subsonisk filter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

subsonisk filter

Hei. jeg holder nå på å lage pcb-layouten til et subsonisk filter som skal være mellom hovedforsterkeren og subforsterkeren min. så skal eg straks bestille delene eg trenger. selve filteret kommer på bare en hundrings men ihvertfall, det eg lurer på er til hvilken frekvens eg skal filtreringen fra.. hvis eg bruker standardverdier på kondensatorene kan eg få -3db (6.ordens filter) ved ca 18hz eller ca 22hz, så då lurer eg på om eg mister mye morro hvis eg legger den til 22hz?
    suben består av et 12" xxls element i 90 liters kasse tunet litt over 20hz. jeg tror 18hz blir litt for lavt, har lyst å kunne spille høyt på både musikk og film uten å hele tiden måtte skru opp og ned fordi den plutselig begynner å floppe som et helvett pga noen skikkelig lave frekvenser. ideelt burde eg vel ha ca 20hz, men eg vet ikke om eg gidder å ta meg bryet med de 6 ekstra kondisene eg må ha i parallell da bare pga de 2hz'ene.

for å komme til saken:
    Er det noen som tror eg vil miste mye hvis eg setter det subsoniske filteret til 22hz istedenfor 20hz? og vil 18hz bli for dypt?

Mvh Øyvind

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -3db/okt... det vil du nesten ikke merke engang. setter du det på ved 20hz så vil det kun være dempet 3db ved 10hz. skal du bygge ordentlig subsonic filter så burde du opp på 24db/okt gjerne mere.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du lese litt bedre da eXa!
    Det står ikke 3db/oktav, det står faktisk et 6.ordens filter, noe som vel er 36dB/okt, og altså innenfor kravet til hva du sier er ordentlig! :-D

Ingen erfaring med dette selv Skogs, men kjenner til PLOPP i både XLS og XXLS ja!
    Jeg hadde satset på 22Hz, bedre å miste et par Hz (noe jeg selv anser som ubetydelig) enn å fortsatt høre PLOPP :-D

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoa... se der ja. sånn går det når man surfer med mobilen.... ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg gikk den tungvinte veien og gikk for 20hz, tror det blir rett i overkant. viste seg at det ble enten 18.1hz eller 22.7 hz ellers.

alle delene er bestillt nå, og pcb skal brennes i nærmere fremtid. skal prøve å bruke strømforsyningen fra en gammel cd-spiller. fant en 12,0,12 forsyning der. håper det duger selv om mannen som designet dette filteret eg skal bruke anbefalte 15,0,15.

Så nå krysser eg bare fingerene og håper på en ploppefri sommer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    jeg gikk den tungvinte veien og gikk for 20hz, tror det blir rett i overkant. viste seg at det ble enten 18.1hz eller 22.7 hz ellers.

alle delene er bestillt nå, og pcb skal brennes i nærmere fremtid. skal prøve å bruke strømforsyningen fra en gammel cd-spiller. fant en 12,0,12 forsyning der. håper det duger selv om mannen som designet dette filteret eg skal bruke anbefalte 15,0,15.

Så nå krysser eg bare fingerene og håper på en ploppefri sommer
    Dette blir spennende! Jeg er på jakt etter noe lignende selv, men opererer en del lengere ned i frekvens. Du får holde oss oppdatert. Jeg er spesielt opptatt av av evt 50Hz-støy du måtte bli plaget med og om du kan høre noen negative effekter av filteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette blir spennende! Jeg er på jakt etter noe lignende selv, men opererer en del lengere ned i frekvens. Du får holde oss oppdatert. Jeg er spesielt opptatt av av evt 50Hz-støy du måtte bli plaget med og om du kan høre noen negative effekter av filteret.
    50\60hz støy leverer forsterkeren nok av, men jeg har lært meg å leve med det. jeg kan være ekstra oppmerksom på om denne støyen øker mye når jeg kobler inn filteret. i så tilfelle vil jeg lage til en bypass-bryter som kan koble ut filteret når jeg ikke trenger det.

teoretisk sett skal ikke filteret påvirke frekvenser over delefrekvensen mer enn +-0.1db. og ifølge designeren av filteret skal op-ampene som brukes være veldig støysvake.

Her er linken til prosjektet Subsonic / Rumble Filter for Phono preamps and Sub-Woofers
    Siden jeg har tilgang på pcb-brenne-utstyr og layout-lage-programmer og i tillegg er pinlig fattig for tiden har jeg valgt å lage eget pcb-kort, men det koster ikke mer enn noen hundre kroner for å få ferdig pcb-kort tilsendt fra ESP. så koster komponentene ca 80kr.
    Hvis du ikke har tilgang på strømforsyning blir det ca 100,- ekstra fra ESP for pcb-kort + ca 200 i komponenter.
    komponentene bestiller jeg fra elfa.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50\60hz støy leverer forsterkeren nok av, men jeg har lært meg å leve med det. jeg kan være ekstra oppmerksom på om denne støyen øker mye når jeg kobler inn filteret. i så tilfelle vil jeg lage til en bypass-bryter som kan koble ut filteret når jeg ikke trenger det.

teoretisk sett skal ikke filteret påvirke frekvenser over delefrekvensen mer enn +-0.1db. og ifølge designeren av filteret skal op-ampene som brukes være veldig støysvake.

Her er linken til prosjektet Subsonic / Rumble Filter for Phono preamps and Sub-Woofers
    Siden jeg har tilgang på pcb-brenne-utstyr og layout-lage-programmer og i tillegg er pinlig fattig for tiden har jeg valgt å lage eget pcb-kort, men det koster ikke mer enn noen hundre kroner for å få ferdig pcb-kort tilsendt fra ESP. så koster komponentene ca 80kr.
    Hvis du ikke har tilgang på strømforsyning blir det ca 100,- ekstra fra ESP for pcb-kort + ca 200 i komponenter.
    komponentene bestiller jeg fra elfa.
    Takk for mer info! Jeg lurer sannelig på om jeg skal bestille hele sulamitten power + rumble filter + PBCs fra denne karen. Men får de hvordan din funker før jeg går til slike dramatiske skritt...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var det subsoniske filteret ferdig, koblet på og testet. og jeg får svært bra resultater! merker ikke noe som helst til ekstra støy, kun når output på filteret er koblet til uten at input er koblet på.
    filteret funker akkurat som det skal, med -3db rett under 20hz. en bra sang for å teste filteret på er Fedde Le Grande - Hands Up For Detroit, her er det massevis av godsaker under både 20 og 10hz. på relativt høye volum flopper xxls'en vanligvis som en villmann på denne, men med filteret klarer den helt fint å holde seg innen xmax'en sin, på tross av de høye dype signalene og selv om jeg skrur mer opp
    nå har eg en del filmer eg må se opp igjen

Så eg sier bare go for it Rune! filteret er virkelig verdt arbeidet! vil anbefale å lage skikkelig strømforsyning og. jeg bruker en stor stygg ps fra en pc..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var det subsoniske filteret ferdig, koblet på og testet. og jeg får svært bra resultater! merker ikke noe som helst til ekstra støy, kun når output på filteret er koblet til uten at input er koblet på.
    filteret funker akkurat som det skal, med -3db rett under 20hz. en bra sang for å teste filteret på er Fedde Le Grande - Hands Up For Detroit, her er det massevis av godsaker under både 20 og 10hz. på relativt høye volum flopper xxls'en vanligvis som en villmann på denne, men med filteret klarer den helt fint å holde seg innen xmax'en sin, på tross av de høye dype signalene og selv om jeg skrur mer opp
    nå har eg en del filmer eg må se opp igjen

Så eg sier bare go for it Rune! filteret er virkelig verdt arbeidet! vil anbefale å lage skikkelig strømforsyning og. jeg bruker en stor stygg ps fra en pc..
    Gratulerer! Høres meget bra ut! Dette må imidlertid bli et høst/vinter-prosjekt for min del. Kommer nok til å bestille komplett pakke med strømforsyning og sulamitten.

Du får minne meg på det om 4 måneder ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •