DIY Forsterker (GainKloon) -Ferdig - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 167
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Finner ikke en eneste grunn til hvorfor man skulle man ønske å bruke mindre.? bortsett fra plass...
    Mindre = større ripple = grums i lyden og større spenningsfall ved bass-slag...

Vel, noen mener tydligvis at det lyder bedre med mindre kondensatorer. Jeg har fått mine anbefalinger fra Peter Daniel, som blant annet står bak Audiosector Patek. Han har ekspeimentert mye og foretrekke nå kretsen under. På lettdrevne høyttalere kutter han ut kondensatorene ved likeretterene. I originalen fra 47Labs er det vel 2x1500uF. Liten kondensatorbank er et typisk trekk i gaincloner.

Frode

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg to kondensatorer (10 000 uf, 100 v) og en strømbryter i posten. De var litt i største laget, men fikk de tilslutt på plass på printkortet.

Uansett, de hjalp betydelig på støyen. Støyen er nesten helt borte, bortsett av en svak susing (sagtenner). Er egentlig ikke helt fornøyd, men tror jeg kommer til å godta det, da en ikke hører det på normal avstand. Trafoen bråker foresten mer.

Da gjenstår det bare å lakkere kabinettet på nytt, da pianolakken fra biltema begynte å flasse av etter kun to uker, hjelper ikke å komme billig unna om det ikke funker...

Uansett, takk for all hjelp.:wink:

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *puste lettet ut*
    teorien fra GK er ikke helt glemt...

Ble det mere støy fra transformator pga kondensatorne.?

Merket du noe bedre/mere presise slag i bassen med større kondensatorer.?

Er disse gainkloon helt støyfrie å "perfekte".?
    Det er jo enkleste av det enkle av forsterker-teknikk.? (aldri hørt om før denne tråden)

(spørsmålskongen)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *puste lettet ut*
    Ja, er lettet... kanskje jeg en gang kan bli ferdig!!!
    Ble det mere støy fra transformator pga kondensatorne.?
    Nei, ikke noen store forskjeller. Men merket at trafoen støyer mer under belastning av to forsterkermoduler, enn en. Har før variert litt...
    Merket du noe bedre/mere presise slag i bassen med større kondensatorer.?
    Har ikke hørt så nøye på kvaliteten med de gamle kondisene, da jeg iriterte meg over støyen, men har inntrykk av at trommeslagene holder seg helt ut, da jeg mener å huske at de slokket litt underveis
    Er disse gainkloon helt støyfrie å "perfekte".?
    Det er jo enkleste av det enkle av forsterker-teknikk.? (aldri hørt om før denne tråden)

(spørsmålskongen)
    Har absolutt ingen anelse. Får se hva Jozho sier til det, da det var av han jeg ble inspirert til å prøve. Hadde ikke hørt om dem selv, men er imponert over lyden nå som støyen er så godt som borte. ps; går ikke ann å lese hvitt på hvitt, eller var det meningen å markere, "spørsmålskongen"?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. Min er heller ikke 100% støyfri.. Og har ikke hørt noen andre utenom min egen. Hvis du googler dem Scorpioen så finne du haugevis av info, mener nå bestemt å ha lest at flere har fått dem helt tause. Men det er "simpel" forsterker i den forstand at mye av komponentene er flyttet inn i chippen, chippene i seg selv er da ganske avanserte.

Var denne saken her som startet det hele, den orginale "Gaincard" forsterkeren fra 47labs. Amplifier

Var veldig pop blant DIY'ere frem til tripath og "digitale" kit kom på banen.. nå er det jo mest digitale småforsterkere DIY'ere holder på med!? Har jeg fått inntrykk av.

Gratulere med "så og si" ferdig bygg KimSan.. Lekkert bygget, du går meg en høy gang på utførelsen av forsterkeren! Som tidligere nevt så roet trafoen min seg litt med tiden, lurer på om viklingene trenger litt tid til å "sette" seg skikkelig. (Selv om det er vanskelig å unngå helt, er jo tildels store mekaniske krefter i sving) Med litt volum på så hører du uansett ikke noe til det

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver jeg kun en kanal, så er den jo så godt som lydløs, så går ut i fra at man kan klare å få den nesten 100% støyfri.

Kanskje litt fjernt, men finnes det en ir-strømbryter ute på markedet? En bryter man bare kan synkronisere med en multi-fjernkontroll. Hadde vært morsomt, for å ikke si hendig, å få til. På en annen side, kanskje en har godt av å reise seg opp en gang i blandt?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Driver jeg kun en kanal, så er den jo så godt som lydløs, så går ut i fra at man kan klare å få den nesten 100% støyfri.

Kanskje litt fjernt, men finnes det en ir-strømbryter ute på markedet? En bryter man bare kan synkronisere med en multi-fjernkontroll. Hadde vært morsomt, for å ikke si hendig, å få til. På en annen side, kanskje en har godt av å reise seg opp en gang i blandt?
    Når du først lager DIY så har ELFA byggesett, men om det går å bruke multifjernkontroll vet jeg ikke, kan jo hende at det er noen sære signsler slik at det funker med noe annet originalen.

gå inn på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa og søk på 85-003-65 så får du opp en mottaker, jeg vet at dem har sett med fjernkontroll og mottaker i ett, men jeg har ikke katalogen her. Kunne ikke finne den på nettet.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    gå inn på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa og søk på 85-003-65 så får du opp en mottaker, jeg vet at dem har sett med fjernkontroll og mottaker i ett, men jeg har ikke katalogen her. Kunne ikke finne den på nettet.
    Den hadde jeg ikke tenkt på, smart!

Det eneste er at bryteren tar kun 24V, 1A. Skulle vel helst satt en bryter på høyspennings-siden (230v), samtidig som at den trekker betydelig mer enn 1A, desverre. Eller er det noe jeg har oversett?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at noe slikt skal fungere må du jo ha litt "standby" spenning en plass i boksen. Vanligvis vil dette si at trafoen er tilkoblet på 230V siden og at trafoen går i tomgang med et lite lys og det som trengs av driftspenning for å skru på hele sulamitten går. Altså må du har bryter, og gjerne relèer på lavspent siden for å få til noe praktisk. Tar fort plass om du må ha relèer inn i boksen.

Og det er sammfunnsøkonomisk dårlig bissniss å la slike ting gå å putre på tomgang Utrolig med støm som går til spille når man summerer opp alle slike småting som går på tomgang. - Hilsen E-verksbransjen

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    For at noe slikt skal fungere må du jo ha litt "standby" spenning en plass i boksen. Vanligvis vil dette si at trafoen er tilkoblet på 230V siden og at trafoen går i tomgang med et lite lys og det som trengs av driftspenning for å skru på hele sulamitten går. Altså må du har bryter, og gjerne relèer på lavspent siden for å få til noe praktisk. Tar fort plass om du må ha relèer inn i boksen.

Og det er sammfunnsøkonomisk dårlig bissniss å la slike ting gå å putre på tomgang Utrolig med støm som går til spille når man summerer opp alle slike småting som går på tomgang. - Hilsen E-verksbransjen
    Joda, men vi sparer vel ikke strøm i HiFi bransjen :razz:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Den hadde jeg ikke tenkt på, smart!

Det eneste er at bryteren tar kun 24V, 1A. Skulle vel helst satt en bryter på høyspennings-siden (230v), samtidig som at den trekker betydelig mer enn 1A, desverre. Eller er det noe jeg har oversett?
    Dette var det første jeg fant på nettsiden til Elfa, men jeg vet de har flere selvbygg. Skal sjekke nå som jeg er på jobb ;-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant to selvbygg til, men de tok ikke så mye som ønsket. Om jeg skal, ønsker jeg helst å bryte strømmen inn til trafo helt. Siden disse sensorene krever lite (74mA,12v) tenker jeg at jeg kan ha en egen trafo uahengig av ringkjærnetrafoen til sensoren, noe alla denne:

Kretskortstransformator 1,5 – 2,3 VA

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer nok ypperlig det! Får du plass til dette inne boksen din nå da?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du plass til dette inne boksen din nå da?
    Plass? nei, si det... bare en liten bagatell :P

Ser ikke ut til at jeg kan bruke noen av elfas byggesett, da reléene ikke tar 225V... målte forsterkeren, og den holder seg i underkant på 230V 0,2A+- på høyspennings-siden. Følelse av at jeg må bytte sikringerops:

Er det noen som har link til side(r) hvor de har tegninger over ir-mottagere? Kom over én en tid tilbake, men finner den ikke igjen...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lett i noen dager, og har bare funnet ett skjema over ir-switch som går igjen:

Infra Red Switch

Problemet er nok ikke å sette det sammen, men å få tak i de riktige delene. Er noen deler jeg ikke har aning hva er :-?

Hvordan ser det ut? er det bare å gi opp? Usikker på "reléet", "IC1-IC4", og "Q", så det er ganske mye. Noen som vet?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står hva IC'ene er, det er da "chippe-aktige-ting":
    IC1 - IR11-21 IR-diod för ytmontering Y
    IC2 - 4049
    IC3 - NE 555
    IC4 - 74
    IC5 - Spänningsregulatorer 78- och 79-serien, TO220

Merk at de somregel kommer i flere utførelser, SMD, SO etc.

Q'en er en transistor:
    Q1 - Småsignaltransistorer, bipolära Tror BC107B kan brukest... men nå er jeg på is jeg ikke aner tykkelsen på..

Reeler får du i alle størrelser..
    Men du trenger vel en liten "12V" til "230V" greie...
    Relä 1-pol 10 A - kanskje? Litt stort..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertlig takk for hjelpen, Jozho
    Skjønner enda ikke helt hvordan finne fram til alle komponentene. Søker etter, og får enten intet eller flust av treff...

R1 3k3 Metallfilmsmotstånd, 1 W, typ PR01 60-785-54
    R2 1k Metallfilmsmotstånd, 1 W, typ PR01 60-784-97
    R3 22k Metallfilmsmotstånd, 1 W, typ PR01 60-786-53
    R4 220k Metallfilmsmotstånd, 1 W, typ PR01 60-787-78
    R5 1M Metallfilmsmotstånd, 1 W, typ PR01 60-788-51
    R6 3k3 Metallfilmsmotstånd, 1 W, typ PR01 60-785-54
    D1 1N4148 Switchdioder, lågström 70-005-57
    D2 1N4003 Likriktardioder ≤1 A 70-003-75
    Q1 B109 Småsignaltransistorer, bipolära 71-135-82 -Tar sjansen, jeg
    LED1 CQX35A Æ5 mm, EL 383 75-005-80
    IC1 IR1 IR11-21 IR-diod för ytmontering Y 75-303-63
    IC2 4049 4049 73-773-10
    IC3 CA555 NE 555 73-041-17
    IC4 SN74HCT74 74 73-726-20
    IC5 LM7805 Spänningsregulatorer 78- och 79-serien, TO220 73-262-42
    Relay 12 Volt Relä 1-pol 10 A 37-070-56 -Var det riktig med den øverste?
    C1 100u Radiell elektrolytkondensator, 85 °C typ SKR 67-008-84
    C2 22u Radiell elektrolytkondensator, 85 °C typ SKR 67-008-27
    C3 100n Metalliserad polypropylenkondensator 65-576-07 –Er dette riktig ”regnet”?
    C4 2u2 Radiell elektrolytkondensator, 85 °C typ SKR 67-013-20

B1 12 V –Da tenkte jeg at jeg kunne bruke delene fra den gamle likeretteren. Hvordan sette sammen med kun + og – uten 0-punkt? Hvor mye spenning må trafoen da være på for å ende på 12 volt etter likeretteren? Gjelder fremdeles ”gange med kvadratroten til 2” regelen din Jozho? (hvis må jeg vel ha en på 8,5 v. Nermeste jeg kommer er en på 7,5v eller 9v…)

Ble visst litt mye, dette her…

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    releet - ja det stemmer. Du har 12V til spolespenningen og releet tåler opptil 10A ~250V.. litt stort kanskje? Hvis du vil spare litt plass, men ikke penger kan kanskje dette er litt greiere å få plass til? Relä 2-pol 5 A/10 A 5 A-relä10 A-relä

Kondensatoren er riktig tegnet.. Den skal gå rett til jord, det punktet er i praksis samme punkt som "-" siden av batteriet. Samme gjelder for punktet mellom 100uF kondisen og den ene dioden.

Hva strøm angår så er det nok ikke bør du nok bare treffe +/- 10% eller noe. Men det er ikke "bare" å regne, da du får spenningsfall under belastning. En godt dimensjonert 9V vil endre på litt over 12V likerettet. Du kobler som normalt, men bruker bare en vikling(eller parallellkobler) og har dermed ikke noe nullpunkt. Får bare to ledere ut fra likeretteren da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatoren er riktig tegnet
    Missforsto meg litt.. mente "regnet". om 100n er det samme som 0,1uF

En godt dimensjonert 9V vil endre på litt over 12V likerettet.
    Mener du at jeg skal velge en som gir 9V uten belastning, eller en som gir 9V med belastning? (begge deler er oppgitt) 2VA holder bra?

maser visst mye nå... får skylde på uvitenhet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafo: 9V med belasting.. er det stor forksjell?

Kondensator: 100nF er 100 nano farad som blir 100*10^-9 og da ender vi opp med 0.1uF, micro farad, 10^-6. jepp.. gange flytte komma tralle la.. Still got it

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •