Tid for nytt forumprosjekt? - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 370
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, er prosjektet gjemt og glemt?

Hadde vært artig med et nytt forumprosjekt. Ikke så lenge siden jeg bygget BEL, og er mektig imponert. Dersom det er pengene som tideligere diskutert det står på så har jeg tro på at flere vil være villige til å sette av noe lite! Mange bekker små..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for nytt forumprosjekt! Sålenge det ikke blir noen smågreier med 3" fulltone e.l. Det føler jeg er utprøvd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært artig ja. Kunne kanskje vært et aktivt system i Miles-kategorien, kanskje noe mindre, men med billigere elementer?

Utfordringen blir vel å finne en-to primus motorer med kunnskap og engasjement. Og få økonomien til å gå sammen.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært råmorsomt dette her! Støtter jozho sitt forslag på forrige side, 2-300kr for å få lov til å poste i tråden. Eller eventuelt en kronerulling via Kickstarter eller noe lignende.

Jeg vet heller ikke hvem som sitter på vitenen og engasjementet til å ta ledelsen i et slikt prosjekt. Men dette må komme frivillig.

Hadde også vært kjekt å fått ordnet til litt lavere kostnader, under 8-10k per par høyttalere hadde vært bra for min del.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, prosjektet bør være i form av en høyttaler som yter bra på de fleste punkter uten å begrense seg til visse sjangre. Kostnaden bør jo selvsagt også være slik at de er oppnåelig for de fleste her.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg stemmer for at vi oppretter en ny tråd hvis interressen er tilstede. Og starter pengeinnsamling via kickstarter når alt er planlagt og initiativtakere er klare. Må jo koordineres med at folk har tid til det her også.

Støtter også Tols1 sitt forslag om en litt mindre og billigere Miles, noe morsomt men kontrollert og selvbehersket.

Hadde vært kejmpemorsomt å fått til noe alá det som jeg skrev ovenfor. Vet at jeg selv vil komme til å være veldig engasjert i prosjektet.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

miles=tangen

kanskje han burde kontaktes og spørres da?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres spennende ut ja! Noe som burde diskuteres er vel noen forutsetninger. En av dem burde kanskje være at det skal være økonomisk mulig for "flere" å bygge. Men på den andre siden er dette veldig individuelt...

Hva er folket egentlig interessert i å bygge?
    For min egen del er forutsetninger om estetikk vesentlig, slik at det er mulig å f.eks plassere resultatet i en stue uten at det blir sjenerende....

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mindre og billigere Miles er jo Duke.
    Under det igjen så beveger vi oss inn på Econowave vil jeg si.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da nærmer det seg litt Econo. Jeg ser for meg en høyttaler med høy følsomhet slik at selv mindre recivere og slikt kan drive de. Da blir det plutselig mye mer aktuelt for nybegynnere som kanskje ikke har mulighet til å kjøpe en heftig forsterker.

Sett at men går ut fra en Miles eller Duke og skal gjøre de enda mindre og billigere. Hvor smått skal det bli? 8"? Hvilke elementer/produsenter snakker vi om? Beyma er kanskje i det øvre prissjiktet? Eminence?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye er jo gjort når det kommer til Econo, man har en del alternativer der. Hva med å gå litt videre utifra Econo. Det jeg tenker er å utvide til 2.5veis for å øke følsomheten og gi muligheten til å spille litt dypere.

F.eks:
    Dayton H6512 waveguide
    Selenium D220Ti
    Og 2x 12" elementer i 1000+- klassen

Blir jo fysisk noe ala Duke, men betydelig billigere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Mye er jo gjort når det kommer til Econo, man har en del alternativer der. Hva med å gå litt videre utifra Econo. Det jeg tenker er å utvide til 2.5veis for å øke følsomheten og gi muligheten til å spille litt dypere.

F.eks:
    Dayton H6512 waveguide
    Selenium D220Ti
    Og 2x 12" elementer i 1000+- klassen

Blir jo fysisk noe ala Duke, men betydelig billigere.
    Det er jo ganske store høyttalere. For de med plass til det er det sikkert gode greier, men for de som ikke har et dedikert rom og må ha slikt i stua for eksempel kan det bli litt vanskelig. Ser ikke lyst ut mtp waf.
    Hadde vært spennende å lage et helt system da! BEL-prosjektet var litt uryddig mtp de forskjellige versjonene. Et totalt 5.0 system til rundt 10k?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    krympe dem litt til 10" da :P

Liker ideen ang komplett 5.0(eller iaf LCR), men til "kun" 10k, tenker du bare elementer da eller?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man lager en gulvstående med 2x10, en center og en stativ, så kan man for eksempel kombinere stativ og en sub, eller bare fronter dersom det er nok osv. Da har man plutselig mange flere muligheter. Blir jo en del mer arbeid å konstruere.

Rundt 10k i elementer ja. Byggekostnader kan man ikke ta med i reknestykke da folk vil jo ha ulike løsninger på kasser. Både materialvalg og diverse. Men dersom det blir mye dyrere tror jeg ikke folk vil ha samme engasjement.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x 10" PA i papp med kort slaglengde og høy følsomhet + bånd ? fountek ? eller en dempet kompresjonsdriver.
    wooferen(e i MTM?) ruller av naturlig oppover til tja 3-4khz? -enkelt 1-2.ordens delefilter, mer dynamisk headroom i nedre diskant/mellomtone.
    lett, effektivt og vil sansynligvis inneha en del kvaliteter dyrere ihjelmålte løsninger ikke har. hvem vet

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker ideen litt smalere spredning ala overnevnte Dayton H6512 i stue o.l. der man ikke har like stor mulighet til akustiske tiltak.

Og personlig så syns jeg 10" er minimum, mindre så nærmer man seg BEL igjen, og da kan man jo bare bygge BEL?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker fountek! Har hatt lyst å prøve de en stund. NeoCd3.5H er vel en av de billigste i sortementet. Litt lite effekttålighet kanskje? Hvilke PA-elementer har vi i tankene?

Vil ikke si 2x8" med høy følsomhet går under samme kategori som BEL. 2x5.25 med relativt lav følsomhet.. Men ser poenget med at dersom man skal gå for en større høyttaler så kan man like godt fleste til med 10-12".
    BEL er forsåvidt litt vanskelig å bygge nå ettersom elementene er vanskelig å få tak i, derfor jeg ønsker en ny forum-høyttaler.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slår iallefall et slag for høy følsomhet med bånd eller horn oppover. domediskanter, små plastmembraner etc blir så kjedelig

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto! Må ha noe som gir litt større morro-faktor enn BEL. Sier ikke at BEL ikke er morsom, jeg er mektig imponert over lyden som kommer fra en så liten høyttaler, men man har ikke et overhvelmende lydtrykk akkurat.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12BR70 fra Beyma ser litt spennende ut!
    SP-302E fra Monacor. Ustabil over 1,5khz.
    SPP-300/AD fra Monacor er også i riktig kategori

Sistnevnte bryter opp etter 1,5khz og begynner å rulle slakt av under 100hz

Og en ting til: Billig, Enkel, Stor?

Side 18 av 19 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •