Tid for nytt forumprosjekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 370
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tid for nytt forumprosjekt?

Det har gått noen år siden BEL så dagens lys, og etter det har det ikke skjedd mye tilsvarende spennende. Jeg snakket litt med Lygren i dag, og spiren til å lage noe helt nytt ble født. Tanken er en "konkurrent" til Bel 2,5, med litt dyrere komponenter, litt mer forseggjort delefilter, omtrent like enkel å bygge osv.

Foreløpig ser jeg for meg målsetninger som:
    - God romintegrering i normale rom.
    - Kompakt
    - Solid men ikke overdreven bunn
    - Evne til relativt greie lydtrykk
    - Pen å se på

Del ønskene, ideene og tankene deres!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en stund tilbake var det en kar som lurte på hva som gjør en høyttaler "dynamikk sterk" da med tanke på filmbruk. Det kom ikke noen gode svar, men tanken om egne "film" høyttalere har surret i hodet mitt etter dette. Og når jeg tenker film høyttaler så tenker jeg på Miller&Kreisell (eller no, M&K). Hva er det med dem, og deres 3 diskanter som gjør dem egnet til film? Kanskje det kan være av interesse å lage noe alà M&K siden de nå har tatt kvelden?

Like høyttalere til alle kanaler + en subløsning?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer for et nytt prosjekt. kunne tenkt meg å prøve litt diy selv.

en stativht som er skikkelig dynamisk og går litt dypt må jo være topp?

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lyst på en stativhøyttaler ed hylleport, ikke mange av dem untatt superbudsjetthøyttaleren(for et langt ord) dynaBel Geb
    sjekk tråden her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...oyttalere.html

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    jeg har lyst på en stativhøyttaler ed hylleport, ikke mange av dem untatt superbudsjetthøyttaleren(for et langt ord) dynaBel Geb
    sjekk tråden her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...oyttalere.html
    Med hylleport så mener du slotport ?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke hva det heter, men eltek kaller dem for hylleporter.
    slotport hylleport, er ikke det det samme?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for designen sin skyld? Er ikke noe problem å "konvertere" en rørportet kasse til hylleport.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var mest for deignen, ja mulig det gir bedre bass siden begge sider av membranen trykker lufta framover?
    det er bare å bruke samme lengde og areal? får begynne å regne da

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja noe ala M&K hadde vert intresangt, plassbesparende og dynamiske. og om eg ikkje tar mye feil så har de noen heftige subber og i sortimanget sitt( ala stoort element)

eg og har fundert en del på de 3 diskantene, kanskje det er for og få til et enklere delefilter(følsomhet osv)?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5veis med 2 stk 6,5 el 7" i bunn og softdome i toppen er mitt ønske!
    Og prioritere power-respons, i stedet for å bygge en "ego" høyttaler til, lik BEL.
    Gode 2 veis stativhøyttalere finnes det mange gode DIY av på nettet.
    Gode allroundere som også gjør seg som frontht er det derimot ikke flust av.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy følsomhet, og god effekttålighet i tillegg, er kriterier JEG savner hos selvbygg-høyttalere iallefall...

I og med at dette er et forum med stor vekt på hjemmekino, mener jeg det er naturlig med et bygge som gjør en god jobb både som fronter, og som stereohøyttalere. Og da kommer igjen kravet om å kunne spille høyt, og ha god dynamikk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært morsomt med noe som har følsomhet litt opp på 90 tallet. Noe som kan brukes på "det meste" av forsterkere, fra rør til kraftige D-blokker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler til filmbruk bør jo enten være laget slik at den kan spille høyt men ikke går så dypt, eller slik at den både går dypt og kan spille høyt.

Skal man ha høy følsomhet og dyp bass så fyker størrelsen i været. Siden jeg aldri har opplevd å bunne forsterkere på BEL så synes jeg det ville vært gøy å gå andre veien i stedet.

Skal man først lage en ny høyttaler til AV-forum folket så ligger det vel i kortene at den bør være tilpasset å kunne brukes både som front og bak, og derfor bør være relativt overkommelig å lage i en stativutgave.

Norcad, jeg vet ikke helt hva du mener med BEL som egoisthøyttaler. MKII med bakdiskant var jo ekstremt "ikke-ego". Forøvrig er jeg enig med deg i at vi bør prioritere power responsen, men jeg kan ikke se for meg en situasjon der man ikke skal prioritere den.

Ellers tror jeg ikke jeg kan se for meg å lage en høyttaler som ikke er godt egnet til musikk. Det er liksom drivkraften for min del i hvertfall.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops! Glemte MK2 i farten ops:
    Den har jeg desverre heller ikke hørt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det skal bygges en høyttaler med litt fokus mot film, er det kanskje greit med en høyttaler med forholdsvis god spredning av lyden, slik at det blir godlyd i flere sitteplasser enn akkurat i sweetspot. Dette utelukker vel kanskje noen av bånddiskantene? Det var vel litt av problemet med den originale BEL slik jeg har forstått det.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Har du noen kommentarer på spredningsmønster på en høyttaler med "boks" design som M&K. Vil et slikt design ødelegge noe når vi tenker på bruken i stereo?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye prosjekter er jo alltid interessant, men jeg synes det er litt synd at man aldri fulgte opp BEL 2.5 mkII med matchende delefiltre og byggetegninger for BEL 2-veis (stativ) og BEL senterhøyttaler. Det er vel en del som fortsatt kjører BEL senter med filteret fra BEL 2.5 mkI, og det er vel ikke det helt ideelt mhp. symmetrien i kontruksjonen.

Ellers er ideen god den, Snickers.

Noen kommentarer og spørsmål til målsetningene:
    - God romintegrering i normale rom - Ja, men BEL var vel ikke så gal her? Spesielt med bakdiskanten ble det bra, IMHO. Har du noen spesifikke ideer her?.
    - Kompakt - Hvilke grenser ser du for deg for størrelsen?
    - Solid men ikke overdreven bunn - Jeg for min del tenker veldig i retning av ekte 3-veis hvis man skal gjøre noe bedre enn BEL. Tror mellomtonen har godt av å ikke dele dynamikken med bassen når det dreier deg om dynamikkpeaker i bassen, noe som etter min mening ble tydelig når man stresset BEL mot maksimalt lydtrykk..
    - Evne til relativt greie lydtrykk - Dette kommer vel i kombinasjon med dynamikkevner. Det viktige er vel ikke å bare spille høyt, men at den gjør det uten å stresse mellomtonen (se over).
    - Pen å se på - Ja, en stilren høyttaler er alltid å foretrekke, spesielt for dem som har partnere som har noe å si angående innredningen.

Hva med følgende spm/forslag:
    - Pris på kit?
    - Enkelt å bygge uten spesialverktøy?
    - Noe høyere følsomhet enn BEL?

Ellers mener jeg at en høyttaler som spiller bra på musikk også som regel yter godt på film. Det som kreves av film er uhindret dynamikk, også ved høye lydtrykk, i hele registeret. Man kan si mye rart om f.eks. Klipsch, men det er høyttalere som virkelig smeller til på film. Jeg tror at dersom man får til en god musikkytelse og samtidig rundhåndet med dynamikkreserver, så har man en vinner. Men det er mulig at man må ta i bruk større/flere elementer i bassen enn det BEL har for å få dynamikken til å følge med også ved høye lydtrykk og samtidig bevare klangbalansen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men også pittelitt relevant. Hvor mye koster en CNC fres? Vi skulle hatt kronerulling her på forumet og spleiset på en. (Jeg tipper det er alt for dyrt..) Eller hatt en sponsor deal eller noe med en bedrift som har dette. Da kunne den bedriftet hatt CNC-"programmet/tegningen" for kurante delene av kabinettet og kanskje hatt en avtale om å skjære ut enkelt bestillinger. Hvis tegningen alt er laget, så er det vel ikke noe serlig stress å hive på ei plate og trykke "GO". Er jo flere her på forumet som har gode 3D-DAK kunnskaper.

Hvis avtalen da er god kunne man kanskje ordnet det slik at vi bare fikk kjøpt de eventuelt vansklige delene som frontplate med waveguide, avanserte skråkutt eller spanter til et bygg med avrundede sider. Og med det holder man utgiftene nede!?

Da kunne man fått eg ganske fresht design.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok av muligheter der jozho, men jeg tror allikevel vi skal forsøke å holde kompleksiteten på et såpass moderat nivå at den er grei å bygge med ordinære verktøy.

Et godt CNC-bord med software og vacuum koster vel omkring 1 mill.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    - God romintegrering i normale rom - Ja, men BEL var vel ikke så gal her? Spesielt med bakdiskanten ble det bra, IMHO. Har du noen spesifikke ideer her?.
    Nei, den var ikke så gal. Ble klart bedre med høyere XO-frekvens og bakdiskant, men det kan selvsagt også gjøres bedre.

- Kompakt - Hvilke grenser ser du for deg for størrelsen?
    Noe mindre enn BEL.

- Solid men ikke overdreven bunn - Jeg for min del tenker veldig i retning av ekte 3-veis hvis man skal gjøre noe bedre enn BEL. Tror mellomtonen har godt av å ikke dele dynamikken med bassen når det dreier deg om dynamikkpeaker i bassen, noe som etter min mening ble tydelig når man stresset BEL mot maksimalt lydtrykk..
    Muligens. Det stjeler fort noen liter ekstra og bringer kompleksiteten og prisen oppover, men det trenger ikke være veldig avgjørende allikevel.

- Evne til relativt greie lydtrykk - Dette kommer vel i kombinasjon med dynamikkevner. Det viktige er vel ikke å bare spille høyt, men at den gjør det uten å stresse mellomtonen (se over).
    Selvsagt. Men med mer kapasitet i bassen enn BEL vil man ha mer kapasitet til å gjengi bass ved siden av mellomtonen også.

- Pen å se på - Ja, en stilren høyttaler er alltid å foretrekke, spesielt for dem som har partnere som har noe å si angående innredningen.
    Trodde du kunne gjøre akkurat som du ville hjemme jeg?

Hva med følgende spm/forslag:
    - Pris på kit?
    Rundt 5k?

- Enkelt å bygge uten spesialverktøy?
    Enig.

- Noe høyere følsomhet enn BEL?
    Med mer kapasitet enn BEL og mindre omfang er jeg redd den vil bli like følsom eller en anelse mindre følsom. Vi kan kanskje vinne bittelitt på at det er elementer i parallell, men det er det jo også i BEL så teoretisk skal vi ikke vinne på annet enn den eventuelle større membranflaten ift BEL og tape på eventuell mindre kasse.

Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •