Tid for nytt forumprosjekt? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 370
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser en del nevner dette med frekvensgangen på disse elementene. Som jeg har nevnt før er faktisk kurvene til HiVi ikke alltid så presise, og ofte ser det bedre ut i virkeligheten enn på målingene. De presenterer også ofte like kurver på elementer med ulike membraner eller chassiser. Chassiser pleier å påvirke hf-responsen en del og membraner gjør store forskjeller i responsen på et ellers likt element.

En del av de elementene jeg har foreslått eller forkastet har jeg basert på egne målinger, ikke på produsentens målinger.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det vil nok redusere forvrengningen en del, samt at spredningen oppover i frekvens vil være mer "rom vennlig".
    Men da er vi vel i mål med bestykningen? :razz:
    Basselementer har du vel mer eller mindre bestemt, om ikke noen kan tipse om andre, mer egnede 5,5"?
    Da gjenstår bare å finne et 3-5,5" mellomtoneelement som strekker seg både nedover og oppover i frekvens, og en matchende diskant...? ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt tro på denne:

Product information:W5a Bass-Midrange

men designmessig digger jeg denne:

Product information:F5Ba Bass-Midrange

Førstnevnte har jeg sett svært interessante målekurver på. Sistnevnte har jeg bare sett HiVi sine egne kurver på.

Jeg har lyst til å teste begge. De vil trolig klare seg utmerket så lavt som 150-180Hz, men det spørs om det er ideelt å lage et filter som deler så lavt.

RT1.3 har jeg målt på før og mener å huske den yter meget godt.

EDIT: Det er forøvrig høytapsoppheng på sistnevnte. Det kan i en del tilfeller være meget gunstig for mellomtoner. Det gir enda mer moderate oppbrytninger og dempet restenergi i membranen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førstnevnte har jeg sett svært interessante målekurver på. Sistnevnte har jeg bare sett HiVi sine egne kurver på.

Jeg har lyst til å teste begge. De vil trolig klare seg utmerket så lavt som 150-180Hz, men det spørs om det er ideelt å lage et filter som deler så lavt.

RT1.3 har jeg målt på før og mener å huske den yter meget godt.

EDIT: Det er forøvrig høytapsoppheng på sistnevnte. Det kan i en del tilfeller være meget gunstig for mellomtoner. Det gir enda mer moderate oppbrytninger og dempet restenergi i membranen.
    Det er høytapsoppheng på W5a også. ;-) I tillegg har den mer membranareal, og lengre slaglengde. Utseendemessig står den dessverre litt tilbake for både D5.8 og RT1.3, men det ser ut som et element som er forholdsvis enkelt å jobbe med.....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo tidligere i tråden nevnt papir og ikke minst Kevlar som materialer som har gunstig oppbrytning oppover. Ser at HiVi W5a har polyprop.-cone, og det er også et materiale jeg mener å ha hørt nydelig mellomtone fra og som ikke har voldsomme utsving i oppbrytningsområdet, slik at man fint kan dele med lavere ordens delefiltre.

Så av hhv. W5a og F5Ba synes jeg ikke valget er åpenbart ut fra membranmateriale, ihvertfall.

Jeg synes jo som sagt at også 4"-mellomtoner burde ha potensial (ikke minst fordi en tomme i høyden utgjør ganske mye på en senterhøyttaler), men jeg skal ikke ta valget her... Det er jo snakk om å flytte nok luft også og å finne optimal delefrekvens mellom bass og mellomtone etc. Det er ikke enkelt dette...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 4" er som regel rundt 12,5cm i diameter. Disse chassisene er ganske smale og derfor bare 14cm i diameter.

0,2mm forskjell i x-max har nok ingen ting å si i denne sammenhengen. Det samme gjelder nok membranarealet selv om det er korrekt at den ene nok vil kunne gjengi bass med 0,5dB høyere trykk.

Forventningsmessig er det vanskelig å forutsi noe vesentlig her. PP er noe lettere og har ofte litt mindre restenergi, noe som vel bekreftes av impedanskurven. Papirmembranen utgjør noe mer av den totale svingende massen siden den trolig har en marginalt lettere spole men til gjengjeld har tyngre membran (det pleier å slå ut i form av jevnere frekvensgang). Imidlertid har den noe tyngre Mms ift Sd, noe som reduserer følsomheten, men den er nok antakelig rikelig som den er. F5Ba har imidlertid også mykere oppheng og noe høyere indre mekanisk demping. Siden den har lavere BxL (men også noe mindre membranflate) er det grunn til å tro at den kan ha betydelig høyere Rms, ellers skulle Qms trolig ligget høyere enn på W5a. Det betyr i såfall at det er vesentlig høyere tap i opphenget på F5a.

Jeg foreslår at vi tester begge i praksis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får en utfordring med høyden på fronthøyttalerne også. 4 basser, 1 mid og en diskant gir netto 84,8cm uten luft over, under og mellom elementene.

Mitt forslag:
    Vi setter en eller to basser bak på kassa.

Noen andre forslag?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke legger basser til baksiden, hvor høy blir den med de nødvendige mellomrommene pr nå? Hva setter "vi" som max høyde på denne ht?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og hva vil bli forskjellen med bassene plassert bak kontra "nåværende konstruksjon"? Lydmessig altså.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med bassene på hver sin side
    |.Mellomtone.|
    |....DIskant...|
    Bass|.................|Bass
    |.................|
    bass|.................|Bass

Tror dere det ville funka?

Jeg har ikke sett noen andre som har gjort det enda

Du har vel peiling om det funker eller ei, Snickers-Is

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Hva med bassene på hver sin side
    Problemet da blir vel at det må deles rimelig lavt mellom mellomtone og basser for å få en bra nok spredning. Da er det nok bedre med 2 fremme og 2 bak (...som gir muligheter for å unngå BSC) eller 2 fremme og en på hver side (men det blir vel noe mer komplisert å få til å fungere bra?).

Snickers: Vil ikke en 4-tommer ha en spredningskarakteristikk ved deling mot diskant som er mer gunstig for å oppnå en jevn powerrespons? Eller kan diskanten du tenker på uansett deles lavt nok til at dette ikke blir et issue?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får en utfordring med høyden på fronthøyttalerne også. 4 basser, 1 mid og en diskant gir netto 84,8cm uten luft over, under og mellom elementene.

Mitt forslag:
    Vi setter en eller to basser bak på kassa.

Noen andre forslag?
    Vil det ikke komplisere alt å ha element på baksiden, som spiller oppmot 2-300hz?Eller er planen å dele elementene på baksiden lavere enn de på fronten?

Man kan fortsatt slippe med en høyde på ca 90cm med alle elementene på frontplata, og det er vel en høyde man bør ha, med tanke på "vanlige folks" sittehøyde? Om planen er å tilte høyttaleren, vil ikke det føre til en mer ego høyttaler enn om diskanten er i ørehøyde?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien med å fordele dette på en høyttaler som er 90-95cm høy da? Den blir jo uansett liten av størrelse...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvilke utfordringer/begrensninger elementer på baksiden medfører, men personlig ser ikke jeg på en høyttaler på 95 cm som spesielt høy (samme som f.eks System Audio 1530).
    Det at den blir så smal som den blir gjør vel også sitt til at den ikke oppfattes som spesielt "ruvende" i terrenget.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det Freddy sier. Det er ikke farlig om de blir litt høye, så lenge de ikke blir ruvende svære. Og det er jo ingen fare for det, så lenge de er slanke. Så opp mot 1m burde ikke være noe stress i grunnen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har på en måte BEL litt i bakhodet. MKII er jo 90cm, og det hadde vært gøy å komme under det.

Dette kan (bør) lages som en 3,5-veis konstruksjon tror jeg, hvor de to bassene som har mest energi ved 2-300 Hz sitter på fremsiden. De to øvrige kan da sitte hhv øverst og nederst på baksiden. Baksiden skal det jo være elementhull og bassreflekshull i uansett. Dette vil nok også gi den beste bass-spredningen i rommet.

Om man ikke har elementer på sidene er det lettere å sette høyttalerne veldig nær et møbel. På den annen side kan man ikke klemme dem for tett opptil bakveggen. 30cm avstand er nok et absolutt minimum.

En tanke kan være å sette ett eller to elementer i bunnen av kassa. Det innebærer i såfall at man må ha litt avstand fra gulvet til selve kassa. Det åpner også for muligheter til bassport under kassa, men det er ikke helt sikkert at det er ideelt rent spredningsmessig.

Avvikende design er kult. Om noen har ideer så kom med dem!

Spredningen til en 4" og en 5" ved for eksempel 4kHz er nok ganske lik. Den mest vesentlige forskjellen er nok hvor langt ned i frekvens selve spredningsbegrensningen begynner, men forskjellene er relativt små her også. Power-responsen er ikke nødvendig vis best om mellomtonen er mest mulig lik en 1" dome i spredning, snarere tvert i mot.

Bakoverlente høyttalere gir ikke mer egoistisk lydbilde. Snarere tvert i mot da man jevner ut powerresponsen og dermed reduserer feilene i frekvensgangen for de øvrige lytterne.

Bånddiskanten bør nok deles over 3k for diskanten sin del. For best mulig totalsynergi tror jeg det er gunstig å dele den enda en god del høyere, og så slakt som forsvarlig.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har på en måte BEL litt i bakhodet. MKII er jo 90cm, og det hadde vært gøy å komme under det.

Dette kan (bør) lages som en 3,5-veis konstruksjon tror jeg, hvor de to bassene som har mest energi ved 2-300 Hz sitter på fremsiden. De to øvrige kan da sitte hhv øverst og nederst på baksiden. Baksiden skal det jo være elementhull og bassreflekshull i uansett. Dette vil nok også gi den beste bass-spredningen i rommet.

Om man ikke har elementer på sidene er det lettere å sette høyttalerne veldig nær et møbel. På den annen side kan man ikke klemme dem for tett opptil bakveggen. 30cm avstand er nok et absolutt minimum.

Avvikende design er kult. Om noen har ideer så kom med dem!

Bånddiskanten bør nok deles over 3k for diskanten sin del. For best mulig totalsynergi tror jeg det er gunstig å dele den enda en god del høyere, og så slakt som forsvarlig.
    Selv om uvanlig design er kult, vil jeg fortsatt holde en knapp på alle elementer på fronten. For det første pga plasseringsvennlighet, det har vært snakket om muligheten til å sette høyttalerne inntil møbler etc. gjennom hele tråden. For det andre ser jeg for meg både faseproblemer, merarbeid ved filterkonstruksjon, og større krav til lytterom når bassen spilles både forover og bakover.
    90cm er ikke høyt når høyttaleren er slank. Mye lavere enn 90cm, så vil høyttalerne komme for langt ned på bildet hos mange, både de med tv på veggen, og de med PJ. Jeg synes det ser rart ut med høyttalere som er mye lavere enn tvn i stua.

Som tidligere nevnt, er jeg veldig nysgjerrig på en høyttaler der ett element tar seg av mest mulig, så jeg er helt enig med deg om å dele høyt mot diskanten.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom bare til å tenke på kassen innvendig med disse ulike plasseringsalternativene... Hadde du tenkt alle 4 elementene i samme volum, to og to sammen eller eventuelt 4 kammer?
    To og to fungerer kanskje best om de skal ha ulik deling?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne tenkt meg noe ala dette:

Målene er litt grove og på gefühlen, men kassen er ca. ~80x~27x~18 (får den vel ned i 16cm bredde med 5"?) Hele greiene heller 3 grader forran og bak. Hvis det lydmessig ikke er noe problem å ha bassene bak så vil jeg heller det fremfor å trykke alle seks elementer i fronten. Nå er diskantet tegnet under mellomtone.. ikke noe jeg på død og liv vil ha, men... det ble nå slikt..

Tegnet også noen grovskisser for hand, med fancy "skrå" forran med element i, og med en M form nederst hvor de to nederste bassene var montert på V'en i M'en Dette falt ikke i smak, og de fleste "design" ting stjeler bare volum eller gulvplass. Stemmer for "rene" linjer og classy design. Kjenner jeg DIY folket rett så vil mange også sette sitt personlige preg på kassene uansett.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Jeg kunne tenkt meg noe ala dette:

Målene er litt grove og på gefühlen, men kassen er ca. ~80x~27x~18 (får den vel ned i 16cm bredde med 5"?) Hele greiene heller 3 grader forran og bak. Hvis det lydmessig ikke er noe problem å ha bassene bak så vil jeg heller det fremfor å trykke alle seks elementer i fronten. Nå er diskantet tegnet under mellomtone.. ikke noe jeg på død og liv vil ha, men... det ble nå slikt..

Tegnet også noen grovskisser for hand, med fancy "skrå" forran med element i, og med en M form nederst hvor de to nederste bassene var montert på V'en i M'en Dette falt ikke i smak, og de fleste "design" ting stjeler bare volum eller gulvplass. Stemmer for "rene" linjer og classy design. Kjenner jeg DIY folket rett så vil mange også sette sitt personlige preg på kassene uansett.
    Hva med noe som ingen andre har lagd da ? Blir jo litt kjedelig å se på det samme boksen hele tiden da. JEG håper dere finner frem til en kasse som både ser bra ut og høres bra ut. MEN rette linjer ja blir litt for kjedelig for min del ;/
    Og mangle har problemer med dama angående det ^^

"EN kul og slem høytaler "

Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •