikke xmax såvitt jeg vet? forskjellen er isåfall at man får mer bass pga mindre utfasing med den store baffelen. -med samme effekt

uansett 3mm er ikke lite for en 15" i et normalt rom. Hoj sin fostex har slaglengde på 0.35mm. og han rapporterte om grei bass.

følsomheten er ikke noe utenom det vanlige heller,standard papp PA. og større element-høyere følsomhet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Med for liten baffel når du svært fort x-max. Speler forsåvidt høgt nok, men eg er på jakt etter meir kraft.
    Både senter og fronter er like no, og lyden er absolutt knall til prisen.

De er vel oppgitt til å tåle 250w?
    Det siste først:
    I henhold til denne siden: Drivers , så er elementet oppgitt til å tåle inntil 150W RMS. Det vil sannsynligvis si at det klarer mer i peaker (det er ikke oppgitt i spesifikasjonen), men jeg synes som regel RMS-verdien er greiest å forholde seg til, så slipper man varmgang i spoler og slikt.

X-max er den lengden spolen i elementet beveger seg lineært fra nullstilling. Utslag ut over X-max er ulineære i større eller mindre grad. For elementet vi snakker om her er X-max ganske liten for en 12" (XMax: 3.45mm), men det er vanlig for slike bredbåndselementer. Baffelbredden påvirker ikke X-max, det er en fysisk målbar parameter på elementet og endres ikke av noe på kabinettet.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at baffelstørrelse påvirka når den nådde x-max er noko eg har lest på forumet til hawtorne så eg antok at det var rett. Og eg vil påstå at det har ein innvirkning, dog mest sansynlig i liten grad.

250w er tatt frå eminece sin side Eminence Beta 15CX coaxial speaker. The Eminence Beta 15CX is a 15" 8 ohm coaxial speaker.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Det at baffelstørrelse påvirka når den nådde x-max er noko eg har lest på forumet til hawtorne så eg antok at det var rett. Og eg vil påstå at det har ein innvirkning, dog mest sansynlig i liten grad.

250w er tatt frå eminece sin side Eminence Beta 15CX coaxial speaker. The Eminence Beta 15CX is a 15" 8 ohm coaxial speaker.
    Jeg tror ikke det er snakk om samme element, selv om det er en del visuelle likheter.

Jeg kan ikke se at baffelstørrelsen skulle påvirke noe som er definert av elementets fysiske oppbygning. X-max sier hvor langt spolen kan vandre i magnetgapet før mengde spole innenfor gapet endrer seg. Ingen baffel i verden kan endre dette.
    Har du en link til den postingen på Hawthornes forum som beskriver dette, så vil jeg gjerne se den.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var sinsykt tøft. Tenk å lage perfekt kasse med to slike element i og koble de til 4 ohm. Hadde sikkert spilt bra.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg tror ikke det er snakk om samme element, selv om det er en del visuelle likheter.

Jeg kan ikke se at baffelstørrelsen skulle påvirke noe som er definert av elementets fysiske oppbygning. X-max sier hvor langt spolen kan vandre i magnetgapet før mengde spole innenfor gapet endrer seg. Ingen baffel i verden kan endre dette.
    Har du en link til den postingen på Hawthornes forum som beskriver dette, så vil jeg gjerne se den.
    Men tar du eit gitt element og speler det i friluft når det fortere x-man en når det sitter i f.eks ein kasse.

Eminence linken var det einlana som posta her på forumet, så eg antok at det var den. Men ser no at parameterene ikkje stemmer.

Skal sjå om eg finner link..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elementet i linken er samme konstruksjon, med litt andre specs.

"NEW IMPROVED POWER HANDLING OF 250 WATTS RMS"
    -altså NY og forbedret.
    hawthorne bruker vel den type spole som var standard 150watt for litt siden.

ang. xmax kan det hende du har rett. men jeg tror det heller henger sammen med at du får betydelig mer bass utav samme slaglengde i stor baffel, enn uten baffel.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •