DIY Forsterker (GainKloon) -Ferdig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 167
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Razortec, har prøvd pre-out på reciever, men ingen forskjell, desverre. Husker riktignok ikke hvordan det sto med jording i effektforsterkeren på det tidspunktet, så får nok snart prøve igjen.

Er det noen som har noe form for erfaring over hvilket materiale og hvor tykt det må være for å skjerme trafoen bra?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare 2mm alu mellom tafo og chipper. og kanskje 8-9cm mellom chipper og trafo sånn totalt sett. Nå har jo kabinettet sine begrensinger, men prøv å plasser chippene 90 grader på og snu og vend litt på dem (som en god gammel teleskopantenne på tv'n på hytta) og se om det er forskjell.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Jeg har bare 2mm alu mellom tafo og chipper.
    Supert. Det var da ikke mye.

Lurer på en ting. Kjøpte vel en trafo som ikke akkurat er helt beregnet for formålet. Kan noe av forskjellen på den jeg har og en såkalt dyr "audio-trafo" være at den er bedre skjermet, eller at den ikke gir ut så mye elektromagnetisk stråling i seg selv?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Supert. Det var da ikke mye.

Lurer på en ting. Kjøpte vel en trafo som ikke akkurat er helt beregnet for formålet. Kan noe av forskjellen på den jeg har og en såkalt dyr "audio-trafo" være at den er bedre skjermet, eller at den ikke gir ut så mye elektromagnetisk stråling i seg selv?
    Såvidt jeg ken se, så er det ringkjerne trafo du har brukt, så den er nok god nok. Når det gjelder skjerming så er absolutt ingen skjerming på Hypex trafoene jeg bruker. Hva som egentlig er forskjell på trafo til audio og ellers vet jeg ikke, antagelig ikke noe annet enn at man ofte har flere forskjellige spenninger på en audio trafo.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hepp, jepp & jepp... En såkalt "audio-trafo" er mye bedre skjermet, men jeg har tro på at en selvbyggd skerming i for av en (tettsittende) brønn vil skjerme like godt, om en slik trafo lekker mindre på magnetfelt, "brummer" mindre ol vet jeg ikke...

2mm vil vel være greit å arbeide med ja, men blir aldri for mye... Kanskje prøve med to lag også.?

max volt (høyest effekt?), gir også størst belastning på kondensatorbanken...
    Ville nok vurdert å lodde inn større og raskere kondensatorer også som en oppgradering en gang... Rippelspenningen påvirker lyden hørbart... (ved HØYT volum)

Edit:
    Hva som egentlig er forskjell på trafo til audio og ellers vet jeg ikke, antagelig ikke noe annet enn at man ofte har flere forskjellige spenninger på en audio trafo.
    En "audio-trafo" er skjermet fra fabrikk, den har ikke flere spennings"valg", min har 2 x 42v
    Ser ut sånn
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En såkalt "audio-trafo" er gjerne en utgangstrafo til rør eller singnaltrafo. Nettrafoer som er "audio-klassifisert" er gjerne bare noe hokkuspokkus greier, ringkjernetrafoer "lekker" veldig lite av natur.

Er kretsen godt laget så vil den i seg selv forhåpentligvis "være avvisende mot" elektomagnetisk støy. Det ser jo ut til at det hjalp godt med ny layout på kretsen din og det er nok her det er ting å hente. Hvordan er det når du har trafo i boksen, bruker en liten metallbit mellom så har du et lite "faradays bur" og bare benytter den den "gode" kretsen?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84

Edit:
    En "audio-trafo" er skjermet fra fabrikk, den har ikke flere spennings"valg", min har 2 x 42v
    Ser ut sånn
    Mine trafoer fra Hypex er ikke skjermet! Og for at en "skjerm" skal virke hensiktmessig må den være jordet!

Jeg driver endel med induksjonsvarming på jobben, hvilket er magnetfelt som varmer opp det rundt. (meget enkelt forklart) Hvis jeg lager en ring så vil ikke delen utenfor ringen bli oppvarmet p.g.a at magnetfeltet er meget svakt, det er inni som magnetfeltet er kraftigst. Er nok også en av grunnene til at ringkjerne er brukt foruten mye mindre støy, som sikkert er hovedårsaken.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv med en spenningstester-penn-ting... Da ser man hvor lang unna pennen reagerer på feltet, så prøve å skjerme å måle igjen i samme banen å se om det hjalp...

Ikke prøvd dette selv, men har sett mye merkelig oppførsel på spenningstester fra biltema... :-P

Ja, ringkjerne er beste trafo å bruke på slike projekter med tanke på støy, lekker lite, så lite at det skal ikke være et stort problem å få orden på denne forsterkeren med å prøve å skjerme av å flytte/vende komonenter...

Kutte ned på lengden på kabler hjelper også, ser noen nesten går i en spiral ved trafo før det går inn på kort... Legg kabler lengst unna trafo... Er kjøling på forsterkermodul skrudd i kjøling med samme potensiale som jord på strømnettet.? Kan prøve å kjøle denne med en kjøler som ikke er jordet, type pc kjøling...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for input

Da har jeg skjermet med 4 mm aluminium mellom hver av modulene, mellom chipper og trafo med 8 mm alu. Det er betyderlig mindre støy med begge kanaler i drift. Måtte forresten og etse nytt print-kort med ny layout til den "gamle" kanalen for å få bort støyen den hadde skylden for.

Er alikevel ikke helt fornøyd, da støyen forsvinner helt med bare en kanal i drift. Kanskje et bevis for at det blir for stor belastning på kondensatorbanken, som dere har påpekt tidligere?

Kan noen da fortelle hvilke verdier jeg da skal kjøpe for å få det bra? Fint om noen kan forklare hvorfor jeg bør ha de nevnte verdiene

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, for en jobb.!
    Kjempebra du merker en forbeding av skjermingen.!

• Kommer det på d samme hvilken forsterkermodul du kjører alene når støyen forsvinner.?
    • Er støyen der allerede ved lavt volum.?
    • Er støyen der med volum, uten signal inn.?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    • Kommer det på samme hvilken forsterkermodul du kjører alene når støyen forsvinner.?
    • Er støyen der allerede ved lavt volum.?
    • Er støyen der med volum, uten signal inn.?
    • ja
    • ja, men nå irriterer den meg nesten bare under sangskifte eller pauser i musikken
    • tar jeg ut signal inn, brummer det så høyt i høyttalerne at jeg ratt kan øderlegge dem. Slik har det alltid vært, så er nok bare chippenes oppbygning!?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dine svar synes jeg kan helle litt mot den nevnte kondensatorbanken ja...

Som et eksempel så ser jeg du har 2x 1000μF på hver forsterkermodul
    mens du har bare 2x?470μF? på likeretteren...

Det jeg ikke kan finne i tråden er hvor mange watt du regner med den kan gi ut..?
    Men en kondensatorbank på minst 10.000μF hadde ikke vært å forakte...
    (du har ikke 1000μF nå?)

Som et eksempel så har BÅDE hypex & cold-amp en kondensatorbank på 40.000μF på sine likerettere...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 * 100 μ på likeretteren. Hver av chippene skal teoretisk gi 56 W hver. Drastisk verdiøkning. Kan sikkert kjøpe nevnte 10 000 μ til likeretteren, men hvordan beregner man seg fram til slikt? hva er egentlig virkningen til dem?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På gaincloner er det vel vanlig med liten kondensatorbank. De jeg bruker i bassen, har vel 2x10 på likeretter og 2x1000 ved chip(per kanal). Jeg skal begynne på et nytt prosjekt hvor det ikke blir noe på likeretter og 2x100 ved chip. Der er flere som etter å ha testet store kondensatorer, har gått tilbake små.

Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tjan hvordan skal man forklare dette...

Kondensatorens jobb, er å lade seg opp, for så å gi strøm/spenning til forsterkeren mens AC spenningen faller ned i påvente av en ny sinius...
    kondensatorbanken bør ha så stor kapasitet (BLIR ALDRI FOR MYE) at spenningen ikke faller før den nye sinusen er på topp og lader opp kondensatorene igjen...

Om kondensatorbanken er overdimensjoner er bare bra, eneste ulempen er plass og pris da større (raske 10.000μF) koster litt...

Det idelle er å få totalt rippelfri spenning ut, altså strøken 42v DC...
    Men under last så vil spenningen falle selv med stor kondensatorbank, men da kanksje bare 0,4volt i forhold til 10volts spenningsfall 100ganger i sekundet (tipper, husker ikke teorien) uten kondensatorer....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å rekne på dette, lurer litt selv også...
    Formelen er ca slik... om man regner med 10% ripple (som jeg synes er mye...)
    C =
    5 × Io
    Vs × f

C =
    5x10A
    42Vx50Hz

Så om jeg går ut fra at du trekker 10A (på 42v DC ut)
    Så må kondensatorbanken være C = 23.800µF for å få 10% ripple...

Med en bank på 40.000µF får man da kanksje 5% ripple...

Noen med elektronikkutdanning må arrestere/rette meg nå altså.! Jeg finner ikke formelsamlingen min heller...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    På gaincloner er det vel vanlig med liten kondensatorbank. De jeg bruker i bassen, har vel 2x10 på likeretter og 2x1000 ved chip(per kanal). Jeg skal begynne på et nytt prosjekt hvor det ikke blir noe på likeretter og 2x100 ved chip. Der er flere som etter å ha testet store kondensatorer, har gått tilbake små.
    Frode
    kondensatorenes eneste funsjon på en likeretter er jo å rette ut spenningen...

Finner ikke en eneste grunn til hvorfor man skulle man ønske å bruke mindre.? bortsett fra plass...
    Mindre = større ripple = grums i lyden og større spenningsfall ved bass-slag...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant bare elektrolyttkondensator opp til 10 000 μ på Elektrolytkondensator, 85 °C typ LPW (Artikkelnummer 67-545-84)

Men er kanskje greit å prøve?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, var "dum?" og bestilte to av dem, jeg - i håpet om at det funker...

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •