Operasjon Kjøleskap (LLT)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Operasjon Kjøleskap (LLT)

Etter å ha solgt min precious SVS PB12U, så skulle jeg jo ha noe som var enda råere.. endte da opp med å bygge en Large Low Tuned (LLT, eller, EBS som det egenlig heter)... Valget falt på et Soundsplinter RLp-15" D2, i en 260liters kasse (netto), tunet til 15.5hz.

Det skulle jo vise seg å være totalt umulig å få kjøpt MDF som var tykkere enn 19mm her i området (kunne skaffe 30/22mm, - men det til en stiv pris, og opptil flere mnd ventetid) - så endte jeg opp med å kjøpe 2 x 19mm MDF plater hos Monter her i lokalområdet. Jeg gav dem et ark med mål osv, og det skulle ikke være noe problem å skjære opp de oppgitte målene (noe det desverre ble, så jeg måtte bruke en router (husker ikke hva det heter på norsk, hehe) og pussepapir for å få den lengden jeg skulle ha. UANSETT, HERE GOES:

En start!

Startet med å skru/lime 3 plater sammen. Så snudde vi hela greia rundt, og fikk på bunnplata:

A closer look:

Starten på et kjøleskap:

Avstiver: (Er den ikke flott? Hehe)

Et bilde av elementet: (Det ser forresten ikke så rått ut på bildet, er mye mer 'badass' når du ser first hand )

Noen bilder av 'helheten':

Passer elementet da mon tro?

Yeah, it fits!!

Litt demping må man jo ha:

- Det er forresten demping overalt, så og si (rundt røret, på alle veggene.. over/under.. bortsett fra på 'golvet' der røret står).. Men har ikke tatt bilde av det. Har også mer avstivere enn vist på bildene. Må jo også nevne at jeg storkoste meg med å feste dempingen.. da jeg brukte 2 tuber silikon.. halvparten lå vel igjen på armen og hendene mine... noe helsikes stress å få det 'skrubbet' bort etterpå. Hehe

Toppen av kassen:

-- Er forresten slik på andre enden av røret også, inni kassen

Her ser du det flotte kjøleskapet i all sin prakt:

Det gjenstår å lage en finish på den da. Har tenkt å ha en cherry finish, som matcher høytalerne mine (Klipsch RF5, cherry).

-Kjøleskapet blir drevet av en Behringer EP2500 (som er koblet til et aktivt delefilter av Behringer.. som igjen er koblet til surroundforsterkeren min).. bruker kun 1 kanal på EP'en for øyeblikket, så kjøleskapet blir matet med 750W (4ohm). Skal brokoble EP2500en, for å se om det har noe for seg med dobbeleffekt. (Folk flest mener det har null nada å si, da 750W er mer enn tilstrekkelig nok). Kassen er forresten ganske så stiv. Jeg kan sette en tom halvliter på kassen, og den vil ikke røre seg, selv om hele huset dirrer. Ett kronestykke derimot, rørte seg litt, når jeg guffet på.. Kassen er 100% tett.

Jeg syns det hele låter helt fantastisk bra, på både film og musikk. Det skal dog nevnes at jeg har en HSU MBM12 som er også koblet til.. Skal komme tilbake med litt mere 'inntrykk' og målinger senere.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow. Den ble jo innihælv*tes svær! Gleder meg til en in depth test av denne!

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt

Alltid morsomt å lese om andres prosjekter Får vi noen målinger snart?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven! Dette var stort! Har du planer om å forsenke elementet ned i kassen? Det ser jo penere ut. Vel, det er vel vanskelig å få et kjøleskap til å se pent ut? Kunne tenkt meg å sett en frekvensmåling av denne.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.. Hadde egentlig tenkt å kjøpe sånn ~0.5- 1cm finerplate, å bare lime på kassen, og så pusse/lakke den i cherry... Da vil det også se ut som elementet er noe senket. Men kanskje jeg stikker innom innnom en kjøkkendealer, å får kjøpt meg slik tynn finer man limer på. Får se Forresten, jeg syns det bare er stilig med en diger kasse. Smak&behag Om jeg får til en bra finish, så blir det good shit (for min del iallefall) Rundt sommertid har jeg forhåpentligvis en cherry sub, et nytt stereo/tv-rack i cherry, og en 50".. men får ta en ting om gangen.

Uansett.. Skal komme med litt målinger snart. Har tatt noen foreløpige da, eneste som er litt kjipt er at jeg har en 'dropp' i dB fra 30-50hz. Håper jeg kan ordne det med noen bassfeller eller noe slikt. Har et veldig teit rom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - velkommen i 260-liters-klubben ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok sin tid.. men har endelig fått finish på den lille tassen:

Noe smådill igjen (grill bl.a).. Men er fornøyd med resultatet selv. Ser iallefall bedre ut enn i "orginal MDF" hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ørnenebb finnish?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørnenebb? Det har jeg aldri hørt om (fant ingenting på google heller).. men om du hinter til om det er en eller annen kjip finish, så er svaret ja !

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ørnenebb kjip finnish? Det er det råeste avdetråeste man får. Har du ikke sett Futurama når de skal kjøpe "hoovercar"?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha..!

Nå er jeg faktisk en slik galning som glor så alt for mye på slike serier (Futurama, The Simpsons, Family Guy, American Dad, South Park) - men akkurat den episoden der av Futurama er det nok en god del år siden jeg har sett.. derfor jeg ikke tok den !

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det var Amy som skulle handle. Vi mye ser mye av det samme, har akkurat kjøpt de tre første sesongene av family guy. Kul serie det også, men ikke akkurat noen serie man bør se sammen med en treåring på fanget.

Kul sub forresten!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •