Tid for nytt forumprosjekt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 370
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dersom det skal bygges en høyttaler med litt fokus mot film, er det kanskje greit med en høyttaler med forholdsvis god spredning av lyden, slik at det blir godlyd i flere sitteplasser enn akkurat i sweetspot. Dette utelukker vel kanskje noen av bånddiskantene? Det var vel litt av problemet med den originale BEL slik jeg har forstått det.
    Vertikalspredningen til litt lange bånd er ikke noe å rope hurra for. Med domer og riktig filter kan man få det litt jevnere, men det kan man også med mindre bånd. Jeg tror ikke vi skal satse på noen rundstråler, men allikevel forsøke å ikke lage en høyttaler med like begrenset spredning som horn eller elektrostater.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Snickers: Har du noen kommentarer på spredningsmønster på en høyttaler med "boks" design som M&K. Vil et slikt design ødelegge noe når vi tenker på bruken i stereo?
    Det er jo en design som egner seg til bakgrunnsmusikk. Til litt seriøs lytting synes jeg det blir for mye feil i frekvensgang osv til at det skaper den helt store opplevelsen. Derfor funker det greit til bakhøyttalere men ikke like bra til fronthøyttalere.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, knall idè, virker interessant med ett nytt prosjekt. Men hva med å ta den helt ut og lage en konkurrent til ML Vista? En skikkelig hjemmesnekret elektrostathøyttaler Da prater vi newbie prosjekt..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min tanke som var utgangspunkt for å starte tråden. 4x5,5" med god slaglengde, samt en 2" dome og en 1" dome. Som Roffe var inne på kan vi bruke en større mellomtone som jobber lenger ned i frekvens.

Edit: Forbedret billedkvaliteten.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir kvaliteten om man skal ha 12 elementer + delefilter for ca 5k?
    Har du spesielle elementer i tankene?

Synes selv at mange små elementer høres spennende ut.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut, den der. Jeg liker jo i utgangspunktet mellomtone/diskantkomboen du har brukt på papiret, men det er altså mellomtonen under delefrekvensen til denne jeg er litt usikker på. Hvis man monterer de bassmellomtonene som skal spille opp til nevnte delefrekvens i eget volum, vil man da kunne tune dette slik at disse jobber noe mindre (mindre maksutslag) i bassen enn de som kommer inn ved lavere frekvens?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmelaget elektrostat er sånt man kan leke med i tankene, men å lage slike paneler selv er vel neppe noe man får til uten en del spesialverktøy...

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og for alle som har bygget bel så kan vi flytte bel bak kansje? intelesting...(vist en vil ha snurrerundt ja )

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner bel senter jeg... og bel xl (med senter)...

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes illustrasjonen viser en vakker og potent tass!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Her er min tanke som var utgangspunkt for å starte tråden. 4x5,5" med god slaglengde, samt en 2" dome og en 1" dome. Som Roffe var inne på kan vi bruke en større mellomtone som jobber lenger ned i frekvens.
    Spennende!

5-6k høres fornuftig ut. Må jo være et mål å ende opp med et produkt som leverer bedre kvalitet/lyd enn BEL. Da er det jo lurt å gjøre konstruksjonen noe mer påkostet...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvordan blir kvaliteten om man skal ha 12 elementer + delefilter for ca 5k?
    Har du spesielle elementer i tankene?
    De jeg har tenkt på er Swans D5.8. De virker svært velbyggede og har en ikke direkte uhyggelig prislapp. Rundt 550kr stk veil tror jeg.

Med denne som diskant/øvre mellomtone:

Og denne som bakdiskant:

For varianten som Roffe nevnte kan denne være et alternativ:

Da kunne denne være en interessant diskant:

Men det hadde i såfall vært greit å få den i sort.

Det går selvsagt å blande inn andre merker, men det er enklere å få til en god pakkepris på et kit innenfor ett merke.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Savner bel senter jeg... og bel xl (med senter)...
    Lag den slik jeg gjorde, fungerer utmerket :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3" Bredbånd + 2x8"

Hva med en 3" Bredbånd + 2x8" ex HiVi B3S og HiVi M8N???

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: Hva er grunnen til at du heller vil bruke 4x5,5", istedet for å heller gå for sidemontert bass, og et (eller to=MTM) større mellomtoneelement?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Snickers-is: Hva er grunnen til at du heller vil bruke 4x5,5", istedet for å heller gå for sidemontert bass, og et (eller to=MTM) større mellomtoneelement?
    Vet du spør Snickers, men jeg drister meg til et svar:

Hvis han skal bruke denne:

...så må den deles så høyt som 2kHz. Et sidemontert element vil ikke ha en spredning ved så høy frekvens at den kan gi noe meningsfylt bidrag. En slank høyttaler er jo dessuten temmelig plasseringsvennlig.

Sidemonterte basselementer er jo interessant sammen med større mellomtoner, men det er en fordel å fordele bassen i høyden i forhold til det å være plasseringsvennlig. En "punktformet" basskilde vil ofte i større grad være følsom for ulike rom-modes. Dette kan løses med to eller flere basser, men 2 mellomtoner + 2 store basser blir ofte dyrere enn 4 bassmellomtoner. Dessuten er passive delefiltre betydelig dyrere når de skal dele lavt i frekvens (store spoler koster skjorta).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne planen liker eg. Har tenkt en stund på å lage en høytaler som ikke er spesielt dyp. BEL var etter mine ønsker litt vel fysisk stor.
    Har en minstanke om at mange her inne kjører med fornthøytalerene som Small og kjører med sub det meste av tiden. Dette gjelder i vert fall meg. Så mitt ønske er en kjapp og god høytaler som ikke trenger å spille kjeller dypt da den jobben overlates til 2xDIY SB12.3. Men den kan godt ha muligheten til å spille høyt da.....

Stå på!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1" og 2-3" ?
    2khz på diskanten, 1khz på den større domen. alle elementer takler da den overgangen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    1" og 2-3" ?
    2khz på diskanten, 1khz på den større domen. alle elementer takler da den overgangen
    Det er for det første forskjell på frekvensgangen fra alle elementer når man er off-axis i forhold til on-axis. For det andre er det ikke elementet som styrer overgangen fra "full-space" til "half space", det er baffelbredden. For det tredje er store elementer (la oss si 8" og oppover) befengt med oppbrytning i membranen allerede ved 1-2kHz. For det fjerde er det fra produsentens side (HiVi) anbefalt å dele denne kombinasjonen ved 2kHz eller høyere mot de andre elementene.

Men for å være praktisk, Einis: Kan du vise til en kommersiell, velfungerende høyttaler med sidemontert(e) element(er) som er delt høyere enn, la oss si 500Hz?
    Ser også at du har hentet grafikken fra Eminence. Jeg har ikke funnet off-axis målinger i databladene deres. Jeg har heller ikke funnet noen definisjon på det de kaller "beaming", så nevnte tabell må nok tas med en klype salt i forhold til sidemontering.
    Ser man på databladene til Seas, så har de ofte med målinger ved henholdsvis 30 og 60 grader off-axis (disse starter gjerne ved 500Hz og oppover), og for en helt vanlig 8-tommer er man som regel 8-10dB nede ved 1kHz 60 grader off-axis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Man kan simpelt hen ikke gjøre alt på en gang. Det blir litt som å spørre: "Hvorfor kjøpte du deg en stativhøyttaler og en rørforsterker når du kunne kjøpt deg en stor gulvstående og en transistorforsterker?". Det er ikke sånn uten videre enkelt å finne et sett elementer som klaffer inn i en helhetlig konstruksjon med ekstraordinære egenskaper. Jeg tror også at en del vil klemme denne type høyttalere inntil en seksjon eller tilsvarende og gjøre sidemonterte basser uønsket.

Disse bassene har et samlet areal på rundt 340 kvcm. Det er en gjennomsnittlig 10". Med 4,8mm x-max er heller ikke slaglengden til å kimse av. Jeg synes den psykologiske effekten av en så kompakt høyttaler med såpass ressurser er verdt å ta med seg. De simmuleringene jeg har gjort (basert på konfigurasjon med 2"/1" domen) viser at det er fullt mulig å gi dem like mye trykk og fylde som en hvilken som helst annen stor og dyr høyttaler. Det betyr også at en 8" nok ikke vil kunne levere like mye som denne høyttaleren, og noen 10" er det ikke plass til. 2x7" eller 2x8" er derfor minimum for å tangere eller overgå ressursene i denne konstruksjonen, noe som også medfører større kabinett.

Side 2 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •