DIY 12" Sub..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 12" Sub..?

Jeg har liggende et Pioneer TS-w1200c Element, som jeg hadde tenkt å lage en lukket subwoofer a. Men jeg finner ikke specs på nette så vet ikke hvor stor kassen skal være. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor stor kassen skal være..

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en bil-sub, sant?

lik som på bildet?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub til musikk eller film?
    Nedenfor ser du beregnet respon, for et element, uten rom-gain.
    Svart= Qtc 0,707 - 30 liter
    Rød= Qtc 0,5 - 100 liter

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KimSan ja det er en bil subb men skal ikke bruke subben i bilen. Den er litt anderledes enn dn på bilde.

Rom-Gain?
    Skal bruke subben mest til musikk men også til film. Så vist jeg skal lage en trykkabinett subwoofer burde kassen være 30L eller 100L??? Isåfall tror jeg at jeg går for rundt 100 L... 30L er litt lite

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant aldri TS-w1200c, men fant TS-w1201c, hvor det ble anbefalt 28,3 liter, med en frekvensrespons fra 15-2000 hz. Desverre fant jeg ikke noe datablad foreløpig

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg fant litt info på en side her så håper de kan vere til hjelp.:-D

Data på en pioneer sub - BilstereoForum

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant elementet inne på probox 2000 og slik ser det ut med ei kasse på 100l og eit bassrør med ø 10,3 og lengde på 27 då er frekvensen 28hz .

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    fant elementet inne på probox 2000 og slik ser det ut med ei kasse på 100l og eit bassrør med ø 10,3 og lengde på 27 då er frekvensen 28hz .
    Tror jeg går for Probox 2000 sitt eksempel. det så bra ut skal ha en bash 300 forsterker, så tror at det blir litt punch i denne subben.

Takk even Sundgot..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgensolvik
    Rom-Gain?
    Skal bruke subben mest til musikk men også til film. Så vist jeg skal lage en trykkabinett subwoofer burde kassen være 30L eller 100L??? Isåfall tror jeg at jeg går for rundt 100 L... 30L er litt lite
    Rom-gain, er hvordan rommet påvirker lyden, dvs at du får mer dypbass enn hva en simulering tilsier, men også at kurven vil bli (mye) mer ujevn.

Ikke så nøye med lyden, bare kassa er stor altså? Forøvrig helt motsatt av hva min samboer mener :-D

Men du har ombestemt deg, og vil gå for bassrefleks istedet altså?

Nedenfor ser du forskjellen mellom 100 liter lukket kasse og 100 liter bassrefleks. Bygger du bassrefleks, har du jo muligheten til å plugge røret når du spiller musikk, hvis bassen blir "buldrete".

Active
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg ombestemte meg, for jeg så i etter tid at jeg hadde rester fra et annet subprosjek jeg holde på med. s.feks. dempwatt, aeroporter osv. så jeg tenkte at jeg da heller kunne lage en bassrefleks sånn at jeg fikk brukt dette. Men det er jo sant som du sier at jeg kan jo bare plugge hullet vist bassen blir for buldrete til musikk....

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjett hva jeg fant i boden...

Etter litt rydding i boden til gamlingene fant jeg ett slikt element som diskutert ovenfor; Pioneer TS-W1200C. Dette stammer fra den tiden jeg drev og bygde bilstereo, og elementet er nytt i eske, men alt av papirer var borte.

Jeg har tenkt å lage en kasse til kinobruk, eventuelt at guttungen kan overta den etterhvert. Jeg har tilgang på aluminium på jobben, noen som har noen motsigelser mot å lage kassa av alu, så lenge veggene er "tykke" og avstivet godt nok?

Da jeg skal bruke den til film, tenkte jeg å lage en 4. ordens ventilert kasse. Nå er det noen år siden jeg holdt på med dette, så er det noen som kan komme med noen tall på de innvendige målene på kassa, og lengden og diameter på ventileringen? Den bør ikke være alt for stor... Om jeg får den ned til 30 Hz holder det, om det går? (Jeg har mulighet til å lage ventileringen lang, stor og rektangulær for å redusere portstøyen)

Jeg trenger også anbefalinger på forsterker. Det må være en som kan integreres i kassen, med justerbar low pass RCA inngang, LFE, volumkontroll og trinnløs fase. Ellers trenger jeg ikke noe mer på forsterkeren.

Det jeg vet om elementet; 12" og 4 Ohm. 200W nom. & 800W max.

På forhånd hjertelig takk.
    Mads

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •