DIY Forsterker (GainKloon) -Ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 167
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Forsterker (GainKloon) -Ferdig

Dette er en fortsettelse fra tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...anlegging.html

Planen er å lage en GreenKloon effektforsterker basert på LM3875T

Fleste av komponentene er hentet, og det er derfor klart til å lage to passende printkort.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en 2*24 V trafo. Det er 6 kabler inn/ut av trafoen. To gule, en grønn, en rød, en brun og en blå.

Hva er de forskjellige kablene til? (inn+-/ut+-/jording?(neppe))

Er det mulig å laste opp bilde dirrekte fra pc'en?

Newcomer oddball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være at det er mulig å hente ut en annen spenning i tillegg til 24v, feks 36v etc.... Ville ha funnet ut hva som er inn, og så målt på utgangene.... Usikker på dette, men,men

Edit:S nå at du har skrevet 2x24volts trafo, vel da er det 2xinn og 2x24vut + 2x24vut= 6 ledere

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Er det mulig å laste opp bilde dirrekte fra pc'en?

Gå på Galleri - last opp..

denne
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant beskrivelsen

Betyr "prikkene" pluss? (men kan riktig også måles senere)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prikken er bare en refferanse som sier hvor i viklingen du vil ha + spenning på likt. Det er jo vekselspenning du putter inn og får ut her! Bruker du f.eks bare en likeretterbro så tvinner du sammen Rød og Brun som blir til null punkt refferansen din. Dette punktet blir null fordi disse to ledningen hele tiden vil være i motfase.

Har du bestemt deg for hvordan du skal gjøre det med likeretting og kondensator bank?

Newcomer oddball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eeeeehhhhh Kimsan, det virker ikke som om du er så veldig stødig i elektroteknikk, men man lærer jo Så lenge du holder på med ac(vekselspenning) er det ikke + og - på samme måte som med dc(likespenning). På din trafo skal du ha 230v AC inn på primærsiden(primary) og da tar du ut 2x24v(fortsatt AC!!) på sekundærsiden. Dette må likerettes (lages dc) før du kan kjøre det inn på forsterkerkretsen. Det finnes ferdige likeretterbroer å få kjøpt, men om du har bestilt dette komponentvis kan du jo se om det ligger 4 kraftige dioder evnt. at disse er loddet på ett print.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en rekke måter å løse dette på. Her er noen eksempler..

Kompliserte med 2 likerettere og noen også med regulering:
    Building a Gainclone chip amp with snubberized PSU.

Veldig enkel med likeretter bro, (er også softstart i skjemaet, denne kan droppes)
    Project 115 - GainClone

Enkel, lik den jeg lagde, bygget opp av raske dioder og små avkoblings kondensatorer.
    GeenKloon Page 2

Leste når jeg bygget min en test hvor forskjellige dioder i PSU'en (Power Supply Unit/Strømforsyning) ble testet. Finner den ikke nå, men da mente forfatteren at kjappe "fast recovery" dioder som MUR820, MUR860 og liknende var best egnet til en stømforsyning med relativt beskjeden kondensatorbank.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt at jeg ikke er veldig stødig i elektronikk, noe av årsaken til at jeg prøver på noe forholdsvis billig. Riktignok er jeg fullt klar over hva ac(vekselspenning), og dc(likespenning) er for noe. Poeneget er at jeg for det meste har brukt ferdig "powersupply" med trafo og likeretter ferdig. Syntes jeg så at trafoen tok 230V ac inn, og 2*24 v dc ut, noe som i ettertid høres svært ulogisk ut om jeg bare tenker meg om. Da vet jeg selvfølgelig at det ikke finnes noe "pluss eller minus". Som du sa, man lærer.

Uansett, har deler til likeretteren til "gainkloonsiden". Kommer til å lage printkort i dag. Allikevel, det med "prikkene" var fint å få med seg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har uansett ønske om å lære mer om begreper og om hvordan forsterkere fungerer, etterhvert noe mer detaljert.

Har dere eksempler på evntuelle lærebøker og internettsider som kan hjelpe på veien?

Takk

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For sikkerhetens skyld. På de polare kondensatorene, så er "sort" minus, og "hvit" pluss?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er likeretteren (forhåpentligvis) ferdig.

Da er det bare å fortsette med forsterkermodulen...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint kort, men sånn det ser ut her så er DC + punktet lengst oppe til høyre? Er det tilfelle så er elektrolyttene plassert feil vei. Den hvite streken skal mot minus. Var også noen stusselige ledninger på den "kryss"broen din.. De bør være like tykke som ledningene på som kommer fra trafoen.

Har du sjekket opp om banene dine kommer til å takle strømtrekket?

(EDIT til innlegget mitt over: Hvit strek på tegningen er + på kondensatoren, Svart strek på tegningen er - på kondensatoren, ofte markert med en hvit strek!)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på om hvor lang tid det ville ta før du fant ut dette

Er særlig flaut da jeg blingsa selv etter at jeg forsikret meg om at jeg hadde forstått det riktig... (opp ned på kretskortet) minussiden er forresten i tillegg til den hvite stripen markert med fire minustegn.

Vel, etter tre sekunder sa det poff, noe som betydde at jeg hadde lagd en relativt god røykmaskin. vil forresten lyden på trafoen dempe seg noe etterhvert?

Har målt alle kretser på kortet, og de ser ut til å fungere uten problemer. Programet du anbefalte fungerte fint, forresten...

Det kjederligste er vel at må vente over helgen før jeg får tak i nye kondensatorer. De er i allefall billige...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et skikkelig bra prosjekt!
    Har selv et byggesett med LM3875 moduler, har bare ikke fått rota meg til å begynne på det.
    Bra å se at røykmaskina ikke har tatt motet ifra deg

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... blir endel slike ting Godt det var små kondensatorer.

Trafoduring er en merkelig ting, min lagde mer lyd i begynnelsen enn den gjør nå. Og da virket det som om lyden var forskjellig i intensitet mellom hver gang jeg skrudde den på. Skal ikke si noe sikkert, men kan kanskje anta at viklingene "setter seg" etter litt bruk. Du må også huske å sette inn sikringer en plass, min er dårlig sikret med bare en (husker ikke) amper sikring på 230V siden.. Dumt hvis noe dyrere skulle ryke!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vil du eventuellt anbefale å sette sikringer? mellom forsterkermodul og likeretter, og en mellom trafoen og strømnettet?

forrresten, når du nevnte om kretskortet vil tåle strømmen eller ikke. har du noe negativ erfaring med dette? Er det noen annen måte å finne dette ut enn å bare la det stå strøm på en stund? Om kabelen over "broen" er for stusselig får jeg vel sette ny større kabel, men om dette er et stort problem må jeg nok også vurdere kretskortet (3,81 mm er max)...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler og anbefaler, jeg ville ivertfall hatt en treg sikring på nettsiden og kanskje to kjappe på lavspenning siden (på grønn og blå) for å være ekstra sikker.

Om de tåler det.. ja si det, sitter ikke med noen tabeller eller noe som kan fungere som fasit. Men hvis du skal drive to chipper fra samme strømforsyning så vil du ha (avhening av trafo) et strømtrekk som topper seg på 5-6 A. Bare sånn ved "looken" så tror jeg det kan bli i knappeste laget, men det er bare på "gut-feelingen". Det verste som skjer er jo "bare" at du brenner av en bane akkuratt som en sikring, og at det kanskje kan begynne å brenne litt

Det kommer jo litt an på hvordan du bruker den også... spiller du moderat så er strømtrekker også moderat..

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •