Trenger hjelp til DIY sub...Ny forsterker er ankommet! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 241
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    LANcorpse: Litt av hensikten med å dele på subwooferen er jo at effektforsterkeren slipper å jobbe med de nederste frekvensene og har mer "pust" igjen til resten av høyttalerne? Derfor man ofte setter HT til small i et surroundoppsett og lar subben jobbe med det den kan. Tror ikke delefilteret i subben er så bratt at du får en veldig brå overgang allikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok vel utgangspunkt i mitt oppsett og der har ihvertfall ikke effektforsterkeren noen pusteproblemer så det er ikke tema for meg. Jeg mener at effektforsterkeren skal være ganske svak for at det lydmessig skal kunne forsvares å sende signalet gjennom femkroners-delefilteret i sub-forsterkeren.

Men dette er altså etter mine erfaringer, så hvis ditt oppsett låter bedre sånn så er jo det fint, men prøv begge deler ihvertfall Mine ht har ihvertfall et punch ved 50-60 hz som subben ikke matcher, selv om den gir mer volum. Har nå subben satt til å hjelpe til fra 60 hz og ned.

Edit: I surroundoppsett er det vanlig at både ht og receiver er underdimensjonert, av hensyn til pris, men bruker man der effektforsterkere og har ht som kan spille det de skal spille så setter man dem til large. I et DD eller DTS lydspor er jo sub-kanalen en egen kanal samtidig som det finnes dedikert materiale dypt under standard delefrekvenser i receivere på 60-80 hz for hver av de andre kanalene som skal spilles på den enkelte kanalen for å få effekten produsentene har intensjon om, istedet for at all bassen blir reprodusert av subwooferen.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart at man skal prøve begge deler!
    Finnes ingen fasit på hva som er best i det bestemte rommet med det utstyret.
    Selv bruker jeg ikke sub på musikk, da jeg har problemer med at jeg lokaliserer lydtrykket veldig godt og får helt paranoia hvis bassen kommer fra siden eller bakfra (les: litt sær). Har ikke plass til subben mellom høyttalerne, så da lar jeg den være. Høyttalerne spiller godt ned til rundt 25Hz så det er ikke noe problem.

Mik92: Rommet ditt er VELDIG likt mitt, så jeg på profilen din.
    Med litt demping kan du få en utrolig holografi i loftstua di. Ta en kikk i tråden min hvor det står litt om oppbygging av kino i loftstue med skråtak.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LAN:
    spørsmålet er ikke bare om at frontene får mere gain, mindre pusteproblemer osv. Men, klarere oppover generelt sett. Ser mange som er mostandere av en slik kobling. Mye pga. ekstra kabler, koblingspunkter osv. Litt morsomt at ingen reagerte da Isen sa at å kjøre ett signal gjennom 10 sukkerbiter ikke ville påvirke lydsinalet.
    Mener det er den rimeligste veien til god lyd, og ikke minst: mye av den! Fordi det er som Mor10 så riktig skriver: man lar en middelklasseforsterker ta seg av det området den takler best: fra bass (-dypbass) og oppover. Dette er det største problemet hos de fleste. At man må enten kjøpe en effekt med solid strømforsyning for å få god bassgjengivelse, men det går på bekostning av lyden oppover. Eller en strømsvak med diskrè komponenter, men som mangler kreftene til å få en god bassgjengivelse. Skal man få i pose og sekk her og få en tilnærmet fullfrevens gjengivelse, så må man ett stykke opp i pris. Det som er så bra med å filtrere bort dypbassen før effekten er at den da vil få en helt annen utnyttingav kreftene om jeg mener også er positivt for lydkvaliteten. Siden dypbass som regel suger effekten tom for strøm, så vil en filtrering ved 80-100hz også bety at du kan spille høyere på frontene enn før. Det erfarte jeg hos meg hvor jeg fikk antydning til dotter i ørene etter 10min, med høyt volum. Men, med usedvanlig lav forvrengning!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pusteproblemer/tapt klarhet oppover i frekvensene er jo som du sier et resultat av de samme faktorene, for lite strøm av kvalitet fra forsterkerens side. Jeg sier ikke at kablene eller koblingspunktene gjør noe som helst, utenom å koste penger, men delefilteret som sitter på kretskortet i en vanlig plate-forsterker på subwoofere har jeg lite tiltro til, samt at når jeg da heller ikke opplever noe løft i lyden i mitt oppsett ved å koble slik så lar jeg heller signalet gå uberørt fra forforsterker til effektforsterker. Mine høyttalere er ikke så kravstore på strømmen i bass-området, men kan nok skjønne at enkelte høyttalere krever så mye i det området at man må fordele oppgavene litt.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bestillt

Nå har jeg bestillt signalkabel og radioshack hos lsound.
    Noen som vet sånn ca leveringstid? Bor i midt-troms.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vibrasjoner

Jeg kom til å tenke på hvordan det blir med vibrasjoner i dvd spilleren når subben blir såpass nært. Blir det veldig mye eller er det ikke merkbarrt? Jeg bruker en Denon DVD-1710, ikke akkurat den beste men den får duge til jeg har skaffet meg penger. Nå har jeg den stående på en sånn sak som var i eska til forforsterkern min, ikke isopor. Oså har jeg to metall pater oppå spillern, veier kanskje ett kilo til sammen.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe vibrasjoner må du regne med...
    Har du noe å ha under?
    gummiføtter el?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk her så ser du hva jeg har under: http://avforum.no/minhifi/show.php/mik92 Det er en sånn som er i eskene når man kjøper elektronikk. Beskyttelses sak, forstår du?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja...
    Kan ikke se noen grunn for at det ikke skulle fungere;-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    31.08.07 kl. 15.45 ble pakken fra lsound innlevert på postterminalen i kristiansand, så da burde den komme i morgen eller tirsadg.

Elektrikkeren sa at han skulle prøve å ha forsterkeren ferdig til tirsdag.

Når jeg skal bestemme delefrekvensen, skal jeg først måle med radioshacken hvor høyttalerne begynner å rulle av så setter jeg delefrekvensen på litt over der avrullingen skjer?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg virkelig å lure på hva posten styrer med.
    Pakken er bare kommet til Oslo. Den ble innlevert på postkontoret i arendal 30 august, nå er det den 3 september.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en helg i mellom der da.. I tillegg til at posten ikke akkurat er kjent fpr å få ut fingeren først...... Den ventetiden er rett og slett vond

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postgangen i helgene er sjelden så utrolig mye å rope hurra for...
    Men om jeg ikke at så aaaaltfor mye feil så er den på tur nordover. Antakeligvis i Trondheim, Bodø... så hos deg
    Vi venter i spenning

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prata med elektrikkern nå og han får den ikke til å virke:-(

Jeg har en PA-forsterker som jeg kan bruke, men går det ann å koble ut delefilter og phase tingene i BASHen for å bruke med PA-forsterkeren?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet noe?
    Eller skjønte dere ikke hva jeg spurte om?
    Altså, at jeg bruker PA-forstekern til å lage effekt så blir BASHen som en forforsterker.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ett aktivt delefilter?
    Klart det går an hvis du finner signallederen til effektdelen!
    Noen som kan hjelpe med tegninga til Bash'en og evt. litt assistanse så han kommer trygt i mål?
    edit: Fant oaudioinfo@oaudio.com send mail om problemet og spør om de evt kan sende deg tegninga til printet til kontrolldelen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Som ett aktivt delefilter?
    Klart det går an hvis du finner signallederen til effektdelen!
    Noen som kan hjelpe med tegninga til Bash'en og evt. litt assistanse så han kommer trygt i mål?
    edit: Fant oaudioinfo@oaudio.com send mail om problemet og spør om de evt kan sende deg tegninga til printet til kontrolldelen?
    Må jeg skrive mailen på engelsk? Hvis det er tilfelle, er det noen her som gidder å skrive det for meg? Er ikke akkurat den beste når det gjelder engels.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert utbrodere noe til deg hvis ønskelig...
    Bare send PM

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan sikkert utbrodere noe til deg hvis ønskelig...
    Bare send PM

Snillheten selv du Andreas..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •