Tid for nytt forumprosjekt? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 370
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Snickers-Is : Har du endret mening nå? Innlegg nummer 70 beskriver samme oppsett som jeg hadde i tankene, bare denne gangen enda større Ikke noe galt i det, jeg har tro på to stykk 7" pluss en liten mellomtone og diskant til senterhøyttaler. Ved å dele over 500Hz blir det også greiere å realisere med tanke på passiv filtrering og komponentstørrelser.
    Det var ment mer som et ideutbrudd/inspirasjon enn som et forslag ifm den konstruksjonen vi diskuterer her.

Idéen med TM1A har jeg gått vekk fra etter litt nærmere vurdering (som roffe påpekte må den deles litt for høyt til å være en mellomtone) - men med 75mm domen har jeg tro på å lage en 3-veis senterhøyttaler.
    Den er ikke så tilgjengelig ennå. Jeg har et par stk liggende, men de er for øyeblikket ikke å få i mindre antall enn 1000 foruten vareprøver selvsagt. Ikke vet jeg heller om de fungerer bra i praksis og har god repeterende kvalitet.

Isobarisk montering har lite for seg i en slik konstruksjon. Det kompliserer konstruksjonen og gjør den mer tungdreven/lite følsom uten at man har behov for fordelen med isobarisk montering (halvering av nødvendig kassevolum).
    Ofte er det isobariske kammeret nesten like stort som selve hovedkammeret også. Trekker man fra element og ekstra MDF så tjener man ingen ting på det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Skal dere lage en høytaler som kan slå konkurrentene til samme pris ca-/+ ?
    Jeg tror ikke konkurrerende konstruksjoner bør brukes til å definere et mål, men det er selvsagt interessant å lage ting best mulig.

Lydkvaliteten er vel det viktigste faktoren her?
    Ja, men den får ikke råde alene. Det skal se ut, det skal være til å betale og det skal være ganske overkommelig å bygge.

Skal den spille høyt ? Eller passehøyt
    Ikke Cerwin Vega-høyt, men gjerne litt bra med pondus.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Syns: ser fet ut, men har det de rette bass/dypbass egenskapene? Syns ikke kurvene mine blir så veldig fine. (Med forbehold om lite erfaring, og bare "winisd" simuleringer) Elementet er også fystisk stort i forhold til membranflaten, blir vanskelig å holde den slank og fin.
    Nei, det har definitivt ikke dypbassegenskaper.

Forøvrig synes jeg 180mm på 140kvcm er greit. Det er jo ingen synlig limekant for bølgen så chassiset er nok egentlig ganske slankt.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bare løpe etter utseende nei Selv stemmer jeg for å gå tilbake til 4x 5", med eller uten dedikert mellomtone element.

Bør vel ha en avstemming eller noe på om man skal lage noen knakanes gode stereo høyttalere, eller om det er uhyre viktig å kunne bygge fullt snurrerundt opplegg med "homogenitet" i alle ledd. For min egen del så skal det være rimelig rett frem trearbeid hvis jeg skal gidde å lage 5 høyttalere. To kasser i året er mer en nok for en stakkars med 7-8 tommeltotter. Og hvis designen ikke er "morsom/kjekk" så blir det kanskje litt kjedelig også..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet (eller veien å gå) må vel bli en høyttaler som passer for flest mulig på AV-Forum?
    SÅ hvis jeg skal driste meg til å kjøre en liten statistik tatt helt utfra det blå ops:

- WAF; ikke alle har dedikert kinorom, altså må konstruksjonen kunne godkjennes i stua. (I bytte mot en tur til Paris f.eks :razz: )
    - Lettdreven; Bør kunne yte godt koblet på en surround receiver uten effekt trinn. Altså høy følsomhet og enkel last.
    - Samme bestykning bør kunne benyttes i senter og evnt (mindre) bakhøyttalere.
    - Power respons og spredning er vel egentlig unødvendig å nevne når Snickers-is er inne på konstruksjonssiden :razz:
    - Power handling og dynamikk bør prioriteres. (Har 5" nok slaglengde til å takle høye lydtrykk ned i 40-60Hz?)
    - Dypbassen kan ofres for å begrense fysisk størrelse, de fleste putter vel på en sub eller to i kinosammenheng.
    - Skjermede elementer er vel ikke et must lenger (Det er vel få igjen av oss med tykktv)
    - Safe element valg, mao elementer som er enkle å få fatt i, også om et år eller helst fire.
    - En kassekonstruksjon selv far kan klare å lage, uten å måtte ty til cnc fres etc.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det var vel Seas Argon (om jeg ikke husker feil). De hadde vel 1" alu dome, 76MF mellomtone og P eller CA 25 REX DD.
    Korrekt.... og P25REX\DD

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Skjermede elementer er vel ikke et must lenger (Det er vel få igjen av oss med tykktv)
    Vel, hadde det ikke vært en idè å gjøre den anvendelig i nærhet av enheter/gjenstander som er følsomme for magnetisk støy? Selv om de fleste bruker TV'er som ikke er følsomme, så kanskje andre har nettopp det, eller andre ting som ikke tåler slikt? For min del er skjerming et must, men så er det heller ikke sikkert jeg får råd til å bygge disse høyttalerne heller..

Så kanskje jeg bare skal drite i det her..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet (eller veien å gå) må vel bli en høyttaler som passer for flest mulig på AV-Forum?
    SÅ hvis jeg skal driste meg til å kjøre en liten statistik tatt helt utfra det blå ops:
    Det er da ittno å væra flau over det?

- WAF; ikke alle har dedikert kinorom, altså må konstruksjonen kunne godkjennes i stua. (I bytte mot en tur til Paris f.eks :razz: )
    Enig (selv om jeg får lov til å ha Gaia i stua).

- Lettdreven; Bør kunne yte godt koblet på en surround receiver uten effekt trinn. Altså høy følsomhet og enkel last.
    En surroundforsterker som klarer 100W (det er vel en og annen som faktisk klarer det) er jo i prinsippet bare 6dB bak en 400W forsterker. Jeg tror ikke vi skal legge for mye vekt på følsomhet om det ikke stilles krav til at de skal kunne kjørers på rørutstyr.

- Samme bestykning bør kunne benyttes i senter og evnt (mindre) bakhøyttalere.
    Jepp, eventuelt med mindre modifikasjoner.

- Power respons og spredning er vel egentlig unødvendig å nevne når Snickers-is er inne på konstruksjonssiden :razz:
    Hehe, jeg maser kanskje litt mye om det?

- Power handling og dynamikk bør prioriteres. (Har 5" nok slaglengde til å takle høye lydtrykk ned i 40-60Hz?)
    Ja, det mener jeg de skal ha. Fikk ganske pene tall ved 30Hz med disse 5-tommerne. De skal klare å flytte 1,5 ganger så mye luft som for eksempel BEL. Den har FB på 32, jeg tror 5-tommerne trives best med rundt 34-35. Ergo så bør ca 4-6dB mer enn BEL være innen rekkevidde. Subjektivt vil de vel gå omtrent like dypt.

- Dypbassen kan ofres for å begrense fysisk størrelse, de fleste putter vel på en sub eller to i kinosammenheng.
    Da må man finne frem elementer som egner seg til akkurat det bruket. Jeg synes det er trist å ofre en god bass i høyttaleren mot en dårlig integrert sub. Dessuten er det dumt om man MÅ ha sub for å få noen morsom musikkopplevelse.

Jeg har CRT

- Safe element valg, mao elementer som er enkle å få fatt i, også om et år eller helst fire.
    Meget viktig poeng. Jeg så en webshop som selger HiVi, men som ikke hadde D5.8. Skjønner da at jeg må sjekke opp med produsenten om det er på vei ut.

- En kassekonstruksjon selv far kan klare å lage, uten å måtte ty til cnc fres etc.
    Jeg er selv far

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Vel, hadde det ikke vært en idè å gjøre den anvendelig i nærhet av enheter/gjenstander som er følsomme for magnetisk støy? Selv om de fleste bruker TV'er som ikke er følsomme, så kanskje andre har nettopp det, eller andre ting som ikke tåler slikt? For min del er skjerming et must, men så er det heller ikke sikkert jeg får råd til å bygge disse høyttalerne heller..

Så kanskje jeg bare skal drite i det her..
    D5.8 er magnetisk skjermet. Det er også F5, W5 og de diskantene som er vurdert så langt. Går man opp til 10" og 12" derimot er det en del som ikke er skjermet.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er klar over det!

Ville bare gjøre det klart til norcad at skjerming kan være nødvendig for noen/mange..

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    (om 75mm TB-dome)

Den er ikke så tilgjengelig ennå. Jeg har et par stk liggende, men de er for øyeblikket ikke å få i mindre antall enn 1000 foruten vareprøver selvsagt. Ikke vet jeg heller om de fungerer bra i praksis og har god repeterende kvalitet.
    Skulle gjerne sett et HD-sweep a´la Zaph på disse. Konsistent kvalitet kan være en utfordring fra TangBand (eller andre asiatiske "billig"-produsenter). Det beste hadde selvfølgelig vært å brukt kun komponenter fra SEAS, men da øker selvfølgelig også kostnaden litt.

Hva er kvalitet og patriotisme verdt?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste hadde selvfølgelig vært å brukt kun komponenter fra SEAS, men da øker selvfølgelig også kostnaden litt.

Hva er kvalitet og patriotisme verdt?
    YES!

Valget står da mellom 27tffc, 27tdfc, CA15rly, CA18rnx, CA26rfx, L26rfx.

Kan ikke se at kostnaden øker her D|sE|MiNk

PS! Scanspeak D2010/1812 og Eton 5-880 går også fint :-P

Hva med et oppsett som på bildet under?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen asiatiske er knallbra på konsistent kvalitet, mens andre er mindre bra. Seas er blant de bedre, men hos dem som hos alle andre forekommer relativt store avvik fra tid til annen. Som selvbygger er det vanskelig å kvalitetskontrollere komponenter på samme måte som hos en fabrikant. Ikke fordi man ikke har tid og utstyr, men fordi man ikke har en definert referanse.

Seas CA15RLY er et meget interessant element, men for å gjøre det samme som planen er her kreves en relativt stor kasse, omkring dobbelt så stor som den jeg tegnet tidligere i tråden.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte veldig godt denne ideen, særlig om prisklassen er rundt 5-7k. Da er det veldig enkelt for meg å bytte ut mine CV CLS15 da de tar litt vel stor plass i stua. Mulig de blir byttet ut til fordel for disse, om det viser seg at folk er generelt fornøyd når disse blir laget.

Det jeg gjerne skulle sett, var at høyden ikke overstiger noe særlig mer enn eventuelt hoftehøyde, dvs ca 80-100cm. Mindre enn det hadde også vært greit, men ikke noe krav. Hadde det også vært mulig å satt bredden til rundt 20-25cm maks, så hadde det vært gull.

Og så gjerne ett forslag til hvilken sub som lett kan integreres med disse frontene ville vært fortreffelig å fått informasjon om. Eventuelt en DIY sub til rundt samme prisklasse. Jeg er veldig for å kjøpe alt fra samme produsent, i dette tilfellet meg selv. hehe Men liker at elementene ser like ut, og at frontene og senter og bakhøytalere ser like ut. Ikke nødvendigvis identiske, men like. Gjør noe med helhetsinntrykket i stua.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skill deg iallefall ut fra de kjedelige 2x 6.5" gulvstående. en BEL er jo allerede bygd.
    4x 5" er interesant. evt en 3veis med 10-12" i bassen og 4-5" mellomtone.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en treveis høyttaler med 8" bass? Da vil man kunne lage både en stativutgave og en gulvstående, samt senterhøyttaler. Et 8" element vil kun kreve ca 15-17% bredere kasse enn en 6,5", men gir ca 55-60% mere membranareal, noe som vil være til stor nytte for å gi tilfredsstillende lydtrykk. Man får "mye" membranareal med 4x5,5" også, men da forsvinner muligheten for en stativutgave helt.

Bare enda en tanke, vi er vel i brainstorming-modus enda....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo lage stativ-ht med 2x5,5"?

4x5,5" gir 55-60% mer areal enn en 8".

En kasse til en 8" må nok forventes å bli noen liter større.

Bredden må da opp i rundt 24cm (mange 8" er omkring 21,5-22cm), om den ikke skal sidemonteres.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x5,5'' er et alternativ,men da må det bli en 2(,5) veis høyttaler,om den skal kunne bygges som stativutgave.
    Med f.eks. en 8'',3''dome og bånddiskanten som er nevnt tidligere(det finnes mindre diskanter om man vil ha en lavere høyttaler),kan man klare seg med yttre mål HxB 45x23cm. Med dybde på 30cm vil man få et bruttovolum på nesten 19 liter. Om man øker dybden til 35cm,er man fortsatt på størrelse med mange toveis høyttalere med 6,5'' basselement.
    Det er vel enighet om at vi ikke sikter etter en høyttaler som går kjellerdypt,men som leverer bra lydtrykk i det området den klarer å gjengi. Da er det mange 8'' som ikke trenger store kasser.
    2/2,5 veis høyttalere finnes det flusst av,både ferdigbygd og som DIY, men hvor mange har noengang sett en treveis stativhøyttaler,med 8'' bass,3'' softdome mellomtone,og bånddiskant?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nesten kommentere en ting i denne tråden:

Det er umulig å bli ENIGE om hvilke elementer man skal bruke. Jeg har sett lignende diskusjoner på andre fora der man har forsøkt å bli enige, og enden på visa er at det ikke blir bygget noen høyttaler fordi man aldri når noen enighet. Jeg synes det er fint med litt brainstorming i starten, men som vi allerede ser, så er det flere forslag som til syvende og sist er uforenelige. Det må fattes noen beslutninger.

Jeg tror på "seeing/hearing is believing"-prinsippet, og når idefasen er over, så er det prototypebyggerens privilegium å ta designvalgene. Noen enighet vil det ikke bli, men fra BEL-prosjektet opplevde vi jo at flere sluttet seg til når de fikk høre prototypen. Jeg tror at dette også er veien å gå i dette nye prosjektet. Jeg er også sikker på at dersom noen ønsker å bygge alternative prototyper, så vil det være mange som ønsker å delta i en "shoot-out" mellom alternativene.

For min del tror jeg WAF-faktoren lett blir lav med store elementer i front, selv om vi gutta ofte synes det er tøft... Men til syvende og sist blir det altså ikke jeg som tar det valget.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    2x5,5'' er et alternativ,men da må det bli en 2(,5) veis høyttaler,om den skal kunne bygges som stativutgave.
    Med f.eks. en 8'',3''dome og bånddiskanten som er nevnt tidligere(det finnes mindre diskanter om man vil ha en lavere høyttaler),kan man klare seg med yttre mål HxB 45x23cm. Med dybde på 30cm vil man få et bruttovolum på nesten 19 liter. Om man øker dybden til 35cm,er man fortsatt på størrelse med mange toveis høyttalere med 6,5'' basselement.
    Det er vel enighet om at vi ikke sikter etter en høyttaler som går kjellerdypt,men som leverer bra lydtrykk i det området den klarer å gjengi. Da er det mange 8'' som ikke trenger store kasser.
    2/2,5 veis høyttalere finnes det flusst av,både ferdigbygd og som DIY, men hvor mange har noengang sett en treveis stativhøyttaler,med 8'' bass,3'' softdome mellomtone,og bånddiskant?
    Det er absolutt interessant, men som jeg var inne på tidligere, slike basser vil få relativt tung membran/spole og for å få til en god overgang til en 3" dome bør den overgangen gjøres relativt slakk og i området over 1kHz. Med tungt svingesystem får vi sjelden særlig pene mellomtoneytelser. Bassen vi testet i første BEL klarte seg med rundt 20 liter lukket kasse. Den ble blodfattig og tålte alt for lite effekt. Den hadde heller ingen ting å gjøre i mellomtonen.

Årsaken til at man sjelden ser slike løsninger er trolig også den at det knapt finnes mer enn 3 ulike 3" domer på markedet, hvorav en fra Vifa, en fra ATC og en fra Tangband.

Side 5 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •