Audiovector fra F3/Lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiovector fra F3/Lyd

Har kabinett stående som jeg byggde for snart 15 år siden. De er med skrå front og for 6,5" mellomtone og 6,5" bass, med diskant imellom - dere vet sikkert hvilken kasse jeg snakker om. De er SOLID bygget, men av sponplate, men allikavel tror jeg de er representabel den dag i dag mht kassekvalitet.
    Utfordringen/problemet mitt er å få tak i godt egnede elementer og delefilter til mitt aldrende prosjekt:-) noen som vet om noe bra saker som passer inn i denne konstruksjonen? Ellers så kunne det vært artig å høre om det er noen som har erfaringer/eier sånne høyttalere.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon som deg, har også kabinettene på loftet i påvente av de rette elementene. Men jeg mener at de er bygd i MSF, eller NRFB som det blekalt. Non Resonant Fiber Board.
    De er jo ganske tunge til å være såpass fysisk små som de egentlig er. Kjøpte mine fra Eltak husker jeg, skattepengene det året gikk til disse.

Mener jeg betalte ca. 8000,- inkl frakt for byggesettet, inkl. kabinettene.

Har tenkt å se om jeg finner noen Peerless element som kan passe, vil tro at det skal finnes noe der ute som passer.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å høre:-), jeg bygde de fra tegning som jeg bestillte (tror det var fra Eltek). Og tunge ble de ja, så jeg tror de er en god plattform, og de burde være et godt utgangspunkt for god lyd hvis bare man finner gode og egnede elementer og delefiltre. Hvilken overflate har du på dine kasser? mine er foreløpig kun grunnet, og jeg er litt i tvil om hvilken overflate jeg skal ha.

Er veldig takknemlig om du kan informere meg hvis du finner ut av dette med valg av komponenter... Håper andre også kan komme med innspill.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine kom ferdig lakket i det som ble kalt hvit pianolakk. Ville kanskje ikke valgt denne fargen i dag. Litt vanskelig å holde ren. Mulig de blir lakket om de blir tatt frem igjen. Det som skjedde med dem for noen år siden var at kantopphenget rett og slett smuldret bort. Har ingen planer for dem foreløpig, men det er egentlig de første skikelige høyttalerne jeg hadde, de før det kunne vel stort sett bare spille høyt. (Egentlig kunne de vel ikke det heller)
    Hadde vært moro å høre dem på en litt mer moderne forsterker enn jeg hadde den gangen, de trenger nok noe krefter for å våkne helt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av disse var hysterisk lyse i klangen husker jeg.

Du kunne jo slenge inn noen Seas-elementer, men da spørs det om du ikke må tilpasse litt for å få hullene til å passe akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Element størrelsen er ikke noe problem, bortsett fra at det må jo være 6,5". Har ikke laget selve frontbaffelen enda, så selve tilpassingen/falsingen til elementene har jeg ikke gjort enda, bortsett fra til diskanten. Har jo mest lyst til å satse på kvalitet, gjerne med elementer som kan sparke litt uten at det skal gå på bekostning av noe annet:-). Har tenkt å regne ut volumet i kassen, som er todelt såvidt jeg husker (har de stående på hytta, så jeg skal sjekke), så er det vel ikke noe stort problem for fagflok å "regne" seg frem til passende elementer??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det øverste elementet tår i en lukket kasse, mens det nederste står i en bassreflekskasse. Jeg hadde noen Vifa elementer stående nederst en liten stund, men de øverste 6,5" gikk i oppløsning ikke lenge etter. Den passet relativt bra, men det var noe som ikke stemte helt.

Snickers: De var vel ikke akkurat kjent for den dypeste bassen, men jeg må si at jeg likte den godt dengang da. Ville nok ha hatt behov for en sub eller to i dag, hvis ikke en skikkelig forsterker hadde gjort litt med den biten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp overtatt et par F3/Lyd gulvstående, skrå front, 2-veis med Peerless 6,5" mellomtone/bass og en "vanlig" domediskant.
    Det står ganske lite på selve diskantelementet - jeg skrudde de ut og kikket på de. Diskanten er nemlig gåen i den ene høyttaleren, og jeg vil prøve å få tak i et erstatningselement.
    Hvordan er dette med impedans, motstand, delefilteret i forhold til hverandre..?
    Jeg kan vel ikke bare putte i et element som "passer"..?
    Hva slags kriterier etc er det som må "matche"?
    Kan jeg evt bytte ut begge elementene, vil de de være kompatible med delefilteret etc?
    Setter stoor pris på en ørliten innføring rundt dette..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med Eltek / Dynabel, de solgte disse som selvbygg i sin tid.
    Spør etter Øyvind eller Frode, de har vært der leeenge :-D
    Alltid hjelpsomme.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan på det varmeste anbefale 2-veis (MTM) med Vifa XT-25 og Peerless HDS 180 ... Låter fantastisk for min del...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips!
    Snakket med Dynabel/Frode, eller var det Øyvind...? :P
    En av de hadde slutta, men fikk masse flott info fra han som fortsatt var der.
    Da blir det nok et nytt komplett kit i gamle kabinettene.
    Blir moro å prøve faktisk, blir det nærmeste DIY jeg har vært..! hehe

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vil selge et par Audiovector f3?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander Vis post
    Noen som vil selge et par Audiovector f3?
    Hei! Kanskje litt sent men ja.. jeg kan selge deg et par.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har vel sikkert kjøpt dette for mer enn 5 år siden: )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •