Tid for nytt forumprosjekt? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 370
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Bassen vi testet i første BEL klarte seg med rundt 20 liter lukket kasse. Den ble blodfattig og tålte alt for lite effekt. Den hadde heller ingen ting å gjøre i mellomtonen.
    Liten saksopplysning: Det lydmessige resultatet du snakker om her er korrekt (den hadde relativt lav følsomhet, noe som krevde mye effekt for å få noe særlig ut av den, og den var defintivt en ren bass, ikke noen mellomtone, noe som krevde store spoler for passiv deling. Den var heller ikke skjermet, noe som vel kunne være en utfordring i billedrørsverdenen).

MEN den simulerte faktisk helt fint i 10 liters lukket kasse og 20 liters bassrefleks, selv om sistnevnte medførte helt ubrukelig lange bassrefleksporter hvis man skulle avstemme fornuftig lavt og unngå blåselyder. Mulig man kunne fått til noe med passive basser, men det er jo ikke akkurat noen billig løsning. Og det er riktig at lukket kasse låt blodfattig. Den rullet av alt for tidlig.
    ( Jeg har jo noen planer for noen av disse elementene, men det får komme i en annen tråd... )

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsåvidt sagt min mening før, men legger til at det er litt viktig for meg at vi skiller oss ut. Det vil vi ikke gjøre med enkelte "tradde" forslag vi har fått her. Med 5,5" elementer vil vi få en slank og Waf-vennlig ht som jeg tror mange kommer til å bygge. Dersom prisen i tillegg havner på rundt 5k, ja da er jeg solgt.

Kan legge til at det ikke er viktig for meg med 5.0 pakke, men at det selvsagt ikke skader.

Ps; dersom denne løsningen ikke blir valgt Snickers, så finner du vel element og bygger delefilter til meg likevel....?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er deffinitivt med på en 4x5.5".... Mine gamle Dynabel S12 trenger å bli pensjonerte utover høsten...

Men større og dypere enn de er ikke fristernede

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppriktige mening er at vi bør klare å lage et oppsett som kan brukes med (tilnærmet) identisk bestykning i alle høyttalerene, uten å gå på kompromisser som liggende MTM eller MT. De som ikke har plass til store bakhøyttalere kan selvfølgelig bygge mindre utgaver til det. Poenget mitt er at hvis vi skal skille oss ut så bør vi prioritere senterhøyttaleren og ikke ha den som en "attpåklatt" slik den ofte ser ut til å være. Dette er jo tross alt AVForum, hvor både bilde- og lydopplevelsen står i fokus.

Det er mer enn nok gulvstående stereopar der ute som fungerer flott til musikk, men som savner matchende partnere til et fullverdig kinooppsett.

Dette er som sagt min mening siden jeg prioriterer hjemmekino foran musikklytting. Jeg har full forståelse for at mange (de fleste?) andre prioriterer omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 x 5,5" er en interresant konfigurasjon - høy WAF og med rett elementvalg bør disse kunne møte en diskant på en fornuftig måte. Mye interessant fra Hivi og TB, men også Peerless har noen interessante elementer i denne størrelsen som IMO bør tas med i betraktning:

HDS Nomex 134 som bør være mulig å få ned mot 400,-:

Nomex 832873 - 5.25" Nomex cone woofer - Madisound Shopping Cart

Eller billigere: SDS 134 - 295 hos Eltek, burde vel kunne gå for 250,- med litt volumer:

ELTEK AS

Disse strekker seg begge et godt stykke oppover uten alt for mye unoter, og med 4 stk bør x-max på +/- 3,5mm være tilstrekkelig. SDS finnes også i skjermet variant og trenger heller ikke nedsenking - forenkler finisharbeidet en del...:-) De klarer seg også med relativt små kasser - burde være mulig å få inn 4 stk i en smal konstruksjon så lenge en del dybde kan tolereres.

Det er vel ellers ikke behov for en 2-3 toms dome i kombinasjon med 5-tommere? Bedre å legge mer penger i en virkelig bra diskant som går lavt nok?

For å få litt rom å gå på i bunn til .5 eller for en 3-veis hadde vel en MTMWW vært en gunstig løsning - med diskant 90cm over gulvet gir det en høyde på maks 110, og da har bassene de nederste 50-60 for seg selv. ..

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere kjappe dere så jeg får begynt her!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    afoelges: Jeg syns ikke noen av de peerlessene gir nok bass.

Hvor stor kasse i liter sikter vi oss inn på? Rundt 25-30l? Innvendige mål(12x80x25)? Og hvor dyp bass er dyp nok?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke slik at dette skulle bli en treveishøyttaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    afoelges: Jeg syns ikke noen av de peerlessene gir nok bass.
    Vil nok være en fordel med en sub eller 2 for å komme vesentlig under 50 uten pustebesvær ja. Nå finnes jo disse elementene også i 6.5" versjoner med evne til å spille et stykke lenger ned - problemet er at kravene til kassestørrelse da går en del opp.

En 3-veis i MTMWW med 4-tommere som mellomtoner og 6,5-tommere i bunn kunne kanskje vært en mulighet? Fremdeles fint mulig å holde bredden under 20cm.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Min oppriktige mening er at vi bør klare å lage et oppsett som kan brukes med (tilnærmet) identisk bestykning i alle høyttalerene, uten å gå på kompromisser som liggende MTM eller MT.
    Liggende MTM er ofte et problem for en toveisløsning, der man typisk deler rundt 3kHz.
    Men i en treveisløsning, hvor delefrekvensen bass/mellomtone ligger ganske lavt, så er den fryktede kamfiltereffekten i spredingen fra en MTM ubetydelig. Jeg er ikke sikker på hvilken frekvens dette gjelder ved, men uansett er en slik løsning fullt mulig og helt akseptabel i en 3-veis senter (det følgende er bare et illustrasjonseksempel):

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor 2 mellomtoner? Det trenger man vel strengt tatt ikke hvis èn er følsom nok til å holde følge med begge bassene. Og 4x5" sparker jo bedre ifra seg enn 2x6,5". 6,5" is, like, so last year

Har simulert litt nå, og HiVi D5.8 som Snickers nevner tidligere i tråden virker jo som en overlegen 5" i kasse på rundt 30-35l (4.stk). Det blir jo ikke mye til følsomhet, men med fire basser så tåler den jo en god del watt. Hvilke pris snakker man om på disse i norge? Er det mulig å nå 5k målet med 8 slike? Og på kurven å dømme trenger det muligens en egen mellomtone også, hadde jo en stygg uhumskhet rundt 1k Hz.

Men elementet er jo stilig, og yter godt i relativt små kasser.

EDIT: Prisen på D8.8 e jo veldig veldig høy... kan da umulig gå bra..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Liggende MTM er ofte et problem for en toveisløsning, der man typisk deler rundt 3kHz.
    Men i en treveisløsning, hvor delefrekvensen bass/mellomtone ligger ganske lavt, så er den fryktede kamfiltereffekten i spredingen fra en MTM ubetydelig. Jeg er ikke sikker på hvilken frekvens dette gjelder ved, men uansett er en slik løsning fullt mulig og helt akseptabel i en 3-veis senter (det følgende er bare et illustrasjonseksempel):

Jeg tenkte ikke på å sjekke HiVi´s egne konstruksjoner, men det der er det jeg hadde i tankene (men fysj så mange kanter som skaper diffraksjoner da). Det ville kanskje vært mest aktuelt å bruke W6A eller F6 som midbasser siden disse allerede er i AVShop sitt sortiment, men konseptet er det samme.

TM1A må deles et sted mellom 1 og 2kHz, men det er fremdeles en kraftig forbedring i forhold til en vanlig MTM med høyere delefrekvens. Hadde jeg hatt Soundeasy skulle jeg satt opp en simulering av polarresponsen slik Zaph gjør innimellom. Hmm...dette burde det da være en funksjon for i LspCAD6?

Edit: Synd HiVi ikke har lagt ut målingene av den senterhøyttaleren slik de har gjort for de andre høyttalerene.

Edit2: Kanskje det er med god grunn de ikke har gjort det? Gjorde noen simuleringer i LspCAD nå for å sjekke konsekvensene. Elementene var teoretiske ideelle typer (flatt fra 0Hz til 20kHz) og jeg tok ikke hensyn til forskjellen i talespoledybde mellom basselementene og mellomtoneenheten. Basselementene ble plassert på hver side av mellomtoneelementet og havnet da med en senter-til-senter avstand på 300mm.

Ved 1200Hz delefrekvens ble det en 5dB dip ved 30 grader utenfor midtaksen. Hvis man klarer å plassere seg innenfor +/- 15 grader av midtaksen begrenser dippen seg til 2dB. Ved 45 grader utenfor aksen er dippen 7dB. Ikke akkurat perfekt powerrespons og egentlig litt værre enn jeg hadde håpet på.

Fordelen med å bruke TM1A er selvfølgelig at konstruksjonen blir kompakt, men siden mellomtonedomen ikke kan deles spesielt lavt(?) ser det nesten ut til at vinninga går opp i spinninga. Det skal ikke være lett det her

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hvorfor 2 mellomtoner? Det trenger man vel strengt tatt ikke hvis èn er følsom nok til å holde følge med begge bassene. Og 4x5" sparker jo bedre ifra seg enn 2x6,5". 6,5" is, like, so last year
    He he... Har vært maaange 2x6,5" de siste årene ja!;-) Anyway - ny ide som har fascinert meg en stund:

Hva med å kjøre 2 5" (eller 6,5" for mer trøkk!;-)) i front og 2 bak i et push-push (bipolært) oppsett? Behovet for BSC forsvinner og vibrasjoner kanselleres. Sleng på en fulltone fremme og bak (TB 4"?) og en diskant i tillegg i front. La bak-fulltonen spille helt opp for ambience mens den fremre dekker hele det kritiske området og en liten diskant gir bra off-axis respons.

Disse bipolære oppsettene får jo mye skryt rundt omkring - muligens en grunn til det?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om alle er enige, men jeg tar foreløpig utgangspunkt i at vi ønsker å holde målsetningene og potensialet i utgangskonstruksjonen.

Bassystemer som kan gå i samme kasse, og som har tilsvarende kapasitet er de opprinnelige 5,5", sidemontert 10", sidemontert 8" med lang slaglengde og enten 2x6,5" sidemontert med lang slaglengde eller 3 "normale".

Om vi ikke skal sidemontere, og skal beholde både bassegenskaper og kassestørrelse vet jeg ikke om noe alternativ til D5.8. Det betyr ikke at det ikke finnes, men at ikke Peerlessene kan gjøre det samme er jeg imidlertid sikker på. Den billige varianten med stålchassis føler jeg det kan være greit å styre unna. Den andre får vi ikke til å gå like dypt, den har en del kortere slaglengde (kanskje 3dB forskjell) og Peerless generelt kommer etter min mening normalt ikke i nærheten av for eksempel Seas og de beste til Vifa når det gjelder mellomtone.

Jeg synes ikke ideen til Roffe om å kjøre dedikert mellomtone er så dumt. Det er spennende å å prøve slikt og det vil være ekstremt gunstig for en senterkanal.

En senterkanal kan realiseres med en 5" mellomtone med en dome, liten bånddiskant eller horndiskant over. Dette blir imidlertid fort en senterkanal som er 27cm høy.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva me den TN28 diskanten til HiVi eller liknende konsept?

Har hivi noen mellomtoner som egner seg? MCA12RC og MCA11(XX) har godt følsomhet og vil vel kunne integrerest greit? Men da havner vi vel fort langt over 5k. Har du noen anelse om pris på D5.8 snickers?

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke ca 550,- han har operert med?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D5.8 havner like under CA15RLY i pris vil jeg tro.

TN28 har jeg testet, men fikk dem aldri til å låte særlig godt. Det blir alt for mye spredning og man må begynne å herje med on axis responsen for ikke å få en slitsom diskant. Det kan løses ved å dele veldig høyt, for eksempel ved 7kHz, men jeg synes ikke det er noen veldig god løsning. Jeg har vurdert det, og jeg har vurdert Morel sin toppmonterte, men jeg føler meg ikke tilfreds med det som løsning.

Men hva synes folket om at baffelen på senterkanalen er 18cm høy, med et 8-9 cm forhøyet parti ved diskanten? Så kan vi bruke RT 1.3, den stikker knapt ut på baksiden av en 19mm MDF-plate. Denne kan lages like bred som mellomtonen under, + ca 2cm, så kan man gi denne delen av baffelen en annen finish enn resten av høyttaleren. Det samme kan man gjøre med baffelen på frontene selv om man der lar kassa gå helt opp bak diskanten. På min gamle 32" CRT ville diskanten ikke dekke noe av bildet selv om TV-en står rett oppå senteren og diskanten stikker 9cm over kassa.

Hva tror dere?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan overleve en litt høy senter...
    Fett med en massiv senter da!

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vet ikke om alle er enige, men jeg tar foreløpig utgangspunkt i at vi ønsker å holde målsetningene og potensialet i utgangskonstruksjonen.

Bassystemer som kan gå i samme kasse, og som har tilsvarende kapasitet er de opprinnelige 5,5", sidemontert 10", sidemontert 8" med lang slaglengde og enten 2x6,5" sidemontert med lang slaglengde eller 3 "normale".

Om vi ikke skal sidemontere, og skal beholde både bassegenskaper og kassestørrelse vet jeg ikke om noe alternativ til D5.8. Det betyr ikke at det ikke finnes, men at ikke Peerlessene kan gjøre det samme er jeg imidlertid sikker på. Den billige varianten med stålchassis føler jeg det kan være greit å styre unna. Den andre får vi ikke til å gå like dypt, den har en del kortere slaglengde (kanskje 3dB forskjell) og Peerless generelt kommer etter min mening normalt ikke i nærheten av for eksempel Seas og de beste til Vifa når det gjelder mellomtone.

Jeg synes ikke ideen til Roffe om å kjøre dedikert mellomtone er så dumt. Det er spennende å å prøve slikt og det vil være ekstremt gunstig for en senterkanal.

En senterkanal kan realiseres med en 5" mellomtone med en dome, liten bånddiskant eller horndiskant over. Dette blir imidlertid fort en senterkanal som er 27cm høy.
    Etter å ha lest HELE tråden på nytt, har jeg også begynt å få tro på den skissen din.

En løsning med 4x5,5" basselementer, mellomtone og diskant, vil være enkel å lage matchende senter til også;stående MT, med 2 basser på hver side.
    Jeg stemmer i Roffes hylekor om dedikert mellomtone, da jeg også føler på fordommen som sier at det vil gi en høyttaler som er i stand til å spille høyere, uten å forvrenge.
    Med en slik løsning vil vi fortsatt ha en slank høyttaler som gjør lite ut av seg, utseendemessig.

Om senteren blir stor har vel ikke alt å si, de fleste her inne etterlyser nettopp store senterhøyttalere.

Helt til slutt,jeg synes det hadde vært spennende med et mellomtoneelement som dekket flest mulig oktaver, men ikke om det går på bekostning av spl/ øker forvrengingen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Helt til slutt,jeg synes det hadde vært spennende med et mellomtoneelement som dekket flest mulig oktaver, men ikke om det går på bekostning av spl/ øker forvrengingen.
    Det vil nok redusere forvrengningen en del, samt at spredningen oppover i frekvens vil være mer "rom vennlig".

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •