Tid for nytt forumprosjekt? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 370
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er min tegning av forslagene jeg synes høres best ut. tror det kan bli en svært god høyttaler.
    4 stk 5,5" basser 1stk 3-4" mellomtone og en diskant. jeg liker best tanken på vanlig dome. men hvis den bånddiskanten der har bra spredning så burde det vel funke det også.
    liker ikke helt tanken på ambience diskant eller noen basselementer montert bakpå, men det er nå meg.
    høyttaleren som blir linket til er ca 85mm høy, og så ytterbredden på elementene som skal brukes*den dybden man trenger for å få volumet man trenger.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sideveis vil den ha noe mer spredning enn en dome, vertikalt vil den ha marginalt mindre spredning enn en dome. Strålingsflaten fra en dome inkluderer normalt oppheng og en eventuelt fasing i frontplaten. Det vil si at effektiv stråleflate på en Seas 27mm dome er ca 40mm. Diskantbåndet er ca 22x48mm effektivt.

Etter å ha testet ambiencediskant på BEL som ble koblet ut og inn via fjernkontroll synes jeg ikke det er noe å lure på. Imidlertid er det ingen ting i veien for å bygge høyttaleren uten. Men dropper vi det helt stenges delvis muligheten for andre som vil ha det.

Har du forresten noe forslag til mellomtone? Dersom vi velger en metallmembran slik du har tegnet så bør den deles lavt. Med en 1" dome betyr det at vi må begynne å "herje" veldig med on-axis responsen for å få til et subjektivt godt lydbilde, men det finnes noen elementer med metallsjikt men ikke bare metall helt gjennom. Imidlertid bør det være et element som yter bedre enn alternativer med myk membran om det skal være noen vits.

Flotte skisser forresten, hvilket program?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes TB W4-1320SD virker lovende som mellomtone hvis det skal deles relativt høyt. Bra følsomhet (89/2,83v) og materialer (papir/bambus) som skulle gi en respons som er enkel å filtrere. Av de dyrere av TBs 4-tommere, men fra det som skrives av dem som har testes denne virker det lovende.

Parts Express:Tang Band W4-1320SD 4" Bamboo Cone Driver

Hvor høy følsomhet er det mulig å få for bassene totalt? De er vel oppgitt til 83 - med 2 serier i parallel blir det 89 før BSC og ca 84-85 etter, stemmer ikke det? Noen mulighet for å få løftet dette noe? En 4-ohms versjon av D5.8 burde vel kunne fremskaffes hvis det bestilles et visst antall?

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det evt. å bruke det samme delefiltret, vilkårlig om hvor mange basser som evt. plasseres på baksiden og forsiden av kabinettet?

Er det fortsatt menigen og holde se rundt 5-6 laken i deler?

Jeg likte forslaget til skogs og den varianten snickers-is tegnet der alle ellementene er på fronten.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et element som hadde passet fint med RT1.3, utseendemessig, og som gjør det godt i målingene til zaphaudio, er dette: HDS Exclusive 5¼″ Midwoofer Peerless Datasheet

Om ikke frekvensgangen er for snever til det vi sikter etter da....

EDIT: HDS Exclusive 4″ Midwoofer Peerless Datasheet har kanskje en enklere frekvensgang....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent estetisk mener jeg det ser bedre ut med alle elementene framme. Føler at det er noe som mangler når man har plassert element langt fra hverandre på baffelen. Dersom man tar seg bryet med å lage seg en stoff-front har det selvsagt ikke noe å bety.....

Flere gode forslag her.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva slags spennende prosjekt dette ender med.....hva med en skjermet micro/mini-versjon av den som kan brukes som bakhøyttalere , PC-høyttalere etc. (?)

Tror flere kunne vært klar for det...meg inkludert.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent estetisk mener jeg motsatt Syns det "forstyrrer" å se på så mange element på en flate. Er vel nevnt før, men hvis det kjøres 3,5 veis og de bak(eller fremme) bare tar seg av den dypeste bassen. Vil det da være mulig å konstruere et felles filter hvorpå bygger selv velger om man monterer de to "siste" bassene bak eller forran?

Og med tanke på centerkanal med samme bestykning så kan man jo faktisk klare dette hvis man har 2 basser bak. (Og god plass i tv-benken)

TB mellomtonen virker jo knall, bambus og greier. Den har min stemme, peerlessen har vel litt for liten følsomhet!?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke så alt for mye om kassebygging, men ideer har jeg endel av.

Jeg så for meg noe slikt som at 2stk 5.5" elementer blir brukt til å lage en båndpasskasse med hylleport i front. To andre brukes til å ta seg av punch bassen i kabinettet, og så har man diskant å mellomtone på toppen. Tre kammer.

Tre elementer i bunn i felles kasse for å øke membranarealet til den dypeste bassen, og den siste tar seg av det som eventuelt blir igjen av punch/midbass.

Vet ikke hvorvidt dette fungerer, men tror nok det hadde vært fett med en litt stor høytaler hvor ett fåtall av elementene vises.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    TB mellomtonen virker jo knall, bambus og greier. Den har min stemme, peerlessen har vel litt for liten følsomhet!?
    Peerless 5,5" og den bambussaken har nesten identisk følsomhet, om du ser på frekvenskurvene. I tillegg har en 5,5" mye større areal, og vil derfor kunne gi mere lydtrykk, samt teoretisk ha mindre forvrenging/støy ved samme lydtrykk som en 4".
    Den Peerless'en måler også bra på alle parametre, TB-elementet finnes det vel mye mindre om. Men det er selvsagt mulig å bestille opp noen elementer, og prøve de ut.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pirium skrev
    Var det ikke ønskelig å dele diskanten oppimot 6kHz?.. da er ikke peerlessen så kos..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless er debattert tidligere i tråden. Membranene til Peerless er langt bak tilsvarende fra for eksempel Seas.

TB-en avslører seg jo litt på impedanskurven da. Jeg har jobbet en del med dette og liknende elementer (blant annet 1337S), samt noen egendefinerte varianter som yter klart bedre enn både 1320 og 1337. 1337 har metallmembran og er derved uegnet til high end mellomtone. 1320 har så mye resonanser i membran og oppheng at den låter litt stresset.

Ja, man kan plassere basser både foran og bak uten å endre filteret. Man bør imidlertid ha minst 2 av bassene foran om man har 4.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer tegninger:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sideveis vil den ha noe mer spredning enn en dome, vertikalt vil den ha marginalt mindre spredning enn en dome. Strålingsflaten fra en dome inkluderer normalt oppheng og en eventuelt fasing i frontplaten. Det vil si at effektiv stråleflate på en Seas 27mm dome er ca 40mm. Diskantbåndet er ca 22x48mm effektivt.

Etter å ha testet ambiencediskant på BEL som ble koblet ut og inn via fjernkontroll synes jeg ikke det er noe å lure på. Imidlertid er det ingen ting i veien for å bygge høyttaleren uten. Men dropper vi det helt stenges delvis muligheten for andre som vil ha det.

Har du forresten noe forslag til mellomtone? Dersom vi velger en metallmembran slik du har tegnet så bør den deles lavt. Med en 1" dome betyr det at vi må begynne å "herje" veldig med on-axis responsen for å få til et subjektivt godt lydbilde, men det finnes noen elementer med metallsjikt men ikke bare metall helt gjennom. Imidlertid bør det være et element som yter bedre enn alternativer med myk membran om det skal være noen vits.

Flotte skisser forresten, hvilket program?
    Det er nok bare på grunn av manglende erfaringer på området at jeg er skeptisk til ambiencediskant. jeg føler man bare vil få de grøtete romrefleksjonene fra denne diskanten. Men jeg tror nok at jeg egentlig tar feil her.
    Det at det ser ut som en metallmembran er helt tilfeldig. jeg lånte bare elementene fra noen høyttalere jeg designet for en stund siden, og der brukte jeg tilfeldigvis TB - W4675SC.
    Hva med HiVi B3S? den kan deles høyt og skal være svært bra for prisen. (K1-diskanten er jo ytterst bra, men kanskje litt for billig for dette prosjektet, eller?:P)

bruker lightwave til å lage skissene. veldig bra program.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe psykisk med en diskant bak ja, men poenget er omtrent som følger:

En høyttaler har en viss spredning til alle vinkler ved absolutt alle frekvenser. Nedre diskant og nedre mellomtone er ofte der høyttaleren har mest spredning. Av disse er diskanten helt klart i et område der øret er mer følsomt. Ved å trekke delingen til mellomtonen langt opp kan man begrense spredningen i nedre diskant. Spredningen avtar oppover i frekvens, og oppe ved 15-20k sprer diskanten heller omtrent ingen ting. Poenget med ambiencediskanten er å fylle ut den mangelen helt der oppe. Den skal ikke gi masse lyd fra seg ved for eksempel 5-10kHz.

Den hørbare effekten av dette er omtrent som at man får av seg lua.

B3s er jeg meget skeptisk til. Låter jo i og for seg morsomt, men det er så uendelig langt mellom den og en skikkelig god mellomtone. Metallmembraner bør jo helst ikke deles høyere enn 1/6 av oppbrytningsfrekvensen. Gjør man det vil nesten alltid en myk membran gi mindre øre-uvennlig forvrengning. Imidlertid er metallmembraner noe lettere å få til å gå opp i diskantområdet så det er sånn sett egnet til fulltoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du leker ikke diy-mann du det er bra! ja det ante meg at b3s ikke når opp til den standarden denne høyttaleren skal holde, men hører hjemme i ett langt billigere system.
    nei da har jeg ikke mer å komme med. jeg føler dette er avgjørelser som bør bli tatt av deg og resten av pro'sene.

Nå skjønner jeg og støtter ambience-diskanten litt bedre ja, jeg trodde ikke de ble delt såpass høyt oppe.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at både W5a og F5Ba blir testet og vurdert oppimot hverandre. Utseendemessig synes jeg ingen skiller seg ut av de, jeg vil ha den som lyder best..!

Snickers-is: Mener du at det ikke vil være noen praktisk forskjell på å ha alle bassene foran, eller to på hver side? I tilfelle sistnevnte, ville du da hatt ett basselement og et .5 element på hver side, eller basselementene foran, og de to .5-elementene bak?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del bakmonterte diskanter som blir delt likt som frontdiskanten. Det låter ikke like behagelig.

Jeg har bestilt elementene som jeg har ramset opp her for å teste. Det betyr ikke at jeg vil forsøke å ta valget over hodet på dere, bare at jeg vil forsøke å finne ut om teori og praksis går hånd i hånd, og hvordan disse 5-tommerne måler under kjente omgivelser.

Jeg har da bestilt både W5a og F5Ba. Presenterer resultater etter hvert.

Det bør imidlertid ikke legge noe bånd på diskusjonen. Ingen ting er gitt selv om jeg tester disse elementene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Snickers-is: Mener du at det ikke vil være noen praktisk forskjell på å ha alle bassene foran, eller to på hver side? I tilfelle sistnevnte, ville du da hatt ett basselement og et .5 element på hver side, eller basselementene foran, og de to .5-elementene bak?
    Det bør gjerne se ut også da. En bass oppe og nede ba og en oppe og nede foran gir veldig fin spredning, og det er noe som virkelig høres.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg formulerte meg dårlig. Det jeg mente var;ville du ha satt en bass(de som deles mot mellomtonen) og en .5-bass foran,og samme bak,eller begge bassene foran,og de to .5-elementene bak?

Side 9 av 19 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •