MDF vs spon!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: MDF vs spon!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MDF vs spon!

God kveld!

Skal til å bygge noen suber og lurer dermed på en liten ting...
    Jeg kan enten bruke 2 x 19mm MDF, eller 4 x 19mm spon som vegger. Spon får jeg for en slik å ingen ting. MDF koster katta... Jeg vil jo da selfølgelig gå for spon. Men om MDF er det desidert beste og vil gi et mye bedre resultat når jeg er ferdig - så må jeg vel betale litt eksra... Har det derimot lite å si når jeg dobbler tykkelsen ved å gå over til spon vil jeg heller gjøre det:-)

Hva sier dere?

Takker på forhånd!

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg alltid brukt MDF, med godt resultat. Det er et utrolig dødt, tungt og fast materialet, som det er relativt enkelt å lage en stiv kasse med. Det er også lett å bearbeide, og legge en fin finish på. At du til slutt får et bra pog stivt kabinett, er jo spesiellt viktig når det gjelder subwoofer.

Edit: dessuten vil jeg ikke si at MDF koster grasalt mye, du får det du betaler for. Får det jo også færdig oppskjert på f eks Maxbo

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det KimSan. Men tingen er at jeg skal bygge hele 7 suber. Spon kan jeg få gratis. Men MDF vil koste mange tusen kroner når det er snakk om hvor mye jeg trenger... Med 4 spon plater på 19mm bør det vel blir noe dødt?
    6 av subene skal kun ha spon/mdf i topp å bunn. (sonosuber) Mens den siste må bygges som en "normal" sub...
    Finish bryr jeg meg heller lite om... Skal bare være svart...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 sub'er?! Skal du ominrede asker kino? hmm.. det trengs forresten...

Får du limt sponen godt sammen lagvis, med avstivere, funker det sikkert bra, med tanke til at du får sponen gratis. Og nå da kan vi visst faktisk snakke om prisforskjell...

Høres nesten ut som at du skal ha sub-surround

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    7 sub'er?! Skal du ominrede asker kino? hmm.. det trengs forresten...

Får du limt sponen godt sammen lagvis, med avstivere, funker det sikkert bra, med tanke til at du får sponen gratis. Og nå da kan vi visst faktisk snakke om prisforskjell...

Høres nesten ut som at du skal ha sub-surround
    Off... ja - 7 suber:roll:..........:-D
    Kommer til å prøve med sub-surround faktisk. Samt kjøre 2 av de på LFE kanalen. Evt alle på LFE kanalen.
    1 senter sub som fyller ut de siste oktaver. Samt en sub til hver front og en sub til hver bakhøyttaler. Usikker på hvordan det blir. Men blir uten tvil moro å prøve:-D

Da økonomien er bånn i bøtta har jeg i grunn ikke noe valg mtp valg av material. Skal alle suber ha MDF blir jeg trolig ikke ferdig før om 2-3 måneder... Har nok av penger som må prioriteres andre plasser. Men ville høre om det lyd messig vil ha mye å si. For de skal jo tross alt spilles på! Å når jeg først skal bygge er det greit å bruke noe som funker.
    Satser på at litt ekstra spon kontra mdf veier sånn noen lunde opp for tappet jeg evt får ved og gå fra mdf til spon...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare litt nyskjerrig... hvilke elementer/evn forsterker skal du bruke? aktiv eller passiv? liter? konsept? sub-surround.. hmm.. morsomt er i allefall bra med DIY

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at god montering og gode avstivere vil gjøre sponveggene stive og fine!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror neppe noen ville klare å skille mellom spon og MDF i en lyttetest, forutsatt at begge er godt internt avstivet. Jeg klarte det ihvertfall ikke etter at jeg byttet ut min kasse i 22mm spon mot 22mm MDF.
    Bortkastet både tid, arbeid og penger spør du meg
    MDF er bedre når det gjelder finish, spon er enklere å skru.
    Begge trenger avstiving for å unngå resonanser.
    Spon har en resonansfrekvens under 20Hz, og da snakker vi om noe man kjenner bedre enn hører så sånn sett burde man vel kunne leve med det uansett.
    Og ja, det er stor prisforskjell på MDF og spon selv for oss som må betale for begge deler. For ditt vedkommende burde vel valget være greit, mener nå jeg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Bare litt nyskjerrig... hvilke elementer/evn forsterker skal du bruke? aktiv eller passiv? liter? konsept? sub-surround.. hmm.. morsomt er i allefall bra med DIY
    For øyeblikket har jeg kun det ene elementet i hus. Men de andre kommer neste helg.
    Elementene er som følge:
    1 stk svs ultra tv12
    MDF vs spon!-tv12topside1-jpg
    Eneste elementet jeg har i hus pr dag dato
    MDF vs spon!-svs-topp-jpg
    Så blir det 4 stk dB 500 12" fra TCSounds
    MDF vs spon!-db500-front-jpg
    Helt like svs 12.2 elementene...
    2 stk TC2000 15" elementer fra TCSounds
    MDF vs spon!-tc2-opp-jpg
    Har kjøpt inn en Behringer DEQ 2496 samt Berhinger ECM 8000 + en Behringer EP 1500.
    MDF vs spon!-behirnger-2-jpg
    Det trengs selfølgelig mye mer effekt...:???:
    Så 1 til av EP 1500 + en EP 2500 kommer trolig. Samt en sub forsterker til svs ultra elementet (usikker på hvilken...)
    Vet ikke om du kjenner til RuneW`s diy sonosuber, å tazzat`s sonosuber. Men TC2000 elementen vil bli brukt til å bygge noen identiske til RunW`s modeller. Så kommer 2 av dB500 elementene til å blir brukt til sonosuber ala tazzat sine. De 2 siste dB`ene vil bli brukt i en litt mindre lukket sonosub konstruksjon med sånn ca samme volum som svs SB12 er...
    SVS ultra elementet vil blir brukt i en identisk kasse som svs plus ultra suben rent volum messig. Men med en litt annen fasong.
    Ønsker du å følge med kan du ta en titt i tråden min som det er linket til i signaturen. For mer infor om RuneW`s suber (som er en vannvittig bra og utfyllende tråd!) les her: http://avforum.no/forum/diy-do-yourself/44602-tc-2000-sonosubs-endelig-ferdige.html

For mer info om tazzat`s suber, les her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ub-ferdig.html

Edit: Må bare føye til noe jeg synes er litt komisk:-) Jeg hadde tidliggere en svs pb plus/2. Som jo er et svært beist! Suben veide hele 64kg!! Elementen jeg får fra TCSounds veier det samme :-D + ultra elementet som veier opp mot 20kg! Bare elementene til sammen veier nesten 90kg... Gleder meg til og føle hva disse subene er i stand til å levere:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg tror neppe noen ville klare å skille mellom spon og MDF i en lyttetest, forutsatt at begge er godt internt avstivet. Jeg klarte det ihvertfall ikke etter at jeg byttet ut min kasse i 22mm spon mot 22mm MDF.
    Bortkastet både tid, arbeid og penger spør du meg
    MDF er bedre når det gjelder finish, spon er enklere å skru.
    Begge trenger avstiving for å unngå resonanser.
    Spon har en resonansfrekvens under 20Hz, og da snakker vi om noe man kjenner bedre enn hører så sånn sett burde man vel kunne leve med det uansett.
    Og ja, det er stor prisforskjell på MDF og spon selv for oss som må betale for begge deler. For ditt vedkommende burde vel valget være greit, mener nå jeg :-D
    Var betryggende å høre:-D

Takk for svar folkens!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle tatt noe av pengene du sparer på å ikke kjøpe MDF og kjøpe deg et bra hørselvern?

Dette ligner galskap satt i system, men jeg vil gjerne se det ferdige resultatet :-)

Tror også du får et like godt lydmessig resultat med spon, så lenge du passer på avstiving. Lykke til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var noen diskusjoner om mdf på hifisentralen. med konklusjon at kryssfiner er mye bedre. mdf er hardt, men synger kraftig med i visse frekvenser.. eller noe i den duren.

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det var noen diskusjoner om mdf på hifisentralen. med konklusjon at kryssfiner er mye bedre. mdf er hardt, men synger kraftig med i visse frekvenser.. eller noe i den duren.
    Stemmer nok det, men kryssfiner synger betydelig mer enn MDF. Kryssfiner synger derimot mye finere enn MDF og det er derfor mange bruker dette aktivt i høytalerkonstuksjonen.

Det har vært mange eksempler på "aktiv" bruk av kasse.... Snell, Rega osv..

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde att Mdf var ett dødt materiale, og att det derfor var det beste til bruk i høytaler konstruksjoner... Er det feil ?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er veldig hardt og stivt. I sub klarer du neppe å sette i gang resonanser.
    Hvis kassen skal spille mellomtone kan MDFen kombineres med et mykere materiale (Furuplater, spon m/m) for å få en ekstremt død og stiv konstruksjon. Glem selvfølgelig ikke dempemateriale.

Spør du om spon vs. MDF så kommer det litt an på.
    Hvis du har lavt budsjett og driter i finish og får gratis spon, så gå får all del for det.

Hvis du skal lage deg et par høyttalere og virkelig legge tid og penger i det, gå for MDF, og kanskje i kombinasjon med et mykt materiale.

Jeg kjører 30mm ask i mine neste, men kan ikke foreløbig si noe om egenskapene.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nett bygd ein PB12pluss/2 i 22mm spon. Brukte spon mest for at det var lagervare og billigt. Uansett nøgd med resultatet, så tviler på at det er noko reelt problem.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det burde vel gå bra å få en grei finish med spon og sparkel?

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jøss, men det krever mykje meir sparkling.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og myye arbeid...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange svar folkens!
    Jeg konkludere da alle svarene med at jeg går får spon kontra MDF - da jeg ikke bryr meg så mye om finish, kan dobble tykkelsen, og får det ganske billig
    Mega bra!:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •