Trenger hjelp til DIY sub...Ny forsterker er ankommet! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 241
    Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Testa den en del i dag. Se nedenfor hva som skjedde.

Helt sykt, glasset på lampa i etasjen under datt ned:-? .

Her er resultatet til nå.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer Cyrus the virus sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Super sub?

Flott med DIY prosjekter:-D MEN husk for all del hørselVErn når du bruker motorsag - Freser - mm...

Hørselen er JO det viktigste for oss AVfan

Lykke til..

Mvh
    Cyrus

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som subben din funker:-D

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pussing...

Kom hjem fra ferie natt til i dag.
    Har pusset litt på kassa i dag og skal fortsette i morgen, regner med at jeg kan begynne å grunne litt også. så da kommer det litt bilder i morgen. Skal også prøve å få spurt den lokale elektrikkern om han klarer å fikse forsterkern, surt at den ble ødelagt, men gleder meg veldig til den er oppe å går:-D
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunning og lakking...

Noen her som har noen tips for å få best mulig resultat med lakkingen? (Sort pianolakk) Bruker blank svart og klarlakk type sprayboks.
    Skal til silsand (der jobbinga foregår) i morgen så svar burde komme ganske raskt. Skal være der til lørdag så man her ikke allverdens med tid. Skal grunne også, så hvis det er noen spesielle triks man burde bruke så kom med dem. Er veldig takknemlig for hjelpen fra dere her på avforum:-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Du vil trenge MANGE lakkbokser!
    2. Spon svelger lakk, sparkel gjør det ikke, så det vil mao bli store forskjeller mellom der du har sparklet og ikke.
    3. Kjøp noen bokser med sprøytesparkel, og sprøyte ihvertfall alle synlige sider. Denne tørker fort og tåler litt tykkelse uten at den renner.
    4. Våtslip med 300-400 korning smergelpapir og gjenta pkt 3 og 4 til du får helt glatt overflate uten porer
    5. Rengjør nøye, og sprøyte med grunning
    6. Våtslipp med 400 smergelpapir
    7. Rengjør igjen og sprøyte så svart lakk, bruk øynene godt og se at alle flater blir våte av lakk og jevne. OBS Beveg lakkboksen hele tiden, ellers får du renning.
    8. Vent noen minutter og gjenta pkt 7, til du er fornøyd (eller tom for lakk)
    9. Våtslip lett, med 400-800 smergelpapir. OBS Vær forsiktig med kanter/hjørner.
    10. Etter nok en rengjøring tar du på klarlakken etter samme prosedyre.

Etter at klarlakken har herdet noen dager, kan du polere opp glansen tilslutt hvis du synes den ble litt matt i overflaten

Mye av hemmeligheten ved lakkering med boks, er å ta seg råd til mange nok bokser og mestre lakkering "vått i vått" uten renning. Finish avhenger stort sett av rengjøring og et nøye utført grunnarbeid.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

subforsterker

Fant ut at jeg hadde satt sikringen feil i subforsterkeren.
    Satte den rikitig i nå, men da går sikringen med en gang jeg slår på. prøvd med 2 sikringer allerede.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her kommer bildene

Det ble ikke det beste resultatet ang lakkingen, men det duger.
    Har nå sendt inn forsterkeren til den lokale elektrikkern så da får jeg bare vente å se.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subkabel...

Okei, nå må jeg være sikker før jeg gjør et feilkjøp.
    Forsterkeren er på rep, og den er ferdig i slutten av neste uke, så da trenger jeg en kabel mellom forforsterkeren og subben. Skal det da være to kabler, altså en til left og en til right fra forforsterkeren for å få stereolyd? Er ihvertfall slik jeg har forstått det. Og i så tilfelle, burde jeg kjøpe to kabler beregnet for subwoofer eller en vanlig stereo signalkabel? Jeg trenger omtrent 2-2,5 meter med kabel.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken receiver/forsterker har du da? Hvilke utganger er det ut fra denne?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en vincent sa-31. Det er to sett preout, så jeg bruker det ene settet til effektforsterkeren, da kan jeg vel bruke det andre settet til subwooferen?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett råd?
    -Sett subben inn mellom Canton og anlegget.
    -kjør noen litt lange signal kabler fra pre-sub.
    -kjør tilsvarende kabler tilbake til effekten
    -sett delinga på Bash'n til 80hz.
    Oooog.. Kjør!!
    Du vil antakeligvis kunne spille enda høyere enn før, bedre lydkvalitet og bedre overgang mellom sub og ht'ene!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da tenkt å kjøpe 2x1meter Better Cables Silver Serpent Sub og en radioshack hos lsound. Da kan jeg bruke silver serpent mellom forforsterkeren og suben også kan jeg bruke qed kabelen jeg nå har mellom for og effektforsterker, mellom suben og effektforsterkeren. Blir dette bra? Eller må jeg ha 2x2meter silver serpent?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller denne Welcome to L-Sound! er noe å gå for. Bedre med en fullfrekvens til subben og ut siden det signalet som går til subben er det... Om du forstår? Dessuten.. Har litt mere tro på de pågrunn av Bulletplug'ene.

hvis du bruker en tråd på ca.80-85 cm og trekker fra pre-sub og sub-rotel, vil du få en indikasjon på hvor mye du trenger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lsound

Da blir altså min handleliste slik.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah..
    Så det holder med 1m?
    Håper du blir fornøyd! ...og hold meg oppdatert

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Qed kabelen min er 1 meter og jeg har prøvd å måle fra forforsterker til sub og fra sub til effektforsterker. iom at rommet ikke er breiere må suben stå såpass nært racket.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Qed kabelen min er 1 meter og jeg har prøvd å måle fra forforsterker til sub og fra sub til effektforsterker. iom at rommet ikke er breiere må suben stå såpass nært racket.
    The force is strong in you, my apprentice:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ett råd?
    -Sett subben inn mellom Canton og anlegget.
    -kjør noen litt lange signal kabler fra pre-sub.
    -kjør tilsvarende kabler tilbake til effekten
    -sett delinga på Bash'n til 80hz.
    Oooog.. Kjør!!
    Du vil antakeligvis kunne spille enda høyere enn før, bedre lydkvalitet og bedre overgang mellom sub og ht'ene!
    Litt vanskelig å forstå hva du mener da du blander begreper, du sier han skal koble den inn mellom ht og anlegget, dvs. på høynivå, det er isåfall no-no siden kondensatoren i et passivt delefilter vil undermine delefilteretet i ht og man får en resonansetopp, mens i neste setning nevner du signalkabler?!

Men slik jeg forstår det mener du han skal koble forforsterker - sub - effekt?
    Har isåfall noen innvendinger: Ekstra kabellengde har aldri vært en god ting. Det er ingen grunn til å koble slik når han har doble utganger på forforsterkeren. Med rett innstillt sub, altså god plassering, rett fase, nivå og delefrekvens får man den uhørbare overgangen mellom sub og ht som er ønskelig. Ved å dele slik du henviser vil ht få en unaturlig avrunding ved delefrekvensen og man får ikke noen sømløs overgang siden det er 110 % sikkert at subwooferen ikke har samme klangen ved 80 hz som ht.

Selv har jeg ht med -3db på 40hz og bruker en B&W ASW650. Har en Vincent/Sheng-Ya Sa-93 forforsterker og bruker hvert sett utganger til hhv. effektforsterker og sub. I mitt oppsett hører man fint lite av at det står en sub gjemt i hjørnet, og jeg ser da ingen grunn til at jeg skulle brukt penger på dyr signalkabel når jeg bare trenger 50 cm mellom forforsterker og effekt, og ikke ser noen grunn til å bruke like dyr kabel til sub.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir ihverfall å kjøpe radioshack og signalkabel hos lsound så får jeg prøve meg fram for å finne den beste løsningen.

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •