DIY Forsterker (GainKloon) -Ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 167
    Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mens jeg venter på nye deler, har jeg startet å bygge kabinettet. Endte opp med å bruke 2 mm aluminium, da jeg ikke udmiddelbart fikk tak i tykkere. Da jeg ønsker å plassere kjøleribbene inne i kabinettet, lurer jeg på hvor stort behov det er for lufting, dvs hulle opp topp/bunnplate på kabinettet. Evn kun bunn/bakplate?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo mer hull jo bedre er det vel. vet ikke om det er så mye vits med hull på undersiden.... du kan jo ha noen på bakplaten og?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo flere hull, jo mer går det ut over designet, etter min mening, som vil si at jeg vil hulle minst murlig. Selvfølgelig er det sikkert bedre, men har fått intrykk av at disse amp'ene ikke utvikler spesiellt mye varme. Har forresten ikke murlighet til å gjenomhulle sideplatene. Hadde vært best om det holder med å hulle bunn og bakplate. Selvfølgelig er det jo murlig å vente å hulle før jeg har selv erfart hvor mye varme de utvikler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Jo flere hull, jo mer går det ut over designet, etter min mening
    sant nok kanskje du kan få til å bruke selve kabinettet til kjøleribbe? aluminium leder vel godt?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var planen i starten, men fikk beskjed om at dette ikke var nok:neutral: . Derfor har jeg "funnet" en svær eldgammel cpu-kjøleribbe, som høyt sansynlig vil fungere bra, håper jeg.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert du trenger noe store greier, det viktigste er at varmen kommer seg vekk fra selve chippen og over i et annet medium. Er kabinettet helt tett? Du kunne jo testet og sett hvor varm den ble med CPU ribba, bør ikke bli mer varm enn "greit lunken"..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier stor, mener jeg stor i forhold til alderen. Men uansett, foretrekker å lage kabinettet selv, ikke noe ferdig. Derfor kan jeg velge selv om det skal være tett eller full lufting. Etter hva jeg så, har jo du brukt et helt tett kabinett... Men ja, jeg får vel se til uka hvor mye varme chippene med ribba genererer...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er enderlig leveringen fra Elfa kommet og er i gang med byggingen igjen, etter en kort forskjølelse. Har tegnet utkast til kabinett, men måtte ta til takke med SketchUp. Må da finnes et bedre program som ikke koster kjorta?

Er det forresten noen som kjenner til noen rimlige kjøleribber? Elfa har et utvalg, men for noen stive priser. 600 for 10cm, eller er dette ikke så ille?

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan

Er det forresten noen som kjenner til noen rimlige kjøleribber? Elfa har et utvalg, men for noen stive priser. 600 for 10cm, eller er dette ikke så ille?

Har ikke så mye greie på kjøling til forsterkere, men kansje en prosessor kjøler duger? Det er jo bare å skru av vifta. Et eksempel

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Har ikke så mye greie på kjøling til forsterkere, men kansje en prosessor kjøler duger? Det er jo bare å skru av vifta. Et eksempel
    Er helt enig med deg, da det er akkutat det jeg skal gjøre i dette tilfellet (avbildet over) Disse skal vist ikke generere for mye varme, men var litt fremtidsfilosofisk over hvor en kan få tak i noe større, men til en levelig pris til neste prosjekt...

forresten- takk for alle svar sålangt

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på den orginale "geenkloon" så er det ikke store alu-biten han bruker. Teoretisk utvikles det vel bare 40-50Watt med varme ved max strømtrekk. Tror de ribbene på bildet ditt er tilstrekkelig til å holde dem kjølige "nok", men jeg ville holdt et lite øye med dem hvis du spiller høyt over lengre tid. Ivertfall hvis du er litt usikker på hvordan høyttalerene dine er som last.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gjort noe med kritikken og lagd ett nytt kort m 5mm baner, som bør holde. har også utvida broen. Det er allikevel ett problem. kjører 24*2V trafo, men den måler 60-70 V, noe som er overdrevent mye? Kunne jo satt inn en motstand, men er ikke sikker på hvilken verdi da strømen vil variere... noen forslag/løsninger?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål fra + til 0 og fra 0 til -... da får du nok spenningene du vil ha Skal ligge på rundt 67.9V ubelastet hvis du måler fra + til -. Ser bra ut dette!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... da er det noe jeg ikke har fått med meg... hvordan kan det nesten trippeldobbles fra +til-?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC som likerettes med helbølge-likeretter ganges med kvadratroten av 2. Og siden du har to 24V viklinger så får du: Vut = 24xsqrt(2)x2 = 67.872V.

(Når du ganger med kvadratroten til 2 så finner du peak verdien på AC spenningen)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en kanal færdig, og den fungerer fint. Er også snart ferdig med kabinettet, utenom lakkstrøk. Det er heller ingen problem med varme.

Når likeretteren og forsterkermodulen er jordet i kabinettet, kan jeg da også jorde kabinettet fra jordinga til strømnettet? Eller gjør jeg følgene uten å jorde likeretteren og forsterkermodulen i kabinettet, men heller kopler dem sammen (foreløpig gjort)?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt sett så skal den jordes til nettet. Hos meg gikk dette fint helt til jeg prøvde den i et stikk med jording. Da fikk jeg en haug med brum, snipp snapp og problemet var ute. Men er jo alltids et lite faremoment når apparatet ikke er jordet skikkelig.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for RASKT svar, som vanlig:-D

da jorder jeg den kun fra nettet, og kun lar 0-punktet på likeretteren, og jordingspunktene på forsterkermodulen være koplet sammen. Har forresten en konstant brumming på kanalen som jeg må få gjort noe med...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ferdig med kabinettet, legger ved noen dåårlige bilder. Jeg var umoralsk ovenfor reinskogen og kjøpte pen teak, som jeg freste ned passlige spor i til aluminiumsplatene. Etter at aluminiumsplatene var skjert til, lakerte jeg den i klar sort lakk, pianolakk finish. Skruene skal byttes ut med gullskruer, om jeg får tak i dette. Synes selv det ble et vellykket resultat, komplisert å ta gode bilder av pianofinish, men skal prøve å legge inn bedre bilder senere.

Det problemet jeg sliter med er en konstant susing i kanalen som er til tider irriterende. Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å dempe/bli kvitt dette?

Takk

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe flott!! Hva susingen angår så vet jeg ikke helt.. kan du legge ut et bilde av selve forsterker brettet? Har du deler til kanal nr. 2? Hvis de i prinsippet er akkuratt like så kan jo det gi noen hint, enten det suser eller ikke!.. Uffameg, skjems nesten over min lille aluboks, den ser jo ikke ut i forhold til dette mesterverket

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •