Bygge ny høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Bygge ny høyttaler

Sitter og leker med tanken om å bygge meg nye høyttalere. Har jo stående et par F3/lyd kasser, men kunne kanskje tenkt meg å konstruere noe selv.
    Tenker da på en enkel konstruksjon, men ikke dermed sagt noe spesiellt billig budsjettgreier. Dette er kun på tankestadiet, så jeg kunne tenkt meg en "myldring" rundt dette, og fått konstruktive tilbakemeldinger fra dere fagfolk. Har selv forholdsvis lang møbel/innredningssnekker erfaring med fagbrev, så selve byggingen av kabinett ser jeg bare lyst på!
    Litt mer konkret så tenker jeg på enkle, men dønn stabile kabinetter, med 1 bass/mellomtone i 6,5"-8" størrelse, kanskje med ekstern diskant oppå kassen, ala B&W. Tenker da at det må være en forholdsvis grei jobb å beregne kassen, for f.eks. Eltek, hvis jeg bruker et Seas element. Kan jo bygge kassen med en skrå bak eller front side for å forhindre såkalte stående lydbølger innvendig. Huset til diskantelementet tenker jeg å lage i massiv mdf som formes og lakkes i pianolakk look. God intern kabling, og gode delefilter komponenter skal brukes, smat gode teminaler bak. Mulighet for biwiring/amping?? Kunne tenkt meg å finere selve kabinettet med eik.
    Det som jeg ikke har kontroll over, er beregning av delefilter samt avstemming av bass/mellomtone. Vil ha en høyttaler som går relativt dypt, samt en detaljert og avslappet diskant, og forventer at høyttaleren kan matche produkter i 10-15000 kroners klassen, selv om det er et relativt spørsmål.
    Bass/mellomtoner jeg har myst på:
    Seas H1224 L18RNX/P
    Seas H1192 CD22RN4X
    Seas H1208 L22RN4X/P
    Scan-Speak bassmellomtone 18W/8545K00
    Peerless v-line XT18WO09-08 - 6,5" bassmellomtone
    Diskant:
    Seas H0881 27TFFC
    Skulle gjerne hatt en diskant med liten chassis diameter, slik at selve "diskanthuset" ikke blir for stort.
    Dette er bare "mysing", så kom gjerne med forslag til både elementer, konstruksjon, delefilter, osv...

Håper spent på tilbakemeldinger om dette høres greit ut, eller om det er en liten utopi mht god lyd.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt om flere konstruerer selv!

Kabinettet får du nok ikke problemer med skjønner jeg, og beregning av dette mtp bassavstemning er heller ikke noe problem. Du finner greie gratisprogrammer for dette på nettet, og mange her på forumet kan hjelpe deg.
    Ideen om frittstående diskant tror jeg du burde slå fra deg, mange amatører har forsøkt dette, og gitt opp (meg selv inklusive).
    Når du nevner dypbass, så er ikke en ren to-veis det beste, ikke hvis du ønsker en grei følsomhet i tilleg ihvertfall, dette pga baffelstep.
    Mitt gode tips der, er og gå for 2 1/2 veis, hvor den nederste bassen tar seg av baffelstep, dette er også greit å få til i delefilteret.
    Som du nevner selv er delefilteret baugen for deg, som for de fleste av oss!
    Og ønsker du godlyd som matcher innvesteringene, og helst det dobble av den, kommer du ikke utenom måling av konstruksjonen.
    Impedanse, fase og frekvensrespons må måles i DINE kabinetter, når de er ferdige, før du kan konstruere et rett delefilter.
    Dermed står du igjen med tre valg; enten bygger du etter kjent oppskrift, eller du får noen til å måle dine, eller du investerer i måleutstyr selv.

PS! L-serien til Seas, altså de med aluminiumsmembran, gir ekstra store utfordringer i delefilterkonstruksjonen, noe som skremmer de fleste av oss amatører over på enklere elementer, med som oftest papp/papirmembran.

Se også min tråd om 3-veis DIY Seas her for noen tips underveis:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...lp-onskes.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager at jeg litt ble litt fraværende, da jeg har vært på hytta!
    Forstår det sånn at det ligger noen utfordringer fremfor meg. Lurer jo først og fremst på hva som menes med baffelstep?? Hva er det som gjør en frittstående diskant så utfordrende? Tenkte at det ville vært gunstig å skille den fra kabinettet da den ikke er avhengig av noen kasse, og på den måten slippe et ekstra hull m.m., eller tar jeg feil her. Har utformingen på det frittstående huset noe å si for spredningen fremover? Tenkte bare helt enkelt(kanskje for enkelt:-)) at en slik diskant gjorde en god jobb bare delefilteret var rett beregnet, med gode komponenter.
    At det finnes gratisprogrammer på nett høres jo fint ut, men hvordan er de å bruke for en amatør?
    Hvis det er sånn at kabinettene må måles, går det an å eks. sende de inn for å få gjort det? hvem gjør evt. det, og er det dyrt? Blir ikke å investere i måleutstyr, med mindre det ikke koster allverden...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baffelstep forekommer når bølgelengden blir lengre enn bredden på baffelen (høyttalerfronten). Dermed forsvinner refleksjonene fra baffelen, lyden spres på siden av høyttaleren og bakover, og responsen fremover i rommet faller med 4-6dB. For å kompansere for dette i en 2-veis høyttaler må hele frekvensområdet over denne frekvensen dempes tilsvarende, noe som igjen betyr lavere følsomhet. I stedet kan man bygge 2 1/2 veis, og la den nedre bassen ta seg av frekvensene fra baffelstep og nedover.

Frittstående diskant er vanskelig fordi når man da simulerer og konstruerer et delefilter som gir bra frekvensrespons on-axis, vil i praksis låte dårlig, idet spredningen på diskanten blir så mye større enn på mellomtone og bass. Man vil mao få store problemer med refleksjoner fra tak og vegger etc.

Det enkleste og billigste hva måling angår, er hvis noen her på forumet som har måleutstyr, bor i nærheten av deg, og er villig til å hjelpe deg med dette.
    Ellers er det ikke all verden man trenger av måleutstyr egentlig, en målemikrofon, en mikser el som kan levere phantom spenning til mikrofonen, og et greit lydkort. I tillegg evnt lisens på programvare, hvis man ikke er fornøyd med f.eks Speaker Workshop som er et gratisprogram.
    Integrerte lydkort i stasjonære og bærbare pc'er er som regel for dårlig, mens de fleste std dedikerte lydkort i stasjonære pc'er er gode nok.
    Jeg selv kjøpte en Behringer ECM8000 målemic (ca 600.-), og et M Audio USB eksternt lydkort, som har phantomspenning innebygget. (ca 1300.-)
    Eller man kan kjøpe en av de billigste mikserne fra Behringer f.eks hvis lydkortet du har er godt nok.

Erfaringsmessig kan jeg si at både det å lære nødvendig software, og måleteknikk, i tillegg til at det selv med målinger fortsatt ikke er noen enkel oppgave å lære delefilterenes hemmeligheter, er tidkrevende og til tider frustrerende
    Om tanken er å bygge et par høyttalere og aldri mer, anbefales det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for interessant svar. Har jo en bærbar pc, men ikke med lydkort av den karakter du nevner. Får jo et inntrykk av at det kommer til å koste mye tid og krefter på å drive å måle seg frem til et optimalt kabinett, samt at det krever en god del innsikt. Men interessant og lærerikt vil det nok uten tvil være. Hvis man skal satse på kjente konstruksjoner, så har jeg sett på kit fra Eltek og Seas (Seas oppgir ikke pris på nettsidene), og lurer på om det finnes andre kvalitetsleverandører av kit i norden? Synes forøvrig at bl.a. Seas Froy og Odin ser interessante ut. Noen som har adresser til gode DIY nettbutikker??

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo starte med HIFIKIT ELECTRONIC AB og Frequence

Ellers er jo mulighetene mange hvis du benytter en ferdig konstruksjon, selv om de ikke selges samlet i kit:

Se f.eks: Zaph|Audio og DIY Loudspeaker Projects

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si det finnes mye spennende en kan bygge via kit. HIFIKIT har jo mange aktuelle sett. Synes også at Seas har spennende konstruksjoner, bl.a. Froy og Odin, men de har ikke oppgitt pris... noen som kan uttaøle seg om disse settene??

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek leverer kit til Froy og Odin Eltek -> nettbutikk -> Andre høyttalere -> HiFi Byggesett.

Odin 11 200,-
    Froy 10 400,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •