sub-bygg, med potensiell konefaktor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sub-bygg, med potensiell konefaktor?

I likhet med mange andre der ute har jeg funnet meg en kone som ikke "helt" deler min entusiasme for lyd og bilde. :-D Det er forsovidt aksept for god lyd, men det var dette med det visuelle....
    I tillegg så har jo det å få en kvinne i hus en konsekvens når det gjelder økonomiske disposisjoner :evil: :-)
    Så deri ligger problematikken. jeg må ha meg en "rimelig" sub som konen kan leve med, og som lyder bra/godt.
    nå liker jeg å fundere på konstruksjoner og er levende entusiastisk over egne ideer... men det kan jo skorte på den vitenskapelige kunskapen da.
    Vedlegg 19768
    Jeg har i hvertfall latt meg rive med, og tegnet en liten lekker kube på 40 X 40 x 40
    og har fyllt den med 4 x 6,5' element og ett 8'. inspirert av dipolantennens spredemønster blir konstruksjonen en merkelig form for 4de ordens bånd pass.Vedlegg 19769
    den indre kassen har et volum nå på 8.6 liter mens den fremre på 13.8. tenkte å lage kassen i 21mm mdf.
    har forsøkt å sette opp en kalkulasjon i winisd. men aner jo ikke hva resultatet betyr ops:
    Vedlegg 19772
    Så jeg lurer på om det er noen vise menn der ute som kan forbarme seg over meg og si meg om dette vil fungere, evt hvordan det kan fås til å fungere.
    Vedlegg 19770
    hvis man tar å kjører 2 delefilter og deler frekvensene mellom 6, 5 og 8 tommerene. vil da 6.5 tommerene være passive til 8'erens frekvenser og motsatt? og hva vil konsekvensen av det være ?
    Vedlegg 19771
    hvis den skal gjøres aktiv, bør det være 2 forsterkere?eller flere? delefilter, aktive eller passive?
    noen som har tanker om subbens spredemønster?
    Vedlegg 19773
    Håper at noen av dere guruer der ute orker å hjelpe en forvirret amatør :-)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Er nå bare amatør selv, men har kanksje noen konstruktive kommentarer )

Først... WAF(konefaktor) er vel mye snakk om størrelse. En 40x40x40cm er jo en koselig kassestørrelse for en mengde 12 tommere. Og 4x6.5" + 1x8" som har ytelse til å fungere som en "sub" koster fort mye mer enn hva en enkelt god 12" gjør (?)

Ellers er det jo alltid kult å tenke nytt, gjøre noe anderledes. Men.. du utnytter ikke plassen i kassen særlig mye. For å kunne bruke den som båndpasskasse må du ha en form for port, "krysset" ditt er jo bare nå en åpning, det må gå innover i kassen på et vis. Kammeret bak 6,5"erene er også veldig lite. Syns også du gjør det veldig avangsert med både 6,5"ere og 8". Med bakgrunn i elementene benyttet her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ye-bilder.html
    , kunne du delt kassen invendig opp i 4 kammer på rundt 14-15liter hver og kanskje hatt bassrefleks rør på baksiden av hvert kammer, og hatt et slikt "kryss"hull forran som har areal likt 4x6.5"... Har lagd en liten tegning jeg også for å illustrere (ting er ikke helt i målestokk). Da får du ikke en særlig kompakt sub, men en kul sub som spiller bra dypt til å bestå av 6,5tommere. (4stk slike 6,5" i en lav kasse som kan plasseres under sofaen skårer rimelig høyt på WAF'en.)

Hva delefilter angår så bør du kjøre aktivt ved slike lave frekvenser. Kjører du 4 like element slipper du unna med en forsterker, med to forskjellige typer element, og flere delefrekvenser så blir det mye styr.

EDIT: The Boogieman - Speaker Building Project at Parts Express <- Høy WAF.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for inspillet, har hentet ned siden til the Boogieman, og skal studere den. Tror ikke at det designet passer i vår stue. men det er aspekter ved den som jeg må tenke over. har en ganske bratt læringskurve på gang her :-)

:-D

Noen andre som har inspill..
    kan noen sitere/linke til sider som har mere info om feks. kassevolum/frekvensavstemming, og elementstørrelse?

firkantet eller avrundet kasse.. har det noe å si for resonansen i kassen?

:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •