heihei. for en stund siden, i en av bel-trådene fant man ut at bel 2.0 kunne ha akkurat det samme delefilteret som bel 2.5. man trengte bare kutte ut 0.5 delen. jeg stillte da spørsmål til hvordan dette var mulig, men fikk ikke svar. og nå begynte eg igjen å tenke på dette, og irriterer meg grønn over at eg ikke finner noen løsning.

vanligvis er jo "0.5" elementet satt inn for å ta seg av det man taper på baffelstep, slik at man opprettholder sensitiviteten. Hvis man tok vekk dette elementet burde man jo implementere en såkalt baffelstep-compensation for å dempe lyden over en viss frekvens. Hvis man ikke gjør dette vil man normalt få lavere sensitivitet under denne visse frekvensen; avhengig av baffelstørrelse og form.

men såvidt eg har fått med meg har man ingen slik baffelstep-compensation på bel 2.0 og likevel skal den ha en bra lineær frekvenskurve, selv om den bruker samme filter som bel 2.5. så det man da naturligvis spør seg selv om er hvordan frekvensgangen til sistnevnte ser ut? logisk nok burde den vel være for høy i mellombass og bass, og 0.5 elementet overflødig. er det noen som har en måling av bel 2.5? eller en logisk forklaring på dette?