Diy Dac -ferdig !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diy Dac -ferdig !

Jeg lurer på om jeg skal bestille meg dette "Monica DAC kit" fra diyparadise.

Er det noen som har erfaring med denne ? (og om det eventuelt blir bedre enn dac'en i Marantz SR-4500 / DV-6500).

Finnes det andre gode Diy dac'er der ute ? (Jeg vet Audionote har, men de er ganske mye dyrere)

Setter pris på all hjelp

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DDDAC 2000

Frode

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så kjekk ut den ja

har noen andre hørt om denne ?

Er det evt andre, og er det noen som har erfaring med eksterne dac'er i forhold til de som sitter i reciveren ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere på Hifisentralen som har bygd denne dacen, noen med anlegg til flerfoldige hundretusen kroner. Det er jo mullig å begynne med den billigst utgaven, for så å bygge på med flere tårn senere.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva betyr det at den er "non-oversamling"?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monica var ifølge en på sentralen bedre enn EC sin dac til 10k. altså et rimelig sikkert kjøp, selv om uttallelsen skulle være litt overdrevet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres litt betekelig ut at en DAC til 90 dollar (riktignok uten kabinett, interkabling og powersupply) skulle være bedre enn EC sin. Men igjen til 90 dollar tror jeg den kan være verdt et forsøk, ikke så mye å tape sånn sett.

Ellers så virket og den DDDAC'en interessant.

Når det gjelder non-oversampling så fant jeg denne tekniske forklaringen.

Ellers så leste jeg at noen hadde hatt gode erfaringer med å tilkoble SMPS (switched mode power supply) til "Monica". Prøvde å finne noen på nett som var beregnet for innebygging i kabinett, uten det helt store hellet. Noen som vet om noen greie SMPS ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.kompotek.no - nettbutikken med det meste har et godt utvalg av strømforsyninger.

Frode

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har meg og hansist (her på forumet) endelig fått somlet oss til å bygget ferdig Dac'en. Det tok litt tid fra planlegging og bestilling av deler, til ferdigstillelse, men nå kan vi endelig nyte Monica i fulle (musikalske) drag...

Valget falt altså på å ta utgangspunkt i DIYparadise sin Monica DAC. Dette etter å ha lånt og testet. Da denne Dac'en har litt lavt utgangsnivå, valgte vi også å bestille med et gain-stage fra samme sjappa. Fikk til slutt og bestemt oss for Power Supply og trafo. Var lenge inne på tanken å bare bruke en Mascot SMPS jeg hadde liggende, men fant ut å heller gå for en godt dimensjonert trafo sammen med en bra psu.

I signalveien har vi brukt sølvkable fra Mundorf og terminaler fra WBT

Får å unngå en haug med skruer som stikker ut på undersiden av kabinettet, laget vi til en aluminiumsplate i bunn av det orginale kabinettet (genialt Hansist!). Etter noen dager med litt metallarbeid, lodding, unger på fanget og kalde middager, er endelig resultatet her. Har akkurat begynnt testingen, men så langt er resultatet meget bra.

Jeg kjører denne i kombinasjon med en DIY rør-pre (som også venter på oppgraderinger og ansiktsløftning), og en Marantz DV-6500. Resultatet syntes jeg har blitt overraskende bra. Denne boksen spiller helt fantastisk. Mye mer åpent lydbilde, dynamikken kommer tydeligere frem. tidligere sleit jeg med litt kvass diskant i mine modda Concept 6'er. Detter er tilnærmet borte.

Denne Dac'en kan anbefales på det varmeste, en fantastisk skapning som nok sikkert kan konkurere med Dac'en som koster ganske mange flere lapper (ja det er spekulasjon)

Skal forsette testing . Legger ved noen bilder jeg har så langt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, men er det så lurt å jorde senterbolten i trafoen?
    Et sitat jeg fant:

Caution-If you choose to apply your own mounting solution, remember that it is important that our transformer be mounted in such a way that the mounting screw and the metal chassis will not form a closed loop through the center and thereby create a shorted turn on the transformer.
    Frode

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har for så vidt et poeng, metallplaten som trafoen sitter på er jo jordet uansett. Det gjør kanskje at jordingen til senterbolten gjerne er overfløding, var for å få mest mulig jordingspotensial, da jeg har ganske dårlig jord i huset.

Må måle litt mer. Takk for tipset !

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Du har for så vidt et poeng, metallplaten som trafoen sitter på er jo jordet uansett. Det gjør kanskje at jordingen til senterbolten gjerne er overfløding, var for å få mest mulig jordingspotensial, da jeg har ganske dårlig jord i huset.

Må måle litt mer. Takk for tipset !

Joda, men når du tar en ledning fra toppen av trafoen og ned til plata lager du en loop, hvis du absolutt skal ha den ledningen, som forøvrig er helt unødvendig, så ta den fra bunn på trafoen.Da lager du ingen ekstra krets/loop.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg tenkte på ja. å bare fjerne den eventuelt.

Ellers blir jeg bare mer og mer imponert over lyden i den.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vanskelig er det å lage en slik for folk som ikke har satt sine ben i en loddebolt? Fulgte det med instruksjoner med god beskrivelse? Hvor mye kom det på totalt?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vanskelig å bygge, men du bør gjerne ha litt trening med loddebolten før du setter i gang. Dac modulen kan du kjøpe ferdig loddet og testet sammen med gain-stage. Powersupply kjøpte vi og som ferdig modul. Det ligger gode beskrivelse på alle de komponentene jeg kjøpte på nettsidene til leveradøren

Hvis du vil ha minimalt med arbeid, så det eneste du trenger å gjøre er litt metallarbeid med kabinettet i forbindelse med saging og borring. og lodde ledninger fra inn og utgangsterminaler til dac og gain-stage. På powersupply er det skruterminaler.

Totalt med alle deler, ledninger, kabinett og terminaler har den kommet på ca 2500 kr. Lydmessig får en mer igjen for pengene dersom en bygger ting selv. Det koster med produksjon, distribusjon og garantier osv.

noen linker:
    Monica DIY DAC og gain-stage
    PSU, trafo, kabinett
    Terminaler og internkabling kjøpte jeg fra Eltek

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info hackpacker! Jeg får ta å lese litt mer om emnet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger bare en liten advarsel med : Når en først har begynnt med DIY blir en hekta .

Glemte forresten å nevnt at som effekttrinn bruker jeg Atoll AM 100. Denne er ganske livelig, noe som gjør komboen med dac'en og rør-preen ypperlig. Lyden i dac'en heller litt mot den varme, muligens litt dype klangen, men ikke for dypdt, bare herlig å lytte til .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •