Trenger hjelp til DIY sub...Ny forsterker er ankommet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 241
    Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til DIY sub...Ny forsterker er ankommet!

Jeg og to kompiser skal bygge en sub hver til sommeren.
    Så er det en del spørsmål ang. prosjektet.
    Valg av forsterker, element, kassestørrelse, lukket eller portet og en masse annet. Da tenkte jeg at dere kloke hoder her på avforum kunne hjelpe oss til å få et så bra resultat som mulig. Har tenkt å legge oss på en prisklasse under 6000kr pr/sub.

Planen for forsterkeren er ganske klar, tror det blir en OAudio 500w BASH
    forsterker.

Element: Har tittet litt på TC-Sounds DB-500 og noe fra Peerless.

Kasse: Skal bygges i 22mm MDF med dobbel baffel.

Kabel fra forsterker til element er allerede bestillt: Supra Classic 4.0

Design: Har i planene at det skal være lik en SVS PB12-Plus men hvis ikke dette designet blir bra lydmessig i henhold til element o.l så kan det forandres.

Finnish: Her er jeg usikker på hvordan man skal gjøre det. Tenkte på finér plater og ett eller annet for å få en ganske mørk brun farge eller pianolakk finnish.

Verktøy: Bare kom med tips til hva vi trenger. Det vi har til nå er håndoverfres, sirkelsag, borremaskin, stikksag, pussemaskin pluss vanlig verktøy

Håper på kommentarer og tips til hvordan dette skal gjøres. Vi er vel det man kan kalle nybegynnere.

Edit: Har kjøpt SVS 12.2 element og OAudio 500w BASH forsterker. Kassen skal være lik SVS PB12-Plus. Sort pianoblank lakk.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

Har du sjekket mitt bygg? det er i vertfall å anbefale.

den er kanskje stor, men du får det igjen på lyden da!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så ganske så stor ut ja. Kansje litt i største laget for meg men det gjør ikke noe at størrelsen blir litt stor. Tenker først og fremst på lyden.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Den så ganske så stor ut ja. Kansje litt i største laget for meg men det gjør ikke noe at størrelsen blir litt stor. Tenker først og fremst på lyden.
    He, he... Se din egen signatur du ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ja men man tenger ikke å ha så overdrevent stor sub heller da. Subben skal brukes i et tokanals oppsett så da trenger jeg en sub som er bra til musikk. Er det da bra med store kasser eller litt mindre? Lukket eller portet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben skal brukes i et tokanals oppsett så da trenger jeg en sub som er bra til musikk. Er det da bra med store kasser eller litt mindre? Lukket eller portet?
    Det kommer helt an på...
    Selv vil jeg tro at med Peerless elementet bør du ha lukket kasse, mens med dB500 elementet er det akuratt det samme. Mulig den vil fungere litt bedre til musikk om du bygger den i en lukket kasse. Kan kopiere svs sb12. Tror du vil få bra resultat da, hvertfall om det er hovedsaklig musikk suben skal brukes til.
    Skulle jeg hatt en dedikert musikk sub ville jeg gått for et Peerless 12" element med en slave bass. Er en av de det bedre subene jeg har hørt intregrert sammen med noen Klipsch høyttalere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slave...

Hvordan virker egentlig det der med slave? Har det for meg at det ikke er så bra. Blir bassen tregere eller noe sånt?

Subben skal kun brukes til musikk så den skal bygges slik at den blir best mulig til musikk. Ønsker ikke noe booooom booooom bass, men mer korrekt bass hvis dere forstår. Men det må være en del trykk i den og den burde klare å gå under 20Hz. Hvis subben er portet, får man ikke kraftigere og dypere bass da?

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har det!

Du kjøper ein subforsterker på 250w pluss.

Har ein kasse på ca 100l og stapper inn 2 stk Seas 13-05 basser. bass refleksrør...........kopier Dynabel S33 sine.

13-05 sitter i S33-en og har eit kammer på ca 50l og eit stk bassrefleksrør som eg ikkje husker spessen for. Da bare dobbler du allt, og stapper det i samme kassen.

Eg har eit slikt prosjekt på gang. Bare 2 stk :P

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan virker egentlig det der med slave? Har det for meg at det ikke er så bra. Blir bassen tregere eller noe sånt?

Subben skal kun brukes til musikk så den skal bygges slik at den blir best mulig til musikk. Ønsker ikke noe booooom booooom bass, men mer korrekt bass hvis dere forstår. Men det må være en del trykk i den og den burde klare å gå under 20Hz. Hvis subben er portet, får man ikke kraftigere og dypere bass da?
    Slave gir mulighet til å spille mer som et bassreflekskabinett uten en del av bakdelene, som pustelyder i rørene. Avstemmes til ønsket frekvens.

Eksempel: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ighlight=slave

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller jeg vil satse på ei bassreflex kasse istedenfor slave. Men hvordan blir det da med f.eks et element fra Peerless? Er de beregnet for ei stor kasse, lik de største modellene til SVS? Eller er det bedre å få tak i et DB500-element eller noe lignende? Hvor kan mane evt få tak i tre stykker før 22 juni?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TC-Sounds DB-500

Er det noen som vet om det blir noen flere powerbuy på DB-500?
    Det hadde vært veldig kjekt hvis det samtidig kunne bli et powerbuy på OAudio's Subforsterkere.

Er det PB12-Pluss sitt design som er best til DB-500, eller er det en bedre måte å forme kassen på for dette elementet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er i alle fall forslag til de fleste elementer som TC Sounds har, ink. DB-500:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...elementer.html

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken empty. Skal lese den...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerless X(X)LS elementene er vel i hovedsak best i lukket kasse, men har brukt min med Slave, noe jeg synes har funka bra. Iallefall godt at "Jens123" er enig i det. Beste måten der er å bygge med ett indre volum på ca. 45 l.
    Og en god og strømsterk forsterker. Peerless blir bla. ført av Eltek.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peerlesselementene tror jeg finnes i ulike utgaver, både 4 og 8 ohm, og også ulike varianter for lukket/bassrefleks.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Peerlesselementene tror jeg finnes i ulike utgaver, både 4 og 8 ohm, og også ulike varianter for lukket/bassrefleks.
    Stemmer forholdsvis godt det ja..
    En bilutgave også..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dobbel talaspole...

Har lest littegranne om subber nå og har funnet noe jeg lurte på.
    Trenger jeg et element med dobbel talespole hvis jeg skal bruke subben både til høyre og venstre kanal? tenkte å koble subben slik bildet under viser.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste subforsterkere er mono, selv om de har inngang for L og R. De summerer gjerne bare signalet.
    Fra forsterker til element er det da bare + og -, og du trenger dermed ikke flere talespoler.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik da på OAudio's forsterkere?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, OAudio sin BASH 500W har inngang med L og R som den summerer til et monosignal. Forsterkeren er tilpasset en last på 4 ohm, så da passer det best med et element med 4 ohm, eller du kan bruke f.eks. et med 2 talespoler på 2 ohm der du kobler disse i serie (4 ohm totalt).

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •