Dali Concept 8 delefilter-modding

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dali Concept 8 delefilter-modding

Leste hackpacker`s tråd om modding av Concept 6, og fikk lyst å prøve selv.

Har tenkt å lage til doble terminaler for å muliggjøre bi-amping, og skifte ut komponentene med bedre kvalitet.

Men så lurer jeg på hvor jeg skal dele opp filtrene. Det blir som markert med røde streker på vedlagt bilde, eller tar jeg feil?

Og hva skjer med impedansen hvis jeg gjør dette?
    Høyttaleren har nominellt en impedanse på 6 ohm. Har ikke målt hvert enkelt element.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer ikke noe med impedansen som du må tenke på.. Da impedansen er gitt ved en viss frekvens. Ellers har du markert riktig ja.

Har du planer om andre endringer?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar!

Ja, skal vel følge hackpacker`s mtodell, og gjøre noe med avstiving av kabinettet også. Men så er det å unngå å krympe volumet for mye da...

Ser forresten ut til at det er brukt bedre komponenter i Concept 8 i forhold til Concept 6, ihvertfall basert på fysisk størrelse. Hele filteret er ca 110 x 95 mm.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du hadde sendt meg en PM, men har ikke fått tid til å svare deg i dag desverre, men delingen har du satt riktig ja.

Vil tro at filteret i C8 er større i og med at det er 3 veis og . Kvaliteten ser nokså lik ut, i og med at det er brukt de samme komponentene bare andre verdier. Større verdier er jo og større komponenter. Tror du har mye å hente vet å bytte kondisenen og motstandene i hvertfall.

Har du fått åpnet å sett hvordan dempingen er, om det bare er vatt i disse og ? og om det er noen avstivere fra før ?

Blir spennende å se hva du ender opp med

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sier det så Det originale kortet ditt så veldig lite ut i forhold til hva du enda opp med

Ja, er nok bare vatt, men ett tverrgående stag ihvertfall. Tok bare ut det nederste elementet for å komme til filteret.
    Sikkert en del å hente ja, men så var det det med å få tak i kondiser med de rette verdiene da...
    Legger ved bilde av spesifikasjonene på komponentene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det orginale kortet blir veldig lite i forhold , de nye komponentene er jo en del større

Når det gjelder kondiser, så er i hvertfall ikke 4,7 og 10 noe problem å få tak i hos Eltek (Mundorf Supreme). når det gjelder de andre verdiene så må du nok paralellkoble litt for å komme opp på de rette verdiene (paralellkobler du kondiser, summerer du verdien). I hvertfall hvis du skal bruke Supreme hele veien.

HVis du skal bytte spoler, tror jeg at jeg ville gått for noen litt større luftspoler da disse har mindre induktans. Dersom du ikke finner disse på Eltek, kan de spesielvikles for 50 kr ekstra. Jeg tror jeg vill prøvd å brukt orginalspolene i første omgang (så kan du heller endre etterhvert)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bytte ting så ville jeg begynnt med serie-komponentene. L4 spolen til bassene kan tjene på å byttes i noe grovere for mer kontroll. C1 til diskanten kan byttes. Og C3 og C4 i mellomtonen, er litt skummelt å bytte spoler til mellomtone/diskanter da endring i DC-resistans i dette området kan påvirke lyden mer enn hva som er ønskelig.

Motstander koster ikke mye å oppgradere, men her er det nok ikke mye å hente lydmessig.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett og tenkt litt på skjemaet nå, og lurer litt...

Høyttalerene er 6 ohm nominelt, og går da ut ifra at alle elementene er 8 ohm.
    Siden de to basselementene er i paralell blir de da 4 ohm. Dette er et tre-veis høytt. Da blir det 4+8+8/3= 6.6 altså ~6 ohm.

Så hvis jeg biamper får "bass-forsterkeren" 4 ohm å slite med, mens "mellom/diskant-forsterkeren" får 8 ohm belastning. Det kan da umulig bli bra?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske at det her er det snakk om "motstand" ved en frekvens. Bassene er like vanskelige laster alene som sammen med resten, bare ved biamping så jobber forsterkerene med et snevrere frekvensområde.

Hva tenkte du skulle drive disse tingene?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gah! Du har selvfølgelig rett!

Har litt lyst å skaffe 3 C272 til og kjøre aktiv deling heller.
    Tenker da å seriekoble bass-elementa og ha en brokoblet forsterker på hver høytt., og kjøre en på mellomtone og en på diskant i stereo.

Eller gå hele veien og kjøre diy-forsterkere... men må først lære litt. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Har sett og tenkt litt på skjemaet nå, og lurer litt...

Høyttalerene er 6 ohm nominelt, og går da ut ifra at alle elementene er 8 ohm.
    Siden de to basselementene er i paralell blir de da 4 ohm. Dette er et tre-veis høytt. Da blir det 4+8+8/3= 6.6 altså ~6 ohm.

Så hvis jeg biamper får "bass-forsterkeren" 4 ohm å slite med, mens "mellom/diskant-forsterkeren" får 8 ohm belastning. Det kan da umulig bli bra?
    Dette regne stykke blir nok litt feil, du må ta med alle komponentene i delefiltere også. Kondensatorer og spoler har en motstand som forandrer seg ved frekvens. Kondensatorer har uendlig stor motstand ved 0 Hz (likespenning) og ved veldig høye frekvenser tilnærmet lik ingen motstand. Spoler har akkurat motsatte egenskaper av en kondensator.
    Motstand i parallel: ((1/4)+(1/8 )+(1/8 ))=0,5 Ohm!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Dette regne stykke blir nok litt feil, du må ta med alle komponentene i delefiltere også. Kondensatorer og spoler har en motstand som forandrer seg ved frekvens. Kondensatorer har uendlig stor motstand ved 0 Hz (likespenning) og ved veldig høye frekvenser tilnærmet lik ingen motstand. Spoler har akkurat motsatte egenskaper av en kondensator.
    Motstand i parallel: ((1/4)+(1/8 )+(1/8 ))=0,5 Ohm!
    I tillegg til de 6,6 ohm da, eller?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er noen ute å går en tur på vidda... 6 ohm nominell er bare et "hint" om hvor leia ligger. Dine første "estimater" om at det er 8ohms elementer er nok rett. Er en fin demonstrasjon om hvordan man regner parallell resistans, men her glemmer Loco å ta hensyn til det han innledningsvis skriver, nemmelig at det her er snakk om impedanser som avhenger av frekvens.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener ikke å rive opp i en gammel tråd, men er det noen som har byttet komponentene i delefilteret?

Ble det merkbar forbedring?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta kondisene, spolene, kablene og motstandene i mine AV 3x for ca. 8 år siden. Fikk til gjengjeld strammere bass, varmere og dypere lydbilde med god og utstrakt bassgjengivelse

Bare ring og avtal med Eltek.. Da kan du evt. sende delefilter og de måler opp spolene og sender deg bedre med tilsvarende verdier. Kan jo hende du og får en god pakkepris?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    mener ikke å rive opp i en gammel tråd, men er det noen som har byttet komponentene i delefilteret?

Det kommer vel litt an på hvilke komponeter som sitter i filteret fra før av. På Concept 6'en som jeg modda, var delefilteret meget sparsommelig. Det ble med en gang merkbar forskjell. Alt ble mye bedre. rett og slett en utrolig oppgradering...

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytta delefilter på mine Concept 10, ble en god del bedre i mellomtone og diskant, mens bassen ble litt strammere.
    Skal bytte til supreme kondensatorer i diskanten når jeg får tid

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...cept-10-a.html

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det koster jo litt..
    var på eltek og så hva det kom til å koste med nye komponenter, men hadde litt problemer med å finne L2, 3, 4, c3 og c5..

har ikke lyst å paralellkoble kondensatorer for å få rett verdi eller seriekoble spoler

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det koster jo litt..
    var på eltek og så hva det kom til å koste med nye komponenter, men hadde litt problemer med å finne L2, 3, 4, c3 og c5..

har ikke lyst å paralellkoble kondensatorer for å få rett verdi eller seriekoble spoler

Spolene vikler eltek ned til rett verdi for en 50 lapp , og kondensatorene finner du i andre verdier enn fra eltek eks. Madisound Speaker Components, Inc.
    jeg har paralellkobla noen av kondensatorene, ser da ikke noe problem i det.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem å paralellkoble kondiser nei. Ser en på Eltek sine egne høytalere, er det paralellkoblet kondiser i massevis

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •