Tid for nytt forumprosjekt? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 370
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Apropos kompakte høyttalere - ble litt interessert i konseptet som Mani2 fra Totem bruker, nemlig med en mellombass skjult inne i kassa - rett bak den som er synlig (?)

Stereophile: Totem Acoustic Mani-2 loudspeaker
    The Mani-2's tweeter is a version of the 1" SEAS unit. Whereas the Model 1 used a single Dynaudio woofer, the Mani-2 uses two woofers, each the Dynaudio 17W 75XL with its 3" voice-coil and its distinctive convex dustcap, which actually has as much radiating areas as the cone proper. The second woofer is mounted behind the one facing the outside world, mounted magnet to magnet, with a volume of air trapped between the two cones.

In effect, this is a version of the compound "Isobarik" topology, patented in the UK by Linn Products back in the '70s. For a given bass extension, the compound configuration allows a significant reduction in enclosure size. The price paid, however, is increased enclosure complexity, the cost of a second drive-unit, and a doubled current demand on the partnering amplifier. And while the sensitivity is essentially the same as that of a single unit—just over twice the moving mass is driven by twice as much motor—the maximum power handling remains that of the single unit (footnote 3). With the two woofers mounted in push-pull, however, the low-frequency linearity of the combination should be better than that of each unit on its own.
    ...men det er jo ikke akkurat en effektiv høyttaler da...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _KILLER_
    Seas ER18RNX (har samme motor som excel elementene)
    ER18RNX har kobber i magnetsystemet, men det er ikke samme magnetsystem som brukes i Excel-elementene. Jeg er forøvrig enig i dine ønsker om å prøve ut ER18RNX sammen med en god diskant i en waveguide. Dette er desverre ikke spesielt praktisk å realisere som en senterkanal med god horisontal spredning (med mindre man faktisk har et akustisk transparent lerret).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante tanker Killer, men Peerlessen er ikke mye bra om du kikker på vannfalldiagrammet. Den sliter nok litt med resonanser i membran og oppheng.

Om vi går opp på 6,5/7" bass så er det andre elementer som også er meget interessante. Kanskje det mest interessante har ikke riktig kommet ut på markedet, men det er på vei. Morel 638 tror jeg det heter. Søpt chassis, 3" talespole, PP-membran og støvhette i ett stykke, +/- 7mm x-max og fullt SD-system (kobber både over og under gapet). Den måler også pent.

Når vi snakker om nye elementer så er det kanskje noen som blir litt overrasket over dette?:

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/rt-1516s.htm

Og dette:

http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1559s.htm

Og for dem som ikke har fulgt med på TB på en stund:

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/50-1426sa.htm

og

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/75-1558s.htm

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt interessant at du bruker målinger som utgangspunkt for hvilke elementer du vil bruke...
    Men, lurer på hvordan du kan sjekke om det i realiteten er noe som virkelig fungerer og låter bra?
    De musikalske egenskapene vil jo aldri kunne vises på en kurve.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med gode, relevante målinger og erfaringen som skal til for å tolke dem så kommer man langt på vei. Det er spesielt nyttig i starten av et prosjekt når man ikke har mulighet til å kjøpe inn flere elementer og prøve i praksis. En måling av kun frekvensrespons rett på aksen er et rimelig begrenset grunnlag å jobbe ut i fra, men ved å studere impedanskurven i tillegg kan man merke seg ut aktuelle kandidater. Med forvrengningsmålinger begynner man å få et detaljert bilde av hvordan elementet håndterer lydgjengivelsen.

Det er selvfølgelig øret som til slutt skal bestemme, men objektive måledata gjør ofte at veien frem til målet blir kortere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Litt interessant at du bruker målinger som utgangspunkt for hvilke elementer du vil bruke...
    Men, lurer på hvordan du kan sjekke om det i realiteten er noe som virkelig fungerer og låter bra?
    De musikalske egenskapene vil jo aldri kunne vises på en kurve.
    Jeg er ikke helt sikker på hva du her sikter til. Jeg har aldri opplevd å ikke kunne måle en forskjell jeg hører.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en 4" som mellomtone som går ned til en 800-500hz der en 10" tar over?

EDIT: det er jo mye større utvalg i 4" elementer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 4" kan man fint la gå ned til 250-300Hz og få rikelig med dynamikk om man gjør ting riktig.

Hva mener du med at det er større utvalg av 4"? Større utvalg enn 5"? Jeg har ikke telt over men tror ikke forskjellen er enorm.

10" er interessant men da ryker antakelig den kompakte kassen.

Til alle:
    En av utfordringene når man skal lage en høyttaler er å velge veil. Man kan ikke lage Ancient Audio, Cerwin Vega, Triangle, Tannoy og Wilson Audio i en og samme konstruksjon. Heller ikke kan man lage en høyttaler med 10" bass som egner seg til bruk på skrivebordet ved siden av PC-skjermen(e). Uten å definere målsetning vil man bare ende opp med en haug med ideer som isolert sett er gode, men som gir helt ulike typer høyttalere.

Vi må derfor velge vei først, og ikke glem at andre ting kan også lages, bare ikke alt på en gang.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et slikt element har jeg kikket lenge etter! Hva med et slikt element til mellomtone, parret med en softdomediskant, og en 6,5-7tommer i bunn? Da kunne man brukt samme elementer, men med doble basser i senteren, og sluppet
    unna liggende MTM og de "problemer" det fører med seg.
    kanskje man også kunne brukt to basselementer i hovedhøyttalerne, montert de isobarisk som totem acoustic gjør, og dermed utnyttet et spennende og spesielt prinsipp, samt fått identisk elementbestykkelse i alle høyttalerne, noe som sikkert(?) hadde forenklet delefilterproblematikken, mtp front,center og bakhøyttalere... Om man kunne brukt samme filter i alle høyttalerne, hadde vel sjansen vært større for at det faktisk BLE laget en skikkelig senter, og bakhøyttalere..... Vi vet jo alle hvordan det gikk med BEL senter og BEL 2.0

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du peker på et par viktige ting der pirium. Jeg vet ikke hvordan den domen fungerer nedover i frekvens i praksis, men den har areal som en liten 4"/stor 3". Da burde den kunne klare seg godt til 500Hz.

Isobarik er jeg ikke like stemt for. Man oppnår ikke annet enn man oppnår ved å øke magnetstyrken og Mms, bortsett fra at man kan filtrere det indre elementet. Det er fordyrende og kompliserer sammensettingen en del.

En kombinasjon som dette hadde vært spennende:

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres meget spennende ut. Så hvis du setter sammen ei kasse med noen elementer Snickers-is, kommer jeg gjerne å hører på de. Ellers må jeg si at jeg er enig det med å ha like høyttalere foran, selv om jeg ikke har noe greie på hvordan en høyttaler bør bygges.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at det er større utvalg av 4"? Større utvalg enn 5"? Jeg har ikke telt over men tror ikke forskjellen er enorm.

10" er interessant men da ryker antakelig den kompakte kassen.

Vi må derfor velge vei først, og ikke glem at andre ting kan også lages, bare ikke alt på en gang.
    Tenkte på at det er større utvalg blandt 4" enn 2"-3" mellomtone elementer som det var vist interesse til tidligere.

okey så var det dette å velge vei da:

nytt forslag:

til en kompakt hylle/skrivebordhøytaler kunne vi brukt elementer i størrelsesorden:

3/4"-1"diskant + 2"-4"mellomtone + 6"-7" basselement

da burde vi kunne oppnå jevn spredning som jeg ser på som et designkrav da jeg forstod det slik at dette ikke skulle vere en "ego - høytaler" Og den burde bli ganske så kompakt.

Større utgaver blir da med samme diskant og mellomtone, men med flere eller større basselementer.

EDIT: ser at pirium allerede har sagt mye av dette.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle:
    En av utfordringene når man skal lage en høyttaler er å velge veil. Man kan ikke lage Ancient Audio, Cerwin Vega, Triangle, Tannoy og Wilson Audio i en og samme konstruksjon. Heller ikke kan man lage en høyttaler med 10" bass som egner seg til bruk på skrivebordet ved siden av PC-skjermen(e). Uten å definere målsetning vil man bare ende opp med en haug med ideer som isolert sett er gode, men som gir helt ulike typer høyttalere.

Hva målsetting for høyttalerene angår syns jeg du, for min egen del, traff innertier i første innlegg:

Foreløpig ser jeg for meg målsetninger som:
    - God romintegrering i normale rom
    - Kompakt
    - Solid men ikke overdreven bunn
    - Evne til relativt greie lydtrykk
    - Pen å se på

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns forslaget til Snickers i post 24 ser helt sjef ut. Liten, slank og lekker. LSL?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du peker på et par viktige ting der pirium. Jeg vet ikke hvordan den domen fungerer nedover i frekvens i praksis, men den har areal som en liten 4"/stor 3". Da burde den kunne klare seg godt til 500Hz.

Isobarik er jeg ikke like stemt for. Man oppnår ikke annet enn man oppnår ved å øke magnetstyrken og Mms, bortsett fra at man kan filtrere det indre elementet. Det er fordyrende og kompliserer sammensettingen en del.

En kombinasjon som dette hadde vært spennende:

Akkurat det oppsettet jeg hadde i tankene da jeg skrev mitt forrige innlegg..

Men, er egentlig bånddiskant noe å satse på om man vil unngå å lage en egoisthøyttaler?

Det jeg skrev om isobarisk bass i frontene, var egentlig bare en tanke som dukket opp mens jeg skrev innlegget, tenkte kanskje det ville gjøre filterbyggingen enklere. Men, det gjør høyttalerne dyrere, og kanskje er ikke gevinsten større en ulempene.

Eltek hadde en gang i tiden en meget vellydende høyttaler med 3" softdome-mellomtone. Min onkel har et par, og de spiller godt, samtidig som de er alt annet enn ego-høyttalere, man hører stereoeffekt nesten uansett hvor man er i rommet. Dette er vel noe som mange vil sette pris på i hjemmekinoen, da de aller fleste ser film sammen med andre, og de fleste ikke har mulighet til å innrede et rom spesielt for lydens del.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _KILLER_
    Tenkte på at det er større utvalg blandt 4" enn 2"-3" mellomtone elementer som det var vist interesse til tidligere.

okey så var det dette å velge vei da:

nytt forslag:

til en kompakt hylle/skrivebordhøytaler kunne vi brukt elementer i størrelsesorden:

3/4"-1"diskant + 2"-4"mellomtone + 6"-7" basselement

da burde vi kunne oppnå jevn spredning som jeg ser på som et designkrav da jeg forstod det slik at dette ikke skulle vere en "ego - høytaler" Og den burde bli ganske så kompakt.

Større utgaver blir da med samme diskant og mellomtone, men med flere eller større basselementer.

EDIT: ser at pirium allerede har sagt mye av dette.
    Ikke ment som noe sleivspark fra min side, men er det egentlig skrivebordshøyttaler vi skal lage?

EDIT: Ja, du har selvsagt helt rett i at det er fler brukbare 4" på markedet enn det er 2" og 3". Personlig synes jeg det er for lite 2" og 3", men det er en annen sak.

Når det gjelder jevn spredning så har ikke det noe med ego eller ikke å gjøre. Ujevn spredning låter dritt enten det er en ego-høyttaler eller ikke.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is, du er genial!

Jeg håper dere finner pakken til slutt som vanelig

Men ellers jeg lurte på noe

Skal dere lage en høytaler som kan slå konkurrentene til samme pris ca-/+ ?
    Lydkvaliteten er vel det viktigste faktoren her?

Skal den spille høyt ? Eller passehøyt

Lykke til med resten.
    Jeg tror dere mekker sammen en superduper høytaler som spiller bra =)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns: ser fet ut, men har det de rette bass/dypbass egenskapene? Syns ikke kurvene mine blir så veldig fine. (Med forbehold om lite erfaring, og bare "winisd" simuleringer) Elementet er også fystisk stort i forhold til membranflaten, blir vanskelig å holde den slank og fin.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Akkurat det oppsettet jeg hadde i tankene da jeg skrev mitt forrige innlegg..
    Men nå har jeg fått simmulert litt med de bassene, og de er jo absolutt ikke egnet til allet enn mid/øvre bass.

Men, er egentlig bånddiskant noe å satse på om man vil unngå å lage en egoisthøyttaler?
    Det kommer an på hvilken bånddiskant. De fleste sprer bra sideveis så de skulle ikke gi for dårlig spredning, men de gir litt mindre ambience da de sprer klart mindre vertikalt. En kortere diskant, eller en med spredningskontroll vil gi mindre ego-faktor.

Det jeg skrev om isobarisk bass i frontene, var egentlig bare en tanke som dukket opp mens jeg skrev innlegget, tenkte kanskje det ville gjøre filterbyggingen enklere. Men, det gjør høyttalerne dyrere, og kanskje er ikke gevinsten større en ulempene.
    Det gir faktisk ikke mer enn hva ett element alene gir.

Eltek hadde en gang i tiden en meget vellydende høyttaler med 3" softdome-mellomtone. Min onkel har et par, og de spiller godt, samtidig som de er alt annet enn ego-høyttalere, man hører stereoeffekt nesten uansett hvor man er i rommet. Dette er vel noe som mange vil sette pris på i hjemmekinoen, da de aller fleste ser film sammen med andre, og de fleste ikke har mulighet til å innrede et rom spesielt for lydens del.
    Det var vel Seas Argon (om jeg ikke husker feil). De hadde vel 1" alu dome, 76MF mellomtone og P eller CA 25 REX DD. På den tiden (litt tidligere) hadde Seas også 13" basser med opp til 12mm p-p x-max.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Foreslått elementbestykning:
    Front: WWMT
    Senter: WMTW (liggende med vertikalt orientert TM1A)
    Bak: WMT
    Da er vi oppe på BEL-størrelse, samtidig som vi ikke får dedikert mellomtone slik Roffe nevnte. Det er nok også en høyttaler man burde lage som 3,5-veis, og da er det ikke like lett å få symmetri når man konverterer til senterkanal. Dette kan imidlertid være interessant som en BEL MKIII.
    Snickers-Is : Har du endret mening nå? Innlegg nummer 70 beskriver samme oppsett som jeg hadde i tankene, bare denne gangen enda større Ikke noe galt i det, jeg har tro på to stykk 7" pluss en liten mellomtone og diskant til senterhøyttaler. Ved å dele over 500Hz blir det også greiere å realisere med tanke på passiv filtrering og komponentstørrelser.

Idéen med TM1A har jeg gått vekk fra etter litt nærmere vurdering (som roffe påpekte må den deles litt for høyt til å være en mellomtone) - men med 75mm domen har jeg tro på å lage en 3-veis senterhøyttaler.

Isobarisk montering har lite for seg i en slik konstruksjon. Det kompliserer konstruksjonen og gjør den mer tungdreven/lite følsom uten at man har behov for fordelen med isobarisk montering (halvering av nødvendig kassevolum).

Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •