Hjelp til å "åpne opp" senter HT (både billedlig og bokstavelig talt).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å "åpne opp" senter HT (både billedlig og bokstavelig talt).

Jeg har et anlegg nå som jeg er temmelig fornøyd med. Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med, er senteren, når jeg spiller film på et ganske 'realistisk' nivå.

Da blir lyden fra senteren 'trang' og innestengt - det blir på en måte gjenklang fra kassa (kasseresonans, vil jeg tro), særlig på stemmer.

Senteren er en lukket konstruksjon i motsetning til alle de andre høyttalerne, selv om de er fra samme merke og serie.

Vil jeg kunne forbedre lyden - få den til å 'åpne opp' og låte friere og uten gjenklang/kasseresonans - dersom jeg åpner den opp og legger inn mer dempemateriale? Eller eventuellt borer opp og gjør den om til bassrefleks? Regner med at sistnevnte er for viderekommende eventuellt, og jeg har vel egentlig ikke så lyst til å risikere å ødelegge den heller, men.

Tenkte kanskje noen her har peiling på hva jeg kunne forvente ville skje dersom jeg gjør noe av det ovenstående? Hva vil skje med lyden dersom jeg legger inn mer dempemateriale for eksempel? Vil det i det hele tatt kunne hjelpe på dette 'problemet'?

Kassa er ganske 'grunn' (20cm. dyp).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mer demping vil nok hjelpe ja. prøv å legg slik at ingen av innsiden på kassa er åpne.
    å gjøre om til bassrefleks tror jeg ikke har noe for seg uten å bygge ny kasse.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du har mulighet til å lime inn en avstiver eller 2, eller 3, eller 4?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Avstiver høres ikke så dumt ut; jeg får se hvordan det ser ut inni der fra før.

Men når det gjelder dempemateriale - hvordan vil det påvirke lyden? Vil det føre til at senteren også vil gå dypere, eller ikke så dypt? Vil den få en annen lydsignatur?

-Dersom lyden blir noe annerledes enn den er originalt er ikke dette noen krise i dette tilfelle, for når jeg kjører test-sveip for å sjekke surround nivåene, hører jeg lett at lyden ikke er lik i front og senter - selv om det altså er samme merke og samme serie.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

senter trøbbel

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Takk for svar. Avstiver høres ikke så dumt ut; jeg får se hvordan det ser ut inni der fra før.

Men når det gjelder dempemateriale - hvordan vil det påvirke lyden? Vil det føre til at senteren også vil gå dypere, eller ikke så dypt? Vil den få en annen lydsignatur?

-Dersom lyden blir noe annerledes enn den er originalt er ikke dette noen krise i dette tilfelle, for når jeg kjører test-sveip for å sjekke surround nivåene, hører jeg lett at lyden ikke er lik i front og senter - selv om det altså er samme merke og samme serie.

Prøv med mere dempemateriale, avstivere har vel ikke så mye for seg i og med att her er det ikke enorme lydtrykk som skal ut av kassa og bruke en bor fres og lage deg ett bassrefleks hull er også en mullighet, men her er altså muligheter, med dempemateriale får du ikke denne hullromlyden, se litt inni kassa og kle den med dempemateriale på sidene og bak,over elementene, tror du kommer til å oppleve en helt annen lyd..
    lykke til..

wolfer

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv gode erfaringer med både avstivere og dempemateriale. Hvis det er resonans i kassen, så kan asfaltplater sammen med dempewatt hjelpe deg ganske mye. Hvis du og kjenne vibrasjoner fra kabinettet kan du med fordel legge inn avstivere på disse plassene.

Prøv gjerne dette først, hvis du ikke oppnår det du vil kan du gjerne begynne å tenke på delefilteret (men nå kjenner jeg ikke delefiltrene i MA). Jeg fikke i hvertfall en mer åpen høytaler når jeg moddet delefilteret.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da har jeg tatt ut alle elementene og det originale dempematerialet ("skumgummi"-plater på ca. 2cm. tykkelse). Har nå tenkt å dekke veggene innvendig med asfaltmatter, legge tilbake det originale dempematerialet, og i tillegg legge inn litt enten Acousto-Q eller saueull.

-Men jeg la merke til en ting; mellomtone/bass elementene er jo magnetisk skjermet ved hjelp av kopper som dekker magnetene. Men disse koppene er heldekkende, og uten hull til ventilering. Vil det være en lydmessig fordel om jeg borrer et "luftehull" i midten av koppene? Eller vil dette endre egenskapene til elementene såpass mye fra hvordan de er originalt at det kan tenkes at de da ikke vil spille optimalt med det originale delefilteret?

Nå kan det jo også tenkes at det ikke er noe hull igjennom magneten og til spolen da, og i så fall ville det jo være liten vits i, men jeg får ikke sett etter dette da koppene sitter bom fast.

Volumet inne i kassa er like under 10 liter, forresten.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres veldig rart ut om fabrikken sette heldekkende kapper på et element med luftehull til spider... Dette er dog bare synsing fra min side.

Du vil nok bli kvitt mye av problemet med resonanser med asfaltplater/demping, men det er ikke sikkert senteren høres mer "åpen" ut i lydbildet av den grunn.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei - tror nok jeg begrenser meg til demping av kassa. Senteren er egentlig åpen nok i lyden vanligvis, men det er vel kun når jeg ser DVD på vanlig nivå at den høres noe 'hul' ut, spesiellt på dialog.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da har jeg tatt ut alle elementene og det originale dempematerialet ("skumgummi"-plater på ca. 2cm. tykkelse). Har nå tenkt å dekke veggene innvendig med asfaltmatter, legge tilbake det originale dempematerialet, og i tillegg legge inn litt enten Acousto-Q eller saueull.

-Men jeg la merke til en ting; mellomtone/bass elementene er jo magnetisk skjermet ved hjelp av kopper som dekker magnetene. Men disse koppene er heldekkende, og uten hull til ventilering. Vil det være en lydmessig fordel om jeg borrer et "luftehull" i midten av koppene? Eller vil dette endre egenskapene til elementene såpass mye fra hvordan de er originalt at det kan tenkes at de da ikke vil spille optimalt med det originale delefilteret?

Nå kan det jo også tenkes at det ikke er noe hull igjennom magneten og til spolen da, og i så fall ville det jo være liten vits i, men jeg får ikke sett etter dette da koppene sitter bom fast.

Hei..

Nei det må være slik, ikke begynne med slike inngrep, hadde oppe ett par Klipsh sp2 og dær var det kledd med dempemateriale bak og p¨å sidene, ganske så tettpakka, det jeg la merke til var att det var plass nedover i kassen slik att lyden ikke skulle bli hard og seff att elementet får nødvendig kjøling, noe som kan gjørest er å fylle fin sand nederst i kassen, alt etter hvor høyt bassrefleksporten er, altså hvor mye du kan fylle opp, funka faktisk..

lykke til

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvordan er senteren faset i forhold til hovedhøytallerne?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    hvordan er senteren faset i forhold til hovedhøytallerne?
    Ehm... nå henger jeg visst ikke helt med. Om den spiller i fase med frontene? Hvis det ikke er det du mener, spørs det om ikke dette er litt for teknisk for meg. ops:
    Hvordan finner jeg det i så fall ut?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •