Tid for nytt forumprosjekt? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 370
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan ikke folk begynne å tegne... Ikke alltid like lett å "se" hva folk har bilde av i huet sitt...

You talk the talk, but can you draw the shait?

Og jeg har ikke sett noen høyttaler med lik bestykkning og utseende som de jeg tegnet...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker 2 kammere. Det er ikke så veldig nøye hvilke basser som sitter i hvilket kammer.

Kravene til filter er ikke spesielt mye større med basser bak, og med tanke på bassens integrering i rommet vil det nok bare være gunstig, altså det vil hjelpe en del på rom som er vanskelige i bassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan jo se sånn ut da:

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var svært bilde Snickers-is!

Hva med en avstemming hvis vi får mange kasser inne

Så får avforum stemme på hvilken som er best?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt mindre nå

Jeg holder på med fler her

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en med 2 av bassene montert bak:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en variant til, kanskje enda enklere å bygge, også med 2 basser bak.

Med disse variantene med basser bak i tankene vil det være ganske greit å lage en stativhøyttaler med en bass montert bak. Man kan også lage en svært tynn "on wall" høyttaler med bassene foran.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høy og bred er kassene dine Snickers, likte den nederste.

Og har valget falgt på båndiskant? RT 1.3?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at det settes i gang nytt prosjekt. Liker tendensen med at man vil lage den slankere. Personlig vil jeg si at jeg liker høy og slank. Ser ikke noe poeng å prøve å gjøre den så kort som mulig.

Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Hva med noe som ingen andre har lagd da ? Blir jo litt kjedelig å se på det samme boksen hele tiden da. JEG håper dere finner frem til en kasse som både ser bra ut og høres bra ut. MEN rette linjer ja blir litt for kjedelig for min del ;/
    Og mangle har problemer med dama angående det ^^
    Kasseoppbygningen bør vel være så enkel som mulig. Diverse BEL-prosjekter har jo vist at hvis man vil lage litt lekrere former så går det fint an, men det er jo det som er morsom i legge litt individuelt preg på sitt kabinett.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Det var svært bilde Snickers-is!

Hva med en avstemming hvis vi får mange kasser inne

Så får avforum stemme på hvilken som er best?
    Kan du konstruere to versjoner av denne Snickers-is?
    Når det kalles "Forumprosjekt" bør vel flest mulig bli tilfredstillt?

Tenkte på en versjon med 4 x 15" til "CV-folket"

(Og for de som eventuellt ikke skulle skjønne det, var dette KUN ment som en spøk)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Når det kalles "Forumprosjekt" bør vel flest mulig bli tilfredstillt?
    Det er en idé, men det å stemme over designavgjørelsene gir ikke nødvendigvis det beste resultatet. Demokrati er gjør at flest mulig får rett, men det er ikke dermed sagt at det er det beste. (Ser at det var en spøk, men som sagt er det mange som synes at flertallet bør få bestemme).

Det er nemlig en ting vi ikke kan stemme over på forhånd, og det er lydkvaliteten. Den gis av kabinettet, elementvalgene, delefilterne etc, og vil først åpenbare seg når man har satt sammen en første utgave.

Det hele har også noe med at den som skal bygge den første høyttaleren bør ha tro på utgangspunktet. Jeg er sikker på at Snickers-is lytter til det som blir sagt. Jeg er også sikker på at når den første prototypen bygges, så er det mange som ikke ville ha det akkurat slik. Det er da man skal smøre seg med litt tålmodighet og vente på å høre om lydkvaliteten er som forventet.

Jeg vil også si at dersom kabinettet ikke blir akkurat slik man håper, så er det jo det som er spennende med DIY:
    Man kan tilpasse sitt eget høyttalerbygg til egne preferanser. På BEL gjorde jeg f.eks. en liten endring i kabinettets høyde (litt lavere), tiltet fronten en tanke bakover og gjorde den litt dypere i toppen i forhold til originalen, slik at man beholdt samme interne volum og on-axis lytting mot diskanten. Jeg forlenget også porten et par cm for en tanke dypere avstemming (en trade off mot litt tidligere avrulling mot dypbassen). Vet ikke hvor mye dette gjorde med lyden, men jeg synes nå det låter ganske så bra, og slett ikke så ulikt originalen.
    Skulle man ønske en høyere høyttaler enn det som bygges, så er ikke DET det store problemet, for å si det slik...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare løse ideer men om man ønsker og lage en lavere konstruksjon hva med og legge for eksempel 1 eller 2 basser i for eksempel 45grader vinkel, det vil jo minke volumet i kassen, men det kan kompenseres med for eksempel noe mer dybde.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg liker hva jeg ser:

Tenkte at man bruker gjengestål eller.no i hjørnene. Det ville ivertfall blitt anderledes enn mye annet.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Vet ikke helt om jeg liker hva jeg ser:

Tenkte at man bruker gjengestål eller.no i hjørnene. Det ville ivertfall blitt anderledes enn mye annet.
    Den bør spille noe SINNSVAKT bra hvis jeg skal orke å bygge den

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig konsept Jozho. Har tenkt litt i de baner selv, men da mest i retning av:

En bass i bunnen med litt avstand til gulvet. Så en bass sittende inni et "snitt" i kabinettet i høyden, en foran på kassa og en bak på kassa.

2 basser under og 2 i et snitt rett under mellomtonen er også en tanke som har streifet meg, men for å si det sånn, er ikke de bassene ganske pene å se på?

Det er jo ingen tvil om at vi ikke forenkler konstruksjonen på den måten. En annen utfordring er hvor man skal dele kassa for å få riktig volum over og under.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En annen utfordring er hvor man skal dele kassa for å få riktig volum over og under.
    Bare hvis man opererer med en fast høyde. Det er jo ikke noe verre en å lage en vanlig høyttalerkasse...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=roffe]Det er en idé, men det å stemme over designavgjørelsene gir ikke nødvendigvis det beste resultatet. Demokrati er gjør at flest mulig får rett, men det er ikke dermed sagt at det er det beste. (Ser at det var en spøk, men som sagt er det mange som synes at flertallet bør få bestemme)./QUOTE]

Det var akkurat dette jeg hadde i tankene.
    I utgangspunktet tenkte også jeg at et forumsprosjekt må tilpasses flest mulig av medlemmene, og dermed la f.eks en avstemning avgjøre.
    Men problemet er at sånn grovt sett er vel medlemsmassen delt i to leire, litt aldersavhengig kanskje? De (gamle) som vil ha hifi/highend, og de (litt yngre) som vil ha bass og spille høyest mulig.

Derfor det spøkefulle forslaget om 4 x 5" for gamlinga og 4 x 15" for de litt tøffere gutta :-P

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Artig konsept Jozho. Har tenkt litt i de baner selv, men da mest i retning av:

En bass i bunnen med litt avstand til gulvet. Så en bass sittende inni et "snitt" i kabinettet i høyden, en foran på kassa og en bak på kassa.

2 basser under og 2 i et snitt rett under mellomtonen er også en tanke som har streifet meg, men for å si det sånn, er ikke de bassene ganske pene å se på?

Det er jo ingen tvil om at vi ikke forenkler konstruksjonen på den måten. En annen utfordring er hvor man skal dele kassa for å få riktig volum over og under.
    Man kan jo lage en sammenkobling mellom kassene, ser poenget at det kan bli en utfordring og bygge ,men lager man moduler som man bygger sammen bør det gå greit, får ta et lite selvkurs i tegning i morgen mulig jeg kan klare og lage en skisse.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et spørsmål; Hvorfor bånddiskant?
    Har skjønt det er et poeng at dette prosjektet ikke skal ligne BEL for mye, og da kunne vi vel velge en annen type diskant?
    Ble ikke mk1 veldig ego pga bånddiskanten?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, MKI ble nok noe ego fordi bånddiskanten var så lang, og derved gir relativt kraftig redusert ambience ved høyere frekvenser. Den diskanten jeg har satt inn på skissene tror jeg er den beste diskanten til HiVi om vi snakker om fra 5-6k delefrekvens eller høyere. Både jeg og Low-Q (han får halshugge meg om jeg tar feil i hans ståsted) har kommet til at dette kan være en svært god diskant. Den er ganske kort så den får også et ganske symmetrisk spredningsmønster (altså relativt lik vertikal og horisontal spredning).

BEL MKII har veldig fin ambience med den bakmonterte diskanten. Den er derfor heller ikke særlig "ego". Jeg synes også vi bør ha med en ambience diskant på denne konstruksjonen, og har foreløpig satt opp TN25 som mest aktuell da denne har relativt jevn spredning i det området den skal jobbe og ellers er en rimelig og grei diskant uten vesentlige unoter.

Forøvrig er vi på ingen måte låst til noe som helst.

Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •