GreenKloon effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer itsinthethx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

GreenKloon effektforsterker

Jeg planlegger å prøve å bygge en GreenKloon effektforsterker. Da jeg har 0 peiling eller erfaring, lurer jeg på hva slags type kondensator det er lurt å bruke. Det store spørsmålet er hvilke kondensatorer man kan kjøpe som er retningsbestemt (+ og -), og hvilke som går "begge veier". (C2 = ikke retningsbestemt, C1, C3, C4 = retningsbestemt)

Takk

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "retningsbestemte" kondensatorerene er elektrolytter... De er nesten alltid merket på et vis på "minus-pinnen". Noen få er bipolare, men da er det tydlig merket.

C2 i dette tilfelle er vel en polyprop kondensator, de er vel alltid bipolare...

ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa selger det meste, men ikke alltid "audio-grade" stuff. Du finner kondensatorer i alle mulige prisleier.. Upgrade Audio er ei norsk sjappe som fører litt mer eksklusive saker.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Dette var eneste spm inntill vidre, før hele prosjektet vil gå opp i røyk, bokstavelig talt.

Delene er nå bestilt fra elfa. Som du sier er dette sikkert ikke komponenter beregnet på audio, men da dette er et "prøveprosjekt" vil jeg prøve å komme billigst unna, men med en eller en annen form for lyd. Greit å ha prøvd dette før en prøver seg på noe dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du fortelle litt mer om dette prosjektet? hvor stor effekt regner du med å kunne hente ut og hvor mye vil det koste tilsammen sånn ca.? så meget kjekt ut...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget en "gainclone" etter nesten samme skjema. Men jeg benytter en litt annen chip. (Egentlig den samme, bare med en mute som tuller det til)

Er ikke noe god byggetråd, men står nå ett å annet som kan være nyttig!?
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...lm-3876tf.html Jeg bruker den på soverommet mitt og er veldig fornøyd med den, selv om den bare har (mer eller mindre) standard komponenter fra Elfa. Veldig greit prosjekt å begynne med.

Skal du etse kretskort, kjøpe kretskort? Eller lodde p2p?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, er vel du, jozho, som har æren for at jeg prøver meg på dette, men medberegnet pre-amp,så jeg har droppet volumkontroll.

Jeg har netopp begynt å etse kretskort, netopp i forkant til dette proskjektet. kjønner ikke at jeg ikke har begynt med dette tidligere, da det var ekstremt enkelt å få ett godt resultat(inntill vidre ensidige) Lettere å kople riktig da, samtidig som at du kanskje slipper litt unna antenne-effekten.

har betalt 700 kr for deler til en kanal, uten kabinett. derfor et billig prosjekt det er lov å feile i. chipen skal yte 56 watt 8 ohm, etter kjema, men hva som blir resultatet, får vi se. får delene på torsdag. bare til en kanal foreløpig, da jeg skal se hvordan det utvikler seg.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker LM3875-gaincloner i bassen. Kjøpte printkort og komponenter fra DIY Chip Amplifier Kits, PCB's, Components and Information.. Det fungerer svært godt. Har ikke problem med å anbefale disse konstruksjonene.

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av itsinthethx
    vel, er vel du, jozho, som har æren for at jeg prøver meg på dette,...
    Det var kjekt å høre... Du får poste fra byggeprosessen du også, er vel alltids noen nye som lar seg inspirere da.

Blir nok en god del mer ryddig med kretskort ja, ser ut som et kråkereir i min.. men har aldri fått meg til å etse kort.. har "layouten" klar, men den spiller så greit der den står... blir kjekt å se dine løsninger på ting.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Blir nok en god del mer ryddig med kretskort ja, men har aldri fått meg til å etse kort.. har "layouten" klar
    Bruker du ett spesiellt program? har ett freeware program, men kan ikke tegne større kretskort enn 5*5, eller noe. Noe jeg ikke kommer særlig langt med. Paint er ikke akkurat kjærneprogrammet, heller

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så inni det, men har brukt noe gratis fra Free PCB design software - Printed circuit boards manufacturing, det er veldig simpelt og man får bare utskrift i rødt, så man må trikse litt hvis man skal ha det svart (må man det?).. Har bare lekt meg litt, og aldri prøvd å etse ut noe. Men pinneavstander og sånt stemmer ivertfall når jeg printer det ut på ark.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programmet fungerte utmerket, enkelt og greit. Takk. Tror ikke du kan velge annen farge enn rød, men da jeg bruker svart/hvitt laserprinter, slipper jeg det problemet. For laserprintere og kopimaskiner vil rød oppfattes kølsvart, don't ask why.

Det blir jo ofte brukt alu-plater til kabinettet. Er dette fordi alu-plater kanskje har bedre varmetaps-evne, eller kan man like godt bruke stål? Må også huske på at stål er er "magnetisk" på en annen måte enn alu. Spiller dette noe rolle? Alu-plater er vanskelig å jobbe med om en skal få godt resultat, derfor frister det å bruke stål-plater.

Brukte du samme trafo til begge kanalene, jozho?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminium leder varme bedre ja, og du må ha en form for kjøleribbe på chippene. Tror ikke det er tilstrekkelig å montere chippen rett i et stålchassis. Jeg bruker ei aluplate som er 1cm tykk som kjøling, og det er tilstrekkelig ved normal lytting på grei høyttalerlast.

Bruker bare én trafo ja. 2x22V 250VA og enkel fullbølge-likeretter. De anbefaler vel mellom 18-22V på sekundærene til en "normal" forsterker, og oppi 25V hvis man har kontroll på hvilken last man har, snille 8ohm høyttalere, og vil tyne maksimalt ut av den. (LM3875 og -76)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga ny profil, er denne tråden flyttet til: