Tid for nytt forumprosjekt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 370
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Highfidelity
    Hva med en 3" Bredbånd + 2x8" ex HiVi B3S og HiVi M8N???
    Det er mulig å lage en slik høyttaler, men den viste konfigurasjonen vil ha rettere frekvensgang, mer gunstig spredningsmønster og lavere forvrengning oppover i frekvens. Med 2x8" blir den også ganske stor. Trolig mer enn dobbelt så stor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    1" og 2-3" ?
    2khz på diskanten, 1khz på den større domen. alle elementer takler da den overgangen
    Dette er bare teoretisk. Fullstendig 4pi spredning inntreffer sjelden noe særlig langt over 100Hz på elementer som er egnet til å gjengi denne frekvensen. En 2" dome har ikke uniform 4pi-spredning ved 500Hz en gang. Virkelig store basselementer begrenser til og med spredningen noe under 100Hz. Om du ser på spredningsmønsteret på mellomtone/diskantkomboen vil du se at de har omtrent lik spredning ved 7kHz/30 grader.

Spredningen til mellomtonen vil flate ut såpass mot 2kHz at det kan være gunstig å dele med et lavere ordens filter rundt omkring den frekvensen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om vi setter litt fokus på rene 5" mellomtoner av en viss kvalitet fra HiVi er dette hva vi har å forholde oss til:

F5Ba

Frekvensgang:

W5:

Frekvensgang:

W5a:

Frekvensgang:

F5:

Frekvensgang:

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld at jeg spør, men er det disse 5" elementene som er tiltenkt stativ-ht? Eller er det gått mer eller mindre bort fra den lille konstruksjonen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart, skal man lage en stativht med 2 basser, en dedikert mellomtone og en diskant, evt 2"+1", så vil den ikke bli spesielt liten. Men kanskje den blir tøff allikevel!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bruke W6A som basselementer sammen med TM1A ? Det ligner kanskje litt for mye på BEL størrelsesmessig, men dette burde gjøre jobben med å lage en god matchende senterhøyttaler lett da man kan beholde elementbestykningen fra fronthøyttalerene uten å ødelegge for lytteaksen (som en liggende MTM eller MT vil gjøre).

Foreslått elementbestykning:
    Front: WWMT
    Senter: WMTW (liggende med vertikalt orientert TM1A)
    Bak: WMT

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er klart, skal man lage en stativht med 2 basser, en dedikert mellomtone og en diskant, evt 2"+1", så vil den ikke bli spesielt liten. Men kanskje den blir tøff allikevel!
    Hehe! Jeg bryr meg ikke om det blir litt størrelse på dem, bare jeg får plass til dem på eller ved skrivebordet! :P Aner ikke hvordan disse kan gjøre seg til nærlytting, men vi får se..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvorfor ikke bruke W6A som basselementer sammen med TM1A ? Det ligner kanskje litt for mye på BEL størrelsesmessig, men dette burde gjøre jobben med å lage en god matchende senterhøyttaler lett da man kan beholde elementbestykningen fra fronthøyttalerene uten å ødelegge for lytteaksen (som en liggende MTM eller MT vil gjøre).

Foreslått elementbestykning:
    Front: WWMT
    Senter: WMTW (liggende med vertikalt orientert TM1A)
    Bak: WMT
    Da er vi oppe på BEL-størrelse, samtidig som vi ikke får dedikert mellomtone slik Roffe nevnte. Det er nok også en høyttaler man burde lage som 3,5-veis, og da er det ikke like lett å få symmetri når man konverterer til senterkanal. Dette kan imidlertid være interessant som en BEL MKIII.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er for det første forskjell på frekvensgangen fra alle elementer når man er off-axis i forhold til on-axis. For det andre er det ikke elementet som styrer overgangen fra "full-space" til "half space", det er baffelbredden. For det tredje er store elementer (la oss si 8" og oppover) befengt med oppbrytning i membranen allerede ved 1-2kHz. For det fjerde er det fra produsentens side (HiVi) anbefalt å dele denne kombinasjonen ved 2kHz eller høyere mot de andre elementene.
    eh. gitarforsterkere bruker 12-15" over 3khz.
    og jeg har ved flere anledninger hørt 12tommere spille til 10khz uten noen som helst problemer.
    hørt om hammer dynamics? Zu..?
    spredningen blir smalere ja..som du ser i grafen. men at de vrenger osv er bullshit

mine 15" deler ved 2.5khz, selv om produsenten anbefaler 1.8 fungerer det bra.
    om du tenker på noe ala peerless xls basser osv med enorme opphengene og en slaglengde uten like er det ikke rart de spiller dårlig oppover i frekvens.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka litt nøyere på impedanskurvene til TM1A nå og må nok si meg enig i at denne gjør seg best med en delefrekvens nærmere 2kHz enn 1kHz. Synd man ikke får en lignende enhet men med Dayton´s RS52 som mellomtoneelement.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og jeg har ved flere anledninger hørt 12tommere spille til 10khz uten noen som helst problemer.
    spredningen blir smalere ja..som du ser i grafen. men at de vrenger osv er bullshit

om du tenker på noe ala peerless xls basser osv med enorme opphengene og en slaglengde uten like er det ikke rart de spiller dårlig oppover i frekvens.
    Det er ingen tvil om at det finnes en del elementer av en viss størrelse som klarer seg rimelig godt ved høyere frekvenser. Den lydmessige effekten av det er ikke ulikt horn. Imidlertid vil den harmoniske forvrengningen bli en del høyere og mer ujevn med slike elementer enn med mindre elementer. Om det er så hørbart at det betyr noe særlig er derimot et annet spørsmål.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Kikka litt nøyere på impedanskurvene til TM1A nå og må nok si meg enig i at denne gjør seg best med en delefrekvens nærmere 2kHz enn 1kHz. Synd man ikke får en lignende enhet men med Dayton´s RS52 som mellomtoneelement.
    Det er i utgangspunktet ikke noe i veien med å bruke RS52, men det er to ting som bør vurderes. For det første skal man ikke gå langt ned i frekvens med en 2" dome før man begynner å få dynamisk kompresjon. For det andre bør en dome i metall under 1/3 av oppbrytningsfrekvensen, aller helst nede på 1/6. Oppbrytningen på RS52 er på 12kHz.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha brukt den noe særlig under 1kHz uansett. I følge testene hos Zaph ser den ut til å kunne brukes til oppunder 4kHz (3. harmoniske har en topp ved 4,2kHz). Synd målingene stopper ved 5. harmoniske, men det ser ikke helt håpløst ut. Det er uansett ikke noe å bry seg om siden Dayton ikke er å få tak i til en billig penge i Norge...?

Jeg har hengt meg litt opp i det der med å lage en senterhøyttaler med god spredning horisontalt fordi jeg har hørt alt for mange "egoist"-senterhøyttalere med liggende MTM-oppsett.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på der... ^^

Edit: altså det poenget med senter med god spredning...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på dette vannfalldiagrammet av en aluminium 8":

Legg spesielt merke til dipen ved 2,1k som går over i en peak og henger etter lenge.

Se så hvordan kurveformen ser ut når man forsøker å gjengi en 2,1k tone med dette elementet:

Cluet er at vi ikke hører 2k-tonen. Det vi hører er summen av de to puklene som blir en tone rundt 1kHz. Det mellom puklene får det til å se ut som 2 stk 2,1k pulser, men vi hører det bare som en overtone, og noe av det vanskelige med denne overtonen er at den ligger så høyt i frekvens at den bare vil synes på høye harmoniske. For ordens skyld bryter elementet opp ved rundt 4,4k. Det er typisk at dette problemet kommer ved nesten halve oppbrytningsfrekvensen, men ikke nøyaktig halve. Årsaken er trolig at dette fenomenet skapes der membranens innerdel er i motfase med ytterdelen, men der dette matematiske forholdet stemmer, altså 1/2 oppbrytningen, er arealet av membran som svinger i fase (inne ved spolen) mye mindre enn arealet utenfor som går i motfase. Det er først når disse to arealene nærmer seg hverandre at man får dipen under oppbrytningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger forøvrig merke til at det ikke finnes noen utpregede uroligheter under selve oppbrytningen på denne. Jeg antar det kan komme av domeformen selv om den også kan skjule en viss demping. Basert på denne målingen ville jeg faktisk vurdert å dele så høyt som 6k med et relativt bratt filter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda, FRAMOVERRETTET kan du bruke en del store elementer med kontrollert oppbrytning ganske høyt i frekvens. Men ikke sidemontert, der ville jeg nok holdt meg til det rene bassområdet.

Jeg har ikke sagt at de forvrenger, men at de bryter opp, altså at ulike deler av membranet svinger ulikt. Noen elementer har en kontrollert, ørevennlig oppbrytning (det er bl.a. derfor papirmembraner og kevlar brukes mye ved høye frekvenser, mens f.eks. aluminium ofte er ubrukelige når de begynner å bryte opp).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser noen har tenkt senterhøyttaler. Også der er det jo spennende å tenke 3-veis, synes jeg. Hva med den som ble foreslått som bakdiskant:

...sammen med en 4-tommers mellomtone?

Hvis vi kan bevege oss utenfor HiVi-sfæren, så finnes det flere spennende mellomtonekandidater. Jeg har et par forslag.
    Først Tangband W4-639SE:

Ref: http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w4-639se.htm
    Litt dyrere, men fra Peerless V-line finner vi denne 4-toms fulltonen:

Ref: http://www.mamut.com/homepages/Norwa...8_fulltone.pdf

Fordelen med en liten diskant og en relativt liten mellomtone som likevel har litt slaglengde, slik at den kan brukes et stykke nedover mot bassen, er at diskant og mellomtone kan plasseres over hverandre i senterhøyttaleren. Med relativt lav deling mot basser på sidene så kan man da stort sett eliminere ulempene med spredningen til liggende MTM.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høy kan en slik senterkanal få lov til å være da tro? 30cm? I såfall kan det gå fint med 5" og diskant også.

Om man skulle gå for W5A (14cm), og RT 1.3 (10,2cm) klarer man seg ledig med 30cm. Skulle man la den glade vannvidd regjere og bruke diskant/mellomtonen i tillegg så bør man opp i 35cm ved diskanten. Da kunne man imidlertid bare ha en topp midt på kassa til mellomtone og diskant da disse har integrerte bakkammere.

Jeg så denne målingen av W5 som gjør den og W5a straks mer interessante:

Med tanke på prisen er dette helt i særklasse bra:

Mens dette noe jevnere enn snittet i denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag:

Hei!

her er mitt forslag:

en god og passe rimelig 1" diskant satt i en plastikk waveguide for enkel montering sammen med en god 6"-7" bassmellomtone for stativmodellen og to eller flere for en større versjon.

Elementforslag:

Peerless DT104 (ser veldig bra ut på forvrengningsmålingene på zapaudio.com)

og

nye Seas ER18RNX (har samme motor som excel elementene)

pris:

da blir det med eltek sine priser 3018kr for elementene
    vi bør vel klare 1500kr for delefilter med vanlige luftspoler poly. kondiser
    i tillegg kommer da bassport, plastikkwaveguide, innvendig kabling og dempemateriale. Så da blir det en 5k + papp, mdf, hyssing eller noe annet som du har lyst å lage kassa av.

Dette er bare ett forslag og elemetvalg er kun basert på at jeg synest elementene virker spennende, men jeg synst man burde vurdere prinsippet med 1" i waveguide + 6"-7" bassmellomtone

Side 3 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •