Modding av Concept 6 - suksess

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modding av Concept 6 - suksess

Bakgrunnen for at jeg moddet mine Concept 6 høytalere var at jeg lenge var på utkikk etter nye høytalere. Kikket lenge på Boston Vr-2, som jeg syntes har en åpenhet i lyden som jeg likte veldig godt. Var på utkikk etter en høytaler som spilte bra på jazz og klassisk.

Da jeg er student og hadde et rimelig stramt budsjett, var det vanskelig å finne noe i min prisklasse som møtte disse kravene. Derfor (etter mye tips og råd, takk til Resonans Lyd og bilde) bestemte jeg meg for å prøve å bygge nye delefiltre til daliene, planen var og å sive og dempe kabinettet. Concepten kan ha en tendens til litt resonans fra kassen.

For et år siden kjøpte jeg meg et par brukte C6 til 2000, derfor fant jeg ut at det var vært å bruke noen kroner på å prøve å få de til å spille litt bedre. Dette er nå gjort.

Jeg kjøpte nye kondensatorer (Mundorf Supreme) og motstander (MOX) fra Eltek, i tillegg til to stk Huntonitplater til å feste komponentene på. Spolene bestemte jeg meg for å bruke de orginale. Kabing lurte jeg lenge på, men etter å ha åpnet kabinettet og så at det var brukt noen tynne 0,75 kvadrats signalledning, fant jeg ut at jeg kom langt med den 2 kvadrat Biltema kabelen jeg hadde. Jeg kjøpte og Bennick bi-amping terminaler.

Etter å ha laget tegning over det orginale delefilteret var det lett å lage nytt og dele opp høypass og lavpass filteret. På denne måten har jeg mulighet for Bi-amping.

Jeg testet først høytalerne uten å dempe eller avstive kabinettet. Det første jeg la merke til var hvor mye mer "ro" det var over lyden. Høytaleren var og mye mer åpen, og vokalen var flott sentrert. Diskanten, som jeg syntes var litt vel hissig, var mye mer naturlig. Testet med litt forskjellig, men når jeg satt på Ane Brun var det overraskende hvor mye mer detaljert og oppløst lyden var. Gitarklimpringen var mye tydeligere. Jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe med kabinettet, da jeg satt på Leonard Cohen. Det var en god del mer romling fra kabinettet, spesielt når jeg bi-ampet.

Høytalerne ble avstivet med langsgående lektere. Satt kabinettet i spenn med fire av disse i hver høytaler. Bakveggen ble kledd med asfaltplater og frontveggen under bassporten ble kledd med kombrimert skum. Ellers brukte jeg den orginale vatten oppå.

Etter å ha testet litt igjen, har jeg absolutt oppnådd målet med disse høytalerne, med de begrensingene som ligger der. Etter å ha moddet kabinettet og, er bassen mer kontant. det er svært lite romling fra kabinettet. Høytaleren er nok litt mindre "rocka". Dette merket jeg spesielt når jeg satt på Crystal Method, men fremdeles er den meget bra som all-around HT, men mye mer detaljert og en roligere og kontrollert diskant.

Totalt kom delene på ca 1400 kr. Syntes jeg har fått meg en meget bra HT til 3500 kr

Utstyret ble testet på Marantz SR-4500 som pre-amb, og Rotel RMB-1075 effektrinn, samt Marantz DV-6500. Gleder meg å få testet dette med Atoll effekttrinn, da Rotel muligens kan være litt vel "mørk" i lyden for denne HT

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle legge ved noe bilder. Det første bildet viser det orginale delefilteret (uten spoler) sammen med det nye. På bildene ser du orginalkabinettet og utskjæring til Bi-amping terminal. Avstiverne ser en går på tvers av kabinettet limt opp og nede samt på siden med trelim.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her så utrolig spennende ut. Smart og ikke så alt for dyr måte å oppgradere anlegget på.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. For meg har det blitt billigere enn det det koster med nye Concept 6'er .

I tillegg var jobben og ganske enkelt, hvis en er i stand til å ta i en loddebolt..hehe. har i hvertfall funnet ut at det ikke skal så mye til for å forbedre lyden. Jeg ble ganske overrasket da jeg tok ut delefilteret og internkablingen, en ser tydelig hvor pengene er spart i produksjonen i hvertfall

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra prosjekt, her tror jeg nok du har fått mye godlyd for kronene. Vil nok anbefale å bytte ut spolene med grovere type også. Dette vil kunne gi mer kontant bass siden du får mindre seriemotstand mellom forsterker og element. Det vil kanskje gå litt på bekostning av basskvantiteten (siden den totalte Q-faktoren synker med lavere seriemotstand).

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert å bytte spoler ja, men gjorde det ikke i denne omgang for det var ikke standardverdier fra Eltek, men mulig det blir eksperimentert der og ja..hehe. Er ganske kjekt med slike prosjekter.

Tenkte jeg skulle ta for meg senterhøytaleren og nå, da skal jeg prøve å også bytte spolene på den.

Newcomer hansist sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ble kjempelyd i høytalerne dine etter at du bygget om delefilteret. Blir spennende å lytte til dem etter avstivingen og dempingen også.

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig inspirert! Problemet er at jeg ikke akkurat er professor i elektronikk, så våger meg ikke på å teste ut på egenhånd.
    Har selv Concept 8, men burde nok være endel å hente på å skifte ut delefilter i de også? Og det med å få biamping-muligheter er jo knall! :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansist
    Ja, det ble kjempelyd i høytalerne dine etter at du bygget om delefilteret. Blir spennende å lytte til dem etter avstivingen og dempingen også.

Er godt fornøyd med lyden ja . kjekt å se at sånne prosjekter gir resultater, spesielt når det er første gang.

Ellers så står det jo noen kjekke Tannoy Eyris og litt Rotel stæsj og venter på deg her..hehe

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Blir veldig inspirert! Problemet er at jeg ikke akkurat er professor i elektronikk, så våger meg ikke på å teste ut på egenhånd.
    Har selv Concept 8, men burde nok være endel å hente på å skifte ut delefilter i de også? Og det med å få biamping-muligheter er jo knall! :-D
    Her trenger du ikke være noe professor i elektronikk, men blir litt mer arbeid med C8 som er treveis. Men hvis det er første gang kan det nok ( av egen erfaring) være fordel å være to (takk Hansi )

Beste måten er å studere delefiltere du allerede har og lage en skjematisk skisse over hvordan de ulike filtrene er bygget opp. Bruk litt tid på planlegging, og ikke bare hiv deg ut i det uten å tenke gjennom og dobbeltsjekke alt. Men selv om du bygger nytt filter har du alltids mulighet til å gå tilbake til det gamle, skulle det skjære seg . Bare ikke bland sammen + og - ..hehe, da kan det fort komme noen ubehagelige lyder :P.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å høre om folk som blir fornøyd med lyden.. Flott tråd hackpacker!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo fantastisk bra....kjempeflott med slikt initiativ.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god tilbakemelding

Er kjekt når en blir fornøyd med lyden ja. Spesielt når en ser at det en ha mekket selv virker. Jeg syntes jo ikke Concepten var en dårlig høytaler i utgangspunktet, men kjekt at det ble så mye bedre lyd med de justeringene.

Har så smått begynnt med senteren og nå

Ellers er det nå snart på tide å avlaste Marantz'en litt (selv om jeg syntes den gjør en kjempebra jobb). Tenkte kanskje å gå for Atoll effektrinn. Noen som har erfaring med dette ? Ellers var jeg og å hørte på Thule, noe som og ikke var å forrakte. Blir spennende å se hva jeg ender opp med.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Takk for god tilbakemelding

Er kjekt når en blir fornøyd med lyden ja. Spesielt når en ser at det en ha mekket selv virker. Jeg syntes jo ikke Concepten var en dårlig høytaler i utgangspunktet, men kjekt at det ble så mye bedre lyd med de justeringene.

Har så smått begynnt med senteren og nå

Ellers er det nå snart på tide å avlaste Marantz'en litt (selv om jeg syntes den gjør en kjempebra jobb). Tenkte kanskje å gå for Atoll effektrinn. Noen som har erfaring med dette ? Ellers var jeg og å hørte på Thule, noe som og ikke var å forrakte. Blir spennende å se hva jeg ender opp med.

Atoll har jeg sansen for selv. Flott lyd.
    Hadde vært moro og høre hva som hadde skjedd med de engang8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått testet de med Atoll nå, så snart er det på vei . Det var en kjempekombinasjon til høytalerne slik de låter nå. Gleder meg . Tror jeg etterhvert har fått hentet ut det potensialet som bor i disse. Tenkte å se om jeg fikk gjort noe med senteren og snart, men det gjelder jo å finne grensen for hva som svarer seg, modding eller nytt. Men det er jo fryktelig morro da.

I tillegg har jeg begynnt på prosjekt DAC. Så tenkte jeg skulle bygge meg en i løpet av sommer/høst.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde du Atoll pre også på de?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det gjorde jeg ikke. Jeg prøvde Marantz pre, siden det er det jeg kommer til å kjøre hjemme. kommer til å kjøre Pre-out på min Marantz Sr-4500 og til Atoll. Så kommer jeg til å ha en DAC mellom en DV-6500 og recieveren.

Men det er ganske fristende å få en Atoll pre-amp og til reint stereo. I og med at Atoll effektrinn har to innganger.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Men det er ganske fristende å få en Atoll pre-amp og til reint stereo. I og med at Atoll effektrinn har to innganger.

Det kan jeg skjønne. I og med at stereokavlitetene kommer til å bli skyhøye i forhold til Marantzen er det ingen vei tilbake nå

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    huff nei..hehe. Det tror jeg får bli neste prosjekt. Er fort gjort når først ballen har begynnt å rulle. Nå er jo studenttilværelsen slutt og så . Jeg ble å litt gira på Prima Luna som pre, etter at jeg hørte de hos Resonans, så her må jeg test ut litt tror jeg.

Men nå må jeg først få Atollen i hus, sammen med en skikkelig DAC, da begynner det å hjelpe på stereokvalitetene og ja. Spesielt sammen med det jeg har gjort med høytalerne

...Er morro med lyd !

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du høre Prima Luna pre på Atollene?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •